L
Liinuska74
Vieras
Toivottavasti tästä ei tule samanlaista tappelua kuin eilen. Mä olen itse laiska lukemaan raamattua, häpeäkseni on myönnettävä, että en edes tiedä, missä mun raamattu on. Tämä raamatunlukukappale tulee mulle joka päivä sähköpostiin ja ajattelen, etten varmasti ole ainut laiska, joka mieluiten lueskelee asioita netissä surffatessaan. Tämä on kaikille, joita raamatunluku kiinnostaa. En yritä käännyttää, enkä tuputtaa. On ihan oma valintasi, jatkatko lukemista. Hyvää päivän jatkoa kaikille!
------------------------------------------------------------
UUDEN TESTAMENTIN LUKUKAPPALE
------------------------------------------------------------
Matt. 13:54-58; Mark. 6:1-6
VIIMEINEN KÄYNTI EPÄUSKOISESSA NASARETISSA
Matt. 13:54
ja meni kotikaupunkiinsa. Hän opetti ihmisiä heidän synagogassaan, ja hämmästyksissään he kysyivät: "Mistä hänellä on tämä viisaus, mistä voima tehdä ihmeitä?
13:55 Eikö hän ole se rakennusmiehen poika? Eikö hänen äitinsä nimi ole Maria, ja ovathan Jaakob, Joosef, Simon ja Juudas hänen veljiään?
13:56 Hänen sisarensakin asuvat kaikki täällä missä mekin. Mistä hän on voinut saada tämän kaiken?"
13:57 Näin he torjuivat hänet.
Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan ja omassa kodissaan."
13:58 Ja koska he eivät uskoneet häneen, hän ei tehnyt siellä montakaan voimatekoa.
Jeesus vaeltaa Galileassa ja lähiseuduilla 6:1-8:26
Mark. 6:1
Jeesus käy kotikaupungissaan
Jeesus lähti sieltä ja tuli kotikaupunkiinsa, ja opetuslapset olivat hänen kanssaan.
6:2 Kun tuli sapatti, hän ryhtyi opettamaan synagogassa, ja häntä kuunnellessaan monet kyselivät hämmästyneinä: "Mistä hän on saanut tämän kaiken? Mikä on tämä viisaus, joka hänelle on annettu? Mitä ovat nuo voimateot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?
6:3 Eikö tämä ole se rakennusmies, Marian poika, Jaakobin, Joosefin, Juudaksen ja Simonin veli? Täällä hänen sisarensakin asuvat, meidän keskuudessamme." Näin he torjuivat hänet.
6:4 Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan, sukulaistensa parissa ja omassa kodissaan."
6:5 Niinpä hän ei voinut tehdä siellä yhtään voimatekoa; vain muutamia sairaita hän paransi panemalla kätensä heidän päälleen.
6:6 Ihmisten epäusko hämmästytti häntä. Hän kulki sitten kylästä kylään ja opetti.
------------------------------------------------------------
ALUSTUS TEKSTIIN
------------------------------------------------------------
Kotikaupungilla viitataan Jeesuksen varsinaiseen kotikaupunkiin Nasaretiin, (ei Kapernaumiin) josta käsin hän oli toiminut jo hyvän aikaa. Nasaret oli pienehkö alle 2000 asukkaan kylä, jossa ihmiset tunsivat toisensa. Ei ihme, että Jeesus tunnettiin paikallisessa synagogassa entuudestaan. Olihan hän käynyt siellä vuosikymmeniä ennen toiminnan aloittamista.
Ihmisten oli vaikea suhtautua Jeesukseen messiaana, koska he tunsivat hänet entuudestaan. Heille Jeesus oli edesmenneen puuseppä Joosefin poika, joka oli ammatiltaan puuseppä itsekin, kun oli kerran ammatin isältään oppinut.
Tunsivatpa paikalliset nimeltä hänen veljensä ja mainitsivat sisaretkin, jotka mitä ilmeisemmin olivat joko Jeesuksen jälkeen syntyneitä Joosefin ja Marian yhteisiä lapsia. Katolinen traditio, joka korostaa Marian ikuista neitsyyttä, kannattaa Epifaniuksen (310-403 jKr) tulkintaa, jonka mukaan sisarukset olivat Jeesuksen sisarpuolia Joosefin edellisestä avioliitosta.
Joka tapauksessa se, että Jeesus oli oman kylän tuttu 'poika', oli paikallisille ylipääsemätön este, jotta he olisivat voineet uskoa Jeesuksen olevan luvattu messias. Samanlailla kotiseudullaan oli torjuttu monet Vanhan testamentin profeetat, kuten Jeremia (Jer. 1:1; Jer. 11:21-23). Sama reaktio toistuu nk. kristillisissä maissa valtaväestön keskuudessa; monet torjuvat evankeliumin, koska he mielestään 'tuntevat' sen jo entuudestaan.
Jeesustakin hämmästyttäneen epäuskon tähden (Mark. 6:6), Jeesus "ei tehnyt siellä montaakaan voimatekoa" tai niin kuin Markus kirjoittaa:
"Niinpä hän ei voinut tehdä siellä yhtään voimatekoa; vain muutamia sairaita hän paransi panemalla kätensä heidän päälleen." (Mark. 6:5)
Markuksen ilmaus "ei voinut tehdä" ei tarkoita, että ihmisten epäusko olisi vienyt Jeesuksen kyvyn tehdä ihmeitä Jumalan nimissä. Vahva epäusko teki voimateoista tarpeettomia hänen tehtävänsä kannalta. Voimatekojen tarkoitus oli herättää ja vahvistaa uskoa Jeesukseen, joten jos epäuskon tähden tarkoitus ei toteudu, oli voimatekojen tekeminen täten tarpeetonta.
Jeesus ei tehnyt ihmeitä hämmästyttääkseen ja viihdyttääkseen ihmisiä niin kuin pakanalliset noidat ja tietäjät tekivät. Jokainen Jeesuksen tekemä ihme tähtäsi jalompaan päämäärään - pelastukseen ja ikuiseen elämään.
Sama periaate Jeesuksen nimessä tehtäviin ihmeisiin pätee yhä tänään. Ihmeitä ei ole tarkoitettu uskovien viihdyttämiseksi tai uskonelämän pääsisällöksi, vaan niiden tarkoitus on tukea uskonratkaisun tekemistä ja todistaa julistetun evankeliumin voimasta.
http://www.kronologinenraamattu.fi
------------------------------------------------------------
UUDEN TESTAMENTIN LUKUKAPPALE
------------------------------------------------------------
Matt. 13:54-58; Mark. 6:1-6
VIIMEINEN KÄYNTI EPÄUSKOISESSA NASARETISSA
Matt. 13:54
ja meni kotikaupunkiinsa. Hän opetti ihmisiä heidän synagogassaan, ja hämmästyksissään he kysyivät: "Mistä hänellä on tämä viisaus, mistä voima tehdä ihmeitä?
13:55 Eikö hän ole se rakennusmiehen poika? Eikö hänen äitinsä nimi ole Maria, ja ovathan Jaakob, Joosef, Simon ja Juudas hänen veljiään?
13:56 Hänen sisarensakin asuvat kaikki täällä missä mekin. Mistä hän on voinut saada tämän kaiken?"
13:57 Näin he torjuivat hänet.
Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan ja omassa kodissaan."
13:58 Ja koska he eivät uskoneet häneen, hän ei tehnyt siellä montakaan voimatekoa.
Jeesus vaeltaa Galileassa ja lähiseuduilla 6:1-8:26
Mark. 6:1
Jeesus käy kotikaupungissaan
Jeesus lähti sieltä ja tuli kotikaupunkiinsa, ja opetuslapset olivat hänen kanssaan.
6:2 Kun tuli sapatti, hän ryhtyi opettamaan synagogassa, ja häntä kuunnellessaan monet kyselivät hämmästyneinä: "Mistä hän on saanut tämän kaiken? Mikä on tämä viisaus, joka hänelle on annettu? Mitä ovat nuo voimateot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?
6:3 Eikö tämä ole se rakennusmies, Marian poika, Jaakobin, Joosefin, Juudaksen ja Simonin veli? Täällä hänen sisarensakin asuvat, meidän keskuudessamme." Näin he torjuivat hänet.
6:4 Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan, sukulaistensa parissa ja omassa kodissaan."
6:5 Niinpä hän ei voinut tehdä siellä yhtään voimatekoa; vain muutamia sairaita hän paransi panemalla kätensä heidän päälleen.
6:6 Ihmisten epäusko hämmästytti häntä. Hän kulki sitten kylästä kylään ja opetti.
------------------------------------------------------------
ALUSTUS TEKSTIIN
------------------------------------------------------------
Kotikaupungilla viitataan Jeesuksen varsinaiseen kotikaupunkiin Nasaretiin, (ei Kapernaumiin) josta käsin hän oli toiminut jo hyvän aikaa. Nasaret oli pienehkö alle 2000 asukkaan kylä, jossa ihmiset tunsivat toisensa. Ei ihme, että Jeesus tunnettiin paikallisessa synagogassa entuudestaan. Olihan hän käynyt siellä vuosikymmeniä ennen toiminnan aloittamista.
Ihmisten oli vaikea suhtautua Jeesukseen messiaana, koska he tunsivat hänet entuudestaan. Heille Jeesus oli edesmenneen puuseppä Joosefin poika, joka oli ammatiltaan puuseppä itsekin, kun oli kerran ammatin isältään oppinut.
Tunsivatpa paikalliset nimeltä hänen veljensä ja mainitsivat sisaretkin, jotka mitä ilmeisemmin olivat joko Jeesuksen jälkeen syntyneitä Joosefin ja Marian yhteisiä lapsia. Katolinen traditio, joka korostaa Marian ikuista neitsyyttä, kannattaa Epifaniuksen (310-403 jKr) tulkintaa, jonka mukaan sisarukset olivat Jeesuksen sisarpuolia Joosefin edellisestä avioliitosta.
Joka tapauksessa se, että Jeesus oli oman kylän tuttu 'poika', oli paikallisille ylipääsemätön este, jotta he olisivat voineet uskoa Jeesuksen olevan luvattu messias. Samanlailla kotiseudullaan oli torjuttu monet Vanhan testamentin profeetat, kuten Jeremia (Jer. 1:1; Jer. 11:21-23). Sama reaktio toistuu nk. kristillisissä maissa valtaväestön keskuudessa; monet torjuvat evankeliumin, koska he mielestään 'tuntevat' sen jo entuudestaan.
Jeesustakin hämmästyttäneen epäuskon tähden (Mark. 6:6), Jeesus "ei tehnyt siellä montaakaan voimatekoa" tai niin kuin Markus kirjoittaa:
"Niinpä hän ei voinut tehdä siellä yhtään voimatekoa; vain muutamia sairaita hän paransi panemalla kätensä heidän päälleen." (Mark. 6:5)
Markuksen ilmaus "ei voinut tehdä" ei tarkoita, että ihmisten epäusko olisi vienyt Jeesuksen kyvyn tehdä ihmeitä Jumalan nimissä. Vahva epäusko teki voimateoista tarpeettomia hänen tehtävänsä kannalta. Voimatekojen tarkoitus oli herättää ja vahvistaa uskoa Jeesukseen, joten jos epäuskon tähden tarkoitus ei toteudu, oli voimatekojen tekeminen täten tarpeetonta.
Jeesus ei tehnyt ihmeitä hämmästyttääkseen ja viihdyttääkseen ihmisiä niin kuin pakanalliset noidat ja tietäjät tekivät. Jokainen Jeesuksen tekemä ihme tähtäsi jalompaan päämäärään - pelastukseen ja ikuiseen elämään.
Sama periaate Jeesuksen nimessä tehtäviin ihmeisiin pätee yhä tänään. Ihmeitä ei ole tarkoitettu uskovien viihdyttämiseksi tai uskonelämän pääsisällöksi, vaan niiden tarkoitus on tukea uskonratkaisun tekemistä ja todistaa julistetun evankeliumin voimasta.
http://www.kronologinenraamattu.fi