Perheneuvolan psykologi sanoi, että lapseni ei saa

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
"Pirkko"
Ai miksi salkkarit ei ole hyväksi lapselle:

Satua on joo mutta selitäpä se pienelle lapselle. Hän näkee telkassa todelliset ihmiset tekemisineen. Asioita jää mieleen pyörimään voi tulla pelkotiloja. Monet asiat ovat myös sellaisia mitä ei lapsi ymmärrä eikä äiti koko ajan voi selittää mitä mikäkin tarkoittaa. Esim. Pepin huumeriippuvuus. Aikuinen ymmärtää syy ja seuraussuhteet. Mitä pieni lapsi näkee? Hän on jo unohtanut että Pepillä on huumeriippuvuus (ymmärtääkö edes mitä se tarkoittaa) ja näkee vain sen että Tyttö rikkoo auton ikkunan. Ei pieni lapsi kato sarjaa koko ajan ymmärtäen kaiken. Hän ottaa sieltä ne palat joihin hän jaksaa keskittyä. Ja aina ne palat ei ole sitä mitä ehkä äiti haluaisi lapselleen opettaa.

Esim. Isabellan jatkuva valehteleminen ja kieroileminen. Pepin huumeriippuvuus, Saran tappo ja siihen liittyvät juonikuviot, Cindyn raskaus liittyen siihen että lapsen isä on naimisissa jne.... sarjan kaikki tapahtumat eivät mitenkään opeta lapselle oikeata todellista elämää. Tuollaista tapahtuu elämässä ja paljon pahempaakin niitä ei vain tuoda tarjottimelle. Kato siitä niin näet miten selviydyt raadollisessa maailmassa. Ei lapsen tarvii nähä tollasta sontaa ihan liian varhain.

Olen myös tyossäni seuraillut kuinka todellakin salkkarit elävät lasten elämässä sellaisten siis jotka sitä saavat katsoa. Jutut tulevat leikkeihin. Ja on surullista että joskus salkkarit ovat 5-6 vuotiaidenkin leikeissä. Varjelkaa äidit ja isät lapsienne mieltä. Kyllä ne isompana kerkeävät nähdä koko ajan pahempaan suuntaan menossa olevan elämän realiteetit.
 
Siis..
[QUOTE="Pirkko";23799801]Ai miksi salkkarit ei ole hyväksi lapselle:

[/QUOTE]

Kiitos "Pirkko" tästä hyvästä kirjoituksesta! Toivottavasti joku täällä ymmärtää, mistä on kysymys.. Olen itse seurannut Salkkareita silloin joskus alkuaikoina, mutta nykyään pienten lasten äitinä ei tulisi mieleenikään antaa lasten katsoa sitä, siksi olin aika järkyttynyt lukiessani tämän ketjun perusteluja sille, miten on muka ok antaa lasten katsoa sitä. Sinun kertomasi siitä, miten kuulet Salkkareiden vaikutuksia jopa lasten leikeissä, on aika kamalaa. Lapsethan imevät leikkeihinsä juuri kaiken sen, mitä näkevät ja kokevat, eikä Salkkareiden kaltaisen sarjan todellakaan pitäisi olla mikään "inspiraation lähde" leikeille!
 
Siis..
[QUOTE="vieras";23799942]Voi herranjestas että pelkotiloja salkkareista, eipä mun lapsille ole tullut ikänä...aina ovat ymmärtäneet, että satua on..[/QUOTE]

Mistä tiedät, ettei ole tullut?
 
Siis..
[QUOTE="vieras";23799971]Siitä, että ovat aikuisia jo melkein ja pärjäävät elämässään.[/QUOTE]

No voi luoja.. Tarkoitin tietenkin sitä, jos ja kun saivat katsoa sarjaa lapsena ja tuliko SILLOIN pelkotiloja. Ei kai siitä nyt ole kysymys, tuhoaisiko sarja jonkun tulevaisuutta ja mahdollisuutta pärjätä elämässä. Hassu.
 
"mirkku"
[QUOTE="vieras";23799971]Siitä, että ovat aikuisia jo melkein ja pärjäävät elämässään.[/QUOTE]

peesi. mäkin sain katsoa pienenä kauniit ja rohkeet ja james bondit ym eikä mua kyllä pelottanu ja koen olevani ihan normaali ja tasapainoinen ihminen, normaalissa parisuhteessa ilman pelkotiloja ja päihderiippuvuuksia. uskon että enemmän salkkareita se vanhempien esimerkki ja roolimalli vaikuttaa. ehkä ne salkkareitten kautta käsittelee vanhempien sotkusta elämää jos jollain tavalla kärsivät pelkotiloista. kyllä normaalilla psyykkeellä varustettu lapsi kestää katsoa että peppi rikkoo auton ikkunan.
 
Mama the strange
Salkkarit on omassa lajissaan ihan hyvä sarja... siis jos puhutaan saippuasarjoista. Okei juonikuviot on mitä sattuu, samoin näyttelijöiden suoritukset on välillä aika huonoja. Tämä johtuu siitä, että sarjaa kuvataan todella nopeatempoisesti, niin kuin tämän tyylilajin sarjoja yleensäkkin.

Itse katson Salkkareita satunnaisesti, noin jakson tai kaksi viikossa. Lapseltani en varsinaisesti ole Salkkareita kieltänyt, mutta hän ei ole sarjasta kovin kiinnostunut, eli ei jaksa katsoa. Lapsi tietää Salkkareiden olevan satua, koska lähipiiriimme kuuluvia ihmisiä työskentelee ko sarjassa.
 
"Pirkko"
Mirkulle:

Siis kysehän ei oikeasti ole siitä etteikö psyyke kestäisi lapsella katsoa kun Peppi rikkoo ikkunan. Ihan varmasti kestää. Kyse on siitä mitä mallia kyseinen sarja antaa lapselle. Ymmärtääkö lapsi onko oikein että Peppi rikkoo ikkunan jos ei sitä aikuinen lapselle selitä.
 
Viewer
Tiedän paljon lapsia, joille on tullut pahoja painajaisia ja pelkoja MUUMEISTA (Haisuli, Mörkö, Hattivatit, Noita yms). Samoin Röllistä. Joten tuskin Salatutkaan niin paha on. Tarvii vain keskustella lapsen kanssa asioista ja painottaa, että kaikki nähty on vain satua ja näytelmää.
 
Tiedän paljon lapsia, joille on tullut pahoja painajaisia ja pelkoja MUUMEISTA (Haisuli, Mörkö, Hattivatit, Noita yms). Samoin Röllistä. Joten tuskin Salatutkaan niin paha on. Tarvii vain keskustella lapsen kanssa asioista ja painottaa, että kaikki nähty on vain satua ja näytelmää.
Eli jos lapsi pelkää Rölliä, niin samantien annetaan katsoa myös Salkkarit? Logiikka?
 
"vieras"
[QUOTE="mirkku";23800031]peesi. mäkin sain katsoa pienenä kauniit ja rohkeet ja james bondit ym eikä mua kyllä pelottanu ja koen olevani ihan normaali ja tasapainoinen ihminen, normaalissa parisuhteessa ilman pelkotiloja ja päihderiippuvuuksia. uskon että enemmän salkkareita se vanhempien esimerkki ja roolimalli vaikuttaa. ehkä ne salkkareitten kautta käsittelee vanhempien sotkusta elämää jos jollain tavalla kärsivät pelkotiloista. kyllä normaalilla psyykkeellä varustettu lapsi kestää katsoa että peppi rikkoo auton ikkunan.[/QUOTE]

Minä katsoin pienenä k18 kauhuelokuvia ja pelasin pelejä piittaamatta ikärajoista. Ei pelottanut kuin mukavasti eikä vaikuttanut pahasti, joten siitä ei olisi muillekaan haittaa?
 
"vieras"
Tiedän paljon lapsia, joille on tullut pahoja painajaisia ja pelkoja MUUMEISTA (Haisuli, Mörkö, Hattivatit, Noita yms). Samoin Röllistä. Joten tuskin Salatutkaan niin paha on. Tarvii vain keskustella lapsen kanssa asioista ja painottaa, että kaikki nähty on vain satua ja näytelmää.
Koskeeko sama k15 tai k18 elokuvia? Kuten vaikka watchmen tai alienit? Reservous Dog tai kill bill?
 
[QUOTE="...";23800791]Ei, vaan on muitakin ohjelmia kuin salkkarit (IHAN LASTENOHJELMIA), joista voi tulla lapselle ahdistusta.[/QUOTE]

niin voi, siksi on käsittämätöntä, että annetaan katsoa sen takia aikuisten ohjelmia.
 
"vieras"
[QUOTE="...";23800791]Ei, vaan on muitakin ohjelmia kuin salkkarit (IHAN LASTENOHJELMIA), joista voi tulla lapselle ahdistusta.[/QUOTE]

Silloin olisi parempi jos niitäkään ei katsota. Osa lapsista on todellakin herkkiä ja he voivat ahdistua lastenohjelmista.
 

Yhteistyössä