Perhepäivähoitajista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden lapsen äiti

Vieras
Te joilla on lapsia hoidossa perhepäivähoitajalla jolla on myös omia pieniä lapsia, oletteko kokeneet, että hoitajan omat lapset ovat samassa asemassa hoitolasten kanssa? Vai onko hoitajan omilla lapsilla eri säännöt kuin hoitolapsilla?

Meillä hoitajalla on samanikäinen lapsi kuin meillä vanhempi lapsista (5v). Olen myös sitä mieltä, että säännöt pitäisi olla vähintäänkin samat mutta valitettavasti niin ei ole. "Ongelmat" on näin aikuisen näkökulmasta ehkä pieniä mutta pienellä lapsella on vaikea ymmärtää miksi esim. hoitajan oma lapsi saa jäädä pihalle leikkimään kavereiden kanssa, kun itse joutuu lähtemään sisälle tai kun hoitajan oma lapsi saa mennä kauemmaksi poimimaan kukkia ja tehdä niistä kukkaseppeleen ja hoitolapset katsovat vieressä...
Myös kurinpito on eritasoista...

ou kei. eli ongelma on taas se perinteinen. Hoitajan koti on lapsen koti. ei sinun lapsesi koti. hoitaja on vastuussa sinun lapsestasi eikä voi häntä päästää poimimaan kukkia tms. niin että lapselle aiheutuisi vaaratilanne. oman lapsen sensijaan tulee voida elää normaalia elämää siitä huolimatta että äiti tekee työtä kotona. kerro tämä lapselle. ei lapsesi voi missään muuallakaan tehdä aina samoja asioita kuin muut. vaikka kuinka haluaisi.

samat säännöt omalla kuin hoidokeilla, toki tiukemmat jollain lailla kun vapaalla saa olla "löysemmin" kuin työaikana.
Raasulle rankkaa oppia näihin, mutta eiköhän se ajan kanssa helpota.
hoidokit ei vain tahdo ymmärtää miksi oma syö joitakin eri ruokia kuin he ja syy on allergia ja tästä koen ajoittain syyllisyyttä vaikka pyrin samannäköistä ruokaa tekemään kuin muillakin, aina ei vain mahdollista =(
oma ei pääse kauemmaksi kuin hoidokit ja iän vuoksi tulee samaa aikaa sisälle kuin muutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä hoitajalla on samanikäinen lapsi kuin meillä vanhempi lapsista (5v). Olen myös sitä mieltä, että säännöt pitäisi olla vähintäänkin samat mutta valitettavasti niin ei ole. "Ongelmat" on näin aikuisen näkökulmasta ehkä pieniä mutta pienellä lapsella on vaikea ymmärtää miksi esim. hoitajan oma lapsi saa jäädä pihalle leikkimään kavereiden kanssa, kun itse joutuu lähtemään sisälle tai kun hoitajan oma lapsi saa mennä kauemmaksi poimimaan kukkia ja tehdä niistä kukkaseppeleen ja hoitolapset katsovat vieressä...
Myös kurinpito on eritasoista...

Miksi hoitajan oma lapsi ei saisi elää "omaa elämäänsä"? Miksi hänen pitäisi olla kotonaan kuin "hoitolapsi"? Ei häntä siihen voida velvoittaa. Jos hoitajan lapsi voi ikänsä puolesta olla kavereiden kanssa pihalla niin miten se on sinun lapsiltasi pois?

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
ou kei. eli ongelma on taas se perinteinen. Hoitajan koti on lapsen koti. ei sinun lapsesi koti. hoitaja on vastuussa sinun lapsestasi eikä voi häntä päästää poimimaan kukkia tms. niin että lapselle aiheutuisi vaaratilanne. oman lapsen sensijaan tulee voida elää normaalia elämää siitä huolimatta että äiti tekee työtä kotona. kerro tämä lapselle. ei lapsesi voi missään muuallakaan tehdä aina samoja asioita kuin muut. vaikka kuinka haluaisi.

Okei :). Niin kai se sitten menee..
Tästä asiasta ollaan puhuttu paljon kotona ja kyllä lapsi sen jotenki ymmärtää... Hoitaja tästä on nyt tainnu tehdä suuremman ongelman, on poistanu mut facebookista ja käyttäytyy todella töykeästi.. Mielessä on jo jopa hoitopaikan vaihto :(. Ne vaan tahtoo olla aika kiven takana.

On meillä myös sellainenkin ongelma, että olen kokenut alusta saakka ettei hoitaja tykkää meidän vanhemmasta lapsesta...

Meillä samat säännöt omilla ja hoitolapsilla. Toki vapauksia voi olla enemmän esim. oma ei nuku päikkäreitä enää iän puolesta (5v) ja saa ulkoilla omien kavereiden kanssa silloinkin kun hoitolapset nukkuvat. Syy tähän se, että hoitolapset saapuvat meille jo klo 6 jälkeen aamulla ja ovat väsyneitä. Oma saa koisia rauhassa vaikka klo 9 asti =) Minun mielestä oma työni ei saa olla mikään taakka omalle lapselle. Hoitolapset ovat nuorempia enkä voi velvoittaa omaa lastani olemaan koko ajan heidän kanssaan.

Meidän hoitopaikassa... jos hoitajan omat lapset ovat nuhassa - koko porukka pysyy sisällä, eivät ulkoile. Mutta jos hoitolapset ovat nuhassa - ulkoilevat aivan normaalisti.
Ja koska hoitajan lasten pitää saada nukkua päiväunet, niin hoitolapsetkin nukkuvat, etteivät häiritsisi.
Huonolla säällä nuhaiset omat lapset saavat jäädä sisälle, mutta hoitolapset menevät nuhaneninä sateeseen leikkimään...

Yhteistyössä