Tiedän jo valmiiks ettei pitäis avautua tänne, mutta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tasslehoff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä sinä sitten tiuskit ja mökötät, jos maitopurkki altaassa on oikean suuttumisen ja raivoamisen aihe?

Väsyttää ja päässä on tuhat asiaa yhtäaikaa ja lapset ja mies puhuu taukoomatta ja telkkari on auki ja joka paikkassa on mölinää. kiehuu kattila yli..En muista minne olin menossa ja mitä tekemään ja sitten on roskia altaissa ni sitten tulee tekstiä.. Ja padam, ens kerralla se osas laittaa purkit roskiin... Tässä asiassa en oo ollu reilu näin jälkeenpäin aateltuna. mies kuitenkin koko ajan korjailee tavaroita jotka unohdan sinne tänne ja tekee mun tiski ym.hommia loppuun ku ne jää kesken... kyllähän minä haluaisin olla toisenlainen! Keinot on hukassa ja mikään itseä niskasta kiinni ottaminen nyt ei oikein toimi :rolleyes:

Väsyttää ja päässä on tuhat asiaa yhtäaikaa ja lapset ja mies puhuu taukoomatta ja telkkari on auki ja joka paikkassa on mölinää. kiehuu kattila yli..En muista minne olin menossa ja mitä tekemään ja sitten on roskia altaissa ni sitten tulee tekstiä.. Ja padam, ens kerralla se osas laittaa purkit roskiin... Tässä asiassa en oo ollu reilu näin jälkeenpäin aateltuna. mies kuitenkin koko ajan korjailee tavaroita jotka unohdan sinne tänne ja tekee mun tiski ym.hommia loppuun ku ne jää kesken... kyllähän minä haluaisin olla toisenlainen! Keinot on hukassa ja mikään itseä niskasta kiinni ottaminen nyt ei oikein toimi :rolleyes:

Minun on vähän vaikea kuvitella kertomasikaan perusteella, millaista teillä on, kun oma tilanteeni on erilainen. Mutta toivottavasti jotain konsteja löytyy, sillä kuulostaisi siltä, että sinun mielialojesi mukaan muut perheenjäsenet ovat varpaillaan koko ajan, lapsetkin varmaan, vaikket sinä sitä ehkä huomaisi tai haluaisi tunnistaa. En tarkoita sinua moittia, mutta luulisin, ettei kanssasi ole kovin helppo ja mukava asua ja elää, (ei sillä kenenpä kanssa nyt aina olisikaan) kun toisaalta suutut siitä, että joku jää kesken, mutta itse jätät samaan aikaan asioita kesken ja niitä hyssytellään pois, ettet suuttuisi.

Lasten edessä sovitaan... Eli mies pyytää anteeksi kun sinä olet toiminut väärin ja tämä antaa lapsille hyvän mallin asioiden käsittelystä ja riitojen sopimisista. Eikä lapset huomaa miten isän itsetunto romahtaa nollaan eikä sitä että riita jää kaivalemaan miestä...

muoks. jos nuo raivokohtaukset tosissaan vetää miehen itsetunnon nolliin ja mies pelkää niitä niin toki hän yrittää välttää niitä viimeiseen asti. Ihan niin kuin se äiti jota miehensä pahoinpitelee vain silloin tällöin, muuten ainoastaan tiuskii kun joku asia on tehty väärin ja äiti sitten hyssyttelee lapsia ettei mitään kohtausta tulisi.

Mulla on ihan järetön tarve puolustaa tässä ihteeni ja paljon haluisin laittaa sairauden piikkiin.. oot kyllä oikeessa, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja minä olen se jonka pitää muuttua. haluankin muuttua, haluan et meillä ois aina rauhallista ja kivaa. Itseäkin ahdistaa asiat niin ettei unta saa.. En tiedä MITEN :'(

Tasslehoff, voimia sinulle. Muut eivät ymmärrä millaista elämäsi on ja pahimmillaan kuvitettelevat että riittää kun ottaa itseään niskasta. Sinullakin on oikeus onnelliseen elämään, mutta ota kaikki apu vastaan mitä tarjotaan.

[QUOTE="Amanda";23676013]Miksi pitäisi niin kovasti ymmärtää ihmistä joka tekee muun perheen elosta ikävää? Kukas niitä ymmärtää?[/QUOTE]

Yleisesti ottaen ongelmia on helpompi korjata, jos tietää mistä ne johtuu. Sitä kai se on?

Ja minä pystyn hyvin ymmärtämään sen, kun meteli ja kiire saa pään solmuun ja kaikki tuntuu kaoottiselta (vaikkei ehkä olekaan). Se, että ymmärtää miksi, ei tarkoita sitä että se pitäisi hyväksyä. Jos ei pysty muuttamaan niitä omia reaktioitaan (vaikka se on kyllä mahdollista oikeasti, hidasta ja vaikeaa mutta täysin mahdollista), niin ainakin se elämä pitää muuttaa sellaiseksi, että sitä pystyy elämään, niin että se pää ei ole niin paljon solmussa.

koska se ei osaa.. Kotoaan muuttanu suoraan tyttöystävän luo, joka hoitanu laskut. Siitä vaihtanu emäntään joka maksanu laskut, siitä erotessa ollu hetken kotona ja sitten minun kanssa, jolloin aloin alusta asti maksaa meidän laskut.. Ei se osaa käyttää nettipankkia. Ei tosin tarkoita ettei vois oppia. Musta on vaan helpompi ku kaikki laskut laitetaan kansioon sitä mukaa ku tulee ja tilistä sitten maksan kaikki kerralla.

Joskus alku aikoina maksettiin omalla nimellä tulleet laskut ja sitten tuli karhuja kun joku jäi maksamatta. näin tulee kaikki varmasti maksettua..
Opeta miehes maksamaan laskut nettipankissa,ei ole kovin vaikeeta. :)
Et ole narsisti,mutta erittäin hallitseva persoona.Miksi miehes joutuu kerjäämään pankkikorttia ja seksiä? :O ei kuulosta kovin ihanalta parisuhteelta,en mie pysyisi elämään muin hallitsevan ihmisen kanssa.Miusta sun miehellä on oikeus omaan pankkikorttiin ja rahaan ilman että sie hallitset ja päätät milloin mies saa käyttää pankkikorttia ja mitä mies saa ostaa.

Viimeksi muokattu:
Tässä on aina ongelmana se ettei ihmiset lue kunnolla ap-viestiä ennen kuin suoltavat vastauksia. Alkoholistiperhetausta on rankka, ja se vaikuttaa elämään tiedostettunakin. On todella hyvä että olet hakeutunut hoitoon ja ilmeisesti motivoitunut parantamaan tilanntta, koska mies ei välttämättä iän kaiken kestäisi sitä. Jokainen tarvitsee tilaa parisuhteessa ja perheessä. Toivottavasti jaksat työstää ongelmiasi, se on hyväksi koko perheelle, mutta ennen kaikkea sulle itsellesi.

Terv kilahtelevaalkoholistiperheen aikuinen lapsi, takana kohta 20 oman pään selvittelyä ja keskivaikea masennus.

Joo, mutta huonoa lapsuutta on joidenkin helppo pitää tekosyynä, jotta voi kohdella muita paskasti.

Kyllähän se sinun alkuperäinen ajatuksesi aika todennäköiseltä kuulostaa. Ei tuollaista kontrollointia, maaimaan kaatumista pieniin juttuihin (telkkarin paikan vaihtaminen), kyvyyttömyyttä ajattella että toinen ihminen voisi olla erilainen kuin itse jne ole normaalisti. Ja ehdottomasti kovasti kuulostaa narsismilta. Hyvinä aikoina maailman paras, huonoina kausina maailman hirvein.
Miehesi ei osaa mitään, mutta itsekään et muista mitään (kumpi niitä ei nyt sitten oikeasti muistanutkaan). Ja usein ei se huutaminen ole pahin... Vaan se mitä seuraa siitä, jos toinen tekee niin kuin itse haluaa... tuleeko siitä mököttämistä, kiukuttelua, huono kausi? Loppuuko se vasta, kun saat oman tahtosi läpi - tai siis toinen luopuu sellaisesta käyttäytymisestä, joka sinua ärsyttää? (tämä on henkistä väkivalta)
Seksillä kiristäminen on seksuaalista väkivaltaa.
Rahojen kontrollointi on taloudellista väkivaltaa.
Ja vaikka olet vuosia (?) ollut jossain hoitokontakteissa, niin ymmärsin että et ole näistä ongelmista vielä puhunut. Ja tuntuu, että muiden diagnoosiesi taakse vähän pakenet. News flash: narsismiin ei ole lääkehoitoa, ja siitä parantuminen on piiiitkä ja usein jopa vähätuloksinen prosessi. Narsisteilla masennuskaudet on yleisiä (kun ei se kontrolli jostain syystä pelitä ja korttitalo uhkaa kaatua). Myös erilaiset neuroosit kuuluu narsismiin (kun yrittää sitä sisäistä ahdistusta pitää kurissa).
En hetkeäkään epäile, ettetkö olisi loistava pph. Ulkopuolisille narsistit osaavat pitää facadia yllä. Mutta sille lähisuhteessa olevalle (joka on usein myöskin narsistin lähde, eli se jonka avulla maailma pysyy jotenkin kasassa) näytetään toinen puoli itsestä - ja sen on vain se nieltävä.
Jos aidosti tällaista epäilet ja olet valmis sitä kohtaamaan (mikä on hyvä ja rohkaiseva merkki) niin käypä lukemassa Narsistien uhrien tuki ry:n kotisivuilta tietoa narsismista. Ja kirjat "miksi aina sinä" ja "narsismi, vamma vai voimavara" on hyviä lähteitä asialliselle tiedolle siitä.

Ja narsismia (myös sitä haitallista) on montaa sorttia, monen syvyistä ja monessa muodosssa. Itse kyllä tunnistan lähi-ihmiseni tuosta - ja myös itseni sinun miehessäsi. Ja kaikille niille jotka miettii, että miksi helvetissä mies (tai minä) ei ole vielä lähtenyt: se läheisen luonnehäiriö kadottaa omia rajoja, on vaikea hahmottaa missä mennään ilman ulkopuolista apua. Lisäksi se valtavan loistavien kausien ja todella, todella paskojen kausien vaihtelu, aiheuttaa sellaisen tunnemaailman vuoristoradan että suhteen todellisuuden hahmottaminen hämärtyy.
Ja onhan se kumppani kuitenkin maailmanluokan manipuloija.

Voimia sinulle ja rohkeutta tarttua härkää sarvista. Kyllä jotkut siihen muutokseen pystyy. Itsensä epäily on hyvä alku. Puhu tästä omalle hoitokontaktillesi.

vaikea selittää, mut en kilahda kyllä hoitolapsille koskaan. Riski on yhtä suuri kuin kellä tahansa hoitajalla.. Mihin minä katoan??? Ei kait nyt normaalistikkaan äiti kulje lastensa kanssa 24/7 kädestä pitäen...pari tuntia poissa pitää monesti ne iltaväsymyksetkin poissa. Ei täällä joka ilta tapella..

Mietin vain sitä, että pph:n työssä on aika paljon organisoimista ja on osattava pitää monta lankaa samaan aikaan käsissä. Miten ihmeessä se onnistuu tarkkaavaisuushäiriöiseltä? Hyvä pph on rauhallinen ja hyvä organisoimaan ja välttämään kaaosta. Se vaatii kyllä härän hermot =D

ja tottakai toivon sydämestäni, että saat apua ongelmaasi. Mietin perheesi jaksamista. Haluaisitko itse asua alistettuna vuosikausia, pelätä kumppanin reaktiota? Jossain vaiheessa osat kääntyvät ja miehesi on se, joka sairastuu. Hae ihmeessä apua!

En jaksa lukea muita kommentteja,mut KUINKA KAUAN TUOTA ON KESTÄNYT?
Meinaan että älä usko että mies vuositolkulla enää tuollasta jaksaa, sen kerran kun hänet sinne baariin päästät niin voi olla että löytää jonkun fiksumman ja kiltimmän naisen, älä sitten itseäsi syytä!! Tai sitten täytyy olla todella nössö ja tossun alla, ja joka ei muita naisia saa kuin sinut. Ei pahalla, mutta ei millään hyvälläkään.

Ei nyt ihan saa ap:sta sellaista kuvaa että oikeasti haluaisi muuttua.
Vähätellään oman käytöksen vaikutusta mieheen ja lapsiin ja piiloudutaan vastuunottamista siihen klassiseen lapsuudenajan traumoihin.
Olen minäkin alkoholistiperheestä mutten sillä verukkeella yritä terrorisoida miestäni ja lapsiani, päinvastoin sen kaiken kokeneena teen kaikkeni että oma elämämme olisi päinvastaista; normaalia, tervettä, rakastavaa ja turvallista.
Jokaiselle omalle teolle saa kyllä keksittyä tekosyyn jos niin haluaa mutta se ei tilannetta paranna. Jos haluaa itse muuttua on ensimäiseksi tunnustettava että itsessä on vikaa, ilman että vierittää siitä yhtään syytä muiden harteille.

Vastauksia en lukenu, mutta musta kuulostaa ihan peruskauralta. Sä vaan kerrot sen niin että kuulostat hysteeriseltä hirviöltä :). Totuus on se että jos nainen ei perheessä pidä ohjia käsissään ne ohjat ei oo kellään. Ainoo mikä musta oli vähän erilaista oli että mun mielestä saat aika paljon "omaa" aikaa, mutta jos se ei miestäsi häiritse niin hyvä niin. Nyt luen mitä muut on kirjottanu :D.

Mitä sontaa! Eikö teillä ole normaalin parisuhteen näkökulmaa?

Mikään peruskaura ei ole sellaista, että huudetaan kitarisat täristen pienten lasten edessä miehelle, joka on lastenkin tuli ja turva.

Voi sitä joskus hieman ääntä korottaa, mikäli toinen ei kuuntele, mutta heti sen jälkeen on hillittävä itsensä keskustelemaan, mistä kenkä oikein tällä kertaa puristaa.

Huutaminen ja alistaminen on opittu juttu, siitä voi oppia poiskin.

mä kyllä vastustan sitä ajattelua, että kun on adhd tai add, on muka sellanen sekopää, ettei edes voi normaalikäytöstä odottaa ollenkaan. Suurimmaksi osaksi toisen kaltoinkohteleminen on ihan itsekkyyttä, eikä silloin kuulu piiloutua jonkun diagnoosin tai tautiepäilyn taakse. Koko asenne on ihan pielessä, jos ajattelee, ettei se puoliso osaa mitään ja että on ihan normaalia aina huutaa kurkku suorana joka asiasta.

[QUOTE="vieras";23673638]Kuulostaa aika perusperheelta :) Tai no, pitäisikö sun jutella näistä asioista miehesi kanssa? Sulla on varmaan tuon alkoholistikodin peruja voimakas hallinnantarve.

Kyllä meilläkin mies siivoaa, hoitaa lasta, on himmaillut perheen myötä harrastuksiaan, kyselee lomista ja muista. Mutta jos sä koet asian jotenkin ongelmaksi ja sinusta riippuvaksi, niin parasta tosiaan jutella.[/QUOTE]

Perusperheeltä? Miehen pankkikortti vaimolla ja pitää pyytää lupa oman palkkansa käyttöön... en ymmärrä tuota oli sitten mies tai vaimo kyseessä. Onko ap ajatellut hakeutua terapiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23677782:
mä kyllä vastustan sitä ajattelua, että kun on adhd tai add, on muka sellanen sekopää, ettei edes voi normaalikäytöstä odottaa ollenkaan. Suurimmaksi osaksi toisen kaltoinkohteleminen on ihan itsekkyyttä, eikä silloin kuulu piiloutua jonkun diagnoosin tai tautiepäilyn taakse. Koko asenne on ihan pielessä, jos ajattelee, ettei se puoliso osaa mitään ja että on ihan normaalia aina huutaa kurkku suorana joka asiasta.

En huuda koko ajan ja joka asiasta...

[QUOTE="kia";23677710]Ei nyt ihan saa ap:sta sellaista kuvaa että oikeasti haluaisi muuttua.
Vähätellään oman käytöksen vaikutusta mieheen ja lapsiin ja piiloudutaan vastuunottamista siihen klassiseen lapsuudenajan traumoihin.
Olen minäkin alkoholistiperheestä mutten sillä verukkeella yritä terrorisoida miestäni ja lapsiani, päinvastoin sen kaiken kokeneena teen kaikkeni että oma elämämme olisi päinvastaista; normaalia, tervettä, rakastavaa ja turvallista.
Jokaiselle omalle teolle saa kyllä keksittyä tekosyyn jos niin haluaa mutta se ei tilannetta paranna. Jos haluaa itse muuttua on ensimäiseksi tunnustettava että itsessä on vikaa, ilman että vierittää siitä yhtään syytä muiden harteille.[/QUOTE]

En ole surkuttellut olevani alkoholisti perheestä sen enempää kuin selitykseksi miks en halua et meillä juodaan. joku muu sanoi et se vaikuttaa pitkälle aikuis ikään, en minä..

En huuda koko ajan ja joka asiasta...

Joutuvatko muut varomaan, että eivät vain sinua suututa... äitini on "räjähtelijä" ja edelleen kuulen hänen äänestään esim. puhelimessa, että jokin on vinossa, olen oppinut haistelemaan ilmapiiriä ja olemaan varuillani, erittäin ikävä ja stressaava ominaisuus. Riidat ovat yleensä aina munun "syyni"... nykyään en jaksa piitata, yhteydenpito ei ole kovin aktiivista.

[QUOTE="vieras";23678116]Joutuvatko muut varomaan, että eivät vain sinua suututa... äitini on "räjähtelijä" ja edelleen kuulen hänen äänestään esim. puhelimessa, että jokin on vinossa, olen oppinut haistelemaan ilmapiiriä ja olemaan varuillani, erittäin ikävä ja stressaava ominaisuus. Riidat ovat yleensä aina munun "syyni"... nykyään en jaksa piitata, yhteydenpito ei ole kovin aktiivista.[/QUOTE]

En ole koko ajan pinna kireällä ja joudu väkisin pidättelemään huutamista. yleensä olen hyvällä tuulella, touhuilen paljon kaikkea...Sitten kun pinna alkaa kiristyä sen kyllä huomaa etukäteen, en poksahda yhtä-äkkiä arvaamatta...Kyllähän sen varmaan vaistoaa että kohta se huutaa, mut en usko että jatkuavasti tarvii olla varuillaan ja varoa sanojaan. lapset ainakin annattelee ihan surutta kiukut, ei paljoa tunnu painavan suuttuuko äiti vai ei. pienempi jopa tekee tahallaan kiusaa. Valuttaa esim.vettä lattialle, katsoo tiukasti silmiin ja nauraa (tietää et on kiellettyä). joten ei ainakaan pelkää et nyt se poksahtaa.. Mies varmaan välttelee tiettyjä juttuja, mut tuskin ihan varpaillaan kuleksii..