outoja sääntöjä mitä muistatte lapsuudesta kavereiden perheissä??

• Viestiketjun aloittaja outojako
  • Ensimmäinen viesti
Tää nyt ei ihan ole mitä haetaan mut maalla kun asuttiin niin leikkikavereita ei paljoa ollut kun välimatkat oli pitkät. Naapurin tyttö ei ikinä saanut tulla meille leikkimään (äitinsä ei antanut) vaan mun piti mennä heille. Mut taustalla ilmeisesti jotain vanhoja asioita kyläläisten kesken.

Mä tunnen yhden perheen jossa lapset joutuvat heittämään koulusta tullessaan kaikki vaatteet pyykkiin,alusvaatteita myöten. Isä joutuu työvaatteensa pesemään pyykkituvalla. Äiti käy talonyhtiön saunatilojen suihkussa ettei kotona kaakelit likaannu...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Ruokapöydästä ei saanu nousta, ennen kun kaikki oli syöny... :whistle:
Meillä oli käytössä tämä sääntö. Opetan sen myös omille lapsilleni kun hieman kasvavat. Ruokaa ei myöskään saanut aloittaa syömään ennen kuin kaikki istuvat pöydässä ja kaikilla oli ruoka edessä.
Joo näin on meilläkin aina kotona ollut, ja todellakin aion toteuttaa sitä itsekin. Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin.

Au pair-perheessä missä olin, oli myös tuo leikkelesääntö. Perheen äidillä palkka varmasti aika huikea, mutta niinpä vain rajasi että jos sillä viikolla oli jo ostettu esim. paketti juustoa ja paketti salamia, niin seuraavan kerran sai ostaa vasta ensi viikolla...

Perheessä oli myös kaksi tyttöä (17v. ja 19v.), ja heidän ei koskaan annettu viikonloppuisin nukkua pitkään, vaan äiti kiipesi aina klo 9 yläkertaan ja herätteli heidät, vaikka ei olisi ollut edes menoa minnekään! En vaan tajua.

täällä
Meillä mies tekee yötöitä, eli nukkuu pitkään aamulla ja päivällä pari tuntia joten meille ei sillon tytön kaverit voi tulla. Ainakin nyt sellaset säännöt kun tyttö 6vee ja ei oikeen ymmärrykseen mene et kun isä nukkuu nii vois pitää vähän pienempää ääntä ja kun kaveri kylässä niin sillon meno hyvin helposti menee äänekkäämmäks.
Ja tällasessa 70neliön kolmiossa ei oikeen pääse nukkuu mihinkään niin hiljaseen paikkaan ettei äänet niin helposti kuulu.

v
Meillä oli käytössä tämä sääntö. Opetan sen myös omille lapsilleni kun hieman kasvavat. Ruokaa ei myöskään saanut aloittaa syömään ennen kuin kaikki istuvat pöydässä ja kaikilla oli ruoka edessä.
Joo näin on meilläkin aina kotona ollut, ja todellakin aion toteuttaa sitä itsekin. Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin.
Meillä ei kotona, mutta kun lapset olivat päiväkodissa ja nyt kun tyttö eskarissa koululla niin siellä tämä sääntö et pitää odottaa että muut ovat syöneet. Tuo kyllä on täysin ymmärrettävää ja varsinki tuolla koulussa ym

En tiedä onko tää mitenkää outo sääntö mutta isovanhemmillani oli sellaset säännöt ettei me tutut lapset saatu mennä kahvipöytään vieraitten aikuisten kanssa, vaan piti odottaa että vieraat/aikuiset kahvitteli ensin ja sitten päästiin me.

Mäkin olen tästä säännöstä aina pitänyt, mutta totesin aikanaan että miehen siskon kanssa istuessa samassa pöydässä se oli oikeasti mahdotonta. Siis se nainen syö NIIN kauan, 1,5 tuntia vähintään yhtä lautasellista. :eek: Ja huomaan omassa lapsessakin merkkejä siitä että se syö ja syö ja syö ja syö... vaikka kuinka kauan. Eikä kokoajan viitsis olla hoputtamassa. :/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mäkin olen tästä säännöstä aina pitänyt, mutta totesin aikanaan että miehen siskon kanssa istuessa samassa pöydässä se oli oikeasti mahdotonta. Siis se nainen syö NIIN kauan, 1,5 tuntia vähintään yhtä lautasellista. :eek: Ja huomaan omassa lapsessakin merkkejä siitä että se syö ja syö ja syö ja syö... vaikka kuinka kauan. Eikä kokoajan viitsis olla hoputtamassa. :/
Poikkeustapaukset on tietty erikseen :) Meilläkin isän äiti on ollut kovin hidas syömään jo vuosikaudet, ja siinä sais istua sitten kolme tuntia jos sitä jäis odottamaan. On kai niin paha refluksi tai jotain, ettei vaan onnistu nopeemmin.

pihtari
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierastus:
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
yhden kaverin kotona sai ottaa vessapaperia yhden arkin pienempään ja kaksi arkkia isompaan hätään, en tainnu kyllä uskaltaa koskaan käydä siellä veskissä..
Serkun luona ei saanut vetää vessanpönttöä pissalla käynnin jälkeen :S
Näitä on edelleen. Jos talo ei ole kunnallistekniikassa ja talolla on oma jätevesikaivo. Tää on vaan niin oksettava sääntö viemariverkostoon tottuneelle.
Moni tekee näin myös ihan säästösyistä. Se pieni pissa ei siellä niin paljoa veden seassa seuraavaa haittaa. Meillä ei joka pissan jälkeen vedetä vessaa. Mutta toki vieraat saa vetää...
Sori mut pakko kysyy, siis puhutko ihan aikuisten vessakäynneistä vai lasten. Kyllä mä ainakin haistan jos joku ei oo vessaa vetäny eikä oo kovin miellyttävää..
Puhun sekä että. Mutta tässäkin tietenkin käytetään järkeä. Ei esim. jätetä pissaa koko päiväksi sinne pönttöön seisomaan. Mutta aamullakin meitä käy perä jälkeen kaksi lasta ja kaksi aikuista pissalla ja olisi suorastaan järjetöntä vetää se vessa joka välissä. Lasten pissat kaadan usein vain pönttöön ja sitten vielä huuhteluvedet päälle ja jätän sinne odottamaan seuraavaa vetoa. Ei ne siellä millekään haise.
Huh, huh. Tulee mieleen eräs mummo,kun olin kahvilassa töissä. Tuli asiakasjonon ohi ilmoittamaan wc:ssä käydessään, että "En sitten vetänyt vessaa!"

Tätä samaa myös noudatan itse, vaikkei sitä mulle oikeastaan ole koskaan opetettukkaan. Miehen vanhempien luona odotin aina mieheni ja sitten nousin hänen kanssaa yhtäaikaa pois ruokapöydästä.
Jatkan tätä myös lapselleni, en kuitenkaan niin orjallisesti. Vaan jos lapsi sanoo, että en syö, ei ole nälkä, niin istuu niin kauan pöydässä kun muut ovat syöneet. Mutta jos on nätisti syönyt lautasen tyhjäksi, annan luvan poistua.

Serkkujen autossa ei kesähelteilläkään saanut avata ikkunaa, ettei tule kasvohalvausta :whistle: Koulukaverin autossa ei saanut puhua, kaveri oli ihan paniikissa jos vahingossa avasin suuni tai yritin kuiskata jotain. Yhdelle kaverille ei ikinä saanut mennä kylään koska niillä oli niin sotkuista. Eivät kylläkään tehneet asialle mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Ei täälläkään vedetä vessaa ainakaan öisin jos kusella käy.
Ei mekään vedetä öisin, ihan siitä syystä että nykyään on tuo lapsukainen hirveän herkkäuninen, puhumattakaan miehestä. Muutenkin katkonaisia öitä takana jo puolitoista vuotta niin ei viitsi edes sitä riskiä ottaa, että öisin alkaisi pönttöä huudattaa yhden kusen takia. :/

Aika paljon oon elämää nähnyt ja erilaisia ihmisiä tavannut (mikä on tietty vaan postitiivista),mutta se jäi mieleen kun ala-asteella kaverin luo kylään mennessä hänen äiti halusi tarkistaa vieraiden sukanpohjat...ei ole vielä selvinnyt mitä hän sieltä etsi ;)

vieras
Mun parhaan kaverin luona ei saanut käydä lapsivieraat vessassa, jos sen mummo oli lähistöllä. Tuli äkkilähöt jos mummo huomas, että joku muu laps oli menossa vessaan ja kauhee huuto ja ajatus "mene kotias paskomaan siitä!". Meni kauan ennen ku uskalsin edes koulussa käydä vessassa ilman sydämen tykytyksiä.

vieras
Kaverin luona tultiin huutamaan jos vessanovea ei laitettu ihan kiinni, vaan jätettiin vähän (5mm) raolleen sieltä lähtiessä. Myös jos unohti valot jonnekin, lapset sai huutoa. Juoda ei saanut lasista, vaan jugurttipurkista (aikuiset sai juoda mistä vaan)

Eräässä perheessä ei saanut pitää valoja päällä ollenkaan, lupa oli anottava lasten illan hämärtyessä. Yleensä silloin käskettiin ulos. Vesilasia ei saanut kuin luvan kanssa ei omat lapset eikä vieraat. Tv.n sai avata vain sillä sekunnilla kun joku odotettu ohjelma alkoi ja se piti katsoa alusta loppuun hiljaa, sitten heti telkkari kiinni.

laahkana
yhden kaverin kotona sai ottaa vessapaperia yhden arkin pienempään ja kaksi arkkia isompaan hätään, en tainnu kyllä uskaltaa koskaan käydä siellä veskissä..
Mun 30-vuotiaalla kaverilla on edelleen tällainen sääntö. En kyllä noudata sitä :D

Yhteistyössä