Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään, vol 2

Mä en todellakaan ole mikään Kela-asiantuntija, tietäisittepä. Mutta jos sulle ei siis näitä kalliita toimenpiteitä ole aiemmin tehty, vaan raskautta on yritetty vain lääkkeitten avulla, niin tuon mun saamani ohjeistuksen mukaanhan sun pitäisi alle 43-vuotiaana tietysti saada se ivf Kela-tuettuna.

Lapsettomuushoitojen julkinen ja yksityinen sektori eivät ole mitenkään tässä kohdassa sidoksissa toisiinsa, vaan yksityiselle voit kävellä milloin tahansa ja pyytää tekemään mitä haluat, kunhan olet valmis maksamaan (ja kunhan lääkäri siellä on yhtä mieltä siitä sun kanssa, että mitä tehdään). Kela tukee yhtä lailla julkisen kuin yksityisenkin tekemiä hoitoja.

Mitään hierarkiaa hoitomuodoissa ei myöskään ole - eli että jotain ei periaatteesta tehdä ennen kuin jotain muuta on ensin kokeiltu. Meidän ihka ensimmäinen hoitomuoto oli ivf, sillä meidän lapsettomuuden hoito aloitettiin.

Inssit ovat normaalisti korvattavien toimenpiteitten listalla varmastikin, sehän on ihan perusjuttuja. Se sitten kuluttaa noita kolmea yritystä, joista edellisessä viestissäni puhuin.
 
Korvaako Kela enemmän kuin 25%? Kun esim. Felicitaksen sivuilla on hinnastossa

Koeputkihedelmöitys (IVF), sisältää 3 ultraäänikäyntiä, keräyksen sekä siirron (hinta ei sisällä lääkkeitä) hinta : 2833.00 ja omavastuu (Kela korvauksen jälkeen): 2316.75

Ja siinä ei ole vielä lääkkeitä. Eikä varmaan kaikkia pakollisia tutkimuksiakaan. Onko se julkisellakin puolella tuon hintaista tuo ivf (yli 2000e)? No kolme tonniakin on kyllä sen verran, että ilman lainaa ei pysty tekemään. Jos oliskin aikaa säästellä etukäteen...
 
Hävettää myöntää, mutta minä hätähousuna testasin tänään pp8 tyylipuhtaan negan. Tuntuu, että netin keskusteluita lukiessa kaikki on saaneet haamun jo pp8 ja itsekin sain tuoresiirrossa selvän plussan pp10 (olisi todennäköisesti näkynyt haamuna pp8), joten ei paljon toiveita plussasta enää jäänyt, vaikka tiedän olevan aikaista.

Toivotan parempaa onnea teille muille.

Lis. Taas vuotoa eli eiköhän ne menkat ala tänään tai huomenna.
 
Viimeksi muokattu:
Joku_raja mä voin vaan kuvitella sun fiilikset :( oon niin pahoillani. Onko teillä veritestiä vai kotitestillä menette? Jospa se vielä muuttuisi, aina toivon muiden puolesta vaikka oman negan jälkeen tuntuu että toive on jo mennyt!

Ciram mä niin tiedän ton kun matto vedetään jalkojen alta. Jaksaa nousta yli sen ensimmäisen pettymyksen, kun toive on siinä, että pääsee yrittämään pian uudelleen. Mikään ei ole kamalampaa kuin asioiden venyminen ja epätietoisuus tulevasta! Hyi klinikat ja lääkärit, jonkun olisi pitänyt ottaa hoitaakseen sen lähetteen. Jos olisit itkenyt ja huutanuy puhelimeen ehkä asiat olisi sitten lähteneet rullaamaan? Mua inhottaa, että ystävällisellä asenteella ei tapahdu mitään vaan pitää korottaa ääntään ennenkuin heruu sympatiaa ja apua.

Iitu sulla on kyllä rautaset hermot kun et testaa!

Minä täällä tikuttelen ovulaatiota. En siis todellakaan siinä uskossa että luomuna tärppäisi vaan että tietäisin vähän kierron pituutta ja tulevaa. Mä inhoon kyllä noita ovulaatiotestejä, niin vaikea tulkita mitään. Onko ne nyt saman vahvuisia ne viivat vai ei. Pitäs varmaan tuhlata rahat digiovistestiin siinä ei tarvitse ainakanaa analysoida sen kummemmin ..
 
Viimeksi muokattu:
joku_raja, muista nyt kuitenkin, että ne testit ei välttis näytä vielä jos HCG esim. alle 50, ja vaihteluväli näillä viikoilla on kuitenkin 3-400+risat..käy silti veritesti vielä!
Heh, joo mulla on rautahermot..ihan vaan siksi, etten halua yhtään päivää ennalta nähdä sitä negaa..
Noista kela-korvauksista, kyllä mun mielestä yksityisellä sen saa..mekin mentiin ekaa tekemään suoraan yksityiselle. Ja joo, tän Mahdollisen tokan tekeminen on jo nyt maksanut siinä 17 000 kun ottaa kaikki matka- ja viisumi ym kulut mukaan kun tosiaan venäjällä ollaan hoidoissa.
 
Joku-raja, ikävä kuulla negasta, mutta pp8 on kuitenkin aika aikaista vielä. Testaa nyt vielä muutaman päivän päästä uudelleen, ennen kuin heität kirveen kaivoon. Siellä voi ihan hyvin olla säpinää meneillään, vaikkei testissä vielä tässä vaiheessa näy.

Äiti seiskanelonen, tuollaisia yksityisen hinnat on, meidän klinikan hinnastoa olit juuri sattunut selaamaan. Ei täällä millään etukäteen olemassa olevilla rahoilla varmaan muutkaan näitä hoitoja pysty maksamaan, kymppitonnin pankkilaina mekin käytiin kinuamassa kolmea ivf:ää varten tuossa joulun alla. Kuten mainittu, noihin hintoihin tulee lääkkeet päälle, ja viimeisimmässä ivf:ssä mun ekan viikon lääkkeet maksoivat (ekalle 8 päivälle) 1350€. Lääkekaton yli menevä osuus palasi sitten Kelan kautta tietysti tilille jonkun ajan päästä.

Julkisen hinnoista mulla ei ole hajua, ollaan oltu yksityisellä alusta asti. Mutta jos sulla on 40 täynnä, niin eikö se sulje sen vaihtoehdon teiltä saman tien pois?
 
Julkisella hoidot maksaa sen poliklinikkamaksun per käyntikerta, eli meillä se on vähän vajaa kolmekymppiä. Ja käyntejä tulee yhteensä viisi, tosin punktiopäivältä menee miehestäkin maksu kun hän antaa näytteen. Meille tulee tietysti lisäksi matkat maksamaan sairaalalle jonkin verran, mutta niistäkin saa korvauksia. Ja tietty lääkkeet päälle, tosin viime hoidossa ei niihin mennyt kun vajaa 600e kaikkinensa. Julkisellahan noi hoidot on siis lähes ilmaisia (ainakin kun vertaa yksityisen hintoihin), siksi mekin on siellä jonoissa jaksettu roikkua, vaikka kauheen tyytyväisiä ei oo missään vaiheessa oltu. Mun mies ei vaikuta yhtään innostuneelta lähtemään yksityisille hoitoihin, jos se meidän viimeinenkin oljenkorsi epäonnistuu. Mun pitää saada se ymmärtämään, että luovuttaminen ei oo mulle vaihtoehto...

Ja ehkä mä otan sen itkun ja huudon käyttöön, jos ne meinaa tyrkätä meidät jonossa jo suoraan ens syksylle. Mä en jaksa tätä jatkuvaa jonotusta ja asioiden siirtämistä. Vois luulla, et kun on jonoissa ja hoidoissa ollut jo 2,5 vuotta, et parin kuukauden siirto ei haittais, mut kyl se haittaa!
 
Mä heitän ilmaan tällasen hullun idean, mutta olisko ihan mahdoton ajatus tehdä facebookiin joku suljettu/salainen ryhmä missä keskustella? Emmä koe tätä keskustelupalstailua mitenkään kamalan hankalaksi, mutta tulee muutenkin roikuttua siellä FB:ssä :) Ymmärrän tietenkin jos ei halua keskustella omalla profiilillaan, onhan asiat niin henkilökohtaisia.
 
Mä en ole lainkaan FB:ssa, joten ette kyllä karkaa sinne! Enkä varmaan nimellä tykkäis missään oikein kirjotellakaan, ainakaan kovin avoimesti.
Ciram, se on totta, että jokainen kuukausi on yhtä pitkää odotusta..on rasittavaa odottaa jotain "etappia" että taas rumba alkaa, ja samalla jatkuva epätietoisuus lapsen saamisesta pitkittyy. Tuntuu ettei osaa elää normaalia elämää kun vaan odottaa koska hoidot alkaa. Ei sitä varmasti muuta ymmärrä kuin hoidoissa olevat. Meilläkin rahatilanne tulee väkisin vastaan tämän yrityksen jälkeen, niin että pakko pitää jokunen välikierto jotta saadaan rahaa kasaan. Pelkkä siirto ei maksa paljo mitään, mutta ultrat, labrat, junaliput ym tekee jo tuhat euroa ja lisäksi lääkkeitä tarttee ostaa lisää.
Miten te muuten lainojen kanssa, ootteko pankissa kertonu mihin raha tulee? Eihän se sinänsä kellekään kuulu..mutta siis me haettiin kyllä "remonttilainaa".
Iitu pp8 (jo tulisilla hiilillä..)
 
Ciram: tiedän, miten pahalta toi jatkuva odottaminen tuntuu. Meillä alkoi juuri kolmas välikierto ja vielä kaksi jäljellä ennen pistoksia : / Laskeskelin myös, että jos tästä vikasta hoidosta saataisiin jotain pakkaseen, sitä ei luultavasti päästä siirtämään ennen Juhannusta (viikosta tietysti kiinni :kieh:), joten se siirto venyy sitten elokuulle. Mies aina jaksaa muistuttaa, että eihän se oo kuin pari kuukautta lisää, mutta kun joka väliin tulee pari kuukautta lisää, niin se on helposti vuosi ylimääräistä odotusta! Ja mä kun tosissani luulin vielä viime vuonna että kyllä ihan viimeistään 2013 loppuun mennessä on selvää, tuleeko meille toista vai ei!

Se taitaa olla juuri niin kuin Aleksa sanoi, että KELA korvaa 3-4 hoitoa jukisella tai osan samasta määrästä hoitoja yksityisellä ja sitten ei mitään. Me mentiin siis suoraan yksityiselle ja siellä ICSIt kaikkine seurantakäynteineen on maksaneet KELA-korvauksen jälkeen n. 3000€/kpl + lääkkeet. IVF on joitain satoja euroja halvempi. Mietittiin joskus mitä tehdä, jos se meidän keskeytetty yritys lasketaankin 3.ksi kerraksi ja neljättä ei korvattaisi, mutta ei se summa enää sitten niin paljon suurempi ollut ilman KELA korvausta. Paljon rahaa noi on joka tapauksessa, niin että ei se enää tässä konkurssissa tunnu.

Pahoittelut joku_raja :( Aikaistahan tuo vielä on, joten odotellaan nyt kuitenkin testipäivää.
 
Joku_raja, minkäikäinen alkio sulla siirrettiinkään? Ei se pakosti vielä pp8 näy, odota pari päivää ja testaa uudelleen (ihan kuin se olisi niin helppoa odottaa). Vielä on toivoa!

Iitu, pysy kovana! Älä testaa vielä huomenna, vaan odota pp10. Sit on ainakin varma tulos. Mä aattelin testata pp10, kun on meidän pikkumiehen synttäripäivä. Jäis ainakin mieleen.

Melinda, Mä oon kyllä Feissarissa, mutta koko ajan vähemmän, alkaa olemaan menneen talven lumia. ;) Mä mielelläni jatkaisin juttelua täällä Kaksplussassa, kiva kun on näin aktiivinen keskustelu. :)

Äiti seiskanelonen, Eilen maksoin meidän hoidot, ollaan siis yksityisellä 3. ICSIssä. Meille tehtiin ICSI ja kokonaismaksu oli 3600 euroa. Hinta sisälsi 3 alkion pakastamisen. Edelliset hoidot tehtiin julkisella ja ne ei kyllä maksanut paljon mitään, poliklinikkamaksu 27,50 ja niitä tulee 4-5 kpl. Alkioiden pakastus ei julkisella maksa mitään. Lääkkeisiin mulla on mennyt n. 600 euroa/hoito.

Vaikka toi lasku oli hurja, ei sen maksaminen tuntunut yhtään pahalta, kun saatiin niin huippupalvelua ja tuloskin tähän mennessä mainio. Toivotaan että vielä paremmaksi muuttuu!

-Popcorn, pp1
 
  • Tykkää
Reactions: Jensar
Ai niin, Ciram, toi on niin ärsyttävää, masentavaa ja inhottavaa, kun joutuu jonoon ja odottamaan sen puol vuotta. Mehän oltais päästy Naikkarille uuteen hoitoon, mutta oltais pari kiertoa jouduttu odottelemaan. Mitäköhän sekin sit olis ollut, varmaan olis pikkuhiljaa hinautunut siihen puoleen vuoteen... Jos vaan saat puhuttua miehen ympäri yksityiselle, niin on kyllä niin sen arvoista!
 
Kolmipäiväinen alkio mulle siirrettiin eikä ole veritestiä ollenkaan vaan kotitesteillä mennään. Tosin yritän nyt unohtaa nekin ja odotella vaan.

Nämä hoidot on tosiaankin yhtä odotusta, jota en - kuten olette ehkä huomanneet - siedä yhtään. Kyllähän sen sitten kestäisi, jos tietäisi, että lopputulos on hyvä. Mutta kun takeita ei anneta.

Kiitos kaikille lohdutuksesta. Te olette niin ihanan positiivisia vastoinkäymisistä huolimatta, että ihan hävettää oma kiukkuilu.

Melinda, nuo digitaaliset ovistestit on kyllä niin helppoja, kun ei tarvitse arpoa. Ja niitä saa netin kautta kuitenkin paljon edullisemmin kuin apteekeista ja varmasti aitoja ovat. Jos yhtään tietää kiertoa, niin yhdellä paketilla testaa ehkä parikin kiertoa.
 
popcorn Varmasti on uskomaton fiilis, kun selvisi että alkiota meni pakkaseen enempi kuin ekaksi luulitte :) Muistan, kun meillä ekassa hoidossa ensin ilmoitettiin, ettei pakkaseen saataisi yhtään, mutta sitten siirtopäivän aamuna ilmoitettiin, että toinenkin on hedelmöittynyt ja pakastetaan :)
Tarrasukkia ja vauvaliimaa :heart:

ciram Halit :hug: Toivottavasti pääsette uuteen hoitoon ennen kesätaukoa, surkeaa kun joutuu lääkäreiden/klinikoiden takia odottelemaan turhaan :(

joku_raja Harmillista, että testi oli nega, mutta entäs jos testasitkin liian aikaisin? Jospa se vuoto olikin kiinnittymisvuotoa ja siksi testissä ei vielä näy mitään. Odotteleppas vielä muutama päivä ja jos vuoto ei ala niin sitten uutta testiä kehiin :)
Minulla oli kans vuotoa esikoisesta pp9 ja testi oli hailakka haamulainen pp14, mutta vahvistui aika nopeasti, olisko pp17 ollut jo vahva viiva :)

iitu Jokos testasit? Tarrasukkia myös sinnepäin :heart:

ON:
Nyt menossa pp9, eilen ajattelin että testaan jo tänä aamuna, mutta sitten ehdin pissata ennenkuin muistin koko testin. Etovaa oloa on ajoittain, menkkakipujakin. Mutta laitan ne lutinusten "piikkiin". Muita oireita ei ole. Ai niin, päänsärkyä on ollut parina päivänä, niinkuin aina ennen menkkoja. Joten toiveet ei ole kovin korkealla....

Nipsu pp9 :heart:
 
Oi ihanuus tätä julkisen puolen toimintaa taas! Omalta sairaalalta soittivat tänään, että saatiin maksusitoumus neljänteen ICSI:n, mikä oli tietysti hyvä uutinen. Mutta sitten kun yritin soittoajalla soittaa klinikalle ja saada meidät vihdoin jonoon, kun on maksuasiakin hoidettu, niin ei. Kukaan ei vastannut KAHTEEN TUNTIIN, jolloin soittoaika oli. Välillä oli varattu, ja välillä joku löi vaan kylmästi luurin korvaan. Jos eivät aio vastata koko soittoajalla, niin voiskohan siitä jättää jonkin nauhoitteen, niinkun soittoaikojen ulkopuolellakin on.. Noh, huomenna uudestaan.
 
Joopa, en ole testannu enkä testaa..onneksi ei ole testejä kaapinperällä pyörimässä. Odotan siis perjantain veritestiin, ku haluan tietää HCG arvon jokatapauksessa, että näkee onko ees hetkittäistä kiinnittymistä tms ollut. Tosin, tuskin saan tulosta enää perjantaina, kenties soittavat la tai sitte ma. Tulee piiitkä odotus ja viikonloppu jos niin käy!
Jännittävää kun niin moni piinailee! Onko kukaan testaillu??
iitu pp9
 
Heippa!

Ajattelin kirjoitella, kun pidemmän aikaa olen jo taustalla lueskellut. Mahtuisiko tänne vielä yksi onneton joukkoon hakemaan vertaistukea? :) Eli oma tausta on se, että esikoinen syntyi 2010 kahdenvuoden yrittämisen jälkeen luomu ihmeenä. Välissä ehdittiin tekemään 5 kpl inseminaatioita yksityisellä, joista yksi kemiallinen +. Jonossa oltiin ivf-hoitoon julkiselle. Nyt kakkosta on yritetty yli kaksivuotta. Julkisella puolella ollaan ja takana nyt ensimmäinen ivf-hoito josta satiin +:ssa joka meni kesken 5+5. Nyt vaihdettiin tekniikkaa ja menossa icsi. Punktio oli eilen ja saaliina 6 munista. Perjantaina pitäisi olla siirto. Taas ahdistaa ja jännittää piinailuiden aloitus. Niin ja ollaan selittämättömiä..
 
Tamtam, tervetuloa mukaan ja täältä tosiaan vertaistukea riittää, samassa veneessä kun ollaan kaikki! Sua saakin samantien tsempata siirtoon ja toivottavasti siellä hyvät alkiot kasvaa,,Harmillinen tuo plussa joka meni kesken, en voi edes kuvitella sitä pettymyksen määrää!
Iitu pp9
 
Kiitos tsempeistä! :)
Iitu78: Keskenmeno on varmasti aina kovapaikka, mutta tuntuu, että tällaisessa tilanteessa se tiputtaa kyllä extra korkealta. Se, että sattui vielä olemaan viimeinen huurunenä pakkasesta, ei kyllä auttanut tilannetta. Tiesi joutuvansa aloittamaan taas kaiken alusta ja joutuvansa odottamaan vielä monta kuukautta, ennenkuin se edes olisi mahdollista.
Popcorn78: Saan tietää vasta perjantaina miten on käynyt. Toivottavasti icsi on tuottanut tulosta ja mahdollisimman moni olisi lähtenyt jakautumaan. Viimeksi kahdeksasta saatiin ivf:llä 3 siirtoihin.
Kovasti tarrasukkia ja jaksamisia piinailuihin molemmille ja kaikille muillekkin! Perästä tullaan toivon mukaan.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jännää on ja vipinää täälläkin..käy Tamtam kertomassa huomenna miten alkioiden laita. Mulla huomenna veritesti..jännittää aivan sikana..ei oikein pysty keskittyy mihinkään. Toivottavasti töissä tänääm ja huomenna kukaan ei erehdy vaatimaan multa yhtään mitään monimutkaisempaa. Ei pysty ei kykene. Ja toivottavasti sen tuloksen saa vielä huomenna!
iitu pp10
 
Tervetuloa Tamtam ja pidetään peukkuja hyvän tuloksen puolesta! Meillä myös ivf:ssä kävi kova kato ja siksi seuraava hoito icsi, jos sinne asti joudutaan.

Nega taas tänään testissä ja nyt pp10. Olo on sellainen, että ilman Lutinuksia vuoto alkaisi. Olisi mukava päästä jo seuraavaan kiertoon, mutta pakkohan se on odotella maanantaihin ja käyttää Lutinukset loppuun. Soittelin Ouluun, mutta eivät halua tehdä seuraavaa passia lääkkellisenä eikä passin jälkeiselle vuotelulle kuulemma voi mitään. Ensi kierrossa mulla ovulaatio vasta kp18 eli vuotelu alkaa varmaan vielä aiemmin kuin nyt. Toivottavasti nyt ei satu siirto 5 päivän päähän ovulaatioplussasta.

Toivottavasti saat Ciram jonkun langan päähän tänään. Voin vaan kuvitella turhautumista, kun muutaman päivänkin viivytys tuntuu sietämättömältä.

Onko kukaan muu testaillut tänään?
 
Joku_raja, pahoittelut negasta! Aiotko tehdä veritestiä ollenkaan? Alkoi pelottaa testi nyt vielä enemmän kun luki sun negasta..on nää hoidot välillä yhtä vääryyttä. Jotenkin tuntuu kun palstaakin lukee että ehkä yksi kymmenestä raskautuu..kuitenkin ivf hoitojen onnistumisprossat on keskimäärin sellasta reilu 30%..huoks!
iitu pp10 (ja edelleen testaamatta..)
 
Pahoittelut joku_raja negasta :hug:

Iitulle kovasti plussapuhureita ja tarrasukkia ja vauvaliimaa ja ja ja.. :) Toivottavasti veritestistä tulee plussauutisia!

Omaa napaa:
Testit polttelee kaapissa.. Mutta on niin menkkaolo, että jotta. Mahaa vääntää ja juilii, jonnekin tonne kohdunsuulle (?) vihloo välillä melkoisen kovasti. Jotenkin vaan tuntuu, että tämä on tässä. Lutinukset varmaan vaan pitää vuodon pois.

Nipsu pp10 :heart:
 

Yhteistyössä