Perintö ja ulosotto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkahelvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25981519]Kannattaa yrittää oma-alotteisesti selvittää/sopia ton kesämökin osalta, ettei mene pakkohuutokauppaan.[/QUOTE]
Siitä ei pidä puhua nyt mitään, kun on vanhasta asiasta kyse.

Niin, ei mulla siis mitään satoja eikä kymmeniäkään tuhansia siellä ulosotossa ole ja maksusuunnitelma on tehty ja sitä noudatettu eli ei sitä mökkiä sen takia ole pakko myydä, että mun velat sais maksettua.

Niin, ei mulla siis mitään satoja eikä kymmeniäkään tuhansia siellä ulosotossa ole ja maksusuunnitelma on tehty ja sitä noudatettu eli ei sitä mökkiä sen takia ole pakko myydä, että mun velat sais maksettua.

minulla oli maksamattomia veroja ulosotossa 300 euroa, kun sain rahallisen perinnön. minulla myös oli maksusuunnitelma tehtynä uo:n kanssa joten eivät perintöön koskeneet.
luulisin ettei sinunkaan perintörahoihin kajota kun on maksusuunnitelma ja jos sitä noudatat

Aika kuluu, mitään realisointia ei tapahdu. Pesässä leski, aikuiset lapset. Osakkaista yksi jopa vaatinut useita luopumaan osuudestaan, isän jäämistön käyttö/jäämistöön kuuluvan irtaimen (ajoneuvo, tilan tarpeisto), kohtalosta ei tietoa, yksi osakas yrittänyt päästä myymään puuta, jne...
Viimeisin tilanne syksyllä, väitti perukirjan pinta-aloja vääriksi. Oikaisin sen verta että toki näkyy merkintä lainhuudosta, ihan sille koko pinta-alalle.

Muut osakkaat eivät minun tiedusteluihini mistään pesän asioista vastaa, käyttökuluihin(joita niitäkään minulla ei ole edes oikeutta tehdä ilman lesken suostumusta!)yksi osakas vaatinut osallistumaan...

Ettäpä tätäkin se voi olla, pesä kelluu niinsanotusti, ja mahdollistuu 2 asiaa.
-Velallisen mielivaltainen kohtelu, VAIKKA HÄNEN VELKANSA ON OSUUTTA PIENEMPI.
-Määrättömän ajan kuluminen, ennenkuin velallinen, ja muutkaan osakkaat saavat omaisuuttaan omaan tosiasialliseen käyttöönsä, tehdäkseen sillä mitä täytyy, tai tahtovat.

Alan olla kuitti, en tiedä miten toimia tilanteessa jossa olen, ja koko muukin pesä kärsii, oirehtii.
Velkahan sinänsä on omani, kerään verottajan kautta jatkuvasti tilitettävää voudille.

[QUOTE="vieras";25982570]minulla oli maksamattomia veroja ulosotossa 300 euroa, kun sain rahallisen perinnön. minulla myös oli maksusuunnitelma tehtynä uo:n kanssa joten eivät perintöön koskeneet.
luulisin ettei sinunkaan perintörahoihin kajota kun on maksusuunnitelma ja jos sitä noudatat[/QUOTE]

Mutta mitä järkeä kerryttää ulosotossa oleville veloille korkoa, jos kerran olis rahaa se maksaa??

Minun kohdallani ulosotto ei huomannu perintöä (tilille tullut rahaosuus). Varmaankin kyselee jossain vaiheessa kun saa sen tietää. Epäilen, että verottajalta.

velallisen tulee lain mukaan aina ilmoittaa ulosottoviranomaisille, jos taloudellinen tilanne muuttuu. Siksi perinnöstäkin täytyy lain mukaan ilmoittaa oma-aloitteisesti. Jos sitä ei tee se on rikoslain mukaan velallisen epärehellisyys, josta saa jopa vankeustuomion.

Kannattaa ottaa perintö käteisenä. Perintömeklari ojentaa sinulle rahat salkussa esimerkiksi parkkipaikalla. Tapana on ollut antaa viinapullo.
Nythän moni vanha tv-lupatarkastaja kiertää verotarkkailijana, joten on syytä tiettyyn varovaisuuteen. Selitys sekä ylimääräinen viinapullo on hyvä olla valmiina.

Mä olen saamassa perintöä ja mulla on velkaa ulosotossa. Viekö ne koko perinnön vai jääkö mulle joku "suojaosa"?

Perunkirjassa eikä muissa papereissa ole mainittu ulosmittausta, mutta eikö se ole automaatio? Vai tehdäänkö siitä ensin ulosmittauspäätös vai meneekö ne ilman päätöstä suoraan niin ku esim. veronpalautukset?

Joo, oma moka, ei siinä mitään. Kunhan kysylen.
Mulle tuli postissa kuitti, että velka on maksettu.