Paljonko lapsille sukavarressa?

  • Viestiketjun aloittaja Hissu
  • Ensimmäinen viesti
r
Alkuperäinen kirjoittaja Lady Van Noten:
Meillä lapsilla rahastot ja muita sijoitusjuttuja.Lisäksi molempien tileistä menee 300 euroa kuussa molempien lapsien tileille automaattisesti. Ihan kivat summat aikaa myöten kertyy.
Muistutan tässäkin tapauksessa lahjakirjojen tekemisen tärkeydestä! Jos noilla rahoilla yrittää ostaa esim. asuntoa, niin verottaja kyselee välittömästi mistä rahat ovat lapselle tulleet. Ilman lahjakirjoja lapsi joutuu maksamaan lahjaveroa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ralliperuna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
6v ja 3v, molemmilla nyt suunnilleen 30.000e. Riippuu päivän kursseista.
Siis sijottaako oikeesti joku joihinkin osakkeisiin paljon rahaa että lapsilla olisi paljon rahaa tilillä sit kun ovat aikuisia?
Mun mielestä liikakin on liikaa..Kyllä Suomessa pärjää vaikkei olisi tilillä sitä 10 000? kun kotoa muuttaa.Aina voi töihin mennä ja tukia tulee.Mä ainakin ton 30 000 sijoittaisin talon remonttiin ja osan laittaisin lasten tilille
Verosuunnittelua muruseni! Meillä on varallisuutta joka aikanaan periytyy lapsillemme, joten siirrämme jo elinaikanamme niin paljon varoja lastemme nimiin kuin se vain on mahdollista ilman veroseuraamuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady Van Noten:
Meillä lapsilla rahastot ja muita sijoitusjuttuja.Lisäksi molempien tileistä menee 300 euroa kuussa molempien lapsien tileille automaattisesti. Ihan kivat summat aikaa myöten kertyy.
Muistutan tässäkin tapauksessa lahjakirjojen tekemisen tärkeydestä! Jos noilla rahoilla yrittää ostaa esim. asuntoa, niin verottaja kyselee välittömästi mistä rahat ovat lapselle tulleet. Ilman lahjakirjoja lapsi joutuu maksamaan lahjaveroa.
Kiitos huolenpidostasi. Meillä on perheessä ihan asiantuntija omastakin takaa, joka huolehtii sijoituksista ym. asioista. =) Asiat ovat siis reilassa ja vallan mainiosti.
 
k
Lapsilisät käytämme lapsen menoihin, mutta silloin tällöin tulee laitettua jokunen kymppi ns. omasta pussista lapsen tilille. Myös sukulaiset lahjoittaneet jotain. Nyt 1v1kk, tilillä 700e.
 
Milla
Lapsella 1v4kk on säästötilillä 1500e. Tavoite on, että kun täyttää 21v, tilillä olisi noin 20 000e käytettäväksi opiskeluun, matkusteluun, oman asunnon käsirahaan tai johonkin vastaavaan.
 
vieras
Muutama satanen, synttärirahat ja säästöpossurahat sinne on aina pistetty. Toki kun lapsi kasvaa niin haluaa luultavasti käyttää saamansa rahalahjat eikä tallettaa pankkiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ralliperuna:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
en mitään.. enkä säästä..
pojalla on oma tili mihin sukulaiset laittavat rahaa, mä sitä sieltä käytän tarpeen tullessa..
jos se haluaa että sillä on rahaa säästössä sitä hetkeä varten kun muuttaa pois kotoa, niin sen kannattaa mennä ajoissa töihin ja säästää..
Käytäks sä lapsen tililtä rahaa?
Me laitettiin 18v rajaks ja että me ei saada sieltä nostella ihan sen takia että lapsella sitten olisi rahaa kun muuttaa pois.Ja kyllä,sitten kun mein muksu täyttää 15 tai 16,joutuu oitis kesätöihin vaikka olisi miljoona tilillä odottamassa.
kyllä, siis sellaisiin isompiin hankintoihin joita tulee.. sitä varten niitä rahoja sinne laitetaan..
lapsella on mahdollisuus kerätä tarvittavia juttuja valmiiksi kotoa muuttoa varten, niin olen minäkin tehnyt, samoin kuin kaikki mun sisarukset..
oli kauhean kätevää kun oli astiat, kattilat liinavaatteet valmiiksi kerätty "kapiokirstuun" muuttoa varten :)
 
Milla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muutama satanen, synttärirahat ja säästöpossurahat sinne on aina pistetty. Toki kun lapsi kasvaa niin haluaa luultavasti käyttää saamansa rahalahjat eikä tallettaa pankkiin.
No kyllä minä ainakin aion opettaa lapselle säästämisen merkitystä enkä edes antaisi tuhlata kaikkia rahoja :eek:
 
r
Alkuperäinen kirjoittaja Lady Van Noten:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady Van Noten:
Meillä lapsilla rahastot ja muita sijoitusjuttuja.Lisäksi molempien tileistä menee 300 euroa kuussa molempien lapsien tileille automaattisesti. Ihan kivat summat aikaa myöten kertyy.
Muistutan tässäkin tapauksessa lahjakirjojen tekemisen tärkeydestä! Jos noilla rahoilla yrittää ostaa esim. asuntoa, niin verottaja kyselee välittömästi mistä rahat ovat lapselle tulleet. Ilman lahjakirjoja lapsi joutuu maksamaan lahjaveroa.
Kiitos huolenpidostasi. Meillä on perheessä ihan asiantuntija omastakin takaa, joka huolehtii sijoituksista ym. asioista. =) Asiat ovat siis reilassa ja vallan mainiosti.
Se on hienoa että teillä on asiat hanskassa. Kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, niin monilla ei ole.
 
Lapsen (1-v.) tilillä on lahjarahoista kertynyt jotain 500 tai vähän alle. Mitään säännöllisiä lahjoituksia ei pojan tilille tule, en näe oikein järkeä tässä vaiheessa kun perheen tulot pienet (opiskelen vielä, mies työttömänä ) kun kuitenkin todennäköisesti tilanne paranee tulevaisuudessa ja voin sitten lapselle laittaa rahaa ilman, että pitää kituuttaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muutama satanen, synttärirahat ja säästöpossurahat sinne on aina pistetty. Toki kun lapsi kasvaa niin haluaa luultavasti käyttää saamansa rahalahjat eikä tallettaa pankkiin.
No kyllä minä ainakin aion opettaa lapselle säästämisen merkitystä enkä edes antaisi tuhlata kaikkia rahoja :eek:
No kiva kuulla :) Saa nähdä sitten miten toimitaan kun ne ajat koittaa. Kyllä sitä rahan säästämistä oppii varmasti myös säästöpossua täyttämällä tai kun säästää omia synttärirahojaan ja muita saamiaan rahojaan johonkin suurempaan ostokseen, vaikka niitä rahoja ei vuosia siellä tilillä pitäiskään. Ainakin omalla kohdalla metodi on toiminut hyvin :)
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ursula:
ei tarvitse tehdä lahjakirjoja, uskokaa nyt
Perustelut tälle? Kannattaa käydä vero.fi ja lukea sieltä lahjaverotuksesta.
Perintö- ja lahjaverotus on nykyään eriytetty. Lahjaveron maksuvelvollisuuden alaraja on huomattavasti alempana kuin perintöveron.

Jokaisesta omaisuudensiirrosta tulee tehdä verottajalle ilmoitus. Jos siirto jää alle verotettavan alarajan, sitten nollaveroilmoitus.

Se, kannattaako omaisuutta siirtää ennakkoperinönä vai lahjana, riippuu perheen kokonaistilanteesta. Ts. kuinka paljon lapset tulevat myöhemmin perimään vanhemmiltaan, kuinka paljon nyt annetaan, kuinka monta lasta perheessä on ja onko jollekin tarkoitus yrittää antaa lahjoina vähän ekstraa toisten kustannuksella (ei ongelmatonta).

Palkatkaa aika juristille, jos haluatte kunnon verosuunnitteluia. Maksaa 150 - 200 euroa tunnilta, vie aikaa pari tuntia. Takaan, että kyseinen sijoitus maksaa itsensä takaisin.
 
xx
Alkuperäinen kirjoittaja ralliperuna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä liikakin on liikaa..Kyllä Suomessa pärjää vaikkei olisi tilillä sitä 10 000? kun kotoa muuttaa.Aina voi töihin mennä ja tukia tulee.Mä ainakin ton 30 000 sijoittaisin talon remonttiin ja osan laittaisin lasten tilille
Jos sitä rahaa kerran on sen verran kuin elämiseen ja taloon tarvitsee, niin minun mielestäni lapsiin sijoittaminen on ihan fiksu kohde. Ei se pesämuna millään tavalla estä lapsosia menemästä itse aikanaan töihin.

Tietty jos tuo "tukia tulee" on yleinen elämänasenteesi, niin voi olla, ettei osakkeenostajan lapsiparka saa niin paljon toimeentulotukea kuin naapurin Nico. Mutta kaikkeahan ei saa kukaan :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:
meillä ei jää kauheesti ylimäärästä niin yritetään panostaa siihen et lapsella on nyt ja tällä hetkellä kaikki mitä tarvitsee ja sitten jos haluaa itse säästää omaan kämppää niin voi kesätyörahoista. Varmaan kuitenkin sitten maksetaan ajokortti ja muutoinkin kaikki silloin kun kotona asuu.
Peesi
 
kp
poika on 1,3kk ja ollaan saatu säästettyä hänelle 600e ja 200e on tullut mummulasta joten 800e yhteensä. Säästetään tällä hetkellä häitä varten, 5000e kerättynä joten kun ollaan ne rahat saatu kasaan niin saadaan enemmän pojallekkin.
 
vieras
Pojan vajaa 2v tilillä on nyt 460?. Minä en sinne juurikaan mitään laita, mutta tätini laittaa joka kuukausi 50?. Tarkoitus on nyt ainakin säästää sitten myöhempää varten, jos vaikka joskus sitten pitää ostaa jotain isompaa kuten polkupyörä tai jotain.
 

Yhteistyössä