Pco ja laihdutus

Pco:ta sairastavat, miten olette onnistuneet laihduttamaan? Itselläni on ylipainoa ja sain lapsettomuuspolilta ohjeen laihduttaa ennen hoitoja, mutta paino ei vain tipu. : / Mietityttää tuo Metformiini kun moni on saanut sillä tuloksia aikaan, mutta miksi minulle ei edes ehdotettu sitä? Onko kellään kokemuksia? Jos paino ei tosiaan ala tippumaan, ajattelin soittaa ja kysäistä tuota lääkettä avuksi tähän. Kertokaa kokemuksia, varsinkin positiiviset sellaiset on nyt tarpeen! :wave:
 
Pco:ta sairastavat, miten olette onnistuneet laihduttamaan? Itselläni on ylipainoa ja sain lapsettomuuspolilta ohjeen laihduttaa ennen hoitoja, mutta paino ei vain tipu. : / Mietityttää tuo Metformiini kun moni on saanut sillä tuloksia aikaan, mutta miksi minulle ei edes ehdotettu sitä? Onko kellään kokemuksia? Jos paino ei tosiaan ala tippumaan, ajattelin soittaa ja kysäistä tuota lääkettä avuksi tähän. Kertokaa kokemuksia, varsinkin positiiviset sellaiset on nyt tarpeen! :wave:

Moikka, mulla aikalailla sama tilanne. Tosin meillä on yksi lapsi, joka sai alkunsa clomeilla, jotka sain aikanaan lapsettomuuspolilta. Silloin mulla oli BMi 44 eli olin ja olen edelleen reippaasti ylipainoinen. Nyt yritetään kakkosta eikä clomit enää autakkaan. Painoa pitäisi reilusti pudottaa tai ainakin jonkun verran. Mulla ikää jo 38 joten en voi ainakaan odottaa, että lähellekään normaalia painoa pääsisin ennen kuin hoidoissa tulee ikä vastaan. Ja tiedän joo, että painoa olisi pitänyt pudottaa jo aiemmin. Olen monta kertaa saanut noin 10 kg pois, mutta enempää ei laske ja sitten pian tuo 10 kg tulee takaisin. Mulla siis PCO ja kaiken lisäksi D2, jotka kummatkin vailuttavat hidastavasti painon pudotukseen. Tätä ei kaikki lääkärit tunnu tietävän tai myöntävän. Diforminista en osaa sen enempää sanoa, mulla se on tuohon diabeteksen hoitoon. JOilllakin se vaikuttaa niiin, että pco lievenee ja onnistuvat raskautumaan. Itse aloitin nyt kuukauden tehodietin, pidän kalorit mahdollisimman alhaalla, että voin sanoa edes jonkin verran laihtuneeni, kun toukokuun alussa menen gynelle ja pyydän lähetettä polille. Tai sitten mennään yksityiselle hoitoon, mitenköhän tarkkoja siellä ollaan painon suhteen : / Mun on pakko pitää kalorit alle 1000 että laihdun edes pikkasen. On tää sellaista taistelua.
Sinutko siis todella käännytettiin polilta kotiin laihduttamaan? Onkohan käytäntö muuttunut sitten vuoden 2006, jolloin itse olin polilla ja BMI oli 44??
 
Moikka, mulla aikalailla sama tilanne. Tosin meillä on yksi lapsi, joka sai alkunsa clomeilla, jotka sain aikanaan lapsettomuuspolilta. Silloin mulla oli BMi 44 eli olin ja olen edelleen reippaasti ylipainoinen. Nyt yritetään kakkosta eikä clomit enää autakkaan. Painoa pitäisi reilusti pudottaa tai ainakin jonkun verran. Mulla ikää jo 38 joten en voi ainakaan odottaa, että lähellekään normaalia painoa pääsisin ennen kuin hoidoissa tulee ikä vastaan. Ja tiedän joo, että painoa olisi pitänyt pudottaa jo aiemmin. Olen monta kertaa saanut noin 10 kg pois, mutta enempää ei laske ja sitten pian tuo 10 kg tulee takaisin. Mulla siis PCO ja kaiken lisäksi D2, jotka kummatkin vailuttavat hidastavasti painon pudotukseen. Tätä ei kaikki lääkärit tunnu tietävän tai myöntävän. Diforminista en osaa sen enempää sanoa, mulla se on tuohon diabeteksen hoitoon. JOilllakin se vaikuttaa niiin, että pco lievenee ja onnistuvat raskautumaan. Itse aloitin nyt kuukauden tehodietin, pidän kalorit mahdollisimman alhaalla, että voin sanoa edes jonkin verran laihtuneeni, kun toukokuun alussa menen gynelle ja pyydän lähetettä polille. Tai sitten mennään yksityiselle hoitoon, mitenköhän tarkkoja siellä ollaan painon suhteen : / Mun on pakko pitää kalorit alle 1000 että laihdun edes pikkasen. On tää sellaista taistelua.
Sinutko siis todella käännytettiin polilta kotiin laihduttamaan? Onkohan käytäntö muuttunut sitten vuoden 2006, jolloin itse olin polilla ja BMI oli 44??
Juu, ensin pitää laihduttaa ja sitten vasta aloitetaan clomit, joita olen käyttänyt ennenkin, jolloin olin aluksi normaalipainoinen. Bmi:ni on jotain 35 luokkaa ja tuo taitaa olla se raja, mikä tuolla lapsettomuuspolilla on, että hoidetaan. Muuten täytyy laihduttaa. Mulla on tuon polikäynnin jälkeen paino vain noussut vaikka en ole erityisen lihottavasti (kai) syönyt. Ajattelinkin soittaa tuonne polille ja kysellä josko saisin jotain apua tähän painonpudotukseen. Karppaustakin kokeilin, paino pysyi samassa, mutta ei pudonnut.


Olisin niin tyytyväinen, jos saisin edes tuon kymmenen kiloa pois. Millä keinoin olet onnistunut laihduttamaan? Eri paikoissa on varmaan eri käytännöt tuon painon suhteen, täällä tosiaan näin.
 
Voinko kysyä, missä käyt hoidoissa? Itse olen käynyt Porin keskussairaalassa.
Olen nyt ollut kaksi viikkoa niin, että syön korkeintaan 1000 kaloria. Arkisin, kun olen töissä, en syö aamuisin mitään, töissä lounaalla salaatt+kanaa tms, kotona sitten taas kasviksia ja jotain lihaa tai keittoa. Illalla teetä ja pari leipää. Väliaikoina ei parane ottaa mitään. Kevytlimpparit on tuki ja turva, vaikkei ne olekaan terveellisiä, mutta ei ole tämä painokaan ja olen ajatellut, että jos niistä on pientäkin apua, niin antaa mennä... Lisäksi vielä yksi hedelmä päivässä. Viikonloput on vaikeempia, kun syöpötyttää koko ajan... tällä keinolla on painoa nyt lähtenyt 4 kg, kuusi kiloa vielä tippuu ja sitten ei, kokemusta asiasta on....
Kyselin AVA-klinikalta heidän suhtautumisestaan painoon ja sanoivat vaan että yritä pudottaa vaikka 10 kg ja sitten vastaanotolle. Mulla ikää sen verran, että täytyy varmaan mennä yksityiselle puolelle aikaa säästääkseen.
 
Voinko kysyä, missä käyt hoidoissa? Itse olen käynyt Porin keskussairaalassa.
Olen nyt ollut kaksi viikkoa niin, että syön korkeintaan 1000 kaloria. Arkisin, kun olen töissä, en syö aamuisin mitään, töissä lounaalla salaatt+kanaa tms, kotona sitten taas kasviksia ja jotain lihaa tai keittoa. Illalla teetä ja pari leipää. Väliaikoina ei parane ottaa mitään. Kevytlimpparit on tuki ja turva, vaikkei ne olekaan terveellisiä, mutta ei ole tämä painokaan ja olen ajatellut, että jos niistä on pientäkin apua, niin antaa mennä... Lisäksi vielä yksi hedelmä päivässä. Viikonloput on vaikeempia, kun syöpötyttää koko ajan... tällä keinolla on painoa nyt lähtenyt 4 kg, kuusi kiloa vielä tippuu ja sitten ei, kokemusta asiasta on....
Kyselin AVA-klinikalta heidän suhtautumisestaan painoon ja sanoivat vaan että yritä pudottaa vaikka 10 kg ja sitten vastaanotolle. Mulla ikää sen verran, että täytyy varmaan mennä yksityiselle puolelle aikaa säästääkseen.
Oulussa olen hoidossa. Sain soittoajan lääkärille ja kysyn tuota Metformiinia, siitä kun on kuitenkin hyviä kokemuksia. Tietenkin koitan pitää ruokailun aisoissa ja liikkua niin paljon kuin jaksan, mutta toivottavasti saisin tuon lääkkeen ja siitä olisi apua.


En tiedä miten yksityisellä suhtaudutaan tuohon painoon, täällä tosiaan on ainakin tuo bmi-raja. Täytyy yrittää ennen hoitoja saada tuota painoa mahdollisimman paljon alas.


Hyvä jos tuolla saat painoa pudotettua. =) Minulle muistutettiin vielä, että syödä pitää, mutta liikunta auttaa siinä, ettei tule insuliiniresistenssiä. Liikuntaa koitan harrastaa jaksamisen mukaan. Enemmänkin olisi syytä harrastaa.


Toivottavasti sinä saisit avun sitten vaikka sieltä yksityiseltä =) Ja plussatuulia meille molemmille!
 
Minulla oli pco kanssa jo normaalipainoisena. Nyt toki ylipainoa, mutta itselläni laihdutus ei sitä poista. Olen syönyt Metformiinia parisen vuotta, ei apua laihdutukseen eikä ole kyllä plussan plussaakaan tullut. Kierto tosin pyörii ok. Metformiinin aloituksen yhteydessä oli pari viikkoa paha olo ja ruoka ei maistunut, sen jälkeen kuten ennenkin.
 
Mulla todettiin PCO esikoista yrittäessämme. Olin tuolloin lievästi ylipainoinen, kilot tuli vauhdilla kun lopetin e-pillerit, puolessa vuodessa noin 10kg. Söin tuolloin lapsettomuushoitojen aikana metformiinia reilun puolen vuoden ajan, ja sinä aikana kaikki ylimääräiset kilot katosivat kuin itsestään. Ruokavaliolle en tehnyt yhtään mitään, mutta työskentelin siihen aikaan postinjakajana joten liikuntaa tuli runsaasti ihan työn puolesta.

Esikoisen syntymän jälkeen nuo ylimääräiset kilot jälleen palasivat kuin varkain. Nyt olen jälleen syönyt metformiinia pari kuukautta, mutta ainuttakaan kiloa ei ole lähtenyt :( Enää en kylläkään rieku portaissa päivittäin jakamassa postia, ja epäilenkin tämän olevan suurin syy. Näköjään siis pelkkä metformiini ei minua laihduta, vaan liikuntaa pitäisi ehdottomasti liittää mukaan.

Niin ja pelkkä metformiini ei myöskään riittänyt raskautumiseen, clomifen oli mukana myös. Nyt pikkukakkosprojekti on aloitettu jälleen pelkillä metuilla, tarkoitus on kokeilla riittäisikö nuo saamaan ovulaatiota aikaan. Jos ei, jatkamme jälleen clomeilla.
 
Mulla todettiin PCO esikoista yrittäessämme. Olin tuolloin lievästi ylipainoinen, kilot tuli vauhdilla kun lopetin e-pillerit, puolessa vuodessa noin 10kg. Söin tuolloin lapsettomuushoitojen aikana metformiinia reilun puolen vuoden ajan, ja sinä aikana kaikki ylimääräiset kilot katosivat kuin itsestään. Ruokavaliolle en tehnyt yhtään mitään, mutta työskentelin siihen aikaan postinjakajana joten liikuntaa tuli runsaasti ihan työn puolesta.

Esikoisen syntymän jälkeen nuo ylimääräiset kilot jälleen palasivat kuin varkain. Nyt olen jälleen syönyt metformiinia pari kuukautta, mutta ainuttakaan kiloa ei ole lähtenyt :( Enää en kylläkään rieku portaissa päivittäin jakamassa postia, ja epäilenkin tämän olevan suurin syy. Näköjään siis pelkkä metformiini ei minua laihduta, vaan liikuntaa pitäisi ehdottomasti liittää mukaan.

Niin ja pelkkä metformiini ei myöskään riittänyt raskautumiseen, clomifen oli mukana myös. Nyt pikkukakkosprojekti on aloitettu jälleen pelkillä metuilla, tarkoitus on kokeilla riittäisikö nuo saamaan ovulaatiota aikaan. Jos ei, jatkamme jälleen clomeilla.
Hienoa kuulla että jollakin on toiminut. Huomenna aion pyytää metuja lääkäriltä. Toivon todella että painonpudotus helpottuisi ja sitä myötä ovulaatiokin tapahtuisi ja kohta voitaisiin olla raskaana. :heart:


Toivottavasti teillä onnistuu pikkukakkosen yritys! :)
 
Sain siis nyt lääkäriltä ne metformiinit. Nyt jännittää onko niistä apua :eek: Paino ei kuulemma saisi ainakaan nousta, mutta mulla hankaloittaa tätä nuo muut lääkkeet jotka nostaa painoa. Tietääkö kukaan vaikuttaako metformiini ovulointiin, muuten siis kuin painonpudotuksen myötä?


Vuoden reseptin sain siis noihin, aluksi kokeilupakkaus että pystynkö käyttämään. Onko teillä tullut sivuvaikutuksia kuten pahaa oloa? Olen kyllä valmis kärsimään sivuoireet jos paino vain putoaa. =) En niin jaksaisi näitä läskejä enää, ihan vauvanteon kannalta. :mad:
 
Moonbride,

Olen syönyt Metforminia marraskuusta 2010 lähtien, paino ei ole juurikaan laskenut, mutta ei myöskään noussut, mikä ennen oli ongelmana. Kun aloitin lääkkeen, niin olo oli aluksi aivan kamala, etenkin siinä vaiheessa, kun annostusta nostettiin. Mutta vähitellen sekin alkoi tasaantua, ehkä siihen vaikutti myös se, että ennen metujen aloitusta oli noudattanut aika tiukkaa vhh-ruokavaliota ja kun lisäksi hiilareiden määrää, niin olokin tasaantui. Älä luovuta, vaikka välillä tiukalta tuntuisikin sivuvaikutusten kanssa!

Ovulointiin metfromin ei kohdallani ole toistaiseksi vaikuttanut, siihen tarvitsen avuksi clomit.
 
Moonbride,

Olen syönyt Metforminia marraskuusta 2010 lähtien, paino ei ole juurikaan laskenut, mutta ei myöskään noussut, mikä ennen oli ongelmana. Kun aloitin lääkkeen, niin olo oli aluksi aivan kamala, etenkin siinä vaiheessa, kun annostusta nostettiin. Mutta vähitellen sekin alkoi tasaantua, ehkä siihen vaikutti myös se, että ennen metujen aloitusta oli noudattanut aika tiukkaa vhh-ruokavaliota ja kun lisäksi hiilareiden määrää, niin olokin tasaantui. Älä luovuta, vaikka välillä tiukalta tuntuisikin sivuvaikutusten kanssa!

Ovulointiin metfromin ei kohdallani ole toistaiseksi vaikuttanut, siihen tarvitsen avuksi clomit.
Kunhan paino ei tosiaan enää nousisi. Pudottaa sitä joka tapauksessa yritän, kynsin hampain. En aio luovuttaa vaikka sivuvaikutuksia tulisikin.

Jospa se ovulaatiokin tapahtuisi painon putoamisen myötä. Toivon niin.
 
Mulle tuli metuista aluksi sivuvaikutuksena ripulia. Sitkeästi vaan jatkoin niiden syömistä vaikka maha oli aivan sekaisin, ja kyllä se siitä helpottikin vähitellen. Tosin, nyt kun normaalitilanteessa ei enää ole mitään sivuoireita, niin jos otan aamulla pillerit enkä sen jälkeen syö mitään ennen lounasta, niin sen jälkeen on taas pakki sekaisin. Lääkäri kehottikin ottamaan nuo aina ruuan kanssa, mitä suosittelen tosiaankin lämpimästi!

Nyt kun noita on taas tullut jonkun aikaa syötyä, jotain vaikutuksiakin on jo havaittavissa. Ensinnäkin akne on kadonnut, ennen metukuuria mulle tuli kauheita finnejä pitkin selkää ja olkapäitä. Toisekseen kierto on nyt tasaisesti lyhentynyt, ensin oli 60 päivää, sit 35 ja nyt viimeksi 27! Oon ihan ihmeissäni =) Nyt on ovulaatiotestit kaapissa oottamassa, aion tässä kierrossa tutkia niiden avulla tilannetta. Puntarilla en oo käynyt, pitäisi kai uskaltautua sekin testaamaan. Nyt kun keli paranee, niin oon pikkuhiljaa aloittelemassa pyöräilyä, toivotaan että liikunnan lisääminen tehostaisi vaikutuksia...
 
Viimeksi muokattu:
Moikka,

Minulla myös PCO ja ylipainoa... ylipainoa ollut jo vuosia ja vuosia....
Minä tiputin viime syksynä 4 kk aikana 20 kg ruokavaliolla ja liikunnalla. Noudatin fitfarmin "Jutta"-dietin ruokavaliota ja treeniohjelmaa.

BMI oli alussa 40, nyt vähän reilu 30. Dietti on tällä hetkellä paussilla, mutta treenaus jatkuu.
Seuraava Go fat go- haaste alkaa 2.5 (14 pv ilmainen kokeilu) johon meinasin lähteä mukaan.
Juhannukseksi kun saisi rutistettua tuon BMI:n alle 30.

Suosittelen kokeilemaan, jos ette ole jo kokeilleet :) Ruokavalio on helppo (pienen totuttelun jälkeen) eikä nälkää tarvitse nähdä.
(no menipä tämä mainostukseksi... )

Sen lisäksi sitten olen pudottanut painoa kiloklubin avulla. Oikein hyvä palvelu sekin :)

Tsemppiä!
 
Hei Relic!
Tuota samaa asiaa oon itsekin ihmetellyt! Mulla kun on just yks yhteen tyypilliset pco-oireet, epäsäännöllinen anovulatoorinen kierto, iho-ongelmia eli aknea leuassa ja hirsutismia. Ultrassa nähty useinkin helminauhamaiset munarakkulat, tosin vain toisella puolella. Ylipainoa kymmenisen kiloa, onneks sokeriarvot on kohdillaan. Mä olin ihan satavarma et meidän lapsettomuusongelmat johtuu mun pcosta, mies kun on ok. Mutta mulle sanoi meidän klinikan lääkäri et ei noi mun oireeni niin pahat oo, ettäkö ne selittäis lapsettomuuden! Väitti jopa että en täytä heidän kriteerejään pcosta, olin kyllä niin äimänä etten älynnyt kysyä mitkä hitot ne sitten on.
Kannattaa kysyä omalta hoitavalta lääkäriltä, miten noin kirjavaa käytäntöä voi olla eri paikoissa. Tosin en tiedä vaikuttaako pco mitenkään hoitoihin Suomessa, mut ainakin mitä oon netistä seurannut niin Usassa monessa hoitopaikassa pco huomioidaan esim. ivf-hoidoissa käytettävissä hormoneissa ja seurannassa.
Yhden vinkin antaisin kaikille niille, jotka miettivät painonpudotusta pcon ja lapsettomuuden takia. Kannattaa suosia vähähiilihydraattista ruokavaliota. Ei ehkä kannata mennä ihan Atkinsille, mut kannattaa jättää tyhjät hiilarit kaupan hyllylle. Itse oon ollut vuosia sitten pitkänkin aikaa tiukalla Atkinsin dieetillä, ja silloin elämäni ekaa kertaa mulla oli säännölliset menkat. Laihduttaminen vaikuttaa suotuisasti myös liialliseen karvankasvuun, minkä kyllä huomas silloin. Olin siihen maailmanaikaan sinkku eikä lapsettomuus huolettanut pätkääkään. Olin taas alkuvuoden hiilarirajoitteisella dieetillä, ja paino lähtikin mukavasti putoamaan. Sitten tulinkin pas:sta raskaaksi ja dieetti jäi. Valitettavasti raskaus meni kesken, toisen kerran kohdallani. Pco kuulemma lisää keskenmenon riskiä...Huokaus...:(
 
Täällä myös eräs (runsaasti!) liikapainoinen! Minulle sanottiin yksityisellä puolella kaksi vuotta sitten, että mene kotiin laihduttamaan ja mietitään sitten, että mitä tutkitaan. PCOS oireet löytyy. Nyt tarkoituksena löytää gynekologi, joka ottaa minut vastaan lapsettomuudesta kärsivänä ihmisenä, eikä pelkkänä läskikasana.

Moonbride: Laitan sulle yv:tä!
 
Itselläni on myös PCOS. Minulla sen aiheutti/pahensi huomattavasti epilepsialääke absenor. Mulla oli aivan ääretön ruokahalu ja loppuaikana ennen lääkkeen vaihtoa lihoin noin kilon viikossa. Paino oli viime syksynä 95 kg ja siitä se on nyt tippunut vajaat kymmenen kiloa. Lääkkeen vaihdon myötä painonnousu pysähtyi, mutta paino ei lähtenyt laskuun itsestään vaikka lääkäri tällaista lupailikin. Mun kilot on lähtenyt kalorilaskuri.fi sivuston avulla. Eli tarkkailen syömisiäni ja olen pyrkinyt lisäämään liikuntaa. Millään kitukuurilla en kyllä ole ollut, eikä mun syömiset ja liikkumiset edelleenkään ihan suositusten mukaiset ole, mutta edistystä kumminkin tapahtunut ja sokeritkin on nykyään kohdallaan. Jos teiltä ei ole verensokereita tutkittu niin ehdottomasti kannattaa vaatia niihin pääsyä. Jos sokerit on koholla voi metformiinista olla apua painonpudotukseen. Minulla todettiin myös lievä kilpirauhasen vajaatoiminta joka voi myös nostaa painoa. Sitä mulla hoidetaan nyt thyroxin lääkityksellä. Mulle on onneks osunut kohdalle semmosia lääkäreitä jotka ei oo tuosta painosta sen kummemmin huomautelleet.
 
Päivitys tilanteeseen, metuja oon popsinyt nyt jotain 5 kuukautta tai sinne päin. Tosiaan akne katosi heti ja paino on pudonnut nyt 2kg (hitaasti hyvä tulee...) Kiertokin ensin lyheni, mutta nyt siinä on sit tullut takapakkia, tänään kp48... Ovulaatio edelleen hukassa... Just eilen soittelin lääkärin kanssa, jatkan kesän yli tuota metformiinia ja syksyllä sitten katsotaan uudelleen. Voi kun saisi tuota painoa vähän enemmän putoamaan ja se tois mukanaan suotuisia vaikutuksia!
 
Itselläni myös PCOS ja endometrioosi ja vielä korkeat prolaktiiniarvot. Olen syönyt metformiinia vuoden ja ovulaatioita on taas alkanut tulla, kierto säännöllistyä, finnit vähentyneet ja karvoitus pehmennyt ja vaalentunut. Painonpudotukseen sillä ei ole ollut vaikutusta, vaan painoa olen pudottanut ihan perinteisesti eli kuluttamalla enemmän ja syömällä vähemmän.

Täällä monille tuntuu olevan ongelma se, että lääkäri kehoittaa pudottamaan painoa ennen kuin muita hoitoja aloitetaan. Minusta se on täysin järkeenkäypää: ylipaino on muutenkin haitaksi terveydelle, ja jos on pelkkä PCO voi laihduttaminen poistaa kaikki oireet ja koko lapsettomuuden! Kannattaako silloin todella raahata liikakiloja ympäriinsä ja sureksia lääkkeiden perään? Vai kannattaisiko oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni ja pitää katse tavoitteessa: VAUVASSA.
 
Pakko komentoida tänne :)

Mulla metut auttoi siihen ettei verensokeri heittele niin paljoa. Siihen lisäksi säännöllilnen ateriarytmi pienine annoksineen ja vähensin hiilareita -10kg lähti.
(takaisin toki tuli kun lopetin tupakoinnin enkä silloin syönyt metuja :whistle:).

Metut ei itsestään laihduta mutta voi auttaa tukemaan sitä!
Mulla esim toimii toi kun tasaa verensokeria -> ei tuu niitä huippuja joihin ennen kisko joko pari leipää tai karkkipussin/suklaata.

nyt oon taas alkanut ottaa itseäni niskasta kiinni. Katson mitä syön (ja ennenkaikkea kuinka paljon syön) ja liikun.

Aerobista liikuntaa lääkäri nimenomaa suositteli mulle ja käski välttää punttia.
Kylllä se paino putoaa keltä vaan jos oikeasti on valmis tekemään töitä sen eteen.

ja faktahan se on että pco voi kadota painon pudotuksella. Ja tällöin jopa lapsettomuus!
 

Yhteistyössä