Paljonko lapsille sukavarressa?

  • Viestiketjun aloittaja Hissu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ollaan ajateltu myydä tämä koti ja ostaa asunnot lapsille kun alkavat lentää pesästä. Muutenkin annan mielummin "ennakkoperintöä" kun opiskelevat, perustavat perhettä tms. eli silloin kun rahaa oikeasti tarvitsee.
Me lähdetään miehen kanssa vaikka pelastamaan valaita tai vaikka koko maapalloa niin ei tarvita asuntoja tai suuria omaisuuksia enää.
Tämä on käytännöllistä ajattelua.

Mun miehen vanhemmilla on paljon varallisuutta, ja silti me maksettiin niille kovaa vuokraa kun asuttiin niiden omistamassa asunnossa - riippumatta siitä oltiinko töissä vai opiskeltiinko. Välillä oltiin vähän tiukillakin sen vuoksi.

Ei siinä mitään, saavathan he hyötyä omistamastaan omaisuudesta taloudellisesti, mutta kun ne ei käytä niitä rahojaan oikeastaan mihinkään, säästävät vain. He ovat tosi säästeliäitä, lähes pihejä, ja meillekin aina huomauttavat rahankäytöstä, vaikka varmaan ollaan keskivertoa maltillisempia siinä asiassa. Ja on meilläkin ihan hyvät tulot, paitsi mulla nyt, kun olen hoitovapaalla.

Mies on heidän ainoa lapsi, joten hänelle tai meidän lapsille kaikki tulee aikanaan - jos eivät nyt innostu rahaa käyttämään. :) Meillä on nyt vähän tiukempaa taloudellisesti hoitovapaan vuoksi, kun on lainojakin maksettavana, joten nyt olisi hyötyä saada heiltä apua ajoittain. Vaikka kyllä he ostavat lapsille käytännöllisiäkin juttuja, mikä on ihana juttu.

Enkä nyt halua antaa kuvaa että jotenkin kärkkyisin perintöä. Appivanhempani ovat ihania ja avuliaita ihmisiä, mutta tuo rahan säästäminen ihan vain säästämisen vuoksi on erilainen ajattelutapa kuin mulla on.

Ehkä tämä meni vähän OT, en jaksanut lukea koko ketjua, kommentoin vain tätä yhtä kirjoitusta.
 
Mamsell
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ollaan ajateltu myydä tämä koti ja ostaa asunnot lapsille kun alkavat lentää pesästä. Muutenkin annan mielummin "ennakkoperintöä" kun opiskelevat, perustavat perhettä tms. eli silloin kun rahaa oikeasti tarvitsee.
Me lähdetään miehen kanssa vaikka pelastamaan valaita tai vaikka koko maapalloa niin ei tarvita asuntoja tai suuria omaisuuksia enää.
Tämä on käytännöllistä ajattelua.

Mun miehen vanhemmilla on paljon varallisuutta, ja silti me maksettiin niille kovaa vuokraa kun asuttiin niiden omistamassa asunnossa - riippumatta siitä oltiinko töissä vai opiskeltiinko. Välillä oltiin vähän tiukillakin sen vuoksi.
Niin munkin mielestä, saatiin miehen molemmilta isovanhemmilta ennakkoperintöä 8500? kun oltiin nuoria opiskelijoita ja vauvakin tuli, onkohan toi summa joku semmoinen ettei tarvitse veroa maksaa,muistelisin niin?
Silloin nuo rahat tulivat tosi tarpeeseen. Nyt kun aletaan olla nelikymppisiä niin ei me niitä perintöjä niin tarvita, laitetaan taas eteenpäin lapsille kun tulevat siihen ikään että rahantarve on todellinen.
En usko että meidän lapset hassaavat turhuuksiin sen enempää kuin mekään. Vuokrat on niin järjettömät täällä Helsingissä että on todella fiksua jos saa heti nuorena ostettua pienen yksiön.
 
meillä
tytär 4-vuotta. Rahaa tilillä tällä hetkellä noin 7000eur, ei ole osakkeita tms. Olemme vain säästäneet hänen tililleen rahaa joka kuukausi. Toinen lapsi nyt 9kk ja hänen tilillään on varmaan jotain 1400eur.
 
vieras
Meillä on sovittu että kukin lapsi saa saman könttäsumman kun täyttää 18v tai 20v tai kotoa muuttaessa.

Jos meillä sattuu olemaan varaa, niin laitan lasten tilille 0-40e kuussa. Kädestä suuhun eletään, yleensä ei ylimääräistä jää.
Kaikki lasten ristiäisrahat ja lahjarahat on säästetty, lapsille päätyvien rahojen säästötilillä on 2500e (neljä lasta 0-6v).
 
Millipidetär
Kotona possuissa joku 100-150e, tiliä ei ole saatu perustetuksi, tuskimpa saatais mitään kerättyäkään kun en ole säästäjä, maksan mieluiten lainat pois niin nopeasti kuin mahd.
 
Jou
lapsellani ( 6 ) on 4000. lapsilisät säästin kun hän oli vauva eikä isommin kuluttanut.
Nyt laitan satunnaisesti enkä voi lapsilisiä säästää kun olen asuntovelkainen yh.
Olen myös ostanut lapsen rahoista muutaman isomman hankinnan esim pyörän ja sängyn.
 
ite on pitänyt pärjätä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei aavistustakaan. Niin tai siis suknvarressa ei ole yhtään. Esikoinen sai multa 100 000 e muuttaessaan 21-vuotiaana omaan asuntoon. Ja kyllä, verot maksettiin siloin aikoinaan, kun sen reilun 50 000 e sai. Toinen 50 000 e tuli sijoituksen tuotosta. Minkä verran tytöllä oli muita sijoituksia, sitä en edes tiedä. En tiedä sitäkään, paljonko tolla kuopuksella on rahaa.

Oho.. Mulla on vanhemmillani aika paljonkin omaisuutta ja ei ikinä olisi annettu tuollaisia rahoja. Olen nyt 30v ja taitaa olla suurin lahja yo-lahja joka oli 500 euron arvoinen. Vanhemmillani taitaa olla vuokra-asuntoja yli kymmenen ja minäkin olen asunut aina vieraalla vuokralla ja käynyt opiskeluitten ohessa töissä.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ite on pitänyt pärjätä:
Oho.. Mulla on vanhemmillani aika paljonkin omaisuutta ja ei ikinä olisi annettu tuollaisia rahoja. Olen nyt 30v ja taitaa olla suurin lahja yo-lahja joka oli 500 euron arvoinen. Vanhemmillani taitaa olla vuokra-asuntoja yli kymmenen ja minäkin olen asunut aina vieraalla vuokralla ja käynyt opiskeluitten ohessa töissä.
Tollaset summat taitavatkin olla tavallisimpia vain lapsilla, joiden toinen vanhemmista on kuollut ja että vanhemmilla on silloin toisen kuollessa ollut omistusasunto. Myös mun siskoni pojalla oli 18 vuotta täytettyään käytössään isänsä perintö, jolla osti itselleen asunnon.

 
pitkää ikää
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mies on heidän ainoa lapsi, joten hänelle tai meidän lapsille kaikki tulee aikanaan - jos eivät nyt innostu rahaa käyttämään. :)
tai jos eivät sairastu vanhoina ja käytä laitoksen hoitomaksuun sen 80 prosenttia tuloistaan. ja osta itselleen lisäksi kalliita erikoishoitoja, kuten leikkauksia. jolloin täytyykin jo lähteä realisoimaan kiinteää omaisuutta.

 

Yhteistyössä