outoja sääntöjä mitä muistatte lapsuudesta kavereiden perheissä??

• Viestiketjun aloittaja outojako
  • Ensimmäinen viesti
apsi
Mun tutun perheessä oli sääntönä, että jos aikuiset puhuivat, lapset olivat hiljaa. Puheenvuoroja jaettiin sitten ikäjärjestyksessä. Lasten piti kunnioittaa toisiaankin siis iän perusteella, ja jos isosiskolla sattui olemaan asiaa, pikkuveljen piti odottaa... Idea taustalla on varmaan ollut alunperin jokseenkin ok, mutta aikamoista pilkunn... tuo minusta on.

Toisen kerran kuulin, että yksi vanhemmista sisaruksista oli päässyt johonkin illanviettoon, ja ajatelkaas, seuraavana aamuna hän oli maannut sängyssä toimettomana ihan aamuyhdeksään asti!! Hui kamala!

Perheen äiti oli mikälie kiihkouskovainen, perheen isä joutui kirjaimellisesti karkaamaan kotoa jos aikoi käydä edes joskus vähän tanssilattialla pyörähtelemässä, se kun on syntiä. Asuaan mies joskus harmitteli, mutta akkahan olisi heti aavistanut jotain, jos olisi vetänyt ykköset ylle lähtiessään roskia viemään.

vessan vetäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja roiskija:
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierastus:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yhden kaverin kotona sai ottaa vessapaperia yhden arkin pienempään ja kaksi arkkia isompaan hätään, en tainnu kyllä uskaltaa koskaan käydä siellä veskissä..
Serkun luona ei saanut vetää vessanpönttöä pissalla käynnin jälkeen :S
Näitä on edelleen. Jos talo ei ole kunnallistekniikassa ja talolla on oma jätevesikaivo. Tää on vaan niin oksettava sääntö viemariverkostoon tottuneelle.
Moni tekee näin myös ihan säästösyistä. Se pieni pissa ei siellä niin paljoa veden seassa seuraavaa haittaa. Meillä ei joka pissan jälkeen vedetä vessaa. Mutta toki vieraat saa vetää...
Sori mut pakko kysyy, siis puhutko ihan aikuisten vessakäynneistä vai lasten. Kyllä mä ainakin haistan jos joku ei oo vessaa vetäny eikä oo kovin miellyttävää..
Puhun sekä että. Mutta tässäkin tietenkin käytetään järkeä. Ei esim. jätetä pissaa koko päiväksi sinne pönttöön seisomaan. Mutta aamullakin meitä käy perä jälkeen kaksi lasta ja kaksi aikuista pissalla ja olisi suorastaan järjetöntä vetää se vessa joka välissä. Lasten pissat kaadan usein vain pönttöön ja sitten vielä huuhteluvedet päälle ja jätän sinne odottamaan seuraavaa vetoa. Ei ne siellä millekään haise.
Meitä on 5 henkee ja 1 vessa joten jos ei heti 1 vedä, tulee varmasti joku jo kohta vetäseen 2 jälkeen, ei oikeesti ennätä haista.
Tähän on ukavaa päästää sellainen roiskukakka, joka tippuessaan lennättää litran vettä pitkin pyllyä. Hyh, jos se vesi on ihan kusista, eikä edes omaa...
Miksipäs et vetäissyt kun huomasit että onpa jo kusta paljon ja masukki sanoo TRUIIIII varoituksena ammuksen olevan tulossa? Ei ole niin moni mutkaista tämä. Tai laita pala paperia veden päälle ennen truikulia?
Joo'o Olen nyt ymmärtänyt ettei teillä vedetä sitä vessaa ja toimii teillä. En kuitenkaan itse todellakaan jätä sitä vessaa vetämättä. Lapsen pissatkin vedän ihan aina.

Mulla on työkaveri ihan tuollainen samanlainen vetämätön pissaaja. Ottaa todella päähän, kun usein työpaikalla saa vetää vessan ennen sen käyttöä ja sen jälkeen. Hänellä ei ilmeisesti aina ole tapana käyttää paperiakaan, ja joskus saa pyyhkiä niitä tippoja siitä rinkulastakin. ja tämä minun työkaveri on nainen.

Ilmeisen iso säästö, kun ei kulu vettä, eikä tarvitse ostaa kotiin paperiakaan. Tämä tapa vaan ikävästi kulkeutuu myös työpaikalle. Ärsyttää, kun on tuo vessa hitaasti täyttyvää mallia, ja joudun sitten odottelemaan säiliön täyttymistä, ennenkuin omat voi vetää...

hyi
Alkuperäinen kirjoittaja El Diablo:
Alkuperäinen kirjoittaja roiskija:
yhden kaverin kotona sai ottaa vessapaperia yhden arkin pienempään ja kaksi arkkia isompaan hätään, en tainnu kyllä uskaltaa koskaan käydä siellä veskissä..
Näitä on edelleen. Jos talo ei ole kunnallistekniikassa ja talolla on oma jätevesikaivo. Tää on vaan niin oksettava sääntö viemariverkostoon tottuneelle.
Moni tekee näin myös ihan säästösyistä. Se pieni pissa ei siellä niin paljoa veden seassa seuraavaa haittaa. Meillä ei joka pissan jälkeen vedetä vessaa. Mutta toki vieraat saa vetää...
Sori mut pakko kysyy, siis puhutko ihan aikuisten vessakäynneistä vai lasten. Kyllä mä ainakin haistan jos joku ei oo vessaa vetäny eikä oo kovin miellyttävää..
Puhun sekä että. Mutta tässäkin tietenkin käytetään järkeä. Ei esim. jätetä pissaa koko päiväksi sinne pönttöön seisomaan. Mutta aamullakin meitä käy perä jälkeen kaksi lasta ja kaksi aikuista pissalla ja olisi suorastaan järjetöntä vetää se vessa joka välissä. Lasten pissat kaadan usein vain pönttöön ja sitten vielä huuhteluvedet päälle ja jätän sinne odottamaan seuraavaa vetoa. Ei ne siellä millekään haise.
Meitä on 5 henkee ja 1 vessa joten jos ei heti 1 vedä, tulee varmasti joku jo kohta vetäseen 2 jälkeen, ei oikeesti ennätä haista.
Tähän on ukavaa päästää sellainen roiskukakka, joka tippuessaan lennättää litran vettä pitkin pyllyä. Hyh, jos se vesi on ihan kusista, eikä edes omaa...
Tiesitkö että se kusi on puhdasta. voi käyttää myös haavojen puhdistukseen hätä tilanteessa.
No ei todellakaan ole enää siinä vaiheessa kun ei ole enää rakossa. Aika taitava saa olla että virtsan saa puhtaana ulos...

lisää säästömahdollisuuksia
Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
Mun mielestä tässä säästetään aivan väärässä paikkaa. Mutta se onkin vain minun mielipide. Entäs kun teillä on vieraita?
Mitä vieraista? He saavat kyllä vetää vessan normaalisti. Ja lapsetkin vetävät kylässä ihan normaalisti vessan ja kotonakin isomman hädän jälkeen. Lasten pissat on niin pieniä varsinkin, ettei niiden huuhtelemiseen oikeasti tarvitse käyttää litratolkulla juomakelpoista vettä. Eikä ne siellä pöntössä haise kun sekoittuvat veteen. Illalla usein kun ollaan menossa miehen kanssa nukkumaan, niin ekana vessassa käynyt kysyy ennen vetämistä, että "käytkö sä vielä?" Ihan turha olisi siinä välissä vessaa vetää. Varsinkin kun meillä on vielä aika hitaasti täyttyvä malli.
Johan tässä ketjussa joku mainitsi, että pissa on niin puhdasta, että sillä voi hätätilassa vaikka puhdistaa haavan. Eikös se pissavesikin ole silloin vielä juomakelpoista. Siinähän säästäisi kanssa, jos ne lapset joisi sieltä pöntöstä, kun on sopivan viileää. Ei valuteta litra tolkulla vettä hukkaan, puolen lasin takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vessan vetäjä:
Miksipäs et vetäissyt kun huomasit että onpa jo kusta paljon ja masukki sanoo TRUIIIII varoituksena ammuksen olevan tulossa? Ei ole niin moni mutkaista tämä. Tai laita pala paperia veden päälle ennen truikulia?
Joo'o Olen nyt ymmärtänyt ettei teillä vedetä sitä vessaa ja toimii teillä. En kuitenkaan itse todellakaan jätä sitä vessaa vetämättä. Lapsen pissatkin vedän ihan aina.

Mulla on työkaveri ihan tuollainen samanlainen vetämätön pissaaja. Ottaa todella päähän, kun usein työpaikalla saa vetää vessan ennen sen käyttöä ja sen jälkeen. Hänellä ei ilmeisesti aina ole tapana käyttää paperiakaan, ja joskus saa pyyhkiä niitä tippoja siitä rinkulastakin. ja tämä minun työkaveri on nainen.

Ilmeisen iso säästö, kun ei kulu vettä, eikä tarvitse ostaa kotiin paperiakaan. Tämä tapa vaan ikävästi kulkeutuu myös työpaikalle. Ärsyttää, kun on tuo vessa hitaasti täyttyvää mallia, ja joudun sitten odottelemaan säiliön täyttymistä, ennenkuin omat voi vetää...
Ja tämän työkaverin perusteella päättelit, että me muutkin olemme samanlaisia? Entäpä jos työkavereissasi on enemmänkin meitä, jotka emme vedä joka pissaa kotona, mutta töissä he käyttäytyvätkin ihan kuin normaalit ihmiset? Että tietämättäsi olisit joka päivä tekemisissä vetämättömien ihmisten kanssa... :D

Alkuperäinen kirjoittaja lisää säästömahdollisuuksia:
Johan tässä ketjussa joku mainitsi, että pissa on niin puhdasta, että sillä voi hätätilassa vaikka puhdistaa haavan. Eikös se pissavesikin ole silloin vielä juomakelpoista. Siinähän säästäisi kanssa, jos ne lapset joisi sieltä pöntöstä, kun on sopivan viileää. Ei valuteta litra tolkulla vettä hukkaan, puolen lasin takia.
Onhan näitä virtsanjuojia enempi vähempi tässäkin maassa. Osa pervoja, osa jotain kylähulluja. Muistan jonkun artikkelin lukeneeni, jossa joku superpappa kertoi juovansa aamuvirtsansa... Mutta joo, periaatteessahan se on ihan juotavaa kyllä jos vaan mausta tykkää. :xmas:

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja pihinä:
juu ei meillä laiteta kahta leivänpäälystettä yhdelle leivälle, eli esim juustoa ja makkaraa/kinkkua, toki sitten kasviksia voi laittaa päälle mielin määrin
Täh? Oikeesti?
Ei meilläkään :D
Ja minka takia?
Leikkeleet ovat kalliita, ja jos lapset saisivat laittaa niitä mielin määrin, ei olisi kovin usein varaa syödä leipää.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja vessan vetäjä:

Ja tämän työkaverin perusteella päättelit, että me muutkin olemme samanlaisia? Entäpä jos työkavereissasi on enemmänkin meitä, jotka emme vedä joka pissaa kotona, mutta töissä he käyttäytyvätkin ihan kuin normaalit ihmiset? Että tietämättäsi olisit joka päivä tekemisissä vetämättömien ihmisten kanssa... :D
Mitä sillä on väliä, mitä kukakin kotonaan tekee. Nehän on vaan työkavereita, eikä perhetuttuja joiden luona vieraillaan. Ottaa tuo vessan vetäminen ja puhdistaminen silti päähän, kun se pitää tehdä toisenkin puolesta.

vierailija
Kyllä lapsi tarvitsee nimenomaan proteiinia, hiilihydraatteja keho tuottaa itsekin. Joten tämä leikkeleiden rajaaminen on kanssa "säästökohde" jossa ei ole niin mitään järkeä.
Leikkeleissä on myös nitriittejä, joten niitä ei senkään takia kannata antaa syödä mielin määrin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
En muista mitään sääntöjä :eek: Me 60-luvun lapset taidettiin kasvaa aika vapaasti...
Jos teille tuli aikuisia vieraita ja pöytä katettiin valmiiksi, niin saitko rynnätä ensimmäiseksi pöytään syömään sen kekseistä tyhjäksi?

Lotta
Kyllä lapsi tarvitsee nimenomaan proteiinia, hiilihydraatteja keho tuottaa itsekin. Joten tämä leikkeleiden rajaaminen on kanssa "säästökohde" jossa ei ole niin mitään järkeä.
Leikkeleissä on myös nitriittejä, joten niitä ei senkään takia kannata antaa syödä mielin määrin.
Nitriittömiä leikkeleitä kyllä löytyy nykyään. Itse annan paljon mielummin syödä rajattomasti leikkeleitä kuin leipää.

vierailija
Nitriittömiä leikkeleitä kyllä löytyy nykyään. Itse annan paljon mielummin syödä rajattomasti leikkeleitä kuin leipää.
Millähän merkillä? Vatajalla oli Rosvopaisti, vaan ei ole enää.

Lotta
Millähän merkillä? Vatajalla oli Rosvopaisti, vaan ei ole enää.
Meidän kaupassa on jonkun pienen edustajan leikkeitä jossa ei ole nitriittiä. Sori ei ole nyt pakkausta mistä nimi tarkistaa.

neljän äiti
Yhdessä talossa ei saanu mennä olkkariin lapset ollenkaan kun se menee sekaiseksi. Se talon isäntä siivos sen joka päivä vaikkei siellä kukaan ollu käynytkään. Maton hapsutkin piti olla tiettyyn suuntaan suorassa jne.
Ja minulle se oli tosi outoa kun meillä oli pirtti joka oli keittiönyhteydessä.
tuo kuulostaa niin mun serkkujen isältä!! kulki rätti kädessä koko päivän :) ethän vaan asu kauhavalla :)

En muista mitään sääntöjä :eek: Me 60-luvun lapset taidettiin kasvaa aika vapaasti...
Jos teille tuli aikuisia vieraita ja pöytä katettiin valmiiksi, niin saitko rynnätä ensimmäiseksi pöytään syömään sen kekseistä tyhjäksi?

No, en, mutta luulin, että tässä kysyttiin OUTOJA sääntöjä - tuohan on itsestäänselvyys.

vieras

No, en, mutta luulin, että tässä kysyttiin OUTOJA sääntöjä - tuohan on itsestäänselvyys.
Tuo oli itsetäänselvyys 60-70-luvulla, mutta ei valitettavasti välttämättä nykypäivänä :(

piiukka
Alkuperäinen kirjoittaja harmi:
Yöllä ei saa pitää pikkuhousuja jalassa
voi ei. oot tainnu olla mun anopilla...
Mummo opetti kanssa meille. Myös pappa puhui kun sota-aikana niiden ratsuväkirykmentissä oli yöllä sellainen pakollinen tuuletuspakko, jotta ratsumiesten alapää pysyi kunnossa...

Tuo oli itsetäänselvyys 60-70-luvulla, mutta ei valitettavasti välttämättä nykypäivänä :(
Ai ei ? :(

manna
Alkuperäinen kirjoittaja nojoo:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Erään perheen lapset eivät saaneet sanoa edes yläasteikäisenä että on kakkahätä vaan piti sanoa että on puuppa.
Mulle ei avaudu, miksi ylipäätään ei voi vain sanoa, että "menen vessaan" tai olla sanomatta yhtään mitään. Ei, en aio kieltää lapsiltani asiasta puhumista, pohdin vain. Enoni on lähes nelikymppinen, asuu kotona ja huikkaa vanhalle äidilleen edelleen "Mä menen vessaan isolle hädälle" mikä on minusta aivan tolkuttoman typerä tapa - mitä se kenellekään kuuluu?
no saa istua rauhassa, eikä toinen tuu häiritsemään. mä välillä huolestun, jos mies ei oo sanonut menevänsä kakalle. kun se istuu siellä ainakin 20min. ekoja kertoja kun oli vessassa täysistunnolla, niin luulin, että se on sinne tuupertunut...

Yhteistyössä