Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Lueskelin taas tuolta alkupäästä muutaman kommentin, enkä nyt oikein ymmärrä joitakin asioita...
Mitä vikaa siinä on, että lapset ymmärtävät kuka on kenenkin äiti ja kuka ei? Eli pph jolla on omia lapsia myös... Siis miksi se on niin kauheata, että hoitolapset tietävät että yksi lapsista on pph:n oma, he eivät? Ja eikö se ole päivän selvää että omia lapsia kohtaan on eri tunteita kun hoitolapsia kohtaan...? Ja eikö lapsillekin tule turvallisempi olo, kun ymmärtävät miten äidit käyttäytyvät vs miten hoitajat käyttäytyvät ja kuka on kukin ja kuka on kenenkin lapsi...?
Mä en ajatellu viedä lastani ainakaan alle 3-vuotiaana hoitoon, mutta jos sen jossain vaiheessa vien, niin mieluiten osaavalle pph:lle kun päiväkotiin. Se ei haittaa, vaikka pph:lla olisi omia lapsia. Kyllä minun tyttöni siinä vaiheessa tietäisi, että äiti on äiti, hoitaja hoitaja, ja hoitsun lapselle hoitsu on äiti mutta minun lapselleni hoitaja. Hän tietäisi siinä vaiheessa myös, että toisten huoneisiin ei mennä ilman lupaa eikä kaikkien tarvitse aina kaikkeen antaa lupaa; joskus tulee pettymyksiä, mutta ne eivät maailmaa kaada. Kotonansa tyttö saa mennä omaan (tai lasten tai meidän yhteiseen) huoneeseen jos hän niin haluaa, eikä kukaan häntä sinne saa tulla häiritsemään.
Jos minä ryhtyisin pph:ksi, en haluaisi hoitolapsia joka puolelle taloa. Omaa lastani en kuitenkaan omassa kodissaan voisi alkaa pitää omasta huoneestaan poissa. Eiköhän se lapsi siinä vaiheessa jo tarpeeksi jaa, ettei voisi omaa huonetta pitää itsellänsä? Kyseessähän on aikuisen työ, ei lapsen. Kuinka paljon lapselta pitää ottaa aikuisen työn takia?
Yleensä lapselta otetaan aikuisen työn takia
-revitään aamulla aikaisin sängystä
- mennään isoon ryhmään hoputettuna pukemaan
- ollaan päivä ryhmässä, jossa virkanainen toteuttaa omaa agendaa, omaa hienoa uraa, pikkuäijät ja pikkuakat ovat vain pelinappuloita monen uralla, pakollinen paha, joita pitää sietää
- olet täysin vieraiden armoilla, eikä monellakaan lapsella ole kykyä ilmaista mitä tuntee tai miten kohdeltu (joillakin on)
- teet mitä käsketään, teet samaa kuin muutkin ja silloin kuin muutkin
Eli kyllä hoitajan oma lapsi ei luovu yhtään mistään verrattuna siihen [/b]hoitolapseen. Täysin lellitty ja hemmoteltu asema, jos hän saa tehdä mitä haluaa. Epäilen että suuri osa perhepäivhoitajien lapsista kiusaajia. Oppii mukavasti pomottamaan alempiarvoisiaan.