PAS helmi/maaliskuu

Enni, siirron ajankohdasta ei oo vielä tietoa. Menen vasta ensi viikolla lääkärimme kanssa keskustelemaan kaikesta mahdollisesta PAS:iin liittyen. Silloin varmaan noin about siirron ajankohta voisi selvitä. Tosin, yhdet menkat pitäisi tässä olla välissä vielä ennen PAS:ia. Mun kierto kun on ollut aika epäsäännöllinen ja jos nyt tässä kierrossa ei ovulaatiota olisi ollut, se kyllä tietää kokemuksen mukaan, että megakierto voi olla tulossa. Mutta siirto kuitenkin maaliskuussa. Sitä odotellessa. Kuinka monta alkiota teillä oli pakkasessa? Meillä on vaan 2 kpl, ja jotenkin pelkään ihan hulluna sitä, ettei ne selviä. Me haluttaisiin siirtää molemmat.

Siisami, joo etköhän sä löydä paikalle. Voidaan tosiaan tavata jossakin helpossa paikassa. Auto on varmaan helpointa viedä esim. Elielin parkkiin, josta on lyhyt matka minne tahansa. Kuten Annuli ainakin muistaa, viimeksi tavatessamme nää "koodisanat" menu kutakuinkin näin: "ootteeks te...".
 
Annuli + muut Hesalaiset: tänne näytte siirtyneen... treffipaikasta sellanen, että jos meitä tulee kovin moni (eli enemmän kuin viimeksi), niin ehkä joku vähän hiljaisempi paikka voisi olla kiva. Santa Fessä on musta taustahälyä kovasti, jos pitää ison pöydän yli huudella. Mut ruoka hyvä etc totta kai enkä nyt keksi mitään muutakaan ehdottaa. Mukaan olen tulossa kyllä!

Sori kun tälleen väliin huutelen. Oon hoitotauolla ja nyt vielä ulkomailla ja nettipimennossa ja oikeestaan muutenkin ihan pihalla... :headwall: Kaikille pinolaisille paljon onnellisia asioita elämään toivottelen!
 
Sahrami, voitaishan tehdä niin että nähtäisiin esim. rautatieasemalla ja mietittäisiin siellä minne lähdettäisiin. Totta, Santa Fe.ssä on kyllä melua, välillä vaikea kuulla toisten puhetta. Sopisko että näkyttäisiin vaikka rautatieaseman ulko-ovien luona, sielläpuolen missä on mm. luistinrata? Laitan sulle Siisami vielä yv.tä tuntomerkeistä ja muusta, jotta helpompi löytää meidät. Viimeksi tosiaan meni niin, ettei tarvinnut sanoa kuin "ootteks te..." ja muut vastasi "ollaan", hyvät koodisanat tosiaan :D
 
Tulossa ollaan Tiistaina rautatieaseman luistinradan puoleisille oville...ja siitä johonkin istuun... Joku rauhallinen paikka olis mustakin hyvä... miten olis Sanomatalon ravintola...onko joku käynyt siellä? Tai sitten joku kahvila jossa kabinetteja... Keksikää te :)
 
Täällä onkin ollut yhden jengin tapaaminen eilen illalla hki:ssä - teki varmaan hyvää...Mulla oli eilen muuta menoa (ja illalla tosi masentunut fiilis päivän höyryämisen jälkeen), mikä toimi myös osaltaan vähän tällasena alibina, kun en tiedä olisinko kuitenkaan uskaltautunut vielä mukaan kuitenkaan. Mehän ei olla kerrottu hoidoista yhtään kellekään miehen kanssa, joten kynnys puhua kasvokkain teidän kanssa olisi oikeasti iso...Tää palstailu on tällaista harjoittelua... Mutta katsotaan josko jatkossa...Oliko teillä kivaa????

Joo, muuten ei itselle ihmeempiä kuulumisia. Siisami kyseli mun klinikka- ja jatkojuttuja. Meen ens viikon torstaina ultrattavaksi katsomaan, että kaikki on kohdun limiksellä ok ja parantuminen tästä km:stä on sujunut täydellisesti. Varsinainen PAS/IVF suunnittelukäynti varattiin vasta 10.3, eli ihan loppukiertoon tätä kiertoa (oletuksella, että tää ois "normaali"...?)

PAS/IVF tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että olen tässä ajatellut, että tehdään heti toinen ivf ja jätetään ne alkiot vielä pakkaseen tulevaisuutta varten. Tiedetään, maksaa ihan sairaasti, mutta kun nyt olin varautunut tähän toistokustannukseen joka tapauksessa. Ja olen nyt just sopivan innokkaassa mielentilassa seuraavaan piikitysrumbaan. Haluaisin myös nähdä, onnistuisiko ivf tällä kertaa pienemmillä lääkeannoksilla ja mikä olisi lääkevaste tällä kertaa. Mullahan oli se yllätysouto-kierto tossa ivf:ssä kun ne munikset kasvoivat ja lisääntyivät käytännössä vasta ihan siinä viimeisten 3-4 päivän aikana....Ja se on varmasti vaikuttanut niiden laatuunkin...? Lääkärihän oli ihan äimänkäkenä kun mä jouduin piikittämään ihan järjettömiä annoksia ja tosiaan luomuna ollaan ultrailtu jo puolisen vuotta ja mä olen silmämääräisesti näyttänyt toimivan täysin normaalisti ja hormonitasotkin on ns. normaalit. .Joo, tosiaan, olen miettinyt sillätavalla, että jos mulle tehdään PAS vko 12 (17.3) alkavaan kiertoon (edelleen oletuksella, että tää tämänhetkinen kierto olisi ivf:n ja km:n jälkeen normaali) ja sieltä ei sitten tulisikaan mitään siirrettävää ja joutuisimme odottamaan huhtikuun kiertoa, niin luulen, että olen aika rikki. Eli oma suunnitelma on loppujen lopuksi uusi ivf. Eli olen väärässä pinossa.....Apua. Olen ihan tuuliajolla näiden pinojen kanssa kun tuolta ivf/icsi-pinossa tuli lopetettua omat piinailut...Aargh. Nyt en voi kyllä jättää teitä, koska olen teihin just "tutustunut". Eli sorry, täällä nyt roikun ainakin toistaiseksi. Tosin olen huomannut, että moni teistä kirjottaa monissa muissakin pinoissa. Nimim. on tullut vietettyä tällä viikolla aika paljon aikaa täällä...

Niinjoo, lääkärin mielipidettä en tähän uuteen ivf:ään vielä tiedä, mutta kaipa mä voin vaatia mitä haluan - mielipide varmaan kuullaan jo ens torstaina, koska kirjoittelin sille pitkän meilin näistä pohdinnoista...(jonka se raukka oli lukenut lomalla...)

Vähän kyllä harmittaa, etten sitten pettymykseltäni saanut raahauduttua sinne verikokeeseen ollenkaan, olisi ollut kätilön mielestä ihan hyvä tietää missä se hcg huiteli maanantaina, vaikka vuoto silloin kunnolla alkoikin. Noh, nyt ei sitten ole otettu verikoetta lainkaan... Tietty alkoi eilen illalla sitten mietityttämään, kun eilisen vuoto oli yllättävän vähäistä, vaikkakin kirkasta, ja alkoi jo tulla kuivunuttakin. Mä jo ajattelin, että ei hitto, mitä jos se ei olekaan km kun vuoto jäi kahteen päivään. Mutta tänä aamuna oli taas tummaa kunnon verta, joten ei tässä mitään. Ja kivut on melkoiset. Ja älkää nyt please sanoko, että entä jos sittenkin. Seuraan tietysti tilannetta ja olen tosi tarkkana. Tässä vaan kun tunteet heittelee ja sitä menee välillä toivostakin ihan sekaisin (kun esim. eilen luki Miikkiksen sydänääniultrasta) niin aloin harhapäissäni toivomaan, että entä jos mullakin vaan se toinen olis lopettanut...Mutta täytyy nyt muistaa, että ihan oikeesti en saanut enää su/ma yönä raskaustesteihin (tavallisiin, ei se prkleen herkkä Clearbluen digi...) enää oikeastaan mitään jälkeä. Joten homma on kyllä ihan selvä. Tulipahan nyt avauduttua kaikenlaisista hulluuskohtauksista, mitä tässä läpikäy.

Onko teillä muuten tietoa noista pakastuksista ja sulatuksista, että onko niissä olemassa jotain eri tekniikoita? Tarkoitan siis, että voiko alkioita Suomessa pakastaa eri tavoin? Jos voi, voisin kuvitella, että eri tekniikat ovat eri hintaisia...Käytännössä haen sitä, että onko olemassa jotain sellaisia superdelikaatteja pakastusmekanismeja (esim. supernopeita, jotain eri nesteitä tms????), jotka ei vahingoittaisi alkiota niin paljoa? Luin jostain englanninkieliseltä sivulta joku päivä jostain sellaisesta systeemistä jenkeissä, että ne pystyy tietyllä edistyneellä tavalla välttämään kiteiden synnyn alkioihin (ja ne just kai voi vahingoittaa sulamisvaiheessa alkioita).

Toinen kysymys: onko teillä nyt kellään jotain kunnollista tietoa näistä alkioluokituksista. Must on tosi outoa, että kaikki on niistä niin ulapalla näissä keskusteluissa. Mä en myöskään toistaiseksi ole saanut mitään tietoa paperilla, millaisia ne omat oli. Muistan vaan sen biologin verbaalisen kommentoinnin just ennen siirtoa. Saitteko te jotain kirjallista, felicitaslaiset? Julkisella puolella kai saa tietää hoitokertomuksista yms? Toisaalta, onhan se niinkin, että eihän ne nyt siirrä sellaisia, joilla ei ole toivoa kehittyä. Eli ehkä tästä asiasta ei pitäisi huolestua. Toinen asia mistä kyllä huolehdin on se, miksi kaikki munasolut eivät hedelmöittyneet? Mistä se johtui, siittiöistä vai munasoluista? Tietääkö sitä - saako sen tietää? Olen lukenut, että joskus munasolut ovat "pilaantuneita", kaksitumaisia tai jotenkin hedelmöittymiskyvyttömiä. Mulle ei sanottu mitään tollaista mutta en tajunnut kysyäkään, miksi 3 mun munasoluista ei hedelmöittynyt. Aika paljon on siis kysymyksiä lääkärilleni, kun sen ensi viikolla tapaan...

Nyt mun täytyy tehdä oikeesti vähän töitä, mutta tuun taas takaisin!

Olipa omanapainen kirjoitus. Pahoittelut.

 
Enni, mä kun en ole vielä tuota sulatusta kokenut, ja kun sitä ei vielä lääkärin kanssa ole käyty oikeastaan lainkaan läpi, niin en taida ihan ymmärtää, mitä toi sun tilanne tarkoittaa. Uteliaana tietysti toivoisin, että voitko vielä selittää mitä niille sun alkioille tehtiin? Siis alkioita oli "jouduttu sulattamaan kahdesta eri solusta. Ja siitä jälkimmäisestäkin oli selviytynyt vain yksi, joka siirrettiin." Onko niitä pakastettuja alkioita jotenkin siis "pilkottu"...? Moniko soluisina sulla pakastettiin? Liittyykö tämä siihen, että ihan siinä alkuvaiheessa mitkätahansa solut voi vielä erilaistua miksi tahansa?

 
Stella, niitä jotenkin pakastetaan niin, että laitetaan useampi samaan "soluun" tai mikä termi se olikaan. Eli meillä pakkaseen saatiin yhteensä 8 kpl alkioita ja ne pakastettiin sitten että 2 kpl on aina samassa. Joten nyt niitä jouduttiin sulattamaan yhteensä 4 kpl, ja vaan 1 kpl selvisi.

Oon kyllä ihan yhtä pihalla näistä alkioista ja pakastuksista. Mutta meillä ainakin sanottiin, että kaikki munarakkulat harvoin hedelmöittyy, just siitä syystä että niissä pienimissä ei välttämättä ole sitä munasolua. Apua, mulla menee varmaan termit ihan sekaisin, oon jotenkin ihan täpinöissäni enkä pysty ajattelemaan kovin monimutkaisia kiemuroita just nyt :ashamed:
Hyvä, että olet miettinyt kysymykset etukäteen, saat varmaan lääkäriltä vastauksia!
 
Stella: TAYS:ssa puhutaan oljista eli meidän kaksi alkiota on kumpikin pakastettu samaan olkeen eli ne on pakko sulattaa molemmat. Jos olis monta alkiota niin olis myös monta olkea. Ilmeisesti kaksi on maksimi mitä samaan olkeen laitetaan. Mä en ainakaan ole kuullut enemmästä. Yksityisellä toi vois onnistuakkin et menee suoraan seuraavaan IVF:iin. Julkisella on pakko ensin käyttää vanhat pois ennenkuin joutuu seuraavalle kierrokselle.

Siis oliko eilen joku muu tapaaminen?? Mä kun olin ainakin vasta ens tiistaina menossa *ihan pihalla*. Millä ovella muuten se luistinrata on?
 
Ei mun tietääkseni eilen ollut mitään tapaamista, jospa Stella sekoitti siihen viikko sitten olleeseen tapaamiseen? Stella jos rohkaistut, tule ihmeessä ensi tiistaina mukaan. Meillä oli viimeksi tosi mukavaa, vaikka kaikkia jännittikin. Kiva, että Saanakin pääset mukaan! Muuten ei niin paikasta väliä, mutta ravintola olisi kiva, koska tuohon aikoihin on varmasti kamala nälkä, kun suoraan töistä on tapaamiseen tulossa. Jos joku keksii mukavan ja rauhallisen paikan, vois sinne tehdä etukäteen vaikka pöytävarauksenkin, ettei tarvitsisi odotella. Mites tykkäättekö kiinalaisesta? Se on mun herkkua :p
 
Stella, tule ihmeessä mukaan tapaamaan meitä, jos yhtään tuntuu siltä sitten ensi viikolla. Luulen, että viime kerralla (siis ekakerta) kaikkia jännitti. Itsekin melkein jänistin, koska mekin ollaan vielä täysin kaapissa tämän asian kanssa. Omalla kohdalla täytyy kyllä sanoa, että kannatti tavata näitä ihania ihmisiä!
Eilen laitoin miehelle viestiä, että ajattelin taas mennä tapaamiseen ensi tiistaina. Vastaus oli, että "ilman muuta mene. Viimeksikin oli mielialat niin paljon paremman, kun tapaamisessa olit ollut. Tekee sulle hyvää selvästi." =)
 
Mä olen oppinut tällaisia, ainakin Felicitaksessa: munasoluista kaikki eivät hedelmöity koska ovat eri kehitysvaiheessa ja vaan kypsät munasolut hedelmöittyy. (eli siittiö pääsee läpi) Ei niissä ei-hedelmöittyneissä munasoluissa siis mitään VIKAA ole varsinaisesti. Ja alkioluokasta lääkärit ei mielellään kuulemma puhu sen takia että useimmat ihmiset on kuulemma saanut alkunsa ihan keskitasoisista alkioista. Että huippuluokan alkio ei tarkoita parempaa kiinnittymistä tai kasvua yksilöksi... vain sulatuksesta parempiluokkaiset selviää paremmin. Muuten ei oo väliä.. kun siirretään, niin aina on toivoa.
Mulla on helpottanut toisaalta kun ollaan mieheni kanssa siirrytty avoimella linjalle eli kerrottu ihan kaikille mummoista pankkineidille (lainaa maksetaan vaan korot vähän aikaa).
On ollu huojentavaa sanoa kavereille joilla lapsia etten nyt jaksa nähdä teitä (2 vkon pimento epäonnistuneen ekan hoidon jälkeen.) Ja välillä oon myös perunut jo sovittuja tapaamisia kun en oo jaksanut lähteä... kaikki on ymmärtänyt oikein hyvin. Mitä nyt säälii, mut ei se mua haittaa.
Mä tulin jo tapaamisen ajatuksesta tosi iloiseksi. Se varmaan tekee hyvää. Mutta kyllä mua vähän jännittää. Ihan kivaa kun vähän jännittää.
Felicitaksessa antoivat 25% mahdollisuudet PAS:sin onnistumiselle. Aika nihkeetä. Kun tuoresiirto oli yli 30%. Masentavaa, mut täytyy jaksaa uskoa.
Pelkään kuitenkin että syksyllä on edessä uusi IVF. Pitää kerätä voimia.
Tässä voi mennä vielä kauan meillä kaikilla, joten eiköhän pistetä voimamme yhteen ja nähdä aina välillä.
:hug: :hug: :hug: :hug:
 
Pahoittelen kovasti aiempaa sekavaa viestiäni, missä kirjoittelin mitä sattuu, kuten vähän arvelinkin. Siis kuten Siisami kirjoitti, puhutaan tosiaan oljista! Siis kauheeta, mulla tuli joku pahemman luokan blackout näitten termien kanssa!

Muistaaksen normaali hedelmöittymisprosentti ivf-hoidossa on n. 70%, eli on enemmän kun normaalia että kaikki eivät lähde hedelmöittymään, juuri siitä syystä, että kaikki eivät ole ehtineet kehittyä riittävän pitkälle ja sitten luonto myös valitsee.

Kati, pidetään peukkuja, että sun kierto pysyy aisoissa! Tossa aiemmin jo kirjoittelin, että saatiin jopa 8 alkiota pakkaseen, ja ne laitettiin kahden alkion olkiin. Pidetään peukkuja, kyllä mä uskon että teillä selviää ainakin toinen pakastuksesta! Meillä oli tosiaan se viikonloppu välissä, ja siks tuli ylimääräinen päivä punktion ja pakastuksen väliin, joka kait aiheuttaa sitä, että alkio ei selviä pakastuksesta niin hyvin! Mä oon ollut vielä toistaiseksi yhden siirtämisen kannalla, kun pelkään vähän kaksoisraskautta ja sen mukana tuomiaan riskejä! Ehkä jo ens kerraksi mieli muuttuu, jos silloin 2 kpl selviäis sulatuksesta, niin samallahan ne vois molemmat törkätä.
 
Stella, me ei ainakaan Felicitaslaisena olla saatu mitään kirjallista dokumenttia siirretystä tai pakastetuista alkioista tms. IVF:ään liittyen. Mä muistelin vaan, että lääkärimme olisi sanonut pakastettujen 2 kpl olevan 8-soluisia ja keskinkertaisia. Yhteen olkeen ne kans laitettiin. Onkos muut saaneet jotakin "virallisempaa" paperia?

Joo, Hesan tapaaminen on vasta ensi ti 26.2., joten kaikki kynnelle kykenevät mukaan! Viimeksi oli tosi mukavaa. Sen takia ei kannata jäädä pois, että jännittäisi liikaa. Ihan tavallisia ja mukavia ihmisiä kaikki olivat... ;) Paikan suhteen mulle käy kaikki. Tosin, joku josta saa ruokaa! Santa Fe on kiva paikka, mutta hieman hälyisä ja aina niin täynnä. Saattaisi olla isommalla porukalla vaikea löytää pöytää. Tarkoittaako tuo luistinradan puoleinen ovi sitä puolta aseman sivussa, joka on siis kansallisteatterin puolella - kysyy tietämätön?

Saana, kiva, että oot tulossa mukaan! Ihmeen pienen onnistumis%:n Tuija on PAS:iin antanut. Mä luulin sen olevan about samaa luokkaa tuoresiirron kanssa. Mä oon vähän ajatellut niin, että jos PAS ei tärppäisi, niin me koitettaisiin seuraava IVF kyllä jo toukokuussa. Sittenhän meidän pakkanen on jo tyhjillään.
 
Joo sitä ovea minä juuri tarkoitin, tosi "hyvin" olikin selitetty :D Tuleeko sulle Kati mieleen jotain hyvää ravintolaa?
Mekään ei minkäänlaisia hoitokertomuksia alkiosta ym. saatu Felicitaksesta. Kyllä kai niitä voisi pyytää. Itse asiassa vois pyytää sieltä kaikki tekstit, olisi ihan mielenkiintosta lukea ne.

Mä haluisin kanssa uuteen hoitoon jo toukokuussa, mikäli ei nyt tärppää. Miehen mielestä olisi vaan hyvä odotella syksyyn siinä tapauksessa, jottei ihan kaikki rahat uppoisi hoitoihin nyt tämän kevään aikana... Saas nähdä miten käypi, jollei nyt onnistuta.
 
Enni: Nyt et aiheuta mulle lisästressiä :eek: . Siis mä olen kuvitellut, että pidemmälle kehittyneillä alkioilla olis parempi mahdollisuus selviytyä sulatuksesta koska siinä olis enemmän soluja mitkä voi tuhoutua ja silti jäisi vielä kunnollisia. ARGH |O

Stella: Koita vaan rohkaistua. Kyllä muakin jännittää ihan hirveesti kun en ole ikinä tavannut ketään nettituttua. Tehän voitte olla vaikka millaisia sekopäitä :LOL:

Mitkäs on RobottiRuttuisen tunnelmat? Maltatko odottaa testipäivään?
 
Siisami mulla on vähän toisinpäin kun yleensä. Mä en nimittäin haluis testata olenkaan!! :headwall: Jotenkin tuntuu paljon helpommalta olla onnellisen tietämätön tulevasta negasta tai plussasta. Huomenna kait ois pakko testata, kun luget loppuu. Lauantaina on kavereita tulossa viettää iltaa, joten kerkeäisi vielä toipumaan pettymyksistäkin ja tietäisi et voiko ottaa sidukkaa....Siis on vaan taas niin olo, että nega se on. Maha on ollu hirveen kipee tänkin päivää, nyt vielä iski migreenin päälle.
Ihme mielialoja kyl on ollu. Tänäänkin paukahti päähän, et hitto mä en ees haluu lapsii (joo kun oiski oikeesti niin). Et kun kerran ei tuu ni olkoon tulematta, et mä en jaksa enää. Kaikkein helpointa ois varmaan olla sinkku. Ei ois mitään "paineita" lapsen hankinnasta. Ja sit kun alkaa olee ikääkin, niin kukaan ei ees painosta enää naimisiin kun pitäävät "ikisinkkuna". Vitsi mulla heittää huivista ja kovaa :D

Kiva, että te Eteläiset tapaatte toisianne. Onkohan meitä keskemmältä Suomea ketään? Voi kyl olla, etten mäkään "uskaltais" tulla tapaamiseen. Me ei myöskään olla puhuttu oikeestaan kellekkään.
 
Ainiin piti kysyy viel yks juttu.
Nyt kun on tullu ronkittuu tota alapäätä noita lugeja laittaessa. Mul on tos kohdun suulla/ tai jossain siellä sellanen "herne". Mikähän se on? Sellanen näppylä tuntuu sormeen. Viimeks en kyl sellasta tuntenu. Hiukka alko pelottaa, viime papastakin on aikaa varmaan 3-4 vuotta. Mietin vaan, et kaippa se lääkäri nyt sen ois nähny, kun tuota päätä on tutkinut niin monesta...Hitto, et se on alkanut vaivaamaan mua....

Eikä kyl pitäs olla mikään sukupuolitautikaan.....
 
Siisami, just tosta "sekopäisyydestä" me puhuttiinkin viime Hgin treffeillä. Naureskeltiin ajatukselle, ja todettiin kaikkien olevan ihan "normaaleja". Kukaan meistä ei aikaisemmin ollut kirjoitellut minnekään nettipalstoille, eikä varsinkaan tapaillut tuikituntemattomia ihmisiä. Mukaan vaan ennakkoluulottomasti!

Galluppia sitten: onko kellään tehty IVF:ssä/ICSI:ssä/PAS:ssa alkiokuoren avausta? Voisiko sellainen parantaa alkion kiinnittymismahdollisuuksia ihan oikeasti? Millaisissa tilanteissa sitä on käytetty, tietääkö kukaan? Jos se voisi auttaa yhtään eteenpäin, olisin valmis maksamaan muutaman satasen lisää.
 
Huomenta! Näin viime yönä unta näistä mun pakastetuista alkioista :D Olin solulabrassa, ja siellä ne mun alkiot uiskenteli akvaariossa kalojen seassa ja näyttivät sammakonkudulta :LOL: Niitä biologi sitten mulle näytteli, ja olin hieman kauhuissani niistä akvaariokaloista, etteivät vaikuta negatiivisesti alkioihin... Hih, kaikenlaisia unia sitä näkeekin!

RobottiRuttuselle tsemppiä testaukseen, toivottavasti plussa tulisi :heart:
Kati, olen myöskin miettinyt tuota alkionkuoren avausta. Pitääpä muistaa kysyä siitä lääkäriltä ensi kerralla!Sä varmasti sitä ens ti kysytkin, niin voit siiten kertoa mitä sanoi. Jostain muitelisin lukeneeni, että ei ole todisteita, että alkionkuorenavaus raskausmahiksia lisäisi,mutta en sitten tiedä.
Ihanaa, kohta viikonloppu taas alkaa =)
 
Siisami, niin se lekuri mulle väitti, tosin aika epämääräisellä lauseella, tyyliin: että myöhemmin pakastetuissa voi käydä niin, että eivät selviä ihan yhtä hyvin! Ei siis kuulostanut miltään tieteellisesti tutkitulta diagnoosilta! Mutta mä en sit kysellyt mitään sen enempää, kun halusin vaan sen selvinneen alkion nopeesti kyytiin, ennen kuin sekin ois menetetty :kieh: .

Mulla kyllä viiraa kans päässä siihen malliin, että huhhuijjaa. Joten RobottiRuttunen, et oo ainoo!

Itse aloin eilen miettimään, että olikohan se siirto meillä liian myöhään... Kun lauantaina pärähti plussa ovistestiin ja sit ke oli vasta siirto, vaikka normaalisti olis ollut tiistaina. Olis sitäkin pitänyt tivata enemmän, vaikka alkuun hyväksyinkin sen selityksen, että kun tosiaan oli päivää myöhemmin pakastettu, niin siks siirtokin oli päivää myöhemmin. No, tehty mikä tehty!

Onneksi mulla on ens viikko lomaa ja pääsen vähän muihin maisemiin, jossa ei toivottavasti tulis mietittyy tätä enää näin paljon!

Mukavaa viikonloppua ja kuullaan taas :wave:
 
Robotille: Vastasko sulle kukaan vielä yv:llä tai muuten tosta sun kysymästä "herneestä"? Mä mietin, että tarkotatko kohdunnapukkaa? Sehän ainakin joidenkin teorioiden mukaan kovenee ja "nousee" jos raskaus alkaa...? Musta tuntuu, että tunsin sen todennäköisesti koventuneen ja myös emättimen tiukentuneen siinä vaiheessa, kun oon ollut ainakin kemiallisesti raskaana...Joo, mä ymmärrän sua: mäkään en halunnut testata...missään tapauksessa ei ollut haluja testat etukäteen koska oli niin ihana ajatella, että raskaana tässä varmaan ollaan.... ennen kuin sitten kun se testipäivä koetti, niin mähän en pystynyt nukkumaan aamuun asti, vaan testasin sitten lopulta yöllä - ja tuloksenahan oli ne haamut, mikä ei sitten tietenkään ollut ihan ideaalitilanne. Jos sulla ei ole vuotoa, niin hyvähyvä! Toivotaan!!!!!

Kati, Enni ja muut sulatuksia pohtineet: tostahan on nyt sitten ilmeisesti kahtalaista (vähintään!) opinionia...Fertinovassa ollaan sillä linjalla, että alkiot pitäis pakastaa mahdollisimman vähäsolusina, koska "niillä on taipumus selvitä sulatuksesta paremmin". Toisaalta, tuntuu että muissa paikoissa on sitten sanottu niin, että ei haittaa vaikka sulatuksessa tuhoutuu joitain soluja (eli useampisolusista), koska ne pärjää hyvin vähemmilläkin solumäärillä ja pystyy kompensoimaan ne sulatuksessa hävinneet uudelleen....Eli, ei meidän nyt auta kuin kaikkien vain olla suht luottavaisia sen suhteen, että eihän ne meidän lääkärit toimi kuin meidän parhaaksemme ja varmasti on erilaisia koulukuntia sen suhteen, mikä on tilastollisesti "varmempi" keino. Vähän sama juttu kuin se, että felicitaksessa siirretään vähän pidemmälle jakaantuneita kun taas fertinovassa päivää aikasemmin, ellei ole jotain syitä pitempään viljelyyn. Eli mitä pakastukseen (tai siirtoihin tulee...), loppujen lopuksi en usko, että eroa oikeasti on juurikaan sen suhteen, oliko ne nyt sitten 8 solusia vaiko 4 solusia pakkaseen mennessä. Ne selviävät, jotka ovat selvitäkseen...Luonnonvalintaa.

Nyt on pakko mennä...Hyvää lomaa Ennille ja muillekin mahdollisimman hyvää viikonloppua!

 
Huomenta ja mukavaa viikonloppua!

Toivottavasti saadaan plussia lisää. Aika hyvin niitä sitten tuli kuin tulikin viime ketjussa. Sehän on hyvä. Aina on toivoa!

Felicitaksessa meille kerrottiin pas-siirroissa kuulemma tärkein asia, minkä haluan nyt jakaa kaikkien kanssa. Tietoa saattaa mennä vastaanotolla ohi helposti ja myös itse imen teistä muista kaiken mahdollisen...Juu niin, Tuija sanoi, että siirtopäivään (lasketuna ovisplussasta) vaikuttaa se, minkäikäisenä alkio on pakastettu. Sen mukaan tulisi laskea siirtopäivä. Joten esim. kolmantena päivänä pakastettu alkio tulee siirtää kolmantena päivänä. Muuten raskauden mahdollisuus pienenee ja kannattaa odottaa seuraavaan kuuhun. Lääkkeellisessä passissa ne laskee kyllä tämän ja jos alkio selviää sulatuksesta, näin ei käy.
Meillä mennään normikierrossa, joten jännittää nuo päivät... mut sit vaan odotellaan kuukausi, jos menee viikonlopulle siirtopäivä. Ei kannata hukata yhtään alkiota.
Mä välttelen kaikenlaisia hormoneja, ku ne ei tunnu sopivan mulle....
Ja syksyllä vasta uusi IVF, koska halutaan nauttia kesä ja päästä parempaan fyysiseen ja taloudelliseen kuntoon. Kesä varmaan tekee nupille hyvää.
Nähdään pian!! Sanomatalossa on suht rauhallinen Namaskaar...pitäis vaan varatas pöytä!!! Monelleko???
 
Mulle ainakin pöytävaraus, kiitos =)

Vietän tässä vapaapäivää ja meidän koiravanhus (10v) ilmeisesti sekosi lopullisesti. Mikä lie virtapiikki sille iski kun kantaa kokoajan palloa ja hirmuinen hinkuminen. Tietysti se pallo menee sitten kokoajan sohvan alle ja kuka sen sieltä kaivaakaan ellei herran henk.koht. palvelija eli minä :D

Kyllä mä rupeen jo kohta allekirjoittaan sitä sanontaa kuinka tieto lisää tuskaa. :headwall: Niin paljon asioita voi mennä pieleen. Meillähän ei viimeksi kumpikaan alkio selvinnyt pakastuksesta ja nyt harmittaa kun ei yhtään tiedä minkä soluisia ne silloin oli. Jostain syystä lääkäri ei ollut kirjoittanut sitä epikriisiin. Nyt oli eri lääkäri ja hyvin tarkkaan oli selvitetty mitä pakastettiin. No, ne selviää jos on selvitäkseen. En mä siihen kuitenkaan pysty itse mitenkään vaikuttamaan joten kai se on yritettävä olla sitä etukäteen murehtimatta.

Kohta pitäis lähtee Jyväskylään ajamaan jotain hemmetin kitaran osia ukolle hakemaan. Noitten kitaroiden ja vahvistimien perässä meillä juostaan puoleen Suomeen *huokaus*
 
Olisko se pöytävaraus sitten kuudelle, jos oikein laskin =)
Voi tätä mun työntekoa. Kaikki mahdolliset väliajat olen tehnyt ihan jotain muuta kuin töitä, kuten roikkunut täällä ja viilannut kynsiä :D No pitää laittaa perjantain piikkiin!
 

Yhteistyössä