Paljonko lapsille sukavarressa?

  • Viestiketjun aloittaja Hissu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
:LOL: No ei köyhällä oo varaa säästää. Köyhä vaan elää kädestä suuhun.
Noku nimenomaan köyhän pitäis säästää rahaa, koska ei voi luottaa siihen, että joskus tulevaisuudessa olis isot tulot. Esimerkkejä: Mulla palo sulake reissun aikana, tulin takasin niin jääkaappi/pakastin oli sulanu, 100? edestä ruokaa meni hukkaan. Samalla huomasin, etten ole saanu elatustukea jostain syystä. Jos mulla ei olis mitään säästöä, niin en tiedä miten tämmöset pikkujutut hanskaisin...

Ja mitä lapsiin tulee: Suurituloinen voi kustantaa ihan palkastaan lapsen ajokortin, lainata takuuvuokraan tai ostaa mopon. Pienituloisella kaikki raha menee elämiseen jos sen antaa, mutta säästämällä sen parikymppiä kuussa lapselle on jemmassa neljä tonnia siinä vaiheessa ku tuollaset isot kulut aikuisuuden kynnyksellä tulee ajankohtaseks. Kyllä nyt jokanen kuitenkin sen 20? voi kuussa laittaa syrjään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
:LOL: No ei köyhällä oo varaa säästää. Köyhä vaan elää kädestä suuhun.
Noku nimenomaan köyhän pitäis säästää rahaa, koska ei voi luottaa siihen, että joskus tulevaisuudessa olis isot tulot. Esimerkkejä: Mulla palo sulake reissun aikana, tulin takasin niin jääkaappi/pakastin oli sulanu, 100? edestä ruokaa meni hukkaan. Samalla huomasin, etten ole saanu elatustukea jostain syystä. Jos mulla ei olis mitään säästöä, niin en tiedä miten tämmöset pikkujutut hanskaisin...

Ja mitä lapsiin tulee: Suurituloinen voi kustantaa ihan palkastaan lapsen ajokortin, lainata takuuvuokraan tai ostaa mopon. Pienituloisella kaikki raha menee elämiseen jos sen antaa, mutta säästämällä sen parikymppiä kuussa lapselle on jemmassa neljä tonnia siinä vaiheessa ku tuollaset isot kulut aikuisuuden kynnyksellä tulee ajankohtaseks. Kyllä nyt jokanen kuitenkin sen 20? voi kuussa laittaa syrjään...
Sillon kun on varaa säästää niin säästetään ...lopulta se raha toki kuluu esim. opintolainan korkoihin. Vesilaskuun. Bensaan. Noh, elämiseen.
Köyhä on köyhä eikä muuksi muutu paitsi menemällä töihin. Mä jatkan opintoja syksyllä ja se ei ainakaan merkkaa lisärahan tuloa!
 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
:LOL: No ei köyhällä oo varaa säästää. Köyhä vaan elää kädestä suuhun.
Noku nimenomaan köyhän pitäis säästää rahaa, koska ei voi luottaa siihen, että joskus tulevaisuudessa olis isot tulot. Esimerkkejä: Mulla palo sulake reissun aikana, tulin takasin niin jääkaappi/pakastin oli sulanu, 100? edestä ruokaa meni hukkaan. Samalla huomasin, etten ole saanu elatustukea jostain syystä. Jos mulla ei olis mitään säästöä, niin en tiedä miten tämmöset pikkujutut hanskaisin...

Ja mitä lapsiin tulee: Suurituloinen voi kustantaa ihan palkastaan lapsen ajokortin, lainata takuuvuokraan tai ostaa mopon. Pienituloisella kaikki raha menee elämiseen jos sen antaa, mutta säästämällä sen parikymppiä kuussa lapselle on jemmassa neljä tonnia siinä vaiheessa ku tuollaset isot kulut aikuisuuden kynnyksellä tulee ajankohtaseks. Kyllä nyt jokanen kuitenkin sen 20? voi kuussa laittaa syrjään...
ei voi kaikki, meillä esim 2 lasta + 2 aikusta ja vuokran jälkeen jää n.300e/kk ei todellakaan jää euroakaan säästöön mutta lapset syö joka päivä ruuan ym saavat sen mitä välttämättä tarvitsevat
 
h
Muistakaa että nyt xxx euroa voi olla ihan pikku raha kun laps lähtee esim opiskelemaan. Minusta vähän hölmöä säästää rahaa lapselle. Jotenkin fiksummin kantsis turvata lapsen tulevaisuutta.

Rahan arvo kun muuttuu tosi paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
:LOL: No ei köyhällä oo varaa säästää. Köyhä vaan elää kädestä suuhun.
Noku nimenomaan köyhän pitäis säästää rahaa, koska ei voi luottaa siihen, että joskus tulevaisuudessa olis isot tulot. Esimerkkejä: Mulla palo sulake reissun aikana, tulin takasin niin jääkaappi/pakastin oli sulanu, 100? edestä ruokaa meni hukkaan. Samalla huomasin, etten ole saanu elatustukea jostain syystä. Jos mulla ei olis mitään säästöä, niin en tiedä miten tämmöset pikkujutut hanskaisin...

Ja mitä lapsiin tulee: Suurituloinen voi kustantaa ihan palkastaan lapsen ajokortin, lainata takuuvuokraan tai ostaa mopon. Pienituloisella kaikki raha menee elämiseen jos sen antaa, mutta säästämällä sen parikymppiä kuussa lapselle on jemmassa neljä tonnia siinä vaiheessa ku tuollaset isot kulut aikuisuuden kynnyksellä tulee ajankohtaseks. Kyllä nyt jokanen kuitenkin sen 20? voi kuussa laittaa syrjään...
ei voi kaikki, meillä esim 2 lasta + 2 aikusta ja vuokran jälkeen jää n.300e/kk ei todellakaan jää euroakaan säästöön mutta lapset syö joka päivä ruuan ym saavat sen mitä välttämättä tarvitsevat
Mä lasken aina säästöön menevät rahat ihan juokseviks kuluiks. Jos siihen ei ole varaa, niin joko muut kulut on saatava alas tai tulot ylös. Pitempiaikaisesti nimittäin ei ole kovin kestävää niin tiukilla elää, ettei edes kahtakymppiä säästöön saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Muistakaa että nyt xxx euroa voi olla ihan pikku raha kun laps lähtee esim opiskelemaan. Minusta vähän hölmöä säästää rahaa lapselle. Jotenkin fiksummin kantsis turvata lapsen tulevaisuutta.

Rahan arvo kun muuttuu tosi paljon.
Sen takia on esim rahastosäästämistä yms.

Mulla on ihan hyvät korot lapsen säästötilillä, toistaseks on ollu prosentin inflaatiota edellä.
 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
:LOL: No ei köyhällä oo varaa säästää. Köyhä vaan elää kädestä suuhun.
Noku nimenomaan köyhän pitäis säästää rahaa, koska ei voi luottaa siihen, että joskus tulevaisuudessa olis isot tulot. Esimerkkejä: Mulla palo sulake reissun aikana, tulin takasin niin jääkaappi/pakastin oli sulanu, 100? edestä ruokaa meni hukkaan. Samalla huomasin, etten ole saanu elatustukea jostain syystä. Jos mulla ei olis mitään säästöä, niin en tiedä miten tämmöset pikkujutut hanskaisin...

Ja mitä lapsiin tulee: Suurituloinen voi kustantaa ihan palkastaan lapsen ajokortin, lainata takuuvuokraan tai ostaa mopon. Pienituloisella kaikki raha menee elämiseen jos sen antaa, mutta säästämällä sen parikymppiä kuussa lapselle on jemmassa neljä tonnia siinä vaiheessa ku tuollaset isot kulut aikuisuuden kynnyksellä tulee ajankohtaseks. Kyllä nyt jokanen kuitenkin sen 20? voi kuussa laittaa syrjään...
ei voi kaikki, meillä esim 2 lasta + 2 aikusta ja vuokran jälkeen jää n.300e/kk ei todellakaan jää euroakaan säästöön mutta lapset syö joka päivä ruuan ym saavat sen mitä välttämättä tarvitsevat
Mä lasken aina säästöön menevät rahat ihan juokseviks kuluiks. Jos siihen ei ole varaa, niin joko muut kulut on saatava alas tai tulot ylös. Pitempiaikaisesti nimittäin ei ole kovin kestävää niin tiukilla elää, ettei edes kahtakymppiä säästöön saa.
se on kyllä totta, mutta eipä ole vaihtoehtojakaan tällä hetkellä, mutta sen olen kauan sitten opetellut että sillä on tultava toimeen mitä on, itse en esim soskun luukulle mene :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja =):
se on kyllä totta, mutta eipä ole vaihtoehtojakaan tällä hetkellä, mutta sen olen kauan sitten opetellut että sillä on tultava toimeen mitä on, itse en esim soskun luukulle mene :)
Nostan hattua! Itsekään en sossun luukulle mene, omia valintoja täynnä kuitenkin elämä :) Pienillä tuloilla oppii kyllä tosi säästäväiseks jos on tarvis :D

Mutta varmaan teidänkin tilanne jonkunasteisesti tilapäinen?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Muistakaa että nyt xxx euroa voi olla ihan pikku raha kun laps lähtee esim opiskelemaan. Minusta vähän hölmöä säästää rahaa lapselle. Jotenkin fiksummin kantsis turvata lapsen tulevaisuutta.

Rahan arvo kun muuttuu tosi paljon.
Meillä varmaan paras sijoitus on ollut sijoittaminen asuntoon. 12 vuodessa sijoitetun omaisuuden arvo kaksinkertaistui.

 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
se on kyllä totta, mutta eipä ole vaihtoehtojakaan tällä hetkellä, mutta sen olen kauan sitten opetellut että sillä on tultava toimeen mitä on, itse en esim soskun luukulle mene :)
Nostan hattua! Itsekään en sossun luukulle mene, omia valintoja täynnä kuitenkin elämä :) Pienillä tuloilla oppii kyllä tosi säästäväiseks jos on tarvis :D

Mutta varmaan teidänkin tilanne jonkunasteisesti tilapäinen?
kiitos :)

kyllä on tilapäinen tilanne parisen vuotta, kotihoidon tuellla nyt olen kuopuksesta, esikoinen on tosi vaativa erityislapsi jonka tarpeiden vuoksi tein valinnan olla kotona, meillä esim kauppareissut on pieniä valintoja täys, ostetaan aika paljon ns halpismerkkejä... muutenkin kyllä on opittu pärjäämään sillä mitä on :)
 
kotiäiti
Olen ollut kotona jo 8 vuotta ja tulot pienet minulla, mutta olemme säästäneet 7-v, 5-v ja 3-v lapsille n. 10 000? per pää. Toivottavasti tulevaisuudessa lisää. meillä mieheni kanssa on paljon enemmän säästössä, mutta me tarvitaankin enemmän rahaa ;)
 
Minde
Meidän neitokainen (8kk) on saanut isovanhemmilta yhteensä tähän mennessä noin 900e.
Reilu 100e kuussa siis =) Ollaan saatu ihan "lupa" käyttää sieltä jos lapselle jotain ostetaan, mutta ei ole vielä ainakaan tarvinnut!
 
Mrs Shit
Mä oikein toivon, että näiden kymmenientuhansien säästäjien lapset pistää täysi-ikäisenä kaikki mamman vaivalla säästämät dollarit viinaan ja villeihin naisiin :D

Minulla ei ole ollut hassausrahaa kymmeniä tuhansia euroja tilillä. Ajokorteista lähtien kaikki tienattu ITSE. Oppiipahan arvostamaan saamaansa kun akikki ei tule kuin Manulle illallinen ja kaiken haluamansa eteen pitää tehdä työtä ja nähdä vaivaa.

Tuossa jokin aika sitten pistin merkille, että silloin kun olin ajokortti-ikäinen, kaikkien nuorten eka auto oli teiniCorolla, nykyään ei kakarat ajele kuin Bemareilla, pappa betalar...

Pst. Älkää jaksako sitä kateuskorttia :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shit:
Mä oikein toivon, että näiden kymmenientuhansien säästäjien lapset pistää täysi-ikäisenä kaikki mamman vaivalla säästämät dollarit viinaan ja villeihin naisiin :D

Minulla ei ole ollut hassausrahaa kymmeniä tuhansia euroja tilillä. Ajokorteista lähtien kaikki tienattu ITSE. Oppiipahan arvostamaan saamaansa kun akikki ei tule kuin Manulle illallinen ja kaiken haluamansa eteen pitää tehdä työtä ja nähdä vaivaa.

Tuossa jokin aika sitten pistin merkille, että silloin kun olin ajokortti-ikäinen, kaikkien nuorten eka auto oli teiniCorolla, nykyään ei kakarat ajele kuin Bemareilla, pappa betalar...

Pst. Älkää jaksako sitä kateuskorttia :)
Nyt meni toiveesi huti ainakin mun esikoiseni kohdalla. Se osti rahoillaan itselleen asunnon, jonka arvo on edelleen näiden kolmen vuoden aikana vain noussut. Muutama tonni sille jäi siitä summasta eikä olisi käyttänyt niitäkään, mutta muistutin, että ne on hänen omia rahojaan ja saa tehdä niillä ihan mitä hyvänsä. Joten on sitten matkustellut maailmalla. Vielä on opiskelua varten säästetyt rahat tallessa, vaikka yhden ammattikoulutuksen onkin jo itselleen hankkinut.

Eikä toi kuopuskaan, vaikka 18 v jo täytti, ole vielä säästöihinsä koskenut. Ei ole ollut tarvetta.

 
vieras
Mulla oli lapsena sellainen vakuutus josta sai 15 000 mk kun täytti 19-vuotta. Sillä rahalla ostin ajokortin ja rahoitin opiskeluja :) Onkohan tuollaisia vakuutuksia vielä olemassa?
 

Yhteistyössä