Alkuperäinen kirjoittaja Opettakaa lapsienne säästämään:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissu:
Eli paljon olette säästäneet lapsillenne tähän mennessä?
Tytär 8 vuotta hänen säästötilillään on 1100 , tytöllä 5 vuotta 900, 10kk tytöllä 250. Nyt kun tota rahaa on kertynyt noin vähän kuitenkin kaikille, niin aloin laittamaan 50 kaikille kuussa+sitten kaikki synttärirahat ja semmoset.
No miks? Mä en saanut vanhemmiltani mitään ja kun täytin 18v aloin maksaa vanhemmilleni, koska asuin kotona. Näin opin, ettei rahaa saa noin vain, muutenkin ostin 13v itselleni polkupyörän mainostenjakorahoillani, koska viikkoraha oli enimmilläänkin 6mk. 14v ostin akvaarion sekä kumiveneen. Meillä ei lapsille annettu rahaa ja näin opimmekin, ettei rahaa koskaan pyydetä vanhemmilta, vaan sitä annetaan vanhemmille päin. Typerää antaa lapsille rahaa, näin he oppivat tuhlaamaan, juuri niinkuin mieheni, aina käyttämässä mun rahat, kun omat on käytetty. Hän sai myös vanhemmiltaan rahaa, eli ei koskaan oppinut säästämään.
Vanhempien tulisi opettaa lapsilleen myös muuta kuin rahan arvoa. Esimerkiksi toisten tukeminen ja auttaminen ovat meidän perheessä arvostettuja asioita. Minä olen mielestäni hoitanut raha-asiani erittäin hyvin ja aina osannut säästää vaikka kotiäitiopiskelijayh ei rahalla mässäilekään vaikka olen myös saanut vanhemmiltani paljon.
Minun vanhempieni mielestä pelkkä nopea raha ei ole tarpeeksi; he arvostavat myös koulutusta ja oikealle, mielekkäälle alalle hakeutumista. Se, että kotona ei tueta opiskelevaa nuorta mitenkään lähettää minusta aika tehokkaan signaalin opiskelua vastaan. Helppoa ja nopeeta rahaa saa menemällä paskahommiin. Se on kuitenkin pois siitä ajasta, jota nuori voisi käyttää opiskeluun, sen oikean alan tavoittelemiseen.
Minä siis haluan opettaa lapsilleni monia eri asioita. Itsenäisyyden ja rahan arvon lisäksi on paljon, mitä voi lapsellensa rahankäytön kautta opettaa.