PERSOONALLISUUSHÄIRIÖN PERIYTYMINEN?

Tuolla toisaalla aloittamassani Yh-ketjussa eräs kirjoittaa näin:
"Jos vain huiputtautuu raskaaksi.. niin ei voi tietää miehen geeneistä. Siinä pitää varautua siihen esim. että muunmuassa asosiaalinen persoonallisuushäiriö on 70% periytyvää ja todella "kiusallinen" vaiva itsensä ja muiden kannalta.
Toisaalta.. spermapankki jutussa saattaa olla sama juttu vai käykö ne psykologiset testit ja onkohan niillä testeillä edes merkitystä? Mutta ei kai kannata hullun tai tunnevammaisen kanssa tehdä lapsia. Ei se ole kenenkään etu."

Onko tämä totta??? 70%?
Kamalan iso todennäköisyys.
 
mietin samaa asiaa
hui! onkohan "peli pelattu" jos tuollaiset geenit sattuu saamaan? eli voiko ympäristötekijöillä ohjailla lasta "terveempään" suuntaan, vai onko turhaa edes yrittää?
 
vieras
Opiskeluajoilta muistan että meille opetettiin että ainoastaan alttius sairastua periytyy, ei itse sairais. Ja nyt siis puhuttaessa mielenterveyden häiriöistä. Mutta tuo nyt on jo muutaman vuoden takaa tuo tieto...
 
jk
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
"70% periytyvää" ei sitten tarkoita sitä, että 70%:lla syntyvistä häiriöisten lapsista on persoon.häiriö, vaan yleensä sairastumisesta 70% selittyy perintötekijöillä.
Näin mäkin olen ymmärtänyt.

 
Tosta tuli mieleen.. että mulla yksi tuttu ( ex liikekumppani ) jolla tosi "paha" psykopaattinen persoonallisuushäiriö. Ollaan juteltu lapsuudesta ja sukulaissuhteista kun oltiin hyvissä väleissä. Tää mies on ollut jo lapsena kylmä ja julma.... ihmisiä ja vaikka mitä kohtaan .. toisin kuin sisarensa. Hän on täysin toivoton tapaus. Voisi vaikka myydä pikkulapsen jos niikseen tulisi. Hän ei ole ikinä tehnyt mitään pyyteettömästi. Siinä on mun mielestä se kriteeri ihmisestä jossa " ei ole enää mitään tehtävissä".
On aloittanut lapsena jo pikkurikoksilla ja ei totellut mitään auktoriteetteja ja ei kunnioittanut muiden elämää tai kunnioita. On kyllä pirun hyvä näyttelijä nyt aikuisiällä .. aina kun tarvitsee saada jotain :) Sellainen mielikuva miehestä joka hymyilee ja iskee puukon selkään.
Harva on noin paha.. Kaikki tosta lievemmät ei ole aivan toivottomia tapauksia mä uskon :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin samaa asiaa:
hui! onkohan "peli pelattu" jos tuollaiset geenit sattuu saamaan? eli voiko ympäristötekijöillä ohjailla lasta "terveempään" suuntaan, vai onko turhaa edes yrittää?
Ympäristö ratkaisee paljon. Suurin osa ei sairastu normaaleissa oloissa. Geenit luo sen tavanomaista suuremman haavoittuvuuden sairastumiselle. On tutkittu, että jotkut tekijät ovat ns. suojaavia ja lapsi välttyy erilaisiin mt-ongelmiin sairastumiselta (nämä suojaavat tekijät on ihan perusasioita, esim. turvallinen lapsuus, koulutus, yhteiskunnan tuki, vanhemman emotionaalinen tuki jne..). On myös haavoittavia tekijöitä, esim. erittäin stressaavissa oloissa sellainen, jolla on geneettinen alttius johonkin sairauteen, saattaa siihen sairastua tietyn "pisteen" ylityttyä (ts. joku toimii laukaisevana tekijänä, vaikkapa epävakaat ja turvattomat kotiolot). Eli peli ei ole pelattu, eikä tuo 70% tosiaan tarkoita sitä, että suurin osa sairastuu, vaan siis perinnöllisyys selittää 70% sitä vaihtelua miksi joku sairastuu ja toinen ei . =)
 
Sivusta seuraaja
Olen noin 20-vuoden ajan "saanut" tuntea 3 selkeästi persoonallisuushäiriön omaavaa ihmistä. Kahdella heistä erittäin paha narsismi (naisia) ja yhdellä antisosiaalinen häiriö(mies). Kaikkien heidän 3 tapauksessa isät ovat juuri samanlaisia ja yhdenkään isä ei ole osunut lastensa kanssa (etä-isä). Eli minun kokemus-otantani kertoo 100%-periytyvyydestä.
Eli en tekisi lasta ellen TODELLA tunne miestä ja hänen sukuaan tarkkaan. Kamala olisi huomata pikaisen raskautumisen jälkeen että lapsen isä on esim narsistinen hirviö. En halua persoonallisuushäiriöistä lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin samaa asiaa:
tarkoitatko ÄitiysLomalainen, että geenit yksin sinetöivät kohtalon? siis onko tuo faktatietoa?
Voihan sitä kantaa geeniä.. ilman että se "puhkeaa". Silloin se saattaa "puhjeta" esim. vasta lapsenlapsella tms. kun joku toinenkin kantaa samaa geeniä joka altistaa. Mutta ei silloinkaan välttämättä tietenkään. Arpapeliä ja ympäristötekijät voi laukaista.. joillakin muutenkin...
Samalla lailla kuin joillekin tulee vaikka perinnöllistä rintasyöpää.. niin joillakin se jää tulematta mutta silti kantaa sitä geeniä. Ei kai sitä kannata miettiä jos lapsi ei oireile esim. sadistisesti. * liittyen persoonallisuushäiriöihin periytyvänä*

Joillakin voi olla jonkun onnettomuudenkin takia persoonallisuushäiriö.. ja silloin se ei tietenkään periydy. Esim. otsalohko joskus vaurioitunut vaikka liikenneonnettomuudessa.
 
Saapas
Vereperimää saan varmaan suurelta osin kiittää neuroottisesta luonteestani, on tullut ilmi ihan viimeaikoinakin kaikenlaista valaisevaa kivaa... Toivottavasti lapsi saa isältään aimo annoksen putkiaivoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta seuraaja:
Olen noin 20-vuoden ajan "saanut" tuntea 3 selkeästi persoonallisuushäiriön omaavaa ihmistä. Kahdella heistä erittäin paha narsismi (naisia) ja yhdellä antisosiaalinen häiriö(mies). Kaikkien heidän 3 tapauksessa isät ovat juuri samanlaisia ja yhdenkään isä ei ole osunut lastensa kanssa (etä-isä). Eli minun kokemus-otantani kertoo 100%-periytyvyydestä.
Eli en tekisi lasta ellen TODELLA tunne miestä ja hänen sukuaan tarkkaan. Kamala olisi huomata pikaisen raskautumisen jälkeen että lapsen isä on esim narsistinen hirviö. En halua persoonallisuushäiriöistä lasta.
Narsismin on todettu liittyvän aika voimakkasti kuitenkin kasvuympäristöön ja vanhempi-lapsi-suhteeseen.. oletko täysin varma, että ko. henkilöiden kotiolot ovat olleet yleisellä mittapuulla "normaalit". Toki näin voi olla: joskus täysin normaaleistakin oloista joku sairastuu johtuen siitä geneettisestä alttiudesta ja muista ominaisuuksista, jotka tekee alttiimmaksi sairastumiselle (mm. temperamentti).
 
mietin samaa asiaa
mutta mitä jos kotona on perusturvallista, mutta joutuu vaikka koulukiusatuksi tai muuta? tuoko on sitten altistusta? ja myöhemmässä elämässä vaikka pettymykset parisuhteissa tms.?
 
Mä kyllä näen että sellaiset joilla persoonallisuushäiriö.. niin se on jo näkyvissä lapsena. *Miettii kautta aikain tuttavuuksiaan ja ihmiskohtaloita ja lukemaansa *
Esim. sitäkin että persoonallisuushäiriöisen lapsen kaari on kirjoitettu. mm: "sänkyyn pissaamista tosi pitkään", "huonoa itsetuntoa", "pikkueläinten kidutusta.. ".. Löytäisinköhän netistä noi. Mulla oli ainakin joskus kirjana noi jutut.
*menee googlaamaan jos netissäkin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin samaa asiaa:
mutta mitä jos kotona on perusturvallista, mutta joutuu vaikka koulukiusatuksi tai muuta? tuoko on sitten altistusta? ja myöhemmässä elämässä vaikka pettymykset parisuhteissa tms.?
Kyllä tuo koulukiusaus voi olla ihan hyvin laukaiseva/"haavoittava" tekijä, liian stressaava työ tms.. Toisaalta ne haavoittaa ihan kaikkia muitakin jollain tavalla. Mutta jos nyt vaikka itsellä olisi vanhemmalla pahoja mt-ongelmia ja tietäisin niiden periytyvyyden olevan voimakasta, niin yrittäisin elämässäni välttää esim. ylimääräistä stressiä jne.. Siis oikeastaan sama homma, jos tietäisin, että minun riski saada vaikkapa veritulppa on suuri, niin yrittäisin välttää tupakointia ja rasvaista ruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mä kyllä näen että sellaiset joilla persoonallisuushäiriö.. niin se on jo näkyvissä lapsena. *Miettii kautta aikain tuttavuuksiaan ja ihmiskohtaloita ja lukemaansa *
Esim. sitäkin että persoonallisuushäiriöisen lapsen kaari on kirjoitettu. mm: "sänkyyn pissaamista tosi pitkään", "huonoa itsetuntoa", "pikkueläinten kidutusta.. ".. Löytäisinköhän netistä noi. Mulla oli ainakin joskus kirjana noi jutut.
*menee googlaamaan jos netissäkin..
Mä taas luulen sen olevan niin, että usein persoonallisuushäiriöisten vanhemmilla on samoja piirteitä -> eivät pysty tarjoamaan tasapainoista lapsuutta, esim. eivät pysty luomaan normaalia tunnesidettä -> lapsi alkaa oireilla jo varhain. Ns. normaalissa ympäristössä lapsi voisi kehittyä normaalisti. Ja ainakin narsismin juuret on lapsuudessa, joten varsin hyvin jotkut piirteet voi näkyä jo lapsena. Toisaalta kehityspolun voisi ainakin joissakin tapauksissa oikaista parempaan suuntaan, mikäli lapsen saisi pois vahingollisesta ympäristöstä.
 
Sivusta seuraaja
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta seuraaja:
Olen noin 20-vuoden ajan "saanut" tuntea 3 selkeästi persoonallisuushäiriön omaavaa ihmistä. Kahdella heistä erittäin paha narsismi (naisia) ja yhdellä antisosiaalinen häiriö(mies). Kaikkien heidän 3 tapauksessa isät ovat juuri samanlaisia ja yhdenkään isä ei ole osunut lastensa kanssa (etä-isä). Eli minun kokemus-otantani kertoo 100%-periytyvyydestä.
Eli en tekisi lasta ellen TODELLA tunne miestä ja hänen sukuaan tarkkaan. Kamala olisi huomata pikaisen raskautumisen jälkeen että lapsen isä on esim narsistinen hirviö. En halua persoonallisuushäiriöistä lasta.
Narsismin on todettu liittyvän aika voimakkasti kuitenkin kasvuympäristöön ja vanhempi-lapsi-suhteeseen.. oletko täysin varma, että ko. henkilöiden kotiolot ovat olleet yleisellä mittapuulla "normaalit". Toki näin voi olla: joskus täysin normaaleistakin oloista joku sairastuu johtuen siitä geneettisestä alttiudesta ja muista ominaisuuksista, jotka tekee alttiimmaksi sairastumiselle (mm. temperamentti).
Tällä antisosiaalisella miehellä ei ollut normi-kasvuympäristö, vaan hänen äitinsä oli alkoholiongelmainen. Mutta näillä narsismi-naisilla oli mielestäni oikein hyvä lapsuus, rakastava ja hyvä äiti ja hyvät isäpuolet. Eikä näiden naisten sisaruksilla ole mitään persoonallisuusongelmia (sisaruksilla eri isä).

Surullista ja pelottavaa seurattavaa he ovat olleet.


 
Tässä tosi hyviä linkkejä ja pätkä tekstiä. Tuolta löytyy lisää prosentteja ym.:
"APD:n oireisiin kuuluvat:

Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
Muiden ihmisten hyväksikäyttö
Narsismi
Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.
"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykopatia

ja laajasti:
http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen/persoonallisuus.htm

En löytänyt lapsiin liittyvää nyt ainakaan heti lukematta kaikkea..
 
Tässä vielä narsistien tuki infon sivuilta:

"Narsistisen persoonallisuushäiriön on tutkimusten mukaan todettu olevan enemmän kehityksellinen kuin synnynnäinen häiriö. Narsistille on yleensä jäänyt traumoista johtuvia persoonallisuuden vajeita jo vauvana. Tutkimusten mukaan narsistisesti persoonallisuushäiriöisen kasvuperheestä on puuttunut muun muassa positiivinen malli ihmissuhteille, kyky suojella lasta, kyvyttömyys antaa lapselle rajoja, kyky tarjota myönteistä huomioon ottamisen mallia lapselle, kyky antaa lapselle positiivisia ongelmanratkaisukeinoja ja positiivista asennetta ongelmiin hyväksymällä ne väistämättömäksi ja hyväksyttäväksi osaksi elämää sekä kyky tarjota järjestäytynyttä vakaata turvallista ilmapiiriä kodissa. Kodin normiksi on muodostunut kaaos ja konflikti. Näissä perheissä vallitsee korkea ennalta arvaamattomuuden ilmapiiri."
 
JIve- Mä uskon vain osittain tuohon tutkimukseen. Koska luin erään tutkimuksen missä puhuttiin kliinisestä pahuudesta ( englanninkielessä käytettynä terminä ainoastaan ) joka on vain synnynnäistä ja täyttää tismalleen psykopaattisen persoonallisuushäiriön piirteet. Eli vaikka olisi täydelliset vanhemmat... niin lapsi on syntynyt ( vajaavaisena ? ) vaikka kykyä edes kehittää omaatuntoa. Siinä oli yhtenä esimerkkinä 6 vuotias tyttö joka heitteli linnunpoikasta maahan kuin palloa. Häneltä kysyttiin muun muassa etää tekeekö hän linnulle pahaa. Hän kielsi tekevänsä pahaa linnulle. Ja oli tosissaan.
Siinä vielä todettiin että tällaisten lasten vanhemmat ( yleensä äidit ) masentuvat syvästi.

Mun kuullakseni palstallakin on tällaisia tapauksia ollut. Eli muut lapset normaaleja ja yksi tai kaksi poikueesta julmia ja heihin ei saa mikään auktoriteetti otetta.
Mutta en halua nyt väitellä aiheesta. Toi oli vain se mitä mulla tietoa ja kokemusta.. eli mun kanta aiheeseen. :snotty: En väitä myöskään että suuri osa pahis lapsista olisi tällaisia.. vaan heillä tod. näk.- kotiolot ovat vaikuttaneet syvästi huonoon käyttäytymismalliin.
Mutta uskon kaiken lukemieni perusteella että osa vanhemmista ei ole syyllisiä lapsensa mahdottomuuteen ja turhaan syyllistävät itseään tai heitä turhaan syyllistetään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
JIve- Mä uskon vain osittain tuohon tutkimukseen. Koska luin erään tutkimuksen missä puhuttiin kliinisestä pahuudesta ( englanninkielessä käytettynä terminä ainoastaan ) joka on vain synnynnäistä ja täyttää tismalleen psykopaattisen persoonallisuushäiriön piirteet. Eli vaikka olisi täydelliset vanhemmat... niin lapsi on syntynyt ( vajaavaisena ? ) vaikka kykyä edes kehittää omaatuntoa. Siinä oli yhtenä esimerkkinä 6 vuotias tyttö joka heitteli linnunpoikasta maahan kuin palloa. Häneltä kysyttiin muun muassa etää tekeekö hän linnulle pahaa. Hän kielsi tekevänsä pahaa linnulle. Ja oli tosissaan.
Siinä vielä todettiin että tällaisten lasten vanhemmat ( yleensä äidit ) masentuvat syvästi.

Mun kuullakseni palstallakin on tällaisia tapauksia ollut. Eli muut lapset normaaleja ja yksi tai kaksi poikueesta julmia ja heihin ei saa mikään auktoriteetti otetta.
Mutta en halua nyt väitellä aiheesta. Toi oli vain se mitä mulla tietoa ja kokemusta.. eli mun kanta aiheeseen. :snotty: En väitä myöskään että suuri osa pahis lapsista olisi tällaisia.. vaan heillä tod. näk.- kotiolot ovat vaikuttaneet syvästi huonoon käyttäytymismalliin.
Mutta uskon kaiken lukemieni perusteella että osa vanhemmista ei ole syyllisiä lapsensa mahdottomuuteen ja turhaan syyllistävät itseään tai heitä turhaan syyllistetään.
Oisin kiinnostunut lukemaan jotain linkkejä, jos sulla on :) . Kai mä haluan olla "sinisilmäinen" ja uskoa, että kukaan ei ole syntyessään paha/sadisti tms., että se ei ole kehenkään ohjelmoitu. Vanhempana tuollainen tilanne olisi varmasti hirveä :( ...
 

Yhteistyössä