outoja sääntöjä mitä muistatte lapsuudesta kavereiden perheissä??

• Viestiketjun aloittaja outojako
  • Ensimmäinen viesti
merianna (ejk)
Alkuperäinen kirjoittaja AleXAN:
En tiedä onko tää mitenkää outo sääntö mutta isovanhemmillani oli sellaset säännöt ettei me tutut lapset saatu mennä kahvipöytään vieraitten aikuisten kanssa, vaan piti odottaa että vieraat/aikuiset kahvitteli ensin ja sitten päästiin me.
toi oli ihan yleinen sääntö mun lapsuudessani, jos meille tuli vieraita, tai itse menimme kylään, aikuiset aina ensin

näin meillä
No tulihan minulle itsekin mieleen jotain omasta lapsuudesta. Meillä "lapset oli hiljaa kun aikuiset puhuu" ja jos oli vieraita kylässä, niin aikuiset söivät ensin, sitten vasta lapset (kun kaikki eivät mahtuneet samaan aikaan samaan pöytään). Eli hierarkia oli tämä...

Edelleen vanhempani ovat aika autoritäärisiä, eli yrittävät vieläkin vaikuttaa elämäämme kertomalla miten mikäkin asia tulee tehdä, olenhan kuitenkin heidän "lapsi" (jo 35+ v.) enkä näin ollen voi tietää/ymmärtää paremmin kuin "vanhemmat" ihmiset...

Alkuperäinen kirjoittaja merianna (ejk):
Alkuperäinen kirjoittaja AleXAN:
En tiedä onko tää mitenkää outo sääntö mutta isovanhemmillani oli sellaset säännöt ettei me tutut lapset saatu mennä kahvipöytään vieraitten aikuisten kanssa, vaan piti odottaa että vieraat/aikuiset kahvitteli ensin ja sitten päästiin me.
toi oli ihan yleinen sääntö mun lapsuudessani, jos meille tuli vieraita, tai itse menimme kylään, aikuiset aina ensin
Joo ja sitten kun isovanhemmat alko pitää muaki vähä aikuisena niin oli niin outoa ja hassua istua ekana kahvipöydässä :)

Ei nyt muistu mieleen mitään outo kavereitten perheistä, luulen että kavereilla on paljon enemmän muistoja meidän perheen outodesta! Voin vaan kuvitella kuinka peloissaan jotkut kaverit on joutunu olla mun hullun isän raivoessa :(

Yhdellä kaverilla ei saanu lapset laittaa ovea lukkoon kun kävi vessassa, mikä oli mulle tosi outoa, mut eihän se oikeesti hirveen outoo oo...

plm
Mun omasta lapsuudesta pari juttua joita ehkä pidettiin outona:
Koulun jälkeen piti aina vaihtaa kotivaatteet päälle. Tätä noudatan edelleen :) En ole kotona koskaan farkut jalassa vaan jotkut rennot sisähousut.
Toinen oli se että perjantaisin oli aina siivouspäivä ja silloin ei saanut lähteä kavereille eikä ketään tulla kylään vaan oma huone oli siivottava.

vieras
Hauska ketju :)!

Mun kaverin luona ei saanut juoda ruokailun yhteydessä vaan vasta sen jälkeen. Oli tuskaa yökylässä, kun olen melkoinen sihtikurkku ja aina jäi iltapalaleivät kuivana kurkkuun... :)

höm
-kuuden jälkeen illalla ei saanut enää syödä
-sisällä pidettiin ns. "kotitossuja"
-housujen taskussa ei saanut pitää mitään tavaroita, kun se näyttää rumalta
-tikkaria ei saanut syödä, se näytti rumalta
-kotiin tullessa piti vaihtaa vaatteet
nämä nyt ekana tuli mieleen yhden vanhan kaverin kotisäännöistä

Ceiling Fan
Yksi kaveriperhe on jäänyt mieleen sääntöineen; lähinnä se kummastutti, että ruoan kanssa ei ikinä saanut juoda mitään, vaikka olisi miten kuivakka potturuoka ollut tarjolla. Vasta ruoan jälkeen sai juoda. Perusteluna oli se, että sitä ruokaa ei saa huuhdella alas sillä juomalla. Onneksi vieraiden kohdalla joustettiin, sillä olin silloin (ja olen edelleen) jotenkin kuivasuinen ja juon helposti puoli litraa vettä, maitoa tms. ruoan kanssa. Plus olin lapsena aivan mahdottoman nirso, ja todellakin käytin sitä konstia, että pahanmakuiset ruoat huuhtelin purematta alas maidolla!

Heidän lapset eivät saaneet koskea luonnonkasveihin, varsinkaan isompiin puskiin, kun niihin on linnut kakkineet.

Nämä lapset eivät saaneet silittää meidän kissaa, kun se on tappanut ulkona ties mitä hiiriä, myyriä ja oravia, joten siitä saa kaikenlaisia kauheita bakteereita.

Nämä ei myöskään saaneet ostaa jäätelökioskilta irtotötteröä, kun siihen vohveliin on "koskenut myyjä likaisilla käsillään". Saivat aina vain valmiiksi pakattuja tuutteja.

Perheen äiti oli neuroottinen ajokortiton siivousintoilija-kotiäiti, jolla ei ollut omaa rahaa ja joka ei saanut käydä missään. Perheen isä töistä tullessaan kävi kaupassa hoitamassa ostokset ja vaimo sitten teki ruokaa niistä.

heh
-Kaverin luona oli kaksi vessaa: toinen aikuisille ja toinen lapsille. Tuli huutoa, jos meni aikuisten vessaan.

-Jos kusi liian kovaa, niin hakattiin ovea ja käskiin kusta hiljempaa.

-Perheen isä pilkkasi, jos juoksi hänen mielestään väärin...

-Perheen isä ja äiti saivat syödä kebabia ja pizzaa, lapset söivät makaronia sillon.

-Perheen isä ja äiti saivat ottaa kalleimmat jäätelöt ja lapset itsetehtyjä mehujäätelöitä

apsi
Mun on jotenkin vaikea tajuta näitä "aikuiset ensin" tsydeemejä... Jos pakastimessa olisi yksi jäde, se olisi tuolle pienelle eikä mulle. (Sitten kun tuo kasvaa jätski-ikään). Mun äiti muistaa edelleen lapsuudestaan yhden tädin, joka jakoi lapsille jäätelöannokset koon mukaan, pisimmälle isoin, lyhimmälle pienin pala. Ymmärrän, että ihan pienelle annetaan vain vähän, mutta kyse oli kumminkin jo koulukkaista.

Mun kaverin perheessä äiti ei saanut pestä pyykkiä ku vaan yöllä. Olishan se ihan ymmärrettävää jossei olis asuneet kerrostalossa ja pyykkikone ei olis ollut sellainen "Ulos Juokseva" malli... Naapureilla varmasti kivaa :)

hih
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Mun kaverin perheessä äiti ei saanut pestä pyykkiä ku vaan yöllä. Olishan se ihan ymmärrettävää jossei olis asuneet kerrostalossa ja pyykkikone ei olis ollut sellainen "Ulos Juokseva" malli... Naapureilla varmasti kivaa :)
Pitäähän sitä yösähköä hyödyntää ;)

op
Mun kaveri sai aina monta kuukautta arestia jos vaikka myöhästy minuutin, niille ei sitten saanut soittaa tai tulla käymään, kun olivat arestissa. Tyyli oli siis syyskuusta joulukuun alkuun. Toisen kaverin äiti haki sen tytön aina discosta kotiin ja ajoi autolla kävelyvauhtia vieressä ja varmisti, että tyttö tuli suoraan kotiin.

*
Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Hei nyt mäki muistan yhden.
Serkun perheessä oli lättyjä ja niillä ei saanu lapset laittaa samaan lättyyn sekä hilloa että sokeria vaan piti laittaa vaan toista. Onneksi sääntö ei koskenu vieraita :D
No miksi ihmeessä siihen lättyyn pitäisi tunkea sekä hilloa että sokeria?? Siis hillossahan on todella PALJON sokeria! En minäkään anna lasten laittaa kumpaakin.. Eihan sitä lätyn makua edes maista jos se on yli makeaa..

Jotain näitä muistan
Lautanen piti aina syödä tyhjäksi, jos ei syönyt, joutui nurkkaan, mutta seiniin ei saanut koskea ettei ne likaannu paskasista käsistä.

Joillain kavereilla oli kotona natsikuri. Jos isä sanoi että kello 6 oltava kotona niin oli oltava. Yhtään ei saanut joustoa vaikka kaverit saivatkin kaikki olla pidempään.

Moni meni itku kurkussa kotiin kun sai koulussa kokeesta huonomman kuin normaalisti.

Myös tälläinen yksi pala paperia vessassa käynnin jälkeen perhe tuttu.

Yhdessä perheessä yökylä lapset heitettiin kotiin keskellä yötä, jos isä sattui niin päättämään.

Isosisko 11v ei saanut mennä ulos eikä kavereille ilman pikkusiskoa 6v.

Yökylä kaveri nukkui paljaalla lattialla, vanhan viltin kanssa, ei tyynyä ja ainoastaan nukkua sai t-paita ja pikkarit jalassa. Oli aika kylmä kyllä.

vieras
Monet näistä ovat tuttuja joko omasta kodistani lapsuudessa tai sitten vierailuilta.

Mummolassa käytettiin samaa teepussia viikon verran - kaikki käyttäjät.. Ei paljon makua enää. Pappa joi vain kuumaa sokerivettä. Siellä oli paljon outoja sääntöjä ettei siitä sen enempää..

Meillä kotona ei vedetty öisin vessaa ollenkaan, ei syöty koskaan valmisruokaa tai esimerkiksi tuoremehuja. Jos jotain oli, se oli tiukasti säännösteltyä. Itse ei saanut mennä jääkaapille ilman lupaa (ei mene muuten omatkaan lapseni.. mistä lie tullut tämä tapa :D).

Ei tullut mieleenkään kavereiden luona mennä pyytämään ruokaa, kaverin huoneessa odoteltiin kun toiset söivät. Sohvilla ei hypitty, ei nostettu jalkoja sohville, kaverin luona vessassa kävin aina vaan pissalla.. jotenkin opittuja juttuja, ei välttämättä kiellettyjä.

Oli se elämä erilaista silloin :)

En muuten anna lasten laittaa kuin yhden leikkelesiivun per leipä, juustoa pari siivua. Leikkeleet on aika turhia suola- ja lisäainepommeja, juusto on rasvaista. Meillä vedetään vessa "tarpeen mukaan", mutta aina kylässä. Turha pistää useita litroja vettä hukkaan - jätevesi on kalliimpaa kuin puhdas!!!

Tällaista.. :)

vieras
Vasta nyt aikuisena oon tajunnu et naapurin kaverin isä tais olla viinaan menevä jo silloin 90-luvun alussa. Venäläisen työmiehen kans korjasivat kattoa ja tää mies sit tippu sieltä katolta.

Yhteistyössä