Ovulaatiokivut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarjaK.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MarjaK.

Vieras
Millaisia ovat ovulaatiokivut? En mielestäni ole ennen sellaisistä kärsinyt, mutta nyt alaselkäni on vähän kipeä, lievemmin ehkä kuitenkin kuin kuukautisten aikaan. Voisiko tämä olla ovulaatiosta johtuvaa? Aika täsmäisi ainakin.

Mulla ovulaatiokivut tuntuvat pieninä nipistelyinä alavatsassa.. eli siis ei todellakaan niin kovat kivut kuin kuukautisissa.. lisäksi mulla tulee valkovuotoa normaalia enemmän ovulaation aikaan. Ja ne voi tosin tulla aina joskus vaan, ei mullakaan läheskään joka kuukausi tunnu ovulaatiokipuja... Niinkuin ei aina menkkojenkaan aikana maha ole yhtään kipeä ja joskus sit taas on tosi kipeä. Ne niin vaihtelee, jokainen kuukausi on erilainen,ainakin mulla!

Tässä on hyvä linkki, joka kannattaa lukea!
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1372855

Jos linkki ei jostain syystä toimi, ketju löytyy vauvahaaveita-palstalta otsikolla "Lukekaa tää!!".

Minulla tuntuu toisiaan se irtoaminen pistona jommalla kummalla puolella munasarjoja ja aina kerran kuukaudessa ovulaation aikoihin tuntuu siltä että olisi lämpöä nousemassa ja olisin kipeäksi tulosssa...sitten muistan ,että samat oireet ovat olleet viime kuussa aiavan samoihin aihoihin ja alan laskemaan ovulaation ajankohtaa..otsaakin kuumotta ja päätä särkee.

miten on, tuntuuko teillä polttelua? Itsellä on 2-3 alavatsaa poltellut, nyt kyllä on vähän lieventynyt, ja oletan niiden olevan ovulaation oireilua, kk-kierto on puolessavälin.Mutta välillä hyvin epämiellyttävä olo. mutta polttelu ei tunnu munasarjojen kohdalta, siitä vielä alempana.Ja ennen tämänhetkistä oireilua, polttelua esiintyi heti menkkojen jälkeen???ja sitten nyt taas uudestaan. Hieman olen säikähtänyt, kun ei ole ollut mitään tällaista ennen.Nimenomaan tätä poltteluoireita on, ei mitään muuta, no paitsi valkovuotoa tulee enemmän. Ja voiko ovulaatio kestää kauankin?

Ei ole muuta, kuin melko kova nipistävä kipu jommalla kummalla puolella alavatsaa, munasarjojen kohdalla. Kestää vain hetken (siis ehkä minuutin maksimissaan). Siitä kun lasken 14 päivää eteenpäin, tulee päivä, jolloin olen kiukkuinen kuin ampiainen, eikä mikään onnistu, tavarat ei pysy käsissä, ahdistaa ja itkettää ja mikään ei ole hyvin. Siitä menee 2 päivää, vatsa turpoaa kuin pallo ja menkat alkaa.

Oletko gytsi varmistanut (lääkäri) ettei ole mikään tulehdus kyseessä? niitähän aina välillä tulee, milloin mistäkin syystä. Varmaan kannattaa varata gynelle aika, niin saat varmuuden ja tarvittaessa lääkkeet.

aika gynelle on kuukauden päässä, aattelin kans varmistaa. Jos sitten pahenee, niin pitää sit lampsia päivystykseen. Nyt on kyllä vähän tullut sitä läpinäkyvää limamaista valkovuotoa, joka on vissiin ovulaatioon liittyvää ja tuo polttelu on lievittynyt. Mitään alavatsakipuja ei ole, yleensä silloin kun on ovulaatio-oireita ollut, niin itsellä on esiintynyt tuota nipistävää kipuilua kierron puolenvälin aikaan, nyt vain alkoi huolestuttamaan kun on tuota epämiellyttävää polttelua. Ja tätä kyseistä polttelua on esiintynyt joskus myös heti menkkojen jälkeen, viimeksi viime menkkojen jälkeen, niin eihän se viittaa mihinkään ovulaatioon...

En ole ikinä kuullut että ovulaatiosta tulis kipua.. Ei sitä yleensä kukaan tiedä milloin on ovulaatio, jos ei ole tarkkaillut testeillä tai muuten. Ovulaatio on n.13päivää edellisten menkkojen viimeisestä päivästä laskien, jos kierto on normaali ja tasainen 27-28pvää. Itse olen tässä reilun vuoden laskenut päiviä kun on tuo lapsitoive.. Perhesuunnittelu klinikalla ollaan miehen kanssa käyty nyt vuoden verran. Eilen mulle juuri tehtiin laparoskopia ja poistettiin endo-pesäkkeitä ja kiinnikkeitä. Napa on aika hiton kipee ja hartiapistoa on mutta muuten olo on hyvä. GYNTSI se läpinäkyvä ja limainen valkovuoto on merkki ovulaatiosta. Jos on niin kivuliaat menkat että joutuu olemaan poissa töistä/koulusta niin luultavasti sairastaa endoa eli endometrioosia. Monet teistä on varmaan kuullut että liikunta auttaa menkka-kipuihin, ei ole siihen uskominen, monilla liikunta pahentaa kipuja.. PeSu:n polilla sanottiin että pitäis välttää liikuntaa silloin kun on oikein kipeänä, rauhoittua ja levätä vaan. Tsemiä kaikille menkkakivuista kärsiville!!! Ei niihin kuole... :o)

kyllä itseki aattelin niin. Ja tuo alavatsan polttelu on hellittäny huomattavsti, josko se sitten oli jotain ovulaatio-oireita???Joka tapauksessa käväisen gynellä ens kuussa, toivotaan ettei mitään löydy...

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmuli82:
En ole ikinä kuullut että ovulaatiosta tulis kipua.. Ei sitä yleensä kukaan tiedä milloin on ovulaatio, jos ei ole tarkkaillut testeillä tai muuten.... Tsemiä kaikille menkkakivuista
kärsiville!!! Ei niihin kuole... :o)

Menkkakivut ja ovulaatiokivut eivät ole sama asia, jos sitä tarkoitit.
Kuten tästä ketjusta huomaat, aika monikin tuntee, koska on ovulaation aika. Vasta oikeastaan nyt, kun on jättänyt pillereiden sun muiden hormoneiden kanssa kikkailut, olen oppinut tuntemaan kroppani kunnolla. Totta, vuodostakin tuon huomaa, mutta myös kivusta (joka on erilaista kuin menkkakipu). Mitään testejä tms. en ole koskaan tehnyt.

Menkkakivut ja ovulaatiokivut eivät ole sama asia, jos sitä tarkoitit.

Joo tiedän ettei ne todellakaan ole sama asia, en vain ole kuullut koskaan että OVULAATIOsta tulis kipua..Se oli ihan uutta mulle.
Mulla alkoi menkat 13-vuotiaana, joten olen tässä kohta 13 vuoden aikana oppinut kyllä mitä on ku on menkat.. Nyt vain toivon että menkkakivut olis helpommat kun noi endo-pesäkkeet poistettiin ja kiinnikkeet myös.

Alkuperäinen kirjoittaja ?????????????:
siis eikö ovulaatioaikaan ole kipuja?
sitä vaan kysyin...
olen itse toista mieltä.

Ei mulla ainakaan ole mitään kipuja ovulaatiosta. Poikkeus vahvistaa säännön :o)
Sen takia olinkin aivan "ällikällä" lyöty kun täällä puhuttiin ovu-kivuista.. Anteeksi maalaisuuteni!!!

kai nuo ovulaatiokivut on vähän yksilöllisiä. Itse en aina kärsi ovulaatiokivuista, joskus taas on kovemmat kivut, joskus pienemmät. Säikähdin kyllä viimeaikaisia oviksia kun alavatsaa poltteli kahden, kolmen päivän ajan.

Mimmuli82:
siksi sinulle reagoidaan, kun kirjoitit alkuperäisessä kirjoituksessasi kovin tietäjänä. kuin olisit tietänyt lääketieteelliseltä kannalta... ilmeisesti kuitenkin kirjoitit omia kokemuksia...

Saat anteeksi;) ja aina oppii uutta. Itse en nyt oikeastaan voi sanoa "kärsiväni" ovis-kivuista, kerran kuussa minuutin vihlaisee, ja that's it. Nämä on niin yksilöllisiä.

Menkkakivut on kyllä nyt kovemmat, kuin hormonaalisen ehkäisyn aikoihin... Ikävä kyllä.

Uusimmassa KuntoPlussassa on muuten hyvä juttu liikunnasta kierron eri vaiheissa. Koska rasva palaa parhaiten ym. Siinäkin painotetaan, että kierron päivinä 25-3 (tai sinne päin, en jaksa hakea lehteä) kannattaa panostaa rauhalliseen liikuntaan tai rentoutukseen.

Kun noita teidän oireiluja lukee, niin rupeaa mietityttämään...Jos normaalisti ovulaatio oireilee vain muutaman minuuttien nipistyksinä, niin ei tuo oma oireilu voi olla normaalia...Mutta jos tuo omalla kohdallani polttelu olisi tulehduksen merkki, niin eikö oireiden pitäisi siinä tapauksessa pahentua? Kuitenkin omani ovat lieventyneet. Aargh, alan ihan vainoharhaiseksi ;D

Minulla on ainakin ovulaation aikana alavatsa kipeä. Kivut ovat samanlaiset kuin menkkakivutkin, vähän lievemmät. Myös menkkakipuilu mulla on aika kovaa ja vatsa on aina sekaisin oviksen ja menkkojen alkamisen yhteydessä. Ei kivaa! :(

Menkkakivut on aina olleet kovat, mutta iän myötä myös oviskivut on pahentuneet. Alavatsaa ja -selkää nipistelee ja jomottaa parikolme päivää. Samoin kuin menkkojen aikaan, mutta lievemmin. Joka kuukausi ei oo sama juttu, eli ilmeisesti en ovuloi joka kerta "kunnolla".

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmuli82:
sitä vaan kysyin...
olen itse toista mieltä.

Ei mulla ainakaan ole mitään kipuja ovulaatiosta. Poikkeus vahvistaa säännön :o)
Sen takia olinkin aivan "ällikällä" lyöty kun täällä puhuttiin ovu-kivuista.. Anteeksi maalaisuuteni!!!
Minäkään en tiennyt ovulaatiokivuista mitään vuosikausiin. Vasta kun neljännen lapsen jälkeen kuukautiskierto palautui, alkoi nuo kivut tuntumaan ja kovina - vastapainoksi menkkakivut lieveni että jotain hyvää sentään ;)

sitä vaan kysyin...
olen itse toista mieltä.

Mulla ainakin taas meneillään toista päivää ihan järkyttävä polttelu ja vihlominen. Alaselkää särkee ja päässä vähän huimaavainen olo. Näin joka kierrossa. Buranaa on pakko syödä, että pystyy töissä olemaan. Tätä kestää yleensä 2-3 päivää. Vaikka kierto muuten ei niin säännöllinen olekaan, niin ensimmäisestä ovulaatiokipupäivästä menee aina tasan 15 päivää kuukautisten alkamiseen (pystyy kipujen perusteella ennakoimaan).

Yhteistyössä