outoja sääntöjä mitä muistatte lapsuudesta kavereiden perheissä??

  • Viestiketjun aloittaja outojako
  • Ensimmäinen viesti
työt?
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Alkuperäinen kirjoittaja cupcake:
Mun kaverilla oli perheen saunavuoro lauantaina klo 15-16. sen jälkeen ei saanut lähteä mihinkään.

Olikohan kyse meidän perheestä kun olin lapsi, saunavuoro alkoi vaan 16.30 :D
Ei me oltu enää mitään lapsia vaan liki teinejä...
me saunotaan edellaankin perjantaiain noinklo 16-17. minusta on vaan mukava aloittaavikonloppu sillä saunalla
miten siihen aikaan ehditte jo saunaan???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja työt?:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Alkuperäinen kirjoittaja cupcake:
Mun kaverilla oli perheen saunavuoro lauantaina klo 15-16. sen jälkeen ei saanut lähteä mihinkään.

Olikohan kyse meidän perheestä kun olin lapsi, saunavuoro alkoi vaan 16.30 :D
Ei me oltu enää mitään lapsia vaan liki teinejä...
me saunotaan edellaankin perjantaiain noinklo 16-17. minusta on vaan mukava aloittaavikonloppu sillä saunalla
miten siihen aikaan ehditte jo saunaan???
Rolloilla on ...aikaa. Lapset ovat jo kuolupäivänsä jälkeen ehtineet siivoamaan huushollin ja jos eivät, niin jäävät ilman saunamakkaraa!
 
Hiu
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Hiu:
Muistan yhden kerran, kun meni kaverin luo käymään, ja perheellä syttyi kauhee riita päälle (en muista mistä, oliskohan jostain siivouksista tms ollu). Kaverin äiti oli mielestäni muutenkin kauheen pelottava, myrtsi ja isokokoinen - rötkötti aina sellasella samettisella nojatuolilla ja oli ku jostain sadusta repästy. Se niiden riita ylty niin pahaksi, että mä pelästyin ja vedin nopsaan ulkovaatteet päälle ja hipsin kotiin sanomatta mitään (asuttiin melkeen naapurissa). Seuraavana päivänä se mun kaveri toru mua, että mun olis pitäny kyllä tulla sanomaan että mä lähen. Vissiin sen mutsi oli loukkaantunu ku lähin sanomatta mitään.

Ei nyt ehkä tässä mikään ihmeellisin juttu, mutta noin yleisesti ihmettelen tosiaan vaan sellasta riitelyä vieraan (ennenkaikkea lapsen) nähden.
riitely on normalia, meillä riidellään siloinku tuntuu sitlä, oli sti lasten kavereitakyläsä tai ei.
Aina ne kaverit on sitlti uskaltaneet tulla
Haha, mun mielestä riitely on normaalia ja ymmärsin sen kersanakin. Mutta luulis, että sä ymmärrät myös, että kaikki ei ehkä riitele samalla tavalla kun sinä ja sun perheesi.

Esimerkiks mulle lapsena EI ollu normaalia, että äiti kiljuu ja huutaa ja paiskoo tavaroita, niinku tää mun kaverin mutsi teki. Kaikki on toki erilaisii ja se pitäis ottaa huomioon. Mä koin tollasen riehumisen pelottavana. En haluis totuttaa lapsia seuraamaan sellasta - varsinkaan vaan sillä varjolla, että "riitely on normaalia".
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Minua pelotti käydä erään ystävän perheessä vessassa.Heillä oli sääntö,että pissan jälkeen sai käyttää yhden palan paperia ja kakan jälkeen kaksi palaa.Kylläsitä pidätteli kakkaa kotiin jossa paperia sai käyttää niin monta kuin tarvitsi.
Olisit vaan käyttänyt enemmän, ei kai ne niitä paloja laskenut, saatikka vieressä kytänneet (SE voisikin jo olla pelottavaa) :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja cupcake:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Hei nyt mäki muistan yhden.
Serkun perheessä oli lättyjä ja niillä ei saanu lapset laittaa samaan lättyyn sekä hilloa että sokeria vaan piti laittaa vaan toista. Onneksi sääntö ei koskenu vieraita :D
Mitä järkeä on laittaa sokeria "sokerin" (ts hillon) päälle? Ei meillä ainakaan laita kukaan, muttei kielletäkkään. Minusta se olisi outoa, jos molempia.
Eipäs ole kun hyvää! Hilloa hiukan, että tulee makua ja päälle sokeria, niit tulee se ihana rapeus ja makeus. Ehdottomasti molempia, mutta siis hilloa vain ohuelti!
Samanlainen sääntö kuin että leivälle ei saa laittaa yhtaikaa makkaraa ja juustoa.
 
ev
minä sain kerran nuhteet yhden kaverin äidiltä kun käytin kuulemma liikaa heidän vessapaperia. :D

ihmettelin myös niiden kavereiden perheitä joille ei koskaan saanut mennä kylää tai yöksi. tai ettei se kaverini saanut tulla meille yöksi. yhtä kaveria kiellettiin leikkimästä mun kanssa enää, koska olimme vieneet tyhjiä kaljapulloja kauppaan ja tää kaveri kertoi siitä äidilleen. ei kuulemma ollut soveliasta että lapset kuskaa kaljapulloja. saatiin siitä namirahat. ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kattimarri:
Alkuperäinen kirjoittaja vierastus:
yhden kaverin kotona sai ottaa vessapaperia yhden arkin pienempään ja kaksi arkkia isompaan hätään, en tainnu kyllä uskaltaa koskaan käydä siellä veskissä..
Joo, mun kaverilla oli tää sama sääntö!! :eek:
Mä olin lapsena pph:lla hoidossa ja olin sit jossain välissä varmaan pari viikkoa jollain sijaishoitajalla. Sillä oli kans tuo sama sääntö ja kun täti oli muutenkin hirveän tarkka kaikesta, niin en tosiaan olis uskaltanu käyttää enempää paperia ja tuo teki vessakäynnit kauhean vaikeiksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katiapatia:
Sellainen muistui vielä mieleeni, että tätini autossa ei saanut koskaan koskea ikkunoihin. Ei saanut tulla sormenjälkiä eikä mitään muitakaan "kuvioita" Syynä oli se, että tätini mielestä ne kuviot saattavat häiritä ajamista....
Meillä oli tää sama, Isäpuoli karjasi heti jos ikkunaan piirsi esim talvella autossa, tai jos vaikka nukahti takapenkille ja piposta jäi joku jälki huurteiseen ikkunaan, ni heti kauhee saarna!!! |O
 
njau
yhden kaverin perheessä yökyläillessä oli sääntö että koko perheen piti käydä suihkussa ennen nukkumaanmenoa ettei lakanat likaannu. sitten ruokaillessa piti juoda lasi vettä sitten syödä ja maitoon sai koskea vasta ruokailun jälkeen. sitten piti penkillä pureskella 5minuuttia purkkaa. vessaan piti kaikkien mennä peräjälkeen purukumin syönnin jälkeen oli hätä tai ei. Heillä oli neljä lasta joista vanhin 15vee silloin, mutta oon ajatellu et jos säilyi järjestys paremmin ku kaikki on organisoitu noin?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kattimarri:
Alkuperäinen kirjoittaja Katiapatia:
Sellainen muistui vielä mieleeni, että tätini autossa ei saanut koskaan koskea ikkunoihin. Ei saanut tulla sormenjälkiä eikä mitään muitakaan "kuvioita" Syynä oli se, että tätini mielestä ne kuviot saattavat häiritä ajamista....
Meillä oli tää sama, Isäpuoli karjasi heti jos ikkunaan piirsi esim talvella autossa, tai jos vaikka nukahti takapenkille ja piposta jäi joku jälki huurteiseen ikkunaan, ni heti kauhee saarna!!! |O
Me saunassa aina piirrellään saunan oveen kun se huurtuu. Tai paremminkin tehdään tehtäviä lapsille siihen.
 
Kävin yökylässä kavereiden luona ja he meillä vasta kouluikäisenä, sitä ennen olin joskus poikaserkkujeni luona öitä. Siis sedät ja tädit olivat myös siellä yötä ! Enpä muista mitään erikoisempia juttuja, mitä mulle olisivat kavereideni vanhemmat sanoneet, ehkä olen vaan jo unohtanut ne tai ei ole jäänyt mieleen ! Saunassa kävin yleensä kahdestaan kaverini kanssa ja uimassa, maalla kun asuimme. Sain aika vapaasti olla onneksi.
 
v
Kaverini isäpuoli aina huusi kaverille, äiti ei tytärtä juuri puolustanut.
Toinen kaverini keksi aina kaikkea tuhmaa ja kiellettyä, ja jos jäi kiinni, sanoi että minä olin käskenyt tehdä, ja minulle sanoi myöhemmin, että oli pakko sanoa tai hän saisi turpaansa vanhemmilta :/
 
...
mun kaveri ei saanut tulla meille sisälle leikkimään jos ei ollu saanu siihen erityistä lupaa. Monesti sen äiti huusi vielä perään että sitten ei mennä sisälle leikkimään.. :eek:
 
vierailija
Herranjestas! Kaikkea sitä on! Mistä näitä urpoja sikiää?! Ehkä ihan hyvä, että suomalainen ns. kulttuuri saa edes hieman ihmismäisiä tapoja muuttoaallon myötä. Eli aikuisia kunnioitetaan ja ihmiset osaavat kommunikoida toistensa kanssa.
Huomion nostan äiteihin. Suomalainen perusnainen on niiiiiin hymytön kivi kuin olla voi. Suusta tulee pelkästään negatiivista arvostelua. Mistään ei voi antaa positiiivista palautetta, edes hymyllä. Pojat kasvatetaan ns. kuninkaan rooliin, joilta ei voi mitään vaatia.
 
vierailija
Ei saatu nukkua samassa sängyssä vaikka oltiin molemmat tyttöjä o_O

Kyllä me silti kaikukkain nukuttiin, tosin ystävämielessä. Kun pelättiin kaikkia ihme mörköjä.

Uskis äidistä se taisi olla liikaa :D
 

Yhteistyössä