Huomenta,
Ensinnäkin Saana, tervetuloa joukkoihin takas....Kyllä, tää on lähtökohtaisesti per***stä ja ajoittain todella raskasta, olen täysin samaa mieltä. Sitten kun olen itkenyt tarpeeksi, yleensä aina muistan yhden tutun kaverin tilanteen, jolla ei - ihan oikeasti - ole mitään toivoa vuosien hoitojen jälkeen. Sitä ei suostuta enää edes hoitamaan, kroppa vaan on sanonut "seis". Niinpä yritän yleensä synkeimmillä epätoivon hetkillä tsempata itseäni ajattelemalla, että ihan oikeesti, niin kauan kuin jotain voidaan tehdä, on toivoa. Jotenkin se luomukiertoihin pettyminen oli niin kamalaa, että loppujen lopuksi nyt voi sentään ajatelle, että huh, on hoidettavana ja saa hoitoja jostain sellaisesta syystä, johon kuitenkin on hoitoa...Tosin kallista ja hidasta....Eikä 100% varmaa. Mutta silti. Kuten tiedät, sulla on vielä sikäli hyvä tilanne, että ongelma on miehessä, koska on paljon paljon helpompaa kaivaa esiin sun miehestä edes 1 hyvä siittiö kuin saada aikaan hyviä ja terveitä munasoluja, joita sulta saadaan. Mutta kyllä mä sun tuskaa ymmärrän ja tiedän täsmälleen miltä tuntuu: mies on surullinen kun mä olen surullinen. Niin meilläkin. Omalla pettymyksen hetkellä sekään ei juuri lohduta, että voisi olla vielä huonommin.
RobottiRuttunen: älähän vielä heitä kirvestä kaivoon...Jos joku asia on selvää, niin se, että me kaikki ollaan niin erilaisia hormonitasoiltamme ja kropiltamme, että ei kaikilla ole mitään oireita tossa vaiheessa! Eihän kaikki luomusti raskautuneetkaan edes tiedä olevansa raskaana ennen kuin menkat on ollut poissa jotain viikon...Mulla ainakaan ei ollut mitään huikeita oireita kun olin ton mahtavan 1 viikon verran raskaana vähän kyllä rinnoissa välillä tuntui välillä "kummalta" ja muniksissa vähän jomotti. Mutta siis aika vähän. Kieltämättä väsytti myös aika paljon nn. pp 6 eteenpäin, mutta mulla alkoi myös flunssa pp 10, joten ehkä sekin vaikutti väsymykseen. Tosin kuten Siisami kirjotteli, mustakin tuntuu, että kaikki oireet oikeen alkoi jylläämään kun EI ole enää raskaana, eli mulla esim. just nyt kun vuodan kuin niagara, on vilua ja väsymystä ja rintoja särkee ja muniksia jomottaa... Ja joo, lievää pahoinvointia ollut just nää vimoset 3 päivää kun oon tiennyt että kesken menee. Jepjep. :headwall: Ja mitä muihin "varmoihin" oireisiin tulee, niin menkkakivun kaltaisia vihlasuja on monilla (ainakin tuolla edellisessä pinossa monilla plussanneilla oli) ja munasarjoja saakin jomottaa (se on itse asiassa hyvä merkki kiinnittymisen jälkeen, kun hcg alkaa vaikuttaa munasarjoihin - > eli voi tuntua "oviksenlähestymiskirvelyä", ihan kuin ennen punktiota).
Mä en tietysti yhden lugekierron jälkeen ole mikään ekspertti, mutta kun olen vertaillut kaikkien palstojen avautumisia aiheesta, niin näyttäisi siltä, että kyllä ne luget pitää ennenaikaisen vuodon poissa... Mutta jos hcg:tä ei ole, niin vuoto tulee ajallaan. Eli lähtökohtaisesti on aina hyvä merkki jos menkat vähänkin myöhässä...Samaan aiheeseen Samaryn pohdintaan: mä en kyllä itse ihan allekirjota tota, että lugejen käytön TAKIA saattaa tulla hieman verta kun menkkojen pitäisi alkaa vaikka tulis plussa. Joillakin voi pientä tuhrua tulla jopa ennen menkkoja (kieltämättä mullekin kätilö sanoi, että "älä sitten pelästy jos tulee tuhrua, äläkä vaan lopeta lugeja....") - mutta se tuhru johtuu käsittääkseni lähinnä istukan muodostumisesta ja alkion seinään tiukasti porautumisesta eikä kai lugeista sinällään? Siinä ei nimittäin ole oikein logiikkaa, koska lugethan nimenomaan on keltarauhashormonia, joka pitää limiksen kasassa.
Jotenkin näyttäis (saatan olla sattuneesta syystä vähän pessimistinen tällä hetkellä), että jos on "terve" plussa pärähtänyt tikkuun, niin vuotoa EI juurikaan pitäisi tulla. Tai jos tulee, niin ihan vähän voi tulla, mutta ei kyllä paljoa.... Okei, nyt tulee tilitystä, mutta olen vaan itse päättänyt satavarmaksi, että johtuen tuosta tuskallisesta kemiallisen raskauden aiheuttamasta "oonko nyt varmasti raskaana vai enkö oo, oon jippii, elämä on ihanaa, voi vattu en olekaan enää" -pohdinnasta ja kymmenistä raskaustesteistä ja jatkuvasta vessassa ramppaamisesta, niin EN aio seuraavassa kierrossa enää:
a) luottaa haamuihin yhtään (eli aion mennä verikokeeseen heti kun voi)
b) tehdä ollenkaan tosi herkkiä raskaustestejä (lue= acon10, Clearblue digitaalinen - > jotka molemmat pitäisi kieltää lailla muulloin kun ENNEN kuin menkkojen pitäis alkaa)
c) uskoa, että kyllä tiputtelu on ihan normaalia pari päivää sen jälkeen kun menkkojen olis pitänyt alkaa ja vaikka olis raskaana...Koska ei se tiputtelu kuitenkaan ihan hyvä merkki ole.
Samarylle vielä: toi on kyllä yllättävää, että luget ei sulla jatkuis jos plussa tulee? Mun käsityksen mukaan mulla ois ainakin jatkunut vielä pitkälle alkuraskauteen...Siis tyyliin johonkin viikolle 10???? Mut se voi olla tietysti mun kohdalla siks, kun mulla on luomukierrossa selkeesti keltarauhashormonin puutetta kun aina luomusti tiputtelee melkein viikon ennen menkkoja. Mutta toisaalta, oon kyllä ymmärtänyt, että muillakin helsingin yksityisklinikkalaisilla olis luget jatkunut plussauksen jälkeen, jotta varmasti turvataan, ettei se limis ohene ja lopahda sieltä saman tien plussauksen jälkeen....? Ja vielä tosta unettomuudesta: mulla luget aiheutti sellasta, että niiden ottamisen jälkeen olin ihan töttöröö ja alkoi väsyttään mutta öisin nukuin huonosti ja heräilin kanssa ihan älyttömästi. Oli yllättävää, että viime yö runsailla menkoilla höystettynä sujui sikeämmin ja paremmin kuin ehkä kuukauteen...Asiaa saattoi tosin auttaa aika monta piripintaista punaviinilasillista, joiden aikana kommentoin telkkariohjelmia ja erityisesti mainoksia tyyliin "hirveetä p**kaa, ei ton naisen tukkaa oo tollaseks saatu millään fructis tuotteilla" "ihan p**kaa, ei Milla Jovovich taatusti käytä mitään tollasta infallible meikkivoidetta oikeesti" jne... Miestä nauratti, ja se teki hyvää :=)
Palaillaan.
Stella