Parisuhdepalstalaisten huono kielitaito

  • Viestiketjun aloittaja Äikkämaikka
  • Ensimmäinen viesti
tyyristyllerö
Alkuperäinen kirjoittaja eräs peräs:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyristyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs peräs:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyristyllerö:
Ihmettelen tosiaan miksi nämä pitkät ketjut AINA päätyy siihen, että joku otetaan hampaisiin. Potkupalloksi voi näköjään joutua mistä syystä tahansa. Ettekö todellakaan osaa keskustella millään muulla tavalla, kun aina seuraatte samaa kaavaa?
Jos ei itse kestä omia ristiriitaisia lausuntojaan, niin niistä muistuttaminen tuntuu varmaan hampaisiin ottamiselta.

Ihmettelen kyllä tätä viimeistä lausettasi. Oleko nyt varma, ettei kyse ole tunteiden siirrosta tai muusta ominaisuudesta jonka yrität siirtää jollekin muulle, että oma olosi helpottaisi?

Minun mielestä muistuttamisen voi tehdä myös kiltillä tavalla. En ymmärrä ilkeyttä enkä sen tarkoitusta.

Tarkoitan viimeisellä lauseella just sitä mitä sanoin. Siis ihan oikeesti ihmettelen.
Minä taas ihmettelen, mikä tarve on tulkita kommentit ilkeydeksi. Minusta sinulle on kommentoitu ihan kohtuullisen asiallisesti, ottaen huomioon että olet varsin sokea omien kirjoitustesi ja niiden laadun suhteen.

Pitäiskö minunkin nyt ruveta kerjäämään sympatiaa kun minuakin oikaistiin kirjoitusvirheen takia? Tai ruveta haukkumaan sinua monen eri nimimerkin takaa?

Enpä taida kuitenkaan tehdä kumpaakaan.
Tarve tulkita kommentit ilkeiksi on silloin kun ne ovat ilkeitä. Sinun käsityksesi on näköjään erilainen kuin minun, mitä kohtuullisen asialliseen tulee.
Sinä teet sympatian kerjäämisellesi mitä lystäät. Haukkumisen taidat osata tehdä myös omalla nimimerkilläsi.
 
been there, done that
Alkuperäinen kirjoittaja eräs peräs:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyristyllerö:
Ihmettelen tosiaan miksi nämä pitkät ketjut AINA päätyy siihen, että joku otetaan hampaisiin. Potkupalloksi voi näköjään joutua mistä syystä tahansa. Ettekö todellakaan osaa keskustella millään muulla tavalla, kun aina seuraatte samaa kaavaa?
Minä taas ihmettelen, mikä tarve on tulkita kommentit ilkeydeksi. Minusta sinulle on kommentoitu ihan kohtuullisen asiallisesti, ottaen huomioon että olet varsin sokea omien kirjoitustesi ja niiden laadun suhteen.
Minäkin ihmettelen.

Miksi nämä pitkät ketjut AINA päättyvät siihen, että jotain aletaan väittää ilkeäksi. Ilkeän viitan voi harteilleen näköjään saada mistä tahansa.

Eikö täällä todellakaan osata keskustella millään muulla tavalla, kuin aina samalla kaavalla? Kun argumentit loppuvat tai ne paljastuvat heiveröisiksi, alkaa kuorolaulanta ilkeydestä. Riippumatta siitä, kuinka on itse mahdollisesti aiemmin kirjoitellut ja muita 'koukutellut'.

 
eräs peräs
Alkuperäinen kirjoittaja tyyristyllerö:
Meillä taitaa olla ihan erilainen käsitys siitä, miten huvittuneisuutta ilmaistaan. Minun mielestä huvittuneisuuten ei kuulu ilkeys. Ilkeys on ihan eri tunne.
Minusta sinun kannattaa edelleen opiskella sitä tunteidensiirtoa. Varsinkin jos sinulle tulee kovin helposti tunne siitä, että sinulle ollaan ilkeitä.

Periaatteessa minä en voi ottaa vastuuta sinun tulkinnoistasi. Sinun sen sijaan tulisi ottaa sekä periaatteesa että käytännösä vastuu teksteistäsi, vaikka sitä vastuuta ei perättäisikään kukkaiskielellä hinajata tihkuen.
 
eräs peräs
Alkuperäinen kirjoittaja been there:
Eikö täällä todellakaan osata keskustella millään muulla tavalla, kuin aina samalla kaavalla? Kun argumentit loppuvat tai ne paljastuvat heiveröisiksi, alkaa kuorolaulanta ilkeydestä. Riippumatta siitä, kuinka on itse mahdollisesti aiemmin kirjoitellut ja muita 'koukutellut'.
No hyvän tähden! Onhan se tietysti ilkeää muistutella niinkin vanhoista, kuin muutaman tunnin takaisista kirjoitelmista. Varsinkaan kun ne eivät kestä tarkastelua.



 
been there, done that
Alkuperäinen kirjoittaja eräs peräs:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyristyllerö:
Meillä taitaa olla ihan erilainen käsitys siitä, miten huvittuneisuutta ilmaistaan. Minun mielestä huvittuneisuuten ei kuulu ilkeys. Ilkeys on ihan eri tunne.
Minusta sinun kannattaa edelleen opiskella sitä tunteidensiirtoa. Varsinkin jos sinulle tulee kovin helposti tunne siitä, että sinulle ollaan ilkeitä.
Onko ilkeys tunne? No, ei takerruta siihen, ehkä se elleissä on.

Minusta kannattaisi lähinnä opetella ottamaan vastuu omista tunteistaan. Onhan jotain erikoista siinä, että nettikirjoittelu tuntemattomien aikuisten kesken saisi nousemaan erityisesti minkäänlaista tunnetta.

Huvituin jo aiemmin siitä, tyyristyllerö itse, kirjoitti näin: 'Tarkoitin sitä, että toiset voi laittaa tuntemaan omat negatiiviset tunteet manipuloimalla heitä tarkoitukseen sopivalla tavalla. Jotkut ovat erittäin herkkiä toisten tunteiden kantajia. Siis jos laitan toisen tuntemaan omat alemmuuskompleksit puolestani esim. mitätöimällä häntä, niin ei itse tarvitse tuntea sitä tunnetta. Toinen siis tavallaan kantaa ja tuntee ne tunteet puolestani. Silloin voin tuntea olevani suuri ja tärkeä, kun se toinen on se huonompi puolestani. '

Hetken päästä hän taas itse testaili ja 'koukkusi', kuten aiemminkin, mutta ei pitänyt sitä manipuloimisena. Nyt hän vaikuttaa kokevan ilkeytenä sen, ettei hänen 'ammattilliseen arvioonsa' uskota ja hänen koukkunsakin pilkistivät pahasti esiin keskeltä madon mahaa...
 
tyyristyllerö
Alkuperäinen kirjoittaja been there:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs peräs:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyristyllerö:
Ihmettelen tosiaan miksi nämä pitkät ketjut AINA päätyy siihen, että joku otetaan hampaisiin. Potkupalloksi voi näköjään joutua mistä syystä tahansa. Ettekö todellakaan osaa keskustella millään muulla tavalla, kun aina seuraatte samaa kaavaa?
Minä taas ihmettelen, mikä tarve on tulkita kommentit ilkeydeksi. Minusta sinulle on kommentoitu ihan kohtuullisen asiallisesti, ottaen huomioon että olet varsin sokea omien kirjoitustesi ja niiden laadun suhteen.
Minäkin ihmettelen.

Miksi nämä pitkät ketjut AINA päättyvät siihen, että jotain aletaan väittää ilkeäksi. Ilkeän viitan voi harteilleen näköjään saada mistä tahansa.

Eikö täällä todellakaan osata keskustella millään muulla tavalla, kuin aina samalla kaavalla? Kun argumentit loppuvat tai ne paljastuvat heiveröisiksi, alkaa kuorolaulanta ilkeydestä. Riippumatta siitä, kuinka on itse mahdollisesti aiemmin kirjoitellut ja muita 'koukutellut'.
Sinä ja jotkut muut ette todellakaan taida tunnistaa ilkeyttä. Argumentit loppuu kun ilkeyttä ei ymmärretä, ei siksi, että argumentit paljastuvat heiveröisiksi, kun jauhaminen ja hampaissapitely vain jatkuu ja jatkuu.

Siksi lopetetaan, kuten minäkin nyt, kun huomataan ettei mikään auta. Ette ymmärrä mitä täällä teette, eli käyttäydytte ilkeästi, eikä sitä kukaan näköjään voi saada teitä ymmärtämään. Keskustelu loppuu, koska sitä on toivotonta jatkaa. Siis minä luovutan ja tiedän syyni siihen. Saatte puolestani tulkita lopettamiseni miten tahdotte, kun ette kuitenkaan motiivejani ymmärrä vaikka tässäkin ne kerron. Oikeastaan tiedän jo mitä päättelette. Suck...
 
mums
Alkuperäinen kirjoittaja tyhjä taulu:
Joitakin sivistyssanoja on vaikea suomentaa. Empatian merkitys on ainakin yhtä laaja kuin sanalla kaunis. Ne ovat käsitteitä toisin kuin esim. sana: että.

Empatiaa on nähdä ja ymmärtää toisen loukkaantuminen, miksi loukkaantuu. Sympatiaa on tuntea samoin, myötäelää. Tunneälyä osittaa se, ettei väheksy toisen loukkaantumista, ala nauraa tai pilailla hänen kustannuksellaan tai selittää muille, että taisi tuo nyt loukkaantua - moisesta! Tunneälykäs on hiljaa ja tekee jotain auttaakseen ja vähentääkseen luokkantumista. Toimii ainakin jatkossa siten, ettei tietoisesti loukkaa tai anna muiden loukata. Tunneälykin on tahdon asia.

On analysointia ja analyysia. On arvelua ja arvailuja. Jos puhutaan psykoanalyysista, niin se tapahtuu ihmisessä itsessään, itsetuntemuksen ja itseteidostuksen tasolla. Hyvin harvalla lienee kykyä ja oikeutta sanoa toiselle, millainen tämä on. Pitäisi välttää "sinä olet" -muotoa. On viisaampaa kysyä, tai asettaa arvelunsa tai tulkintansa kysymysmuotoon. Oletko? Mitä mieltä olet..., onko näin? Ja reaalikomminikoinnissa sanomisen tavalla ja äänensävylläkin on suuri merkitys.
mums
 
ettäjä
"tyyristyllerö" taisi vetäistä arkipäiväisen provon esimerkillisesti. Provon voisi kai nykysuomentaa "koukutukseksi". Se usein ahmaistaan kokonaisena arvelematta, vaikka sisällä on ansa, terävä koukku, johon tarttuessa tekee kipeää. Piilotettu, ilkeä viesti koukkuna!

Tulkitsen "tyyristyllerön" väliintulon keskusteluun provoksi siksi, että viesti sisälsi jotain yleisesti tunteisiin vetoavaa ja "psykologisesti" houkuttavaa. Siinähän todettiin, miten toista voi hänen tajuamattaan manipuloida narrikseen. Sellaista kyllä tapahtuu arjessa useinkin. On joillekin suuri nautinto saada toinen tai toiset koukutettua omiin tarkoitusperiinsä, esim ilkeyteen, syyttelyyn, toisen mollaamiseen, vähättelyyn ja riitelyyn. Aivan kuin lasten laulun känkkäränkkä, joka saa riidan pystyyn pienestäkin.

"tyyristyllerön" teksteissä kielenkäyttö ja ilmaisu oli kovasti yleistävää, superlatiiveja: yleensä, kaikki, ei koskaan, aina. Toista hän vähättelee muka huvittuneesti todeteen. "... ei ilmeisesti ole alaasi"... huomaan, ettette ymmärrrä, turha selittää... "Argumentit loppuu kun ilkeyttä ei ymmärretä, ei siksi, että argumentit paljastuvat heiveröisiksi, kun jauhaminen ja hampaissapitely vain jatkuu ja jatkuu." Koukuttaja itse poistu dramaattisin elein paikalta ylenkatsoen savuavia raunioita takanaan :).

Viimeinen kappale oli niin selvä vedätys kaikkea sitä, mitä käytetään, kun yritetään kohottaa oma siipirikko feenix tuhkakasasta.
 
yks tavis
Itsekin olen miettinyt tässä viimeaikoina, että miksi on niin vaikeata käydä rakentavaa keskustelua?

Mielestäni kaikkein miellyttävintä on, että jokainen saa kertoa oman mielipiteensä ja niistä sitten keskustellaan - ja tarkastellaan asioita eri näkökulmista - ilman, että vaaditaan jokaisen lopulta laulavan "samaa virttä"- eihän se ole mitään mielipiteenvaihtoa - jos vaaditaan olemaan kanssaan samaa mieltä - ja jos ei olla niin suututaan.
On todella mielenkiintoista saada kehiin eri näkemyksiä - itse ainakin opin niistä hyvin paljon.
Antakaamme siis mielipiteiden olla vapaana - ja kunnioittakaamme toistemme mielipiteitä. Jokaiselle on juuri se asia hyvin tärkeä - minkä hän ottaa esille - uskoisin.
 
no
huh, huh, kylläpäs oli tyyristyllerö joutunut kolmen muskettisoturin hampaisiin ja ihan vain sen vuoksi, että minä haastelin hänen kanssaan. Mutta hyvin hän pärjäsi, ja en todellakaan loukkaantunut hänen kirjoituksistaan ja "koukutuksestaan", pidin sen fiksuna tapana saada tietoa ja ehkä toinen kuorestaan; sellainen on sallittua. En kyllä kovin korkealle arvostanut nais-ellien hyökkäystä, mutta se ilmeisen luonnollista käytöstä varsinkin naisvaltaisessa yhteisössä; ei hyvältä näyttänyt, häpeisitte.
Arvostan tyyristylleröltä sitä, että hän ei hermostunut ja se tärkeintä otettaessa vastaan joukon hyäkkäys. Nyt on varmaan aika antaa tämän ilkeästi käyttäytyneen joukon kohdata huominen ja olkoon se heidän rangaistuksensa.
 
Lillukka-
Mikäs olikaan lopputulema? Draamaqueen poistuu (heh, tai sitten ei) paikalta. jättäen meidät, matoiset moukat kärvistelemään tietämättömyyden suohon.

Yhä vain jäin odottelemaan hänen "omalla kielellään, johon hän on tottunut", esittämäänsä tunteiden siirtoa... ja muutenkin terminologiaansa joka on meille "ilkimyksille" kuin kvanttifysiikkaa .
 
Lillukka-
Aha. Viimeksi kirjoittelit muodossa "kolme narsistia", eli hiukan on pehmentynyt tyyli. Olen muuten ("no") tehnyt huomion, että hyvin usein sinun tekstejäsi on moderoitu ja ketjuja suljettu joihin tulet "puolustelemaan sorrettuja". Hmmm. kovin näyttä tarkoitushakuiselta. Koskahan mahdat oppia, että yhteen suuntaan kun kumartaa, niin toiseen pyllistää? Sinulla on omituinen pakkomielle nyppiä joidenkin kirjoittajien tekstiä aina vaan.

Onko tarkoitusperäistä sitten hakemalla hakea leirejä? Itse en ole viitsinyt lähteä näihin niin mukaan, mutta jos jatkuvasti heittet näitä omia "koukkujasi" niin jep, ollaan sitten mukana. Tähän kyllästynyt huokaus.
 
Lillukka-
Vielä jatkan... Naisvaltainen yhteisö? Rangaistus? *hohhoijaa* Laitas vaan sinäkin sitten se mekko päälle :(

Oikeasti olen kyllä sitä mieltä, että mekko täytyy ansaita, kuten muutkin kannukset.
 
no
kuule, ihan vapaasti saa moderoida tekstejäni. En tule koskaan ymmärtämään, että mikä teidät kolme saa aina käymään jonkun kimppuun. Oikeastaan en usko teidän olevan Naisia, koska niin ilkeästi osaatte käyttäytyä ja hyökätä porukalla.

miksi muuten miehelle on rangaistus olla nainen, siis naisten mielestä; miksi niin vähän arvostatte itseänne?
 
Lillukka-
Jostain sekin kyllä kertoo, että tekstejä moderoidaan ja ketjuja suljetaan, eikös?

Kuten kirjoitin, täytyy mielestäni mekkokin ansaita, eli en suinkaan väheksy naiseutta, päin vastoin!

Mielestäni vaan koet minun (meidän) käyvän jonkun, esim. sinun kimppuusi. Minähän vaan "koukutan" sinua paljastamaan epäluulosi, naisvihasi, pienuutesi, jne. Olisin jättänyt tämän(kin) sanomatta, mutta juu, provosoiduin sinun angtisista päätelmistäsi.

Jos haluaisin loukkaantua, niin voisin loukkaantua tuosta niputtamisesta jota harrastat. Olet kuin joku hiton Jumala, joka laittaa yhden Eevan omenavarkauden koko naissukukunnan ristiksi, häpeäisit itse! Lue ketju uudestaan ja osoita minulle ne kohdat joissa olen hyökännyt tätä yhtä tirpuliinia vastaan. Hitto vie, sanon jälleen kerran -jos olet valmis heittelemään kiviä, harjoittele hyvin, hanki hyvä haarniska tai varaudu ottamaan osumia, jotka eivät ole aina niin mukavia.
 
Lillukka-
Alkuperäinen kirjoittaja no:
no tällä palstalla ei kirjoiteta niin paljon englanniksi, mutta oikein sairaiden ja huonoitsetuntoisten palstalla sitä tehdään paljonkin. Sitten kun haet jonkin sanan merkitystä sanakirjasta, niin sillä on vähintäin viisi tarkoitusta, eikä niistäkään tunnu mikään sopivan, joten ihan hyvä olisi, jos yllemmyydentunteet jätettäisiin pois.
Aloin lukemaan tätä ketjua itsekriittisesti, poimien omat ja sinun, "no" kirjoitukset esille. Jo ensimmäinen kirjoituksesi, olikohan sivulla kolme, oli negatiivista luonneanylyysiä täynnä oleva sepustusta muista ihmisistä. Sekö sinusta oli rakentavaa ja empaattista keskustelua?

Pisti silmään myös tämä, ylläoleva lainaus. Missä mahtaa olla moinen palsta ("oikein sairaiden ja huonoitsetuntoisten palstalla sitä tehdään paljonkin.")?
 
raadon haaskalla
Alkuperäinen kirjoittaja no:
kuule, ihan vapaasti saa moderoida tekstejäni. En tule koskaan ymmärtämään, että mikä teidät kolme saa aina käymään jonkun kimppuun. Oikeastaan en usko teidän olevan Naisia, koska niin ilkeästi osaatte käyttäytyä ja hyökätä porukalla.

miksi muuten miehelle on rangaistus olla nainen, siis naisten mielestä; miksi niin vähän arvostatte itseänne?
Samaa mieltä kolmen koplasta. Yksiä vellihousuja koko porukka. Ei uskallteta käydä jonkun toisen yhtä vittumaisen kimppuun kuin itse ollaan, vaan rökitetään empaattisen tuntuisia, koska he eivät osaa vittuilla takaisin.
 
missä hyvät tavat
Täällä on moneen kertaan varoitettu vastaamasta noille kolmelle, mutta aina löytyy joku uusi joka ei osaa varoa. On se kumma kun noita hyökkäyksiä ei saada millään loppumaan. Ne vain toistuvat samassa muodossa yhä uudelleen.
Ovatko nuo vanhoja koulukiusaajia kun toimintatapa on samalainen? Susilauman rinkiin jäänyttä puolustavakin joutuu höykkyytykseen, ihan niinkuin koulukiusaamisessa, joten kohta ei kukaan uskalla puolustaakkaan. Näyttävät jopa nauttivan kiusaamisesta, mitä enemmän höykkyytetään sitä hauskempaa on.
Mitä kumman tyypejä täällä liikkuukaan.
 
Asian sivuun
Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:
Asiaan sieltä kaikki opettajat ja koukuttajat. =)
Miten ne kappalejaot tehdään? Niistä kansakouluajoista on niin kauan etten enää muista.
Kysytkö vakavissasi? Kappalejako tehdään näin:

Eikös ollutkin helppoa ; )

Eli painelet sitä enteriä pari kertaa, jolloin tekstit eivät tule yhteen pötköön, vaan tällaisina pienempinä pätkinä, joita kutsutaan kappaleiksi.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
no tällä palstalla ei kirjoiteta niin paljon englanniksi, mutta oikein sairaiden ja huonoitsetuntoisten palstalla sitä tehdään paljonkin. Sitten kun haet jonkin sanan merkitystä sanakirjasta, niin sillä on vähintäin viisi tarkoitusta, eikä niistäkään tunnu mikään sopivan, joten ihan hyvä olisi, jos yllemmyydentunteet jätettäisiin pois.
Aloin lukemaan tätä ketjua itsekriittisesti, poimien omat ja sinun, "no" kirjoitukset esille. Jo ensimmäinen kirjoituksesi, olikohan sivulla kolme, oli negatiivista luonneanylyysiä täynnä oleva sepustusta muista ihmisistä. Sekö sinusta oli rakentavaa ja empaattista keskustelua?

Pisti silmään myös tämä, ylläoleva lainaus. Missä mahtaa olla moinen palsta ("oikein sairaiden ja huonoitsetuntoisten palstalla sitä tehdään paljonkin.")?
Ihan oikein tulkitsit. En minä tätä ketjua tosissani ottaanut, ennen kuin huomasin, että btdt meuhkaa kieliopin ja oikeinymmärryksen puolesta ja ei itse tajua edes sen vertaa, kunhan vain ojentaa muita. Kyllä minusta itse pitäisi hallita se mitä vaatii muilta.

Enkä minä sitäkään ymmärrä, että mistä ihmeestä te kolme aina osutte paikalle samaan aikaan, kun joku teistä alkaa heittelemään kiviä, sitten siinä on kolme naissoturia rinnakkain viskomassa ja hauskaa on. On varmaan empaatista heitellä yhdessä?

Minun naisviha? Minulla oli varmaan liian kultainen äiti, joka antoi minulle ensimmäisen mallin naisesta ja äidistä. Hän ei kiroillut , eikä syljeskellyt, mutta opettelen koko ajan ymmärtämään, vaan en tiedä kuinka paljon minun pitäsi ymmärtää, jos mittana on se, jolloin minulle tulee paha olo, niin on minulla vielä kehittymistä.

 
(O)
Ketjun alussa puhuttiin paljon empatiasta ja sen puutteesta. Nyt saatiin taas ketjuun hyviä käytännön esimerkkejä empatian puutteesta ja siitä mitä se saa aikaan. Ei ole kovin mieltäylentävää lukea noiden kolmen mielipiteitä toisista.
Elävässä elämässä pyrin välttelemään riidanhaastajia ja pahaa mieltä tuottavia henkilöitä. Täällä se on hankalampaa. On aikoja jolloin hyppään yli tiettyjen kirjoittajien tekstit, koska en viisti pahoittaa mieltäni mokomien pahanilmanlintujen takia.
 

Yhteistyössä