Perhepäivähoitajista

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja harmi:
Mä olen ikionnellinen että mun ei tartte enää viedä tyttöäni HUONOLLE PPH:lle, oli siellä 3 vuotta raukka. :(
Ens viikolla järjestyy vihdoin tarhapaikka tai toinen pph. TOIVOTTAVASTI SAISI TARHAPAIKAN!!!!!!!!!!!!

En jaksa alkaa listaamaan. Sanotaanko näin, että siitä ihmisestä on tehty lukuisia valituksia, ja kaikki ovat ottaneet sieltä lapsensa pois, ja enää sinne ei kukaan lapsia viekään. joten se pph laitetaan kai eläkkeelle.

joo no suomessa ketään ei laiteta eläkkeelle. eli jos ei ole eläkeiässä. Hän siis jää työttömäksi. Mulla myös kokemusta yhdestä hirmuhoitajasta. Hän oli ihan poikki, se selvis myöhemmin. Hänet siirrettiin lh koulutukseen ja on nyt vanhainkodilla ja todella hyvä hoitaja. Olosuhteet kai vei voimat: oma koti työpaikkana, ruoanlaitot, pitkät päivät, yksinäinen työ...

Kyllä meillä on niin, että aina kun sairastun/ lapseni, niin joutdun pitämään tietysti lomaa. Näistä ajoista ei tarvitse maksaa palkkaa, koska lapsi ei ole silloin hoidossa. Eli jos olen 3 päivää sairaslomilla vanhemmat vähemtävät hoitosummasta 3/21.
valitettavaa, mutta totta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Minusta ap kirjoitti asiaa. :)
Minun työpäiväni on jo nyt 6.30-17.00 joka päivä. Välillä se pitenee, koska vanhemmat eivät noudata sovittuja aikoja. Tämän päivän pituuteen sitten lisätään työajan jälkeen vielä siivoukset, ruokalistojen miettiminen ja hankkiminen, päivän suunnittelu, ruokien valmistelu. Pankkiasiat hoidan netin kautta, mutta muut virastoasiat on hoidettava silloin kun hoitolapset paikalla, muuten ei koskaan kerkeä. meillä on oma perhe, jota olisi kaikkien vanhempien mietittävä ja pidettävä sovituista ajoista huolta. me joustamme usein reilustikin. Meidän lasten lelut ovat hoitolasten käytössä, samoin kotimme. Kun on lelupäivä niin hoitolapset eivät edes näyttäisi omiaan meidän lapsille. Lääkärissäkin on joskus käytävä, silloin pitää hankkia varahoitaja ja siinä on aika sumpliminen. Ylitöistä emme saa mitään palkkaa, vaan palkka on sama vaikka olisi 13 tuntinen päivä, sairaslomasta hoitolasten vanhemmat vähentävät palkasta...jne.

SILTIKIN tämä työ on ihanaa ja rakastan työtäni, sekä lapsia jotka täällä kanssani päivää viettävät. :)

Siis miten sairaslomasta hoitolasten vanhemmat vähentävät palkasta???? Eiköhän se ole kunta joka noi asiat on päättänyt?! Ja jos mun lapset sairaana, maksan minäkin kuntaan täyden maksun! Mulla ei aina hakuajat pidä kutiian, työ sellainen etten voi jotain vanhusta jättää vessan pytylle kun kotihoidossa olen. Ilmoitan sit aina tekstarilla et myöhästyn. Tuntuu vähän kohtuuttomalle, et me kaikki huvikseen myöhästeltäis!!

Kyllä meillä on niin, että aina kun sairastun/ lapseni, niin joutdun pitämään tietysti lomaa. Näistä ajoista ei tarvitse maksaa palkkaa, koska lapsi ei ole silloin hoidossa. Eli jos olen 3 päivää sairaslomilla vanhemmat vähemtävät hoitosummasta 3/21.

Mä olen ikionnellinen että mun ei tartte enää viedä tyttöäni HUONOLLE PPH:lle, oli siellä 3 vuotta raukka. :(
Ens viikolla järjestyy vihdoin tarhapaikka tai toinen pph. TOIVOTTAVASTI SAISI TARHAPAIKAN!!!!!!!!!!!!

En jaksa alkaa listaamaan. Sanotaanko näin, että siitä ihmisestä on tehty lukuisia valituksia, ja kaikki ovat ottaneet sieltä lapsensa pois, ja enää sinne ei kukaan lapsia viekään. joten se pph laitetaan kai eläkkeelle.

joo no suomessa ketään ei laiteta eläkkeelle. eli jos ei ole eläkeiässä. Hän siis jää työttömäksi. Mulla myös kokemusta yhdestä hirmuhoitajasta. Hän oli ihan poikki, se selvis myöhemmin. Hänet siirrettiin lh koulutukseen ja on nyt vanhainkodilla ja todella hyvä hoitaja. Olosuhteet kai vei voimat: oma koti työpaikkana, ruoanlaitot, pitkät päivät, yksinäinen työ...

siis sinä olet YKSITYINEN HOITAJA?? olisi sillä selitettävissä tuo palkan vähennys. On aika eriasia olla yksityinen kuin kunnallinen hoitaja, joten voisit kertoa faktat etkä sotkea asioita.

siis sinä olet YKSITYINEN HOITAJA?? olisi sillä selitettävissä tuo palkan vähennys. On aika eriasia olla yksityinen kuin kunnallinen hoitaja, joten voisit kertoa faktat etkä sotkea asioita.

En minä mitään sotke.
PPH olen ja pph:sta oli juttua.

En minä mitään sotke.
PPH olen ja pph:sta oli juttua.

On eriasia olla YKSITYINEN kuin kunnallinen pph. Teidän etuisuudet jos niistä nyt voi puhua on ihan erilaiset. Ja kai se on ihan järkeenkäypää et jos joudun hoitajan sairastuttua keksimään lapsilleni hoitopaikan muualta, en maksa palkkaa sinulle vaan jollekin muulle? yksityinen hoitsu on vähän kuin yrittäjä, ei parane sairastella.

miksi jaksatte. joka päivä taistelua pk vai pph. oikeasti, asiat mennee varmaankin fifty-fifty. älkää jaksako. pk on huonoja hoitajia ja samoin pph:ssa, joten älkää jaksako. Huonoja hoitajia on myös lähihoitajissa, lääkäreissä, sairaaloissa, jne jne jne

Meillä ainoastaan positiivisia kokemuksia kunnallisista pph:ista. Nykyinen pph:mme on aivan ihana; lukee, laulaa, leipoo, askartelee, ulkoilee puistoissa yms. lasten kanssa. Käyvät toisinaan kirjastossa, kaupassa, torilla ja kaupungin lapsille järjestämissä tapahtumissa. Poimivat marjoja metsässä jne. Lapset pitävät kovasti hoitajastaan ja vanhempana on helppo viedä lapset sinne aamulla, kun ei tarvitse miettiä, mitä siellä tapahtuu. Iso asia meille on myös se, että pph:mme kanssa pystymme keskustelemaan ihan kaikista lapsiin liittyvistä asioista. Epäselvyydet ja ihmettelyjen aiheet selvitetään heti yhdessä, eikä kyräillä tai märehditä asioita toisen selän takana.

Esikoinen oli tällä pph:lla ekaluokkalaiseksi asti, keskimmäinen kohdalla lienee samoin ja kolmannenkin toivon saavani hänelle hoitoon. Terkkuja Johannalle! :D

Asuessani vielä kotona, oma äitini oli perhepäivähoitaja. Hän teki todella sydämellään töitä. Hän ei ajatellut vain työaikaansa, vaan todellakin niitä lapsia. Muistan, kuinka lapsia oli mukana mökkireissuillammekin ja muuten vain yökylässä. Lapset tykkäsivät olla meillä ja ihan itse kysyivät, saako jäädä yökylään. Äitini on aina todella tykännyt lapsista, meitä omia lapsia oli kolme ja hoitolapsikatraan lisäksi kaikki kummilapsensakin hyöri meillä useasti. Muistan yhden valokuvankin, jossa koko poppoo istumme samalla sohvalla. Joskus ihmettelen, kuinka äiti jaksoi, mutta onhan niitä kymmenlapsisia perheitäkin. Vaikka äitini on nykyään päiväkodissa töissä, jaksaa hän jatkuvasti hoitaa vapaa-ajallansa lapsenlapsiaan ja ottaa mm mökille mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi :
miksi jaksatte. joka päivä taistelua pk vai pph. oikeasti, asiat mennee varmaankin fifty-fifty. älkää jaksako. pk on huonoja hoitajia ja samoin pph:ssa, joten älkää jaksako. Huonoja hoitajia on myös lähihoitajissa, lääkäreissä, sairaaloissa, jne jne jne

Niinpä. Ja molempia hoitomuotoja tarvitaan! :)

mun lapset olivat moo-onta vuotta ypph:lla ja parempaa ja luotettavampaa ja joustavampaa hoitopaikkaa saa hakea (hoitosuhde loppui hoitajan sairastumiseen).

Nyt kun pienempi on vuoden vielä päiväkodissa, koen, että päiväkoti on paljon joustamattomampi ja vähemmän lapsen yksilöllisyyttä kunnioittava instituutuo kun pph.

Meidän pph ulkoili, leipoi, luki, kävi retkillä jA JOSKUS JOPA HOITI ASIOITAAN LASTEN KANSSA!! Kertoi meille vanhemmille, jos oli menoa esim. pankkiin tms. ja hyvin lapset siellä mukana kulkivat. Eikä kenenkään vanhemmilla ollut siitä pahaa sanottavaa.

Jos oli ylim. menoja vanhemmilla tai hoitajalla, pyrittiin sopimaan aikataulut niin, että menot onnistuu (yhden kerran liki 6v aikana lapset oli pari tuntia iltapäivällä varahoitajalla!)

Mielelläni veisin tuon pienimmäisenkin pph:lle, mut ei taida paikkoja löytyä...musta päiväkoti on laitos ja pph on koti...meillä lapset puhui aina että xxx:n (hoitajan) koti on heidän "päivä koti"

Kunnioitus teille tärkeää työtä tekeville, hoidatte meidän kalleimpia aarteita!

Mä en ihan ymmärrä miten ketään voi häiritä jos se pph käy päivän aikana lasten kanssa pankissa tai kaupassa tai jossain? Pitäskö niiden istua ihan vaan siellä pihalla tai hoitajan kodissa koko päivä?

Munki mielestä pph:t on aliarvostettuja. Yleisesti mitä oon hoitajia nähny ni hyviltä tuntuvat. Itellä lapsuudesta huono kokemus kahdesta hoitajasta. Toinen piti lapsia vaan yhdessä huoneessa poikien lelujen kanssa (hoitolpaset siis minä ja siskoni) samalla kun hänen oma poika istui olohuoneessa katsomassa piirrettyjä. Ruokaillessa maitolasiin ei saanut koskea ennen ko ruoka oli syöty loppuun yms muuta mukavaa.

Mut omalla lapsella on nyt aivan ihana hoitaja. Aivan oikeella alalla on se ihminen ja poika tykkää kovasti hänen luona olla.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta haluan sanoa tämän: minusta perhepäivähoitajat tekevät hienoa ja äärimmäisen tärkeää työtä. Hatunnosto kaikille, jotka viitsivät ja jaksavat suurella sydämellä tehdä ylipitkiä työpäiviä naurettavan pienellä palkalla - ja vielä omassa kotonaan.

Itselläni opettajana nuo ruoka- ja kahvitauot ovat sitä sun tätä, mutta teinit sentään ymmärtää kun niille sanoo, että nyt en voi hoitaa asiaa x; pieniä lapsia on "palveltava" ihan koko ajan; pointti, joka olisi syytä huomioida palkassa, samoin kuin se, että työtä tehdään todellakin kotona. Oma äitini oli perhepäivähoitaja, joten olen pph:n arkea hyvin läheltä ja hyvin pitkään. Meillä kotona on mm. pesty tussia seinästä, korjattu rikkoutunutta pöytää, putsattu sohvaa oksennuksesta jne. hoitolasten jäljiltä, eli koti kuluu pph:n työssä varmaan enemmän kuin missään muussa kotona tehtävässä työssä.

Minusta satunnaiset pankissakäynnit ja muut arkeen kuuluvat asiat ovat lapsille vain hyväksi - en tajua, miten kukaan kehtaa tällaisesta natkuttaa. Pääasiahan on, että lapsi on turvassa ja tallessa. Turhaa parjaamista on minusta muutenkin liikaa. Tietenkin on ikävää, jos omalle lapselle sattuu tavalla tai toisella epäsopiva hoitaja, mutta miksi haukkua kaikki pph:t lyttyyn?

Minusta kokonaisuuden kannalta ongelmallista on se, että pph:en ammattikoulutus on hajanaista & vähäistä ja työn valvonta huonosti organisoitua; nämä laskevat turhaan ammattikunnan arvostusta. Suurin osa tekee työtä varmasti kaikkensa antaen ja lapsia oikeasti rakastaen.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm..:
eihän muutkaan työaikana voi hoitaa omia asioitaan..

No kerroppa sitten milloin minä menen käymään esim. pankissa,kun työpäiväni alkaa klo 6.30 ja päättyy siinä klo 17.00-17.30?

ruokatunnilla, niin tekee muutkin

Pph:lla ei ole erikseen minkäänlaista ruokatuntia. Siinä syödään samalla kuin lapsetki =0

Mennäänpä kaikki Pph:t ja päiväkotityöntekijät lakkoon...jopa huomaavat lasten vanhemmat että kuin arvokasta työtä sitä tehdään ja varsinki pph:n palkka on mitätön

Kiitos, haukkukaa oikeesti mun ammattikunta nyt niin lyttyyn kun vähänkin sielu sietää :attn:
mä saan ainakin varmuuden sille asialle, että kun äitiysloma loppuu, mä todellakin aion pyhittää kotini kodiksi, tämä ei enää tule olemaan työpaikkani :D onneksi voin hyödyntää koulutukseni muutenkin ;)
3 vuotta pph työtä riittää mulle.. lapset on ihania, mutta en mä oikeesti aio tehdä työtä jota haukutaan aina ja kaikkialla ja jos yksi tai kaksi hoitajaa on toiminut väärin niin loput kymmenenkin saa samat haukut ja syyttelyt. :/ eipä oo ihme että me ollan katoava luonnonvara. en mä ainakaan enää aio laittaa koko kotiani ja perhettäni panokseksi sille, että saan tehdä työtä jota ei tippaakaan arvosteta. :whistle:

Joten kiitos, mä tiedän mitä elämältäni jatkossa haluan , ja yksi asia on se että perheeni saa tuntea kotinsa kodiksi :)

Jopas meni ikäväksi tämä ketju. :/

Varmasti pph:den joukosta löytyy niin hyviä, kuin vähemmän hyviä hoitajia. Mm. Helmin ja Onnin äiti antoi tässä ihanan kuvaksen siitä mitä tuo parhaimmilaan voi olla. =)

Omat lapset on/tulee olemaan päiväkodissa, mutta en pidä pph:ta sen huonompana ratkaisuna, tämä vaan oli meille sopivin vaihtoehto. Jos lapseni olisivat pph:lla en katsoisi lainkaan pahasti jos hoitaja lasten kanssa kävisi vaikka pankissa, kirjastossa, virastoissa, ostoksilla tms asioillaan päivän aikana. Lapsille nuo voivat olla mielenkiintoista vaihtelua päivään ja ihan hyvää totuttelua siihen miten ryhmässä liikutaan asiallisesti kaupungilla. Ei kai kukaan tosissaan kadehdi pph:aa joka käy hoitamassa asioitaan lapsilauman kanssa? Vähän väliähän täällä keskustellaan siitä kuinka hankalaa tuo kaupoissa ja asioilla käyminen on jo yhden-kahden oman lapsen kanssa... :o

Eli ei mitään pahaa tuossa, päinvastoin. Pph:en palkka on todella surkea, joten kyseessä täytyy lla jonkinlainen kutsumusammatti ett hommaan ryhtyy. Itse olen joskus kavereiden lapsia päivän hoidettuana huokaissut syvään ettei minusta ainakaan olisi pph:ksi, vaikka päivä muuten hyvin olisikin mennyt. Hatunnosto kaikille jotka tuon homman jaksavat kunnolla hoitaa ja vielä itsekin siitä nauttia!

riittää,valitettavasti.Uskon ja tiedän että hyviäkin hoitajia löytyy.Yksi juttu mikä pph:n kanssa saattaa koitua ongelmaksi on yhteinen kemia.Päiväkodissa on monta ihmistä,jos jonkun kanssa ei synkkaa niin se ei haittaa.Pph:n kanssa hoitosuhde on liian henkilökohtainen (siis omasta mielestäni).

Yhteistyössä