Perintö ja ulosotto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkahelvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Velkahelvetti

Vieras
Mä olen saamassa perintöä ja mulla on velkaa ulosotossa. Viekö ne koko perinnön vai jääkö mulle joku "suojaosa"?

Perunkirjassa eikä muissa papereissa ole mainittu ulosmittausta, mutta eikö se ole automaatio? Vai tehdäänkö siitä ensin ulosmittauspäätös vai meneekö ne ilman päätöstä suoraan niin ku esim. veronpalautukset?

Joo, oma moka, ei siinä mitään. Kunhan kysylen.

Isältäni meni täysi summa, mitä oli velkaa perintään. Koska perintöä oli enemmän kuin velkaa, sai pitää loput tietenkin. Mutta perinnöllä, ylimääräisellä tulolla, ei käsittääkseni ole mitään suojaosuutta.

Sitä en muista, miten ne meni. Kun isäni vanhemmat kuolivat, oli perintötoimisto soittanut jo pankkiin että tulee hakemaan mummoni tilillä olleet rahat velkoihin. Että näin.

[QUOTE="vieras";25981323]Kyllä vaan ulosottovelat otetaan perinnöstä. Minulta lähti 800€ ulosottoja 140 000€ perinnöstä.[/QUOTE]

Sinulla ei varmaan ollut palhjoa velkaa?

[QUOTE="äiti";25981324]Jos sinulla on lapsia tai mies, järjestä asiat niin että perintö menee muiden nimiin.[/QUOTE]
Menee siitä sitten perintöverokin, jos jollekkin muulle perintö menee?

Mutu-tuntumalla, sellainen käsitys on että ulosotto saa tiedon perunkirjoituksen jälkeen. Perintö ulosmitataan kokonaisuudessaan jos velat ylittää sen summan.

Mutta, mielestäni perinnöstä voi luopua omien perillistensä hyväksi. Eli ennen perunkirjoitusta ilmaiset että et halua perintöä, silloin se siirretään lapsille.
Tässä tulee vaan olla varovainen, koska tietysti maksettavaksi tulee perintövero.
Enkä ole ihan varma, tuleeko siihen päälle vielä sitten lahjavero.
Eli pahimmassa tapauksessa maksettavia veroja onkin tuplasti, ja jos et maksa, kärsijöinä on perillisesi.

Isäni siis teki aikoinaan paljonkin perunkirjoituksia, joten koitin muistella mitenkä nää nyt meni. En voi olla varma, joten suosittelen kääntymään sen henkilön puoleen joka teidän perunkirjoituksenne tekee.

Perunkirjotus on jo pidetty. Mulle tuli vaan postissa ne paperit, eikä missään vaiheessa ole mainintaa, mistään ulosmittauksesta.

Mites sitten, kun mulla on toinenkin perintö olemassa, joka on vielä jakamaton kuolinpesä. Siinä on omaisuutena asunto ja kesämökki. Asuntoa ei voi myydä, koska leskellä on siihen asumisoikeus, mutta voiko ulosotto vaatia myymään kesämökin, että saisivat mun rahat pois?

Eikö se tule näkymään verokortissakin verotoimistolla että olet tuon perinnön saanut, joten olettaisi sen näkyvän myös perintötoimistossa. Tosin naurettavaa pelleilyä yrittää päästä välttämään velkojensa maksua, itsehän olet ne tehnyt joten itse ne saat myös maksaa. Jestas.

[QUOTE="vieras";25981377]Oli tuo jo mainitsemani 800€ ja perintöveroa minun ei tarvinnut maksaa.[/QUOTE]

Niin joo, eli tuo 800 € oli koko velka. Mutta kuinka niin ei tarvinnut maksaa perintöveroa? Käsittääkseni perintövero maksetaan aina kun menee tietyn summan ylitse, kuvittelisin, että tuo 140 000 € menee jo kovasti verotettavan arvon ylitse??

Mä aion maksaa velkani, maksan koko ajan. Sitä vaan koitin kysellä, että miten tää kuvio käytännössä menee. Missä vaiheessa mulle ilmoitetaan, että perintö on mennyt ulosottoon? Vai ilmoitetaanko edes?

No sinun pitää joka tapauksessa ilmoittaa perinnöstä, että voivat sen viedä, jos ei siitä tule erillistä ilmoitusta. Ja mökin voivat myydä. Jos olisit sen halunut pelastaa, niin olisit voinut kieltäytyä perinnöstä. Voi olla vähän vihaisia sukulaisia, jos sinun takiasi joutuvat mökin myymään. Todennäköisesti ostavat sinut ulos, jos näin käy.

[QUOTE="vieras";25981407]Niin joo, eli tuo 800 € oli koko velka. Mutta kuinka niin ei tarvinnut maksaa perintöveroa? Käsittääkseni perintövero maksetaan aina kun menee tietyn summan ylitse, kuvittelisin, että tuo 140 000 € menee jo kovasti verotettavan arvon ylitse??[/QUOTE]

20 000 e. Puolisolla ja alaikäisellä lapsella on mahdollisuus vähennyksiin.

[QUOTE="vieras";25981407]Niin joo, eli tuo 800 € oli koko velka. Mutta kuinka niin ei tarvinnut maksaa perintöveroa? Käsittääkseni perintövero maksetaan aina kun menee tietyn summan ylitse, kuvittelisin, että tuo 140 000 € menee jo kovasti verotettavan arvon ylitse??[/QUOTE]
En vieläkään tiedä (viisi vuotta kulunut), mutta luultavasti isä oli sen eläessään sopinut, että se otetaan ns. päältä.

[QUOTE="vieras";25981429]No sinun pitää joka tapauksessa ilmoittaa perinnöstä, että voivat sen viedä, jos ei siitä tule erillistä ilmoitusta. Ja mökin voivat myydä. Jos olisit sen halunut pelastaa, niin olisit voinut kieltäytyä perinnöstä. Voi olla vähän vihaisia sukulaisia, jos sinun takiasi joutuvat mökin myymään. Todennäköisesti ostavat sinut ulos, jos näin käy.[/QUOTE]

Tämä ei ole mahdollista, ei kuolinpesän muilla osakkailla ole sellasia rahoja, millä ostella. Tää jakamaton kuolinpesä on ollu olemassa jo vuosia, eikä ulosotossa kukaan ole siitä kysellyt, eikä siihen puuttunut.

Eli puhuukohan täällä nyt kokemus/tieto vai puhutaanko nyt vaan sellasesta josta ei ole kuin arveluita...

Mä aion maksaa velkani kyllä, kyse ei ole siitä. Joka kk menee ulosottoon rahaa ja velka lyhenee. Nyt vaan kiinnosti, et miten nää jutut menee käytännössä ja oon kyllä melko varma, ettei ainakaan noin, kun yllä kirjotit. Olis kai ne jo vaatineet sen mökin myyntiä, jos kerran aikoisivat niin tehdä?

No eikö se ole ihan sama mistä ne rahat velkojen maksuun tulevat, maksaahan ne täytyy kuitenkin. Ja eikö mitä nopeammin niin sitä vähemmnän eikös velat yleensä kasva korkoa.

Tämä ei ole mahdollista, ei kuolinpesän muilla osakkailla ole sellasia rahoja, millä ostella. Tää jakamaton kuolinpesä on ollu olemassa jo vuosia, eikä ulosotossa kukaan ole siitä kysellyt, eikä siihen puuttunut.

Eli puhuukohan täällä nyt kokemus/tieto vai puhutaanko nyt vaan sellasesta josta ei ole kuin arveluita...

Mä aion maksaa velkani kyllä, kyse ei ole siitä. Joka kk menee ulosottoon rahaa ja velka lyhenee. Nyt vaan kiinnosti, et miten nää jutut menee käytännössä ja oon kyllä melko varma, ettei ainakaan noin, kun yllä kirjotit. Olis kai ne jo vaatineet sen mökin myyntiä, jos kerran aikoisivat niin tehdä?
Mummollani sitä ei myyty, vaikka oli velkaa. Tosin velka oli juuri vanhenemassa ja oli todella pieni summa verrattuna. Suuremmilla summilla voi olla, että joutuu myymään, ellei velkoja ole tarpeeksi ymmärtäväinen.

No sitten on ihan eri asia tietysti, jos vanhasta jutusta kyse ja siihen ei ole puututtu (luin huonosti, niinhän sanoitkin). Jos on isosta velasta kyse, niin voivat vaatia jakamista, mutta sekin tietysti vaikuttaa, että lyheneekö velka ollenkaan vai ei. Sinulla lyhenee. Muutamien tonnien takia ei kuitenkaan koskaan varmaan aleta mökkejä myymään.

[QUOTE="vieras";25981519]Kannattaa yrittää oma-alotteisesti selvittää/sopia ton kesämökin osalta, ettei mene pakkohuutokauppaan.[/QUOTE]
Siitä ei pidä puhua nyt mitään, kun on vanhasta asiasta kyse.