Paljonko ostat siideriä/olutta 16v lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja Liberaali
  • Ensimmäinen viesti
"silakka"
En ole vanhempi. Mutta veikkaisin että teinillä olisi jo valmiiksi jotain pahasti vialla (maksassa joku häikkä) jos joutuisi sairaalaan 1 tai edes 4 pullosta kaljaa/siideriä...

Eiköhän useimmiten tuommoiset örveltäjät joudu sairaalaan/asemalle juurikin sen viinan takia. Jos juo överit siideristä tai kaljasta, niin oksentaa, ei joudu sairaalaan.
Muistan nuoruudestani sellaisen "örveltäjän" joka joi pelkästään kaljaa ja vatsahuuhteluun mentiin lujaa. Eli kyllä se myrkytys muustakin kuin viinasta tulee.

Ja sinne sairaalaan kännissä voi joutua muutenkin kuin alkoholimyrkytyksen takia. 4 pullosta siideriä voi vaikka kaatua portaissa, vieppäs teiniä siinä sitten päivystykseen...
 
-.-
Ei nyt ihan niinkään...12 pulloa olutta=yksi ½ litran pullo kossua. Joten ihan sama, juoko sitä lantrattua kirkasta vai kaljaa. Kalja taas (ja muut miedot) maistuu kuitenkin siedettävämmältä kuin raaka kirkas viina, joten sitä kuitenkin on helpompi juoda.
Tietysti riippuu henkilöstä. Mutta 12 kaljan kiskominen vie reilusti kauemmin aikaa kuin puolen litran kossupullo. Kirkasta kun juo, niin ei tajua kuinka paljon todellisuudessa on juonut. Ennen kuin vasta sitten kun on liian myöhäistä.
Enkä usko että kukaan teini tajuaa/halua lantrata suhteessa 0,5l viinaa + 3,5l limsaa.

Myrkkyähän se on, enkä sanokkaan että on ok että 14-16 vuotias joisi kokonaista mäyräkoiraa. Mutta jos joskus juo 2-4 siideriä kavereiden kanssa (hitaasti, ei mitään juomakilpailuja), niin en usko että heti joutuu mihinkään sairaalaan. Paitsi ne poikkeustapaukset.
 
mosti
En ostaisi 16 vuotiaalle lapselleni yhtään alkoholia. En tiedä onko sitten tekopyhää, mutta voisin antaa maistaa lasista miltä alkoholi maistuu, jos muka ei ole sitä missään aikaisemmin maistanut. Kyllä ne nuoret saa sitä alkoholia lisääkin ja itse en halua selitellä poliisille että miksi olen hankkinut alkoholia lapselleni. Myös kotona alkoholin nauttiminen on sitten sitä alkoholin juonnin sallimista. Ehdoton toki ei saa/voi olla, mutta toivottavasti kaikki alkoholipaasaus aikanaan kasvattaa valveutuneen nuoren.
 
Aivot kehittyvät 20 ikävuoteen asti. Alkoholin aiheuttamat vauriot vielä kehittyville aivoille voivat olla pitkäkestoisia ja peruuttamattomia, todetaan Amerikan Lääketieteellisen Seuran raportissa. Alkoholinkäyttö vahingoittaa nuorten oppimista ja muistia huomattavasti enemmän kuin aikuisten. Kasvavat nuoret eivät tarvitse kuin puolet aikuisten juomasta alkoholimäärästä kärsiäkseen samoista negatiivisista vaikutuksista.
Päihdelinkki > Nuorten aivot herkkiä alkoholille
No jossain sanotaan "vähintään 20 vuoden ikään" jossakin taas "jopa 25 bvuotiaaksi" mutta sillä ei ole alkuperäisen asian kannalta väliä; jokatapusessa selvää on, että pääasiassa keskushermostoon vaikuttava hermomyrkky haittaa aivojen kehitystä eikä kuulu 16 vuotiaalle, oli aivojen kehitys sitten kesken 2 vuotta tai 7 vuotta. Alkoholidementia voi olla jo 3-kymmpisellä ja riski on taatusti sitä suurempi, mitä nuorempana käyttö on aloitettu.
 
Minkälainen vanhempi ylläpitää tieten tahtoen lasten juopottelukulttuuria? Jossette sattuneet tietämään niin alkoholijuomien välittäminen alaikäiselle on rikos oli se sitten teidän kullannuppunne eli jonkun muun. Luottamus ei ole mikään peruste sille, että pentu vetää kännit vanhempiensa rahoilla. Kai te sitten opitte kun jotain menee pahasti mönkään.
 
"diu"
Kun mä olin nuori niin monen mun kaverin äiti tai isä osti meille ihan viinaa. Ja oltiin 13-15 v silloin. Kaikki nää hakijat oli ihan 'tavallisesta' perheestä, ei mitään juoppoja tosiaankaan. En oikein tajua tuollaisia aikuisia.
 
"äiti"
[QUOTE="sipsi";26012295]Minä en vain osaa pitää tuota 15-vuotiaalle (oma14v) ostamista tarpeellisena "syystä että tietää mitä lapsi juo." Herranen aika, ei alaikäisen lapsen tarvitse juoda! Jos minä tietäisin, että tyttö juo, hän ei yksinkertaisesti viikonloppuisin lähtisi yhtään minnekään kaljakinkereihin...Meillä ei ole sellaista vaihtoehtoa, että äitin ostamia juomia juodaan. Minä en ole hänen kaverinsa, vaan äitinsä. Minä ruokin ja vaatetan hänet, kustannan harrasteen, tarjoan katon pään päälle, kuskaan kopilla kisoihin poninsa kanssa viikonloppuisin ympäri laajaa lääniä, kestän hänen irtautumiseen liittyvän haukkumisensa ja ajoittaisen arvostelunsa. ja ennen kaikkea, rakasta häntä, ja haluan hänelle pelkkää hyvää. Kaveri on ole, enkä ensimmäistä alkoholijuomaa osta, niin kauan kuin on alaikäinen. Ja uskon, että tyttö kyllä sen tietää :)

Kaverivanhempien alaikäisiä humalaisia olen hoivaillut kyllä parissakin paikassa ihan työn puolesta...[/QUOTE]

Hyvin kirjoitettu
 
Sumuisten saarten lahetti
En yhtaan pulloa.

Jos kaikki aikuiset ottaisivat sen asenteen etteivat ostaisi yhtaan mitaan alaikaisille lapsilleen, niin olisi paljon hankalampaa muksujen hankkia valkoholia. Mistas tiedat ettei lapsesi jakanut juomiansa kaverinsa kanssa? Mina ainakin olisin aika kettuuntunut jos juuri sinun muksusi olisi antanut omalleni pullon siideria. Tottakai muksut saavat valilla 18v kavereitaan ostamaan kaupasta kaljaa, mutta kynnys on ainakin sen verran korkeammalla kun tietaa mita mielta omat vanhemmat ovat asiasta ja etta tietaa etta kotiin tullessa sita ei voi suoraan luikkia oman huoneen suojaan....

Jep, mina olen se kalkkis, kuka ei osta muksulleen "vain yhta pulloa", eika osta alkoholia/tupakkaa kauppojen ulkopuolella norkoaville tulevaisuuden toivoille. Olen myoskin se "vaikea ihminen" joka odottaa teini-ikaissen paluuta kotiin ja tsekkaa yleiskunnon. Myos sinun muksusi, jos sattuu kavereita olemaan ja meille yoksi tulemaan. Ei ole toistaiseksi ollut vaikeuksia nuorison kanssa, ei ole oma eika kaverinsa meille kaatokannissa (viela?) tulleet. Itse olen muksuni hankkinut, ja niista on vastuu kannettava.
 
"huh huh"
Kyllä huomaa, että tämä on tällainen vasemmistopalsta taas... Huoh...

Alaikäiselle alkoholia??????????????!
Eikö missään kilkata?

Minä en kotonani saanut kuin ehkä vähän maistaa jonkun lasista ja sitäkin kauhisteltiin sitten. Kaupungille en saanut mennä perjantai-iltaisin - sain mennä vain seurakunnan nuortenjuttuihin perjantai-iltaisin. Kotiintuloaika oli ilman sopimusta yhdeksältä koko yläasteen ajan. Kerran käytiin omin nokkinemme katsomassa keskustan menoa, en pitänyt mielenkiintoisena ja kerroin vanhemmilleni käynnistäni. Kertaakaan en salaa alaikäisenä havitellut alkoholia enkä sitä juonut. Ensimmäisen kerran join kunnolla vasta opiskeluaikana ja nykyään en todellakaan ole alkoholisti. Tottakai vanhempien säännöt vähän harmittivat joskus, mutta myöhemmin olen ollut ihan kiitolllinen. Hyvän ihmisen kasvattivat.
 
-.-
mutta kynnys on ainakin sen verran korkeammalla kun tietaa mita mielta omat vanhemmat ovat asiasta ja etta tietaa etta kotiin tullessa sita ei voi suoraan luikkia oman huoneen suojaan...
Jep. Tällaisesta pojasta olenkin kuullut (tutun pojan kaveri). Oli kännissä eikä uskaltanut mennä kotiin. Jäi siis ulos hengailemaan. Ikävä kyllä oli talvi ja poika löytyi lumen alta vasta monta päivää myöhemmin :( Oli ressukka ottanut kengät ja takin pois ja mennyt vain nukkumaan.
 
No jossain sanotaan "vähintään 20 vuoden ikään" jossakin taas "jopa 25 bvuotiaaksi" mutta sillä ei ole alkuperäisen asian kannalta väliä; jokatapusessa selvää on, että pääasiassa keskushermostoon vaikuttava hermomyrkky haittaa aivojen kehitystä eikä kuulu 16 vuotiaalle, oli aivojen kehitys sitten kesken 2 vuotta tai 7 vuotta. Alkoholidementia voi olla jo 3-kymmpisellä ja riski on taatusti sitä suurempi, mitä nuorempana käyttö on aloitettu.
"Alkoholin aiheuttamat aivomuutokset
ovat nuorilla suhteellisen lieviä ja luultavasti
palautuvia. Ne eivät ole kuitenkaan koskaan
merkityksettömiä, sillä ne sattuvat sellaiselle
kehitysjaksolle, joka on tärkeä nuorten opintomenestykselle ja myöhemmälle elämälle"
 
"silakka"
Minkälainen vanhempi ylläpitää tieten tahtoen lasten juopottelukulttuuria? Jossette sattuneet tietämään niin alkoholijuomien välittäminen alaikäiselle on rikos oli se sitten teidän kullannuppunne eli jonkun muun. Luottamus ei ole mikään peruste sille, että pentu vetää kännit vanhempiensa rahoilla. Kai te sitten opitte kun jotain menee pahasti mönkään.
Niinpä.

Mä oon näistä keskusteluista aina yhtä yllättynyt ja haavi auki :O vaikka tiedän että tätä tapahtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitähän porvoota...;26011243:
Meillä 16v sai uudeksi vuodeksi 4 lonkeroa. Vaikka on rikollista hankkia alaikäiselle niin parempi että tiedän paljon lapsi juo ja millä on ja kenen kanssa.
Onhan se helppo luvata juovansa vain ne.

Mie ostan vapuksi 1,5 litraa,jakakoot 14 ja 12v ikäiset sen keskenään. Sitä kaupan 0,5% tököttiä.
 
Voi niitä teinejä
Valitettava totuus on se, että jokainen teini, joka saa yöpyä kaverillaan, saa myös juotuaan vanhemmiltaan salaa jos haluaa. Itseasiassa voivat tulla juomingeilta kotiin tai vanhemmat hakea ilman että tajuavat (kyllä vaan, tätä olen nähnyt tyttäreni kaveripiirissä, edes itse en ole tajunnut tytön kaverin olevan humppelissa).

Oletan, että oma tyttäreni ei ole vetänyt kännejä, kuten on kertonut, mutta varmaksi en tietenkään voi tietää. Muutama viikko sai luvan lähteä "ryyppäämään" ja suostuin ostamaan, jopa yhden siiderin (joka palasi kotiin lähes koskemattomana) ja koko sen ajan kun tyttö oli kavereiden kanssa soiteltin puolin ja toisin.

Meillä e tarvitse lähteä salaa ryyppäämään, sillä haluan tietää missä tyttö on ja mitä tekee ja että kaikki on ok. Jos pitää salaa ryypätä ja tulee hätä, ei sitä välttämättä vanhemmille halua soittaa, ettei "jää kiinni".

Ryyppy juomia en suostu ostamaan omalle lapselle (yksi siideri on asia erikseen) en nyt, enkä ennen kuin on 18-vuotias. En aikoinaan ostanut teini-ikäiselle veljellenikään, kun oli tyttäreni ikäinen. Mutta kuten päästin veljenikin bileisiin, päästän myös tyttäreni. Ainoa ehto on se, että tiedän missä ne pidetään ja puhelimeen vastataan kun soitan, muutoin haetaan takaisin kotiin.

Mitä omalta muksultani olen kuullut, niin yhdenkään vanhemmat ei niitä alkoholeja osta ja juomia löytyy niin oluesta koskenkorvaan, eli jostain löytyy täysi-ikäiset hakijat.

Ja mikä on pelottavaa, on se, että tosiaan sielä heiluu ne teinit (joiden vanhemmat ei osta, ei hyväksy juomista ja joilta juodaan salaa) kossupullojen kanssa perjantaisin.

En todella halua sitäkään, että vasta kun kotoota lähdetään, niin alkaa se kokeilu, sillä on tullut sitäkin nähtyä, kun kotona on ollut tiukakakin tiukemmat säännöt ja sitten on lähtenyt lapasesta...kun on vapaus koittanut.
 
"silakka"
[QUOTE="näin meillä";26012948]Kaljaa tai sidukkaa voi ostaa alaikäiselle, viinaa ei. Siinnä menee meillä raja.[/QUOTE]
Jaha, eli teillä on eri lait kun muilla. Asutteko Suomessa?
 
Mä nyt en osta lapselleni mitään kun se raasu ei ole edes koulussa. Mutta muistan hyvin kymmenen vuoden päähän kun mulle äiti osti kyllä juomaa niinä harvoina kertoina kun pyysin ja menin johonkin. Ja mä voin ainakin sanoa että mitään muuta en juonut kuin ne mitä oli ostettu. Meillä toimi näin ihan hyvin ja oli helpompi olla rehellinen äitille ja niillä taas oli luottamus mun menemisistä.
 
"anne"
Tällä hetkellä ajattelen, että en ostaisi alaikäisille lapsilleni alkoholia, mutta asia ei ole vielä 10 vuoteen ajankohtainen. Itselleni äitini osti aikoinaan viinipullon perjantai-illlaksi. Ei joka perjantaiksi, mutta joskus. Aika näyttää miten itse tulen tekemään.
 
Keittiönoita
En ostanut yhtään. Eivät tosin pyytäneetkään. Mun hyvä ystävänikin aikoinaan luotti omaan lapseensa siihen asti kunnes kävi hakemassa alkoholimyrkytyksen vuoksi sairaalaan joutuneen teninsä pois ensiavusta.
 

Yhteistyössä