Täällä onkin ollut yhden jengin tapaaminen eilen illalla hki:ssä - teki varmaan hyvää...Mulla oli eilen muuta menoa (ja illalla tosi masentunut fiilis päivän höyryämisen jälkeen), mikä toimi myös osaltaan vähän tällasena alibina, kun en tiedä olisinko kuitenkaan uskaltautunut vielä mukaan kuitenkaan. Mehän ei olla kerrottu hoidoista yhtään kellekään miehen kanssa, joten kynnys puhua kasvokkain teidän kanssa olisi oikeasti iso...Tää palstailu on tällaista harjoittelua... Mutta katsotaan josko jatkossa...Oliko teillä kivaa????
Joo, muuten ei itselle ihmeempiä kuulumisia. Siisami kyseli mun klinikka- ja jatkojuttuja. Meen ens viikon torstaina ultrattavaksi katsomaan, että kaikki on kohdun limiksellä ok ja parantuminen tästä km:stä on sujunut täydellisesti. Varsinainen PAS/IVF suunnittelukäynti varattiin vasta 10.3, eli ihan loppukiertoon tätä kiertoa (oletuksella, että tää ois "normaali"...?)
PAS/IVF tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että olen tässä ajatellut, että tehdään heti toinen ivf ja jätetään ne alkiot vielä pakkaseen tulevaisuutta varten. Tiedetään, maksaa ihan sairaasti, mutta kun nyt olin varautunut tähän toistokustannukseen joka tapauksessa. Ja olen nyt just sopivan innokkaassa mielentilassa seuraavaan piikitysrumbaan. Haluaisin myös nähdä, onnistuisiko ivf tällä kertaa pienemmillä lääkeannoksilla ja mikä olisi lääkevaste tällä kertaa. Mullahan oli se yllätysouto-kierto tossa ivf:ssä kun ne munikset kasvoivat ja lisääntyivät käytännössä vasta ihan siinä viimeisten 3-4 päivän aikana....Ja se on varmasti vaikuttanut niiden laatuunkin...? Lääkärihän oli ihan äimänkäkenä kun mä jouduin piikittämään ihan järjettömiä annoksia ja tosiaan luomuna ollaan ultrailtu jo puolisen vuotta ja mä olen silmämääräisesti näyttänyt toimivan täysin normaalisti ja hormonitasotkin on ns. normaalit. .Joo, tosiaan, olen miettinyt sillätavalla, että jos mulle tehdään PAS vko 12 (17.3) alkavaan kiertoon (edelleen oletuksella, että tää tämänhetkinen kierto olisi ivf:n ja km:n jälkeen normaali) ja sieltä ei sitten tulisikaan mitään siirrettävää ja joutuisimme odottamaan huhtikuun kiertoa, niin luulen, että olen aika rikki. Eli oma suunnitelma on loppujen lopuksi uusi ivf. Eli olen väärässä pinossa.....Apua. Olen ihan tuuliajolla näiden pinojen kanssa kun tuolta ivf/icsi-pinossa tuli lopetettua omat piinailut...Aargh. Nyt en voi kyllä jättää teitä, koska olen teihin just "tutustunut". Eli sorry, täällä nyt roikun ainakin toistaiseksi. Tosin olen huomannut, että moni teistä kirjottaa monissa muissakin pinoissa. Nimim. on tullut vietettyä tällä viikolla aika paljon aikaa täällä...
Niinjoo, lääkärin mielipidettä en tähän uuteen ivf:ään vielä tiedä, mutta kaipa mä voin vaatia mitä haluan - mielipide varmaan kuullaan jo ens torstaina, koska kirjoittelin sille pitkän meilin näistä pohdinnoista...(jonka se raukka oli lukenut lomalla...)
Vähän kyllä harmittaa, etten sitten pettymykseltäni saanut raahauduttua sinne verikokeeseen ollenkaan, olisi ollut kätilön mielestä ihan hyvä tietää missä se hcg huiteli maanantaina, vaikka vuoto silloin kunnolla alkoikin. Noh, nyt ei sitten ole otettu verikoetta lainkaan... Tietty alkoi eilen illalla sitten mietityttämään, kun eilisen vuoto oli yllättävän vähäistä, vaikkakin kirkasta, ja alkoi jo tulla kuivunuttakin. Mä jo ajattelin, että ei hitto, mitä jos se ei olekaan km kun vuoto jäi kahteen päivään. Mutta tänä aamuna oli taas tummaa kunnon verta, joten ei tässä mitään. Ja kivut on melkoiset. Ja älkää nyt please sanoko, että entä jos sittenkin. Seuraan tietysti tilannetta ja olen tosi tarkkana. Tässä vaan kun tunteet heittelee ja sitä menee välillä toivostakin ihan sekaisin (kun esim. eilen luki Miikkiksen sydänääniultrasta) niin aloin harhapäissäni toivomaan, että entä jos mullakin vaan se toinen olis lopettanut...Mutta täytyy nyt muistaa, että ihan oikeesti en saanut enää su/ma yönä raskaustesteihin (tavallisiin, ei se prkleen herkkä Clearbluen digi...) enää oikeastaan mitään jälkeä. Joten homma on kyllä ihan selvä. Tulipahan nyt avauduttua kaikenlaisista hulluuskohtauksista, mitä tässä läpikäy.
Onko teillä muuten tietoa noista pakastuksista ja sulatuksista, että onko niissä olemassa jotain eri tekniikoita? Tarkoitan siis, että voiko alkioita Suomessa pakastaa eri tavoin? Jos voi, voisin kuvitella, että eri tekniikat ovat eri hintaisia...Käytännössä haen sitä, että onko olemassa jotain sellaisia superdelikaatteja pakastusmekanismeja (esim. supernopeita, jotain eri nesteitä tms????), jotka ei vahingoittaisi alkiota niin paljoa? Luin jostain englanninkieliseltä sivulta joku päivä jostain sellaisesta systeemistä jenkeissä, että ne pystyy tietyllä edistyneellä tavalla välttämään kiteiden synnyn alkioihin (ja ne just kai voi vahingoittaa sulamisvaiheessa alkioita).
Toinen kysymys: onko teillä nyt kellään jotain kunnollista tietoa näistä alkioluokituksista. Must on tosi outoa, että kaikki on niistä niin ulapalla näissä keskusteluissa. Mä en myöskään toistaiseksi ole saanut mitään tietoa paperilla, millaisia ne omat oli. Muistan vaan sen biologin verbaalisen kommentoinnin just ennen siirtoa. Saitteko te jotain kirjallista, felicitaslaiset? Julkisella puolella kai saa tietää hoitokertomuksista yms? Toisaalta, onhan se niinkin, että eihän ne nyt siirrä sellaisia, joilla ei ole toivoa kehittyä. Eli ehkä tästä asiasta ei pitäisi huolestua. Toinen asia mistä kyllä huolehdin on se, miksi kaikki munasolut eivät hedelmöittyneet? Mistä se johtui, siittiöistä vai munasoluista? Tietääkö sitä - saako sen tietää? Olen lukenut, että joskus munasolut ovat "pilaantuneita", kaksitumaisia tai jotenkin hedelmöittymiskyvyttömiä. Mulle ei sanottu mitään tollaista mutta en tajunnut kysyäkään, miksi 3 mun munasoluista ei hedelmöittynyt. Aika paljon on siis kysymyksiä lääkärilleni, kun sen ensi viikolla tapaan...
Nyt mun täytyy tehdä oikeesti vähän töitä, mutta tuun taas takaisin!
Olipa omanapainen kirjoitus. Pahoittelut.