PAS joulu/tammikuu

Miten meni Kanelin siirto? Saako kysyä, minkä ikäinen olet, kun suostuvat kaksi siirtämään?

Omaa napaa: en muistanut eilen kirjoíttaa, että ehdin eilen aamulla testata haamuplussan seitsemältä ja yhdeltätoista alkoi vuoto. Iltapäivällä haamua ei ilmestynyt ja tänä aamuna oli eilistä heikompi haamuviiva (normaalistihan se vahvenee). Taitaa viimekertainen toistaa itseään: kun ehtii haamusta varovasti iloita alkaa vuoto. Tänään ei aamun jälkeen ole tullut vuotoa, mutta mahaa on poltellut menkkamaisesti. Taitaa olla parempi, ettei testaa ennen kunnon vuotoa tai jos pääsee pp14 asti,niin testaa silloin.

Jaahas, taas vuotaa. Onko kellään mitää tietoa syistä, miksi alkio ei tartu? Mínulta ei ole otettu kromosomitutkimuksia ym, olisikohan niissä jotain häikkää kun ei top ja melkein topalkiot pysy kiinni? Onko teiltä tutkittu kromosomeja tai hyytymistekijöitä? Vaikuttaakohan matala verenpaine?

marimilla, ollaan mieheni kanssa 33 v. Siirto meni meni hyvin ja matkalaiset näkyi hienosti uä koneen ruudulta. Laadultaan ja luokitukseltaan molemmat oli arvosanaltaan 3 (paras arvosana 1 ja 5 huonoin). Eivät siis topalkioita muttei ihan huonojakaan :/
Raskaustestiin lupasin mennä keskiviikkona 30.1. aamulla.

Sovittiin esimiehan kanssa ensiviikosta, otan sen palkattomana ja yritän venyttää centtejä...

Paljon tsemppiä kaikille! Kuulumisiin! :hug:

Kaneli: mukava kuulla, että siirto sujui hyvin!

Lääkäri ei sanonut meille alkion tarkkaa luokitusta, ainoastaan että sulamaan otettuessa topalkio ja siirrettäessä non-top. Siirtolapussakaan ei lukenut muuta kuin, että siirretty non-topalkio.

Minä olen siirtopäivän jälkeen käynyt normaalisti töissä ja jumpissa, kun hoitaja vakuutti, että saa elää normaalisti passin jälkeen. Kuulemma en voi tehdä mitään saadakseni sen tarttumaan mutta en voi tehdä mitään estääkseni tarttumasta. Nyt kun oli vuotoa, pidin kaksi päivää liikunnasta taukoa, mutta tänään menin vaikka hieman tuhruttaa. Menee hermot, kun tuhruttaa! Pelottaa, vieläkö huomenna haamuviiva raskaustestissä vai viekö tuhru..

marimilla, meille kanssa lääkäri antoi samat ohjeet kun kysyin, kuulemma normaalia elämää. Tuosta liikunnasta kylläkin mainitsi ettei hoitojen aikana nimenomaan siirron jälkeen pitäisi harrastaa mitään super kuormittavaa liikuntaa koska vaikuttaa elimistön hormoonitasoon ja hankaloittaa rakautumista mut perusliikunta tietty ok.
Ei tuo tuhruttelu vielä merkitse mitään, paljon tsemppiä! :hug:

Kaneli pp2 :heart:

Kanelille kiitokset infosta! Täytyy ensi kerralla perua jumpat siirron jälkeiseltä ajalta, niin varmasti takaa parhaat mahdolliset olosuhteet alkion kiinnittyä. Outoa, että eri ohjeita eri paikoissa.

Aamulla oli selvempi haamuplussa, tiistaina virallinen testipäivä. Mitään oireita ei ole, paitsi tänään kipuillut oikealta nivusen vierestä ja nivusista, pahoin pelkään, että alkio kiinnittynyt kohdun ulkopuolelle. Mitä netistä lueskelin, niin usein toispuoleinen kipu ja kivun säteily muualle kehoon on merkki kohdunulkoisesta.. Yritän huomenna saada hoitajan kiinni (pirun hankalaa töistä soitella tiettynä soittoaikana, ettei kukaan kuule ja että pääsisi läpi, kun kaikki muutkin soittavat ) :/

Marimilla: Sinuna en vielä huolestuisi noista kivuista. Ja tosiaan, ei kannata kaikkia asioita, mitä netistäkin lukee. Tiedän tunteen, että haluaisi saada varmuuden ja tietoa mahdollisimman paljon. Minulla on yksi kesken mennyt raskaus takana, siitä jo aikaa päällä kaksi vuotta. Pelkäsin myös kaikkea tuota kohdun ulkopuolista juuri tuollaisten kipujen takia. Ne ovat ihan normaaleja raskauden alkuvaiheessa, koska kohtu alkaa kasvaa. Kipua voi tuntua siis nivusissa, vatsassa ja muualla kohdun ympärillä. Tuokin on niin yksilöllistä. Ja noihin kipuihin vaikuttavat myös kiinnikkeet, joita voi olla ja sen takia tunuu kipu eri paikoissa. Odota nyt rauhassa tiistaihin ja testaa uudestaan :heart:

Itellä viikonloppu meni töiden merkeissä enkä onneksi juurikaan miettinyt asiaa. Nyt vapaapäivänä totuus lävähti taas silmille ja pakko oli tulla kurkkaamaan mitä tänne kuuluu...hiljaista on näyttänyt olevan.
Nyt on siis pp10, vielä en ole testannut kertaakaan. Olot ja tuntemukset on suht samoja kuin aiemminkin siirtojen jälkeen. "Raskausoireet" on vaimentunut, niin ku aina aiemminkin on käynyt :( Mutta pitää nyt kuitenkin vielä katsoa se testi ;)
Mitäs muille kuuluu???? Marimilla; on haamu vahvistunut? Ja Kaneli-07; mites piinailu? Onko sulle tullut lugeista oireita?

aida, pidetään peukkuja, että se plussa sieltä pamahtaa testin ruutuihin =)
Itellä nuo luget aiheuttanut vatsan juilintaa (tänään kylläkin vähemmän) ja vilunväristyksiä. Päätin, että en mene testaamaan ennen ensviikon verikoetta. Pelottaa kun toiveet kuiteskin korkealla.

Tuleeko kenellekään teistä Aamulehteä, tämänpäivän lehdessä oli juttu lapsettomuudesta ja isoäidin näkökulmasta kun lapsenlasta ei tule.
Kuusi vuotta oli jutun henkilö yrittänyt eikä vielä tulosta.

Marimilla ja muut, tulkaahan tekin kertomaan kuulumisia. =)

Heippa vaan kaikille ja mukavaa alkanutta viikkoa!
Täällähän on taas tapahtunut kaikenlaista, ettei oikein perässä pysy, kun on muutaman päivän poissa
:eek: . Kaneli07 Plussaonnea sulle! Siirrettiinkö kaksi alkiota?
Tuolla ylempänä muistaakseni marimila kyseli siirron jälkeisestä elämästä, mulle sanoi tohtorisetä, että - "aivan normaalia elämää, mutta ei mitään extremeä kannata harjoittaa, kevyttä jumppaa voi harjoittaa" mitä lie sitten tarkoitti.. Mutta niinkun aiemmin jossain ketjussa kerroinkin, on meikäläiseltä jäänyt jo tämän touhun alussa kaikki, aiemmin intohimoinen treenaaminen pois.. että ei pelkoa extremestä.
Nyt sitten viikon lopulla, torstaina alkoi mullakin ne menkat ja aloin popsimaan zumenoneja ja ens vkolla perjantaina on ultra. Siinä sitten katsotaan siirtopäivää.. Laskeskelin siirron menevän ens kuulle 4-6 pv tienoille.. Ja olen ajatellut siirrettäväksi kahta alkiota, kun tuo ikäkin jo alkaa painaa.. :whistle:

Hiljaista on ollut täällä, kiva lukea toisten kuulumisia!
Minä en puolestani malta olla testaamatta etukäteen, kun haamu auttaa jaksamaan ja jos on nega, niin aina voi lohduttautua, että se voi muuttua plussaksi :D . Tosin haamukin voi muuttua negaksi, kuten tuoresiirrossa kävi. Harmi, että meillä ei tehdä veritestiä, niin ei tiedä arvoja. Toisaalta kesken menee jos on mennäkseen, tiesi niitä arvoja tai ei. Eipähän tarvitse tulkata arvoja ja pohtia todennäköisyyksiä, jatkuuko raskaus vai ei..

Aconin 10 testillä tänään selvä viiva ei tosin kovin tumma, huomenna olisi virallinen testipäivä. Soitin hoitajalle ja sovittiin ultra kolmen viikon päähän. Siihen asti jännätään, onko oikeassa paikassa oikea alkio vai onko tuulimuna/väärässä paikassa/väärä hälytys. Vaihe vaiheelta eteenpäin, vielä ei oikein uskalla iloita, vaikka varovaisen toiveikkaita mieheni kanssa ollan. Kolmen viikon päästä viisaampi ja sitten toivottavasti jännätään aina seuraavaa ultraa ja seuraavaa! Molempien suvuissa ja ystävillä paljon keskenmenoja, niin sekin tekee varovaiseksi.

tsemppiä kaikille piinailijoille ja passia odottaville!!

Kiitos halauksesta Kris!
En ole saanut selvää vastausta, miksei veritestiä tehdä. Toisilta palstoilta olen lukenut, että osalla arvot niin matalalla, että "osaavat odottaa" mahdollista keskenmenoa ja osalla ok arvot, mutta menee silti kesken. Ehkä se on parempi näin, eipähän stressaa mahdollisista huonoista arvoista. Toivotaan kovasti, että nyt tässä olisi meidän oikea vauva :D !

Marimilla ja Kris: Meillä ei myöskään tehdä tuota veritestiä. Kotitestillä vaan. Luulen, että olisiko säästöt tässäkin syynä. Nuo kotitestithän ovat melkein yhtä luotettavia. Mut siis en kyllä tiedä "oikeaa" syytä, miksi jossain tehdään veritestit ja joissain käsketään vaan testaamaan kotona.
Hirveästi kyllä nuo hoitokäytännöt vaihtelee paikkakunnittain. Esimerkiksi just nuo lääkkeettömät ja lääkkeelliset PAS:it, tuntuu että jossain tehdään heti lääkkeelliset ja jossain yritetään mennä luomulla mahdollisimman pitkään. Tai sitten, että monestiko ultrataan ym..Mihinköhän nuo kaikki näkemykset sitten perustuu? Sairaaloitten vai vaan lääkäreitten mielipiteisiin.

Robottiruttunen, minä mietin ihan samaa välillä kun lueskelen toisten hoitojuttuja. Itsellä tuntuu olevan ihan samat syyt, ja silti llääkkeellisesti mennään heti eteenpäin (pas) Mullekin heti naikkarilla laitettiin lähete ivf-hoitoon ja tehtiin sitten kumminkin yksityisellä.. ja sen jälkeen suoraan lääkkeelliseen pas:siin. Sen kummemmin ainakaan enää vastaanotolla sitä miettimättä. Voihan olla, että lääkäri on pitkät tovit miettinyt kohdallanikin, että tehdäänkö lääkkeillä vai ilman ja mitä tehdää.. Mutta kyllä se varmaan kumminkin niin menee, että ne oireet ja lapsettomuuden syyt on ne perimmäiset määräävät tekijät näissä hommissa, jotka vaikuttaa hoitotapaan. Tietenkin lääkärinkin kokemukset ja mielipiteet vaikuttaa.. Meillä syynä lapsettomuuteen lähinnä miehen heikot simpat (huonosti liikkuvia ja vähän). Mun puolelta ei selkeää syytä ole löytynyt.. monirakkulaiset munasarjat, jos ne mitään vaikuttaa,en tiedä :whistle: . Mutta miehelläni on lapsia ja itsekin olen joskus nuorena tyttönä (liian nuorena) ollut raskaana, mutta onneksi fiksuna tyttönä päädyin silloin keskeyttämään raskauden. Vaikka sekin joskus mieltä raastaa, varsinkin nyt kun raskaaksi tuleminen onkin niin vaikeaa, - kun sitä vihdoin haluaisi :'( . Mutta, tasan ei mene onnen lahjat.. :ashamed:

Robottiruttunen, kiitos rohkaisevasta kirjoituksesta 20.1!
Testasin taas aamulla ja miehen kanssa ihmeteltiin, kun viiva haaleampi eilistä. Pitäisi lopettaa tämä testailu ja odottaa kiltisti ultraa, ettei tule ihan sekopäiseksi. Käsittääkseni esim. virsan eri pitoisuus voi saada aikaan haaleamman viivan/testeissä yksilöllisiä eroja värin suhteen.

Olen julkisessa hoidossa ja joka kerta tuntuu, että eri ihminen puhelimessa, ultrassa ja alkion siirrossa ja jokainen sanoo pikkaisen eriä (paikakunnatkin vaihtelevat: ultrat kotikaupungissa, punktiot ja passit toisessa). Onneksi ohjeet tulee aina myös kirjallisesti. Yksi hoitaja sanoi suoraan, että säästösyistä ei tehdä passeja yhden normaali kierron välein. Peräkkäin ei ilmeisesti tehdä siksi, että kohtu/keho saisi normikierrolla toipua, tosin yksityisellä tehdään peräkkäin, että tiedä siitäkään sitten. Uskoisin että veritestissäkin säästetään, kuten sinäkin epäilit :| .

Joillakin tuntuu olevan jälkitarkastuksia ja lääkärin kanssa hoitosuunnitteluja. Meillä oli eka lääkärikäynti, jossa tilanne selvisi (suoraan ICSI), minkä jälkeen IVF-hoitajien/oman sairaalan hoitajien/kätilöiden kanssa puhelimitse tai kirjeitse kaikki muut suunnitelmat, reseptit ym. Homma on kuitenkin toiminut, pidän kirjallisista ohjeista, sillä joudun töissäni olemaan niin sosiaalinen ja keskusteleva, etten jaksaisikaan lääkäreiden kanssa höpistä hoidoista :D . Hoidot (lääkeannostukset, tulokset ym) ovat arpapeliä, kun ei lääkäri voi tietää, miten minun kroppa reakoi kaikkeen tähän. Eli etukäteen ei voi tietää, millainen lugeannostus olisi hyvä just mulle, niin laitetaan sama kuin kaikille muillekin :kieh: !

Tulipa pitkä sepustus, ei haittaa jos ei jaksa lukea saati vastata :LOL:

Kaneli7, Kris, Marimilla ja tietysti kaikki muutkin:
Meillä siis nyt yritetään ICSIN jälkeistä pakaste siirtoa. Viimeksi ei siirtoon päästy, kun se hemmetin ovulaatiotesti ei suostunut näyttämään plussaa. Silloin kävin ultrassa kp14 ja lääkäri sanoi, että varmaan huomenna on plussa. Itselläkin tuntemukset oli sellaiset. No eipä ollut. Nyt sitten tasan 2vkoa tuosta kp15 alkoi menkat, eli ovis on ollut silloin. Silloin kyllä varmistettiin ultralla, että ovis oli ollut ja mennyt. Sovittiin sen lääkärin kanssa, että saan päivän viimeisen lääkäriajan sitten tähän seuraavaan ultraan. Kun siis eilen aloitin uudessa työpaikassa ja sieltä matkaa lääkäriin 100km. Teen vielä päivätyötä. No innoissani sitten tänään yritin varata aikaa. Kauheen tyly osastonsihteeri siellä oli sit, et joo kuule nää ajat on jo menny myöhäsin aika on kp10 klo10.30 tai kp11 klo12.30. Eli joo!! Hienoo |O Hyvä, ettei itku päässy. Miten mä voin lähtee johonkin ultraan keskellä päivää. Ja siel kun ei mee ku se 10min, niin en kyl voi koko päivää saikkua ottaa. Siis kun meiltä tonne töihinkin on 50km, etten voi mitenkään järkevästi tätä sumplia. Enkä voi mitään migreeniäkään kehittää. Tonne nimittäin vaaditaan migreeni-diagnoosi "todisteeksi". Et taitaa jäädä taas hoidot väliin, jos en saa sovittua. Yritän soittaa tolle lapsettomuushoitajalle huomenna. Niillekin vaan on ne hiton soittoajat (30min/pvä) ja aina en pääse soittaa. Sit saa viel jonottaa koko ajan. Mä oon tähän asti joustanu koko ajan, aina on käyny kaikki niitten tarjoamat ajat ni vois kyl nyt tulla meitä vastaan. Ihan kun ei muuten jo tarpeeks vaikeeta ole, niin nyt sit nää aikataulut. Tiiän et varmaan moni muukin näitä joutuu sumplii, mut silti. Ja sit kun toi työpaikka on niin pieni yksikkö, että yhdenkin puuttuminen tuntuu, että kyl jonkun iltapäivän vois olla pois mut ei kyl koko päivää. Että mua korpee taas tää kaikki, miks pitää olla niin vaikeeta! :headwall: |O
Meillä syy löydetty pelkästään miehestä ja nyt sit mennään luomukiertoon tätä passia. Ja tuntuu, et toi ultrakin on ihan turha ennen ovista. Kattoo vaan ja sanoo, et paikat kunnossa kiitti hei. Et mulle kyl kävis toi, et laput tulis kotiin ja sit mentäs kun ovistesti on plussaa.

Eli en siis tiiä miten meidän hoidot etenee. Ei varmaan mitenkään.

Iso rutistus robottiruttuselle, vaikkei se v..tusta vähennäkään ;) ! Toivottavasti saat asian jotenkin sumplittua. Käsitin, että joissakin yksityisissä paikoissa ultraa ei edes tehdä, vaan luotetaan ovistestiin, jonka mukaan siirto.

Olen myös kohdannut tämän, että toinen ihminen lupaa jotain hoitoon liittyvää "juu onnistuu kun soitat ja ilmotat tai me soitetaan ja ilmotetaan" ja kun soittaa, niin toinen ihminen toteaa, ettei se mitenkään olemahdollista. Tätä lupaajaa ei varmasti saa kiinni ja jos saa, se pyörtää puheensa.

Lisäksi mulla ICSI siirty kuukaudella eteenpäin, kun aina sanottiin, että soita kun seuraavat menkat alkaa ja katotaan sitten sitä aikataulua tarkemmin, kun ilmoitin, että suunniteltu aika ei käy kiertoon. Aina soitin ja totesin, ettei kierto käy suunniteltuun aikatauluun ja aina sanottiin, että soita sit uudestaan.. Lopulta sumuttelin 3 viikkoa pitempään synerlaa ja hoito siirtyi kuukaudella, kun eihän se mun kierto käynyt siihen hemmetin aikatauluun.

Eihän se olisi v..tuttanut niin paljon, ellei hoito olisi papereiden "katoamisen", remontin ja kesälomatauon ym. syiden takia siirtynyt 11 kuukauden päähän jo alunperin ja siitä sit vielä se kuukausi. Ei auttanut, vaikka kyselin hoitotakuusta potilasasiamieheltä, simpukkayhdistykseltä, ylilääkäriltä yms.. Lapsettomuus on tarpeeksi rankkaa ilman hoito(aika)vastoinkäymisiä!

Kiitos Marimilla halauksista. Kyllä se kuule jo kummasti auttaa, että saa edes purkaa jollekin. Mieskään kun ei jaksa ihan aina kuunnella mun marinoita.
Mä oon ymmärtänyt kans, että yksityisellä ei tota ultraa ole. Mulla ei koskaan insseissä ollutkaan ultraa, vaan ovisplussasta varas inssiajan. Aina oli limakalvot hyvät ja munikset oikeen kokosia. Ajattelin nyt tuota sitten kysäistä, että hittooko mä siellä käyn kun ei siitä sillei mitään hyötyy ole. Ja aina kuitenkin maksan sen polikäynnin. Tai jos pitää mennä ni voinko sit käydä vaikka yksityisellä, sen voin vaikka omasta pussista maksaa. Samat lääkärithän ne siel kuitenkin, kun sairaalassakin. En tänäänkään päässyt soittaa sillon soittoajalla, joten toivottavasti viimestään perjantaina onnistuisi soittaminen.

Tällähetkellä on se olo, et jos noi läääriajat ei onnistu niin me jätetään hoidot vähäksi aikaa tauolle. Kunhan pääsee sisään tonne töihin ja saa vähän sumplittua. Enkä mä tiiä oikein jaksanko ees alkaa sumplii noita kaikkia. Nyt toi työ tuntuu vievän kaiken energian....Itsestäkin tuntuu ihan tyhmältä ajatella töitä, mutta oikeesti mä en voi vielä olla pois sieltä koko päivää yhen lääkärin takia. Tai oikeestaan kaksi, kun se siirtokin sitten on. Miks tän pitää olla näin p.erhanan vaikeeta. |O

Noniin taas mä vaan valitan....Sorry :ashamed:

Mites muilla? Onko mitään uutta?

Iltaa vaan kaikille! :wave:
Kuules Robottiruttunen, Mietipäs taas, että kumpi onkaan itsellesi tärkeämpää, työ vai lapsen saanti? Töissä kyllä pärjätään ilma sua ja ne eivät yhdessä päivässä lopu.
Pyydä lääkäriltä se lääkärintodistus, ilman leimaa. Siihen kirjoitetaan muistaakseni "erikoistutkimus ja hoito" Joo näin se oli, tarkistin omastani asian. Ja kun se on tällainen erikoistutkimus, ei sun tarvitse sen enempää selitellä, erikoistutkimushan voi edetä niin, että tänään menet vaikka labraan johki kokeisiin ja sit muutaman pvn päästä on se tutkimuskäynti lääkärillä.. Ei sun tarvitse tarkemmin esitellä, että missäs tutkimuksessa olet ollut. Ja kun ei laiteta leimaa, niinkun mulla laitettiin, niin ei edes työpaikallasi tiedetä, missä osastolla tai klinikalla olet käynyt.

Näin minä tein, mutten voinut antaa todistuksia, kun niissä lukee Felicitas.. :whistle:

Yhteistyössä