Pph:lla eri ruoka hoitolapsille ja omille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poika 4 v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kulukorvaus täälläkin 4,55e kokopäiväisestä lapsesta(eli aterioina aamupala,lounas ja välipala),mutta tuo summa sisältää myös muut kulut kuten esim. vessapaperi,vesi,askartelumateriaalit,lelut(jos niitä tarvii hankkia/uusia) yms.Kuluuhan sitä paperia ja vettä päivän aikana,vaikkei niitä välttämättä kuluiksi aina ajattelekaan.Mutta tuohon ruoka-asiaan liittyen niin minä ainakin tarjoan samat ruuat meidän koko perheelle ja hoitolapsille,ellei joku oo allerginen jollekin.Sillä perusteella ettei vaan tykkää jostain ruuasta ei eri ruokaa saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Ateriakorvaus/lapsi/päivä on noin 2,70 euroa. Sillä sitten taiotaan aamupala, lounas ja välipala... Laskekaa siitä.... Sitten vielä ihmetellään miksei pph:lla ole tarjolla aamuisin muroja ja leipää ja leikkeleitä kera jogurtin vaan sitä puuroa vaan....

Missä päin on noin huonot kustannustenkorvaukset? Täällä saa aamupala+lounas+välipala 4,55? jokaista lasta kohden. Naurettavan pieni summahan tuokin on, mutta olen kyllä laskenut että se riittää juuri ja juuri monipuoliseen kotiruokaan, ja meillä tarjotaan myös salaattia ja kasviksia ruoalla joka päivä.

Ja todellakin oma muksu syö samaa ruokaa kuin muutkin, ja samaa ruokaa syödään sitten illalla koko perhe.

Tuo summa ei ole pelkästään aterian osuutta vaan se kattaa myös kaikki muut kulut sähköstä vessapaperiin ja jätehuoltoon ja askartelumateriaaliin.... Aterioiden osuus on noin 2,70 euroa/lapsi/päivä. Eli onkohan se täysin riittävä laadukkaaseen ruokaan? Itse en laske kulukorvausten mukaan vaan syömme kaikki samaa ja herkutellaankin :)

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja unna-manna:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-pph:
Alkuperäinen kirjoittaja unna-manna:
Näit kun lukee ei tule mieleenkään viedä lapsia perhepäivähoitoon. Vaikka ei kai ne kaikki voi olla noin pönttöjä?
Ilmeisesti ainoa syy haluata alalle on omien lasten kotihoito. ne muiden kakarat ovat sitten siinä sivussa.

Kokeilepa alaa hetken aikaa kera omien lasten ja tule sitten valittamaan tänne :) Onnea matkaan!

Ei tulisi mieleenkään. Kehno palkka enkä todella haluaisi vieraita lapsia taloon. Ymmärrän, ettei moni muukaan halau, mutta kai kouluttamattoman on pakko jotain työtä tehdä. Ja jos ei vielä raaski niitä omia kullannuppuja viedä kotoota ulos niin pph on ainoa vaihtoehto. Sääli vain niille hoitolapsille jotka sen kotiäidin kiusaksi lykätään.

PERHEPÄIVÄHOITAJA EI OLE KOULUTTAUTUMATON!!!!!!!!!! ON OLEMASSA 2_VUOTTA KESTÄVÄ PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO!!!!! GRRR!!!!

Joskus tuntuu että me perhepäivähoitajat saadaan aina kaikki kakka niskaamme! Kyllä palkka on huono mutta tällähetkellä kun olen kotona hoitamassa enkä päiväkodilla kuten normaalisti niin en tarvitse toista autoa joten säästän,eli ei myöskään bensakuluja eikä vakuutuksiakaan autoon,teen ruuat itse eli ei mene rahat eineksiin. Minä olen päiväkodinjohtaja ja kyllä kotona on vielä kaksi alle kouluikäistäkin joita minun ei nyt tarvitse viedä hoitoon eli säästöä sekin,ei se raaskimisesta ollut kiinni van halustani jatkaa töitä täällä kotona ihan niinkun jotkut tekee etätöitäkin kotona,mitä pahaa siinä on??? Minulla on hoidossa neljä hoitolasta ja voin sanoa että hoidan heitä kuin omiakin haalien ja myös kouluttaen ja kukaan ei ole valittanut,sanoit että et halua vieraita laspia kotiin,no jokainen toki saa itse päättää mitä tekee,meille nämä lainalapset ovat olleet rikkaus,omilla lapsillani aina kaverit kotona ja varmasti saavat elin-ikäisiä kavereita heistä,meidän perheemme ei ole ahdasmielisiä jotka halusivat vaan ottaa hoidokkeja jotta omani saisi olla kotona ja siinäkään en näe mitään pahaa,mutta kyllä tarkein syy olla perhepäivähoitaja on että pitää työskentelystä lapsien kanssa,kyllä niiltä tulee suoraa palautetta jos kaltoin kohdellaan. Mitä koulutukseen tulee niin kyllä ainakin meillä on jo jokaisella perhepäivähoitajalla takanaan ammattitutkinto ja suurinosa on lähihoitajiksi koulutettuja,itselläni näiden lisäksi löytyykorkeakoulu koulutustakin. Toivon sinulle ja muille mukavaa syksyä,pidetään lapsista huolta ja toivottavasti perhepäivähoito ei vallan katoa,kaikki ei tee töitä vain rahan takia muistathan,kyllä työstään pitää nauttiakkin ja minä voin sanoa että nautin työstäni ja jokahetkestä niitten mahtavien "kakaroitten" kanssa,toivottavasti myös sinä voit sanoa samaa omasta ammatistasi!!! Kyllä olen pph ja ylpeä siitä!

kuulla sinulta pph ja koulutettukin tuollaista teksiä. Itse halajan myös pph:ksi ja siksi että pidän lapsista ja saisin työtä tehdä kotona. Ei se raha kaiken tärkein ole vaan se kokonaisuus. Ihmeen paljon vaan näitä hoitotätejä arvostellaan eikä kaikki läheskään ymmärrä että kyllä tuo todella työstä käy. Teethän siis kaiken yksin.

nyt kun täällä on asiatuntijoita paikalla niin kertokaas meneekö tämä näin? Jos sinulla on 4 lasta hoidettavanasi joista yksi on oma niin saatko palkan vain 3 lapsen osalta?

Kukaan ei voi olla niin uuvelo ettei alottaessaan pph:n hommia tiedä et millaseen hommaan sitä ryhtyy ja millanen on palkkaus!?

Itseasias en pahemmin tääläkään ole hyviä puoli koko hommasta kuullut..

"palkka on huono, pitkiä päiviä, raskasta hommaa, eri ruokia jne.."

Ja joku jo sanokin et rupee pph:ks vaan sen takia et saa lapset hoitaa kotona on huono syy ja niin se onkin..

Meillä likka oli 4kk pph:lla ja se oli ihana paikka. vanhempi nainen jonka omat lapset jo aikuisia. 26v kokemus.

musta ei ikinä olis tohon hommaan ja siks en ole siihen ikinä ryhtynyt. Omani ensisijainen hakutoive oli pk ihan siks et jos hoitaja on kipee niin mun ei tarttee kärrää lasta jonnekki muualle ja on monta eri hoitajaa, ja jos päättääki lopettaa niin morjens..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
nyt kun täällä on asiatuntijoita paikalla niin kertokaas meneekö tämä näin? Jos sinulla on 4 lasta hoidettavanasi joista yksi on oma niin saatko palkan vain 3 lapsen osalta?

Heippa! Kyllähän se näin menee ainakin meidän kunnassamme,mutta et vie omaa hoitoon joten toki säästät sen! En nyt muista tarkkaan missä mutta jossain päin suomea kyllä omastakin maksetaan palkkaa,minä tyytyväinen tähänkin,minulla kaksi kokopäiväistä hoitolasta ja kaksi puolipäiväistä ja yksi oma ja saan palkaksi saman kuin moni myyntityössä oleva,joten ei edes ihan paha! Säästöä muutenkin ja kun saataisiin nuorempia omia lapsia omistavia hoitajia ja ruvettas yhdessä etujamme eteenpäin ajamaan kun nyt melkopaljon perhepäivähoitajia joilla omat lapset jo aikuisia,niin eiköhän tuo palkkaus ja muutkin edut sieltä löytyisi!

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Kukaan ei voi olla niin uuvelo ettei alottaessaan pph:n hommia tiedä et millaseen hommaan sitä ryhtyy ja millanen on palkkaus!?

Itseasias en pahemmin tääläkään ole hyviä puoli koko hommasta kuullut..

"palkka on huono, pitkiä päiviä, raskasta hommaa, eri ruokia jne.."

Ja joku jo sanokin et rupee pph:ks vaan sen takia et saa lapset hoitaa kotona on huono syy ja niin se onkin..

Meillä likka oli 4kk pph:lla ja se oli ihana paikka. vanhempi nainen jonka omat lapset jo aikuisia. 26v kokemus.

musta ei ikinä olis tohon hommaan ja siks en ole siihen ikinä ryhtynyt. Omani ensisijainen hakutoive oli pk ihan siks et jos hoitaja on kipee niin mun ei tarttee kärrää lasta jonnekki muualle ja on monta eri hoitajaa, ja jos päättääki lopettaa niin morjens..

Piti nyt ihan vähän sinullekkin vastata että kyllä,aina löytyy valittamista vaikka mistä,mutta en tahdo että yleistettäisiin,kuitenkin vähemmän huonoja kuin hyviä hoitajia ja tärkeää työtä teemme,on paljon lapsia jotka todella tarvitsevat pienen ryhmän ja yksilöllisempää hoitoa,näihin ei pystytä päiväkodilla keskittymään ja mikä hoitajiin tulee sanoit että jos hän sairastuu joutuu kärräämään toiseenpaikkaan ja että monta eri hoitajaa,entäs päiväkodilla sitten,siellä eri hoitaja vastaan ottaa lapsesi ja toinen päivän siellä ja parhaimmillaan kolmas tai neljäs antaa lapsen sinulle,päivän tapahtumista ei siis tarkkaa tietoa! En sano että päiväkoti olisi huono paikka vaan tarkoitan että annetaan perhepäivähoitajille edes joskus positiivista palautetta jotta tämä hoitomuoto jatkuisi eikä loppuisi muutaman onnettoman hoitajan takia!

Mun lapset ovat olleet pph:lla aikoinaan. Yksi hoitja syötti hoitolapsille puuroa ja oma tyttö söi aamupalana lasten vieressä nami-namia. Kyllä mun lapsia ainakin harmitti tuo.
Samoin jos lapset eivät tykänneet/ jaksaneet syödä kaikkea päiväruokaa syötettiin se KYLMÄNÄ välipalaksi. Onneksi mun tyttäret eivät kauaa olleet tällä hoitajalla.

Sitten on niitäkin hoitajia tullut vastaan jotka kertoo, ettei hoitolapsilla ole mitään asiaa heidän sohvalle, mutta oma lapsi saa siellä istua.

Itsekin olen ollut pph:na joskus vuosia sitten. Mun lapset ja hoitolapset söivät samaa ruokaa ja säännöt olivat kaikille samat. Se mitä omien kanssa iltaisin touhuaa kun hoitolapset ovat poissa on sitten eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja hienoa:
kuulla sinulta pph ja koulutettukin tuollaista teksiä. Itse halajan myös pph:ksi ja siksi että pidän lapsista ja saisin työtä tehdä kotona. Ei se raha kaiken tärkein ole vaan se kokonaisuus. Ihmeen paljon vaan näitä hoitotätejä arvostellaan eikä kaikki läheskään ymmärrä että kyllä tuo todella työstä käy. Teethän siis kaiken yksin.

Juuri näin,ei muuta kuin alalle vaan,hyviä hoitajia kaivataan,imagoa nostamaan! Tarkkaan toki täytyy miettiä onko valmis antamaan vieraille lapsille turvallisen ja todellakin tasa-arvoisen hoitopaikan,sitoutuu siihen ettei ole hetken kokeilu koska lapset kiintyvät nopeasti ja ikävä vanhemmillekkin jos sitten kuukauden parin päästä hoitaja ei haluakkaan jatkaa! Lapset antaa paljon mutta toki työtäkin on ja oma kotisi muutuu sotatantereeksi lattiaa ja seiniä myöten,minulle se käy kun omatkin pieniä ja mitään uutta ja kallista on turha hankkia;) Päivät on pitkiä ja alku aina hankalaa rytmien etsimisestä,eroahdistukseen,mutta tärkeintä tässä ammatissa on että hoidokit nauttii ja iloiten tulevat tänne ja iloiten lähtevät myös kotiin ja se että luottamus hoitajan ja vanhempien välillä on kunnossa,olemme saaneet suuren vastuun saadessamme heidän kullannuppunsa hoitoomme,tehdään työtä niin että meitä vielä jonainpäivänä arvostettaisiin:)

Pph:n palkka on kehno, vaikka takana olisi ammattitutkinto. Mutta itse en rahan takia tätä työtä tee ja en jaksa surkutella huonoa palkkaa, koska tykkään tästä työstä niin paljon. Mielummin mieluinen työ vähällä rahalla kuin tylsä työ ja paksu lompsa!

Niin tai näin. On olemassa niitä ihania ja huolehtia ja kerrassaan loistavia pph:oita, mutta valitettavasti niitä toisiakin löytyy! Minä en halunnut ottaa omien lasteni kanssa riskejä ja siksi laitoin omat yksityiseen päiväkotiin.

mitä se kenellekkään kuuluu? kunhan hoitolapset vaan saa ravitsevaa, monipuolista, terveellistä kotiruokaa. Antakoo vaikka hevonpaskaa niille omileeen se on jokaisen oma asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin tai näin. On olemassa niitä ihania ja huolehtia ja kerrassaan loistavia pph:oita, mutta valitettavasti niitä toisiakin löytyy! Minä en halunnut ottaa omien lasteni kanssa riskejä ja siksi laitoin omat yksityiseen päiväkotiin.

Aivan ja näin pitä tehdäkkin kun itse parhaaksi näkee lapsensa kannalta olevan,ei oteta riskejä ja mennään maalaisjärjellä etiäppäin!
Toivon todella kun nyt olen tekstejänne lukenut että ihmiset ottaisivat ja ilmoittaisivat heti päiväkotien johtajille mikäli ongelmia ilmenee tai hoitotädissä on outoja piirteitä,tai ihan mitä tahansa tahtoo selvittää,älkää rakkaat ihmiset jääkö purnaus asteelle tänne palstoille vaan tehkää asioille stoppi,näin ne ns mätämunat poistetaan ja kukaan muukaan ei joudu kärsimään huonosta kohtelusta tulevaisuudessa! On oikein vahtia että lapsosilla on kaikki hyvin,niitten pikkusten tulevaisuus on teidän käsissänne ja jos hoidossa kärsivät se näkyy niissä tenavissa tlevaisuudessa,ei sellasta vaan turvaa ja rakkautta ja kamalasti sylittelyä ja ripaus tervettä kuria,näin mennään!

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Mun lapset ovat olleet pph:lla aikoinaan. Yksi hoitja syötti hoitolapsille puuroa ja oma tyttö söi aamupalana lasten vieressä nami-namia. Kyllä mun lapsia ainakin harmitti tuo.
Samoin jos lapset eivät tykänneet/ jaksaneet syödä kaikkea päiväruokaa syötettiin se KYLMÄNÄ välipalaksi. Onneksi mun tyttäret eivät kauaa olleet tällä hoitajalla.

Sitten on niitäkin hoitajia tullut vastaan jotka kertoo, ettei hoitolapsilla ole mitään asiaa heidän sohvalle, mutta oma lapsi saa siellä istua.

Itsekin olen ollut pph:na joskus vuosia sitten. Mun lapset ja hoitolapset söivät samaa ruokaa ja säännöt olivat kaikille samat. Se mitä omien kanssa iltaisin touhuaa kun hoitolapset ovat poissa on sitten eri asia.

Ole onnellinen, että omat lapsesi eivät "saaneet" nami-namia. Varmasti omasi siis saivat sen terveellisen aamupalan.

Ja tuosta sohvalla olosta. Meillä on hoitolapsilla ja omilla lapsilla sääntö, että sohvilla ei olla muutoin kuin telkkaria katsottaessa tai satua kuunnellessa. Jos antaisin 4 lapsen käyttää sohvaa vapaasti niin siitä olisi hädin tuskin jäljellä enää vain rungot vuoden päästä :/ Erään työkaverin sohva oli mennyt pilalle vuodessa hoitolasten takia...

Mutta tosiaan samat säännöt koskevat sitten HOITOAIKANA sekä omia että vieraita lapsia :)

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:

Ole onnellinen, että omat lapsesi eivät "saaneet" nami-namia. Varmasti omasi siis saivat sen terveellisen aamupalan.

Ja tuosta sohvalla olosta. Meillä on hoitolapsilla ja omilla lapsilla sääntö, että sohvilla ei olla muutoin kuin telkkaria katsottaessa tai satua kuunnellessa. Jos antaisin 4 lapsen käyttää sohvaa vapaasti niin siitä olisi hädin tuskin jäljellä enää vain rungot vuoden päästä :/ Erään työkaverin sohva oli mennyt pilalle vuodessa hoitolasten takia...

Mutta tosiaan samat säännöt koskevat sitten HOITOAIKANA sekä omia että vieraita lapsia :)

Yhteistyössä