Perheneuvolan psykologi sanoi, että lapseni ei saa

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23799157:
Mutta tarvitteeko aikuinen ikärajaa siihen, että tajuaa minkäikäinen voi katsoa salkkareita? Eikö aikuinen muka näe, ettei se ole lastenohjelma?
Näemmä tarvitsee. Itse en anna kymmenvuotiaani katsoa kumpaakaan, salkkareita tai heroesia. Molempia olen itse katsonut joten tiedän sisällön. Merliniä taas annan katsoa. Lopujen lopuksi nämä ovat vanhemman harkinnassa olevia asioita ja yleensä vanhempi tuntee lapsensa. Ikävä kyllä on vastuuttomia vanhempia, jotka eivät edes keskustele ohjelmien tapahtumista lapsiensa kanssa.
 
Minä olen katsonut sillointällöin (en missään nimessä seuraa) salkkareita siitä asti kun ne alkoi (eli jos ne on alkanut -99 niin olin 9v). Alusta saakka tiedettiin, että se on näytelty juttu, telkkarisarja! Kaikki koulukaveritkin tuolloin katsoivat sitä :)

Tuntuu vaan, että se on mennyt rajumpaan suuntaan noista ajoista.. mutta antaisin varmaan jo 10 vuotiaankin sitä katsoa ja siitä ylöspäin, jos haluaisi eikä tv:stä tulisi muuta. Meillä katsotaan sitä yleensä vaan jos ei muuta tule / joku sisarus kylässä (miehen sisarukset seuraa enempi ko. sarjaa edelleen...) :D Ja meidän vauva siis 6kk eli ei vielä tv:tä varsinaisesti katsele...
 
"Pusse"
Sanomistahan tästäkin tulee kun kerron, mutta tuli vaan mieleen tuosta väkivaltaisuuksien vaikutuksesta lapseen...

Oltiin juuri tuon 3-vuotiaan kanssa sirkuksessa, siellä oli tällanen klovni-pari ja esityshän meni niinkuin aina, se fiksumpi jekuttaa sitä hölmömpää... Jossain vaiheessa se "fiksumpi" löi sitä toista klovnia, joka sitten alkoi itkeä vuolaasti. Koko sirkusteltta repesi naurusta, paitsi meidän 3-vuotias, jolla oli itku silmässä sen hölmömmän klovnin puolesta. Lapsi ei sanonut mulle mitään, tuijotti vaan niitä klovneja ja suupielet kääntyi alaspäin ja silmät kiilteli kyynelistä.
Eli yrität lapselle pienestä pitäen opettaa että muiden satuttaminen on väärin, ja sitten oikein viet lapsen katsomaan kun aikuiset satuttaa toisiaan tahallaan... On se elämä ihmeellistä...
 
[QUOTE="vieras";23799132]Tiesittekö että suomen televisiossa ei ole kuin k15 ja k18 ikärajat. Esimerkiksi heroes sarjalla ei ole ikärajaa, dvd:llä se on k-13. Salkkareita ei ole ilmestynyt dvd:lle, joten ikärajaa ei ole edes asetettu.[/QUOTE]

Älä puhu puppua, salkkareita ei suositella alle 7 vuotialle lapsille, katso vaikka maikkarin sivuilta.
 
Siis..
[QUOTE="mä";23799001]joissa on monessa ihan älyttömät ikärajat...salkkareissa ei oo. ja todellista elämää ne ne siellä näyttelee..kyl mun mielestä lasten täytyy myös tietää maailman kurja puoli, Alkoholi/huumeet/väkivalta ym...onpahan paljon helpompi selittää mikä oin oikein ja mikä väärin..elätä ihmeessä lapses pumpulissa ni kyllä oot pissis sen jälkeen kun muksu kasvaa ja huomaa että elämä on muutakin kun ruusuilla tanssimista.[/QUOTE]

Juu, todellista elämää, mutta kyllä se lapsi sitä oppii pala palalta sitä mukaa kuin kasvaa, ei sitä tarvitse televisiosta opettaa. Varsinkaan Salkkareiden kaltaisen "laatusarjan" kautta, voi luojan tähden!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23799378:
Älä puhu puppua, salkkareita ei suositella alle 7 vuotialle lapsille, katso vaikka maikkarin sivuilta.
Yritin etsiä, mutta en löytänyt. Eli se on k-7, minusta alakanttiin laitettu.

On nämä ikärajat outoja, jos verta näkyy niin ikäraja nousee. Eli jos näytetään väkivallan seuraukset realistisesti, niin ikäraja nousee. Itse väkivallassa ei ole mitään outoa. Yhdysvalloissa vielä on outoa, että ikärajaa saadaan alas, jos peitetään vaikka nännit verellä :eek:

Onneksi osaan ajatella omilla aivoillani ikärajojen suhteen.
 
[QUOTE="vieras";23799405]Yritin etsiä, mutta en löytänyt. Eli se on k-7, minusta alakanttiin laitettu.

On nämä ikärajat outoja, jos verta näkyy niin ikäraja nousee. Eli jos näytetään väkivallan seuraukset realistisesti, niin ikäraja nousee. Itse väkivallassa ei ole mitään outoa. Yhdysvalloissa vielä on outoa, että ikärajaa saadaan alas, jos peitetään vaikka nännit verellä :eek:

Onneksi osaan ajatella omilla aivoillani ikärajojen suhteen.[/QUOTE]

Mitä salkkareissa on sellaista, että ikäraja pitäisi olla esim. 13? Vertauksena että Helppo elämää ei suositella alle 13-vuotiaille.
 
Siis..
[QUOTE="...";23799014]Psykologi on kyllä varmasti perheneuvola työssään nähnyt kaikenlaista ja osaa todellakin paremmin arvioida mikä sopii lapsille ja mikä ei verrattuna normi palsta mammaan ..[/QUOTE]

Näin juuri!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23799418:
Mitä salkkareissa on sellaista, että ikäraja pitäisi olla esim. 13? Vertauksena että Helppo elämää ei suositella alle 13-vuotiaille.
Tuhopolttoa ja rikollisuutta esitettynä realistisesti. Lapsille pitää olla selvää että ohjelma on satua.
 
Mun lapsilla ollut joustavat rajat sekä ohjelmissa ja peleissä. Pojat 8 - 20 vuotiaita nyt.
Järkyttävin juttu oli esikoiselle lastenteatterissa, kun karhuäiti kuoli ja pikkukarhu jäi yksin.
Ja nuorin näkee nyt vielä 8 vuotiaana painajaisia muumilaakson möröstä. :D Et silleen. Muita kauhuja, puhumattakaan huonoa käytöstä yms. ei ole edes räiskintäpeleistä tullut.
Mutta nyt äitiparkaa järkyttää tuo uutisten reaaliotokset lukemattomien sotien ja kapinoiden uhreista.
Onko oikeasti pakko näyttää pahasti haavoittuneita ihmisiä yms.
Enkä todellakaan ole huolissani lapsistani vaan iisestäni. ;)
 
[QUOTE="vieras";23799448]Tuhopolttoa ja rikollisuutta esitettynä realistisesti. Lapsille pitää olla selvää että ohjelma on satua.[/QUOTE]

Tuhopolttoa esitettynä realistisesti?? En allekirjoita! (Tai näytä tällainen kohta, jos muka ollut, esim. Ismon kaupan palo oli onnettomuus)
Rikollisuus on aika laaja käsite, onko sillä mielestäsi eroa näytetäänkö sarjassa realistisesti talousrikollisuutta tai tieliikennelain noudattamista jättämistä? Vaikka itse asiassa en tuossakaan allekirjoita tuota realistisuutta, sillä salkkareissahan hyvin vähän näytetään mitään, vaan perustuu pitkälti siihen että katsojien annetaan ymmärtää.
 
[QUOTE="vieras";23799405]Yritin etsiä, mutta en löytänyt. Eli se on k-7, minusta alakanttiin laitettu.

On nämä ikärajat outoja, jos verta näkyy niin ikäraja nousee. Eli jos näytetään väkivallan seuraukset realistisesti, niin ikäraja nousee. Itse väkivallassa ei ole mitään outoa. Yhdysvalloissa vielä on outoa, että ikärajaa saadaan alas, jos peitetään vaikka nännit verellä :eek:

Onneksi osaan ajatella omilla aivoillani ikärajojen suhteen.[/QUOTE]

Eikä veren näkyminenkään vaikuta, jos se on piirrettyä :whistle: Siis oikeasti, Simpsonit on MUN mielestä hauska ohjelma, mutta olin natsi joka ei antanut 1-2-luokkalaisen katsoa sitä. Vaikka sen ikärajaksi on mainittu jossain 7, ja vaikka melkein kaikki luokkakaverit sitä seuraa. Osa jaksoista onkin sellaisia, että menis 7-vuotiaalle, mutta aika monet mun mielestä ei. Mun mielestä se ei ole lasten vaan aikuisten piirretty, vaikka ikäraja sanois mitä.

Aika monet lapsen kavereista tuntuu katsovan Salkkareita, yksikin lapsi ajoitti kaikki päivän toimintonsa niin että Salkkarit sai katsottua. Meillä sitä ei ole kukaan seurannut, niin ei ole tarvinnut vaivata päätään sillä, että kenelle se sopii ja kenelle ei. Eikä mulla kyllä myöskään ole mitään käsitystä siitä, minkälainen ko. sarjan sisältö nyt on. Toisaalta joistain tietyistä lasten kavereiden reploista huomaa kyllä, että on tainnut tulla katsottua vanhemmalle väelle suunnattua draamaa :whistle:
 
Siis..
[QUOTE="vieras";23799448]Lapsille pitää olla selvää että ohjelma on satua.[/QUOTE]

Heh, lapsille pitää olla selvää, että Salkkarit on satua ja sitten toinen nimimerkki täällä sanoo, että Salkkarit opettavat todellista elämää - yrittäkää nyt päättää, kumpaa se on! Yhtä kaikki sarja ei ole pienelle lapselle sopivaa katseltavaa! AP kertoi lapsensa olevan 7 vuotta ja katsoneen sarjaa jo VUOSIA!! Voi näitä nuoria..
 
Vaikka siitä, että monetkaan näyttelijät eivät pidä sitä kovin haastavana näyttelijänuralleen, kunhan saa duunia..
Siis olethan kuitenkin ymmärtänyt, että kyseessä on saippuasarja? Ihan kuin odottaisit jotain vuosituhannen megaluokan hittisarjaa josta puhutaan rapakonkin takana, maailmanluokan näyttelijöineen... Keskity ja koita päästä mukaan aiheeseen, nyt puhutaan aidasta eikä aidanseipäästä.
 
Minä haluaisin tietää miksi Salatut elämät on teidän mielestä huono sarja?
-Suurinosa näyttelijöistä on niiiiin surkeita.Tosin aina välillä kun erehtyy katsomaan niin saa hyvät naurut.
-kaikki asuu/muuttaa ympäriinsä siinä typerässä talossa ja seurustelee keskenään
-juonikuviot on nykyään ihan älyttömiä,silloin joskus kun se alkoi siinä oli musta ihan hyviä juttuja(sellasia mitä irl:kin voi tapahtua) mutta nyk. verrattavissa kauniisiin ja rohkeisiin.

Mä en kyllä seuraa mitään muutakaan sarjaa nykyään.Mutta suurin syy tohon salkkari-vihaan on ne uskomattoman surkeet näyttelijät,jopa mäkin oisin osaa niistä parempi.
 
Siis..
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23799559:
Siis olethan kuitenkin ymmärtänyt, että kyseessä on saippuasarja? Ihan kuin odottaisit jotain vuosituhannen megaluokan hittisarjaa josta puhutaan rapakonkin takana, maailmanluokan näyttelijöineen... Keskity ja koita päästä mukaan aiheeseen, nyt puhutaan aidasta eikä aidanseipäästä.
Totta kai olen ymmärtänyt, heh heh.. Sitä suuremmalla syyllä sarja ei sovi PIENILLE LAPSILLE!!
 
Hei haloo!
[QUOTE="vieras";23798517]salkkareissa on ristiriidassa se asia että lapset ei saisi sitä kattoa mutta kuitenkin lapsia siellä näyttelee. Jos se kerran niin vahingollinen ohjelma on niin eikö se vaikuta niihin lapsinäyttelijöihinkin silloin.[/QUOTE]

Noihan on nyt aivan eri asioita! Lapsinäyttelijät ovat ohjelman teossa todennäköisesti mukana vain ja ainoastaan sen oman osuutensa. Siis todella vähän. Aika monelle aikuisellekin on ahdistavaa katsella sitä pettämistä, homostelua, huumeiden käyttöä, sairauksia, onnettomuuksia ja mielenterveysongelmia. Entä sitten lapselle, joka tekee asioista omat johtopäätöksensä?
 
Heh heh
Meillä Vaasassa perheneuvolan "psykologi" (oikeasti sosiaalipsykologi) kirjoitteli kans moista satua lehtiin, ettei saisi lapset katsoa. Ei minustakaan jos lapsi niin pieni ettei erota totta sadusta. Mutta monet lapset katsoo eikä saa mitään traumoja. Tekopyhää höpötystä.
 

Yhteistyössä