oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

Turvotusta ilmeisesti liikkeellä useammalla... Mullakin on tänään ollut eka kerran ihmeellistä turvotusta. Toinen jalka ainoastaan ihan turpeena. Laitoin lentosukat ja se vähän helpotti. Katsotaan mikä on tilanne aamulla...

Googlettamalla raskausmyrkytys löytyy ihan asiallisia artikkeleita, mitä oireita kuuluu. Ajattelin itse soitella maanantaiaamuna neuvolaan, jos tämä ei tästä helpota.
 
Mul on turvotusta niin et kun sukat ottaa pois, niin sen resorin kohdalla on puolen sentin ura. /
Ihan kivan yllärin pisti sit tänään, huuliherpes. :( Raskaana ollessa ei etes suositella mittään rasvoja tuohon. Pääkin ollut kipeenä taas koko päivän eikä grammanen panadoli etes auta. Jospa huominen olis parempi päivä.
Eilen illalla tikutin pissan niin oli sit ilmestynyt sinne sokereitakin, mut join kyllä ananas tuoremehua eilen litran verran niin varmasti se syynä. Onneksi proteiinit ei olleet nousseet. Ketoaineet on hävinneet kokonaan.
Mä niin toivoisin et nää kaik oireet loppus ja pääsis nauttimaan viimeisistä raskausviikoista. Tämä on kuitenkin viimeinen raskaus mitä tulen kokoemaan, niin olisi ihana nauttia vielä hetki.
Jospas kaatuis isännän viereen maate puhtaisiin lakanoihin.
Kette ja ipanapipana
 
Voi voi! Sunnuntai aamu ja hereillä oltu taas tuolta seitsemästä. : / Ei muuten, mutta olen niitä aamu-unisia, jotka voisivat vapailla nukkua pitkäänkin vaan eihän se lapsiperheessä onnistu. :)

Facebookissa en ole enkä mene. Se ei jotenkin vaan ole minun juttuni. Muutenkin käyn normaalisti koneella niin harvoin, ettei siinä oikeen ole mitään mieltä.

Itkuisuudesta olen tässä raskaudessa jo osannut isäntää varoittaa, ettei ihmettele, jos joku päivä menee puhtaasti itkeskellen vaikkei syytä olekaan. Luulisi, että sekin olisi jo vanhastaan muistanut tämän mukavan herkistymisen, mutta täysin pihalla näytti olevan, kun tiskatessa pillitin tässä yhtenä päivänä. Ja todellakin ilman syytä. Nyt ei , toivottavasti, enää ihmettele, kun emäntä käyttäytyy omituisesti. =)

Viimein sain eilen käytyä kaupoilla kiertelemässä ja nyt on kaikki tarvittava hankittu. Ainakin toivottavasti. Tuntu vaan, että vauvahyllyjen kohdalla pää tyhjeni ihan totaalisesti eikä tullut oikeen mitään järkevää mieleen, mitä tarvitsen. No, vaipat ja pari pulloa sekä muutama tutti ja vähän muuta. Nii, ja ne parit uudet imetysliivit kanssa. Eiköhän sitä puuttuvat tarvikeet saa sitten hommattua myöhemmin. Jos niitä nimittäin jäi. Täytyy myöntää, että toi vähän uutta fiilistä tähän odotteluun, kun nyt oikeesti pääsi hipelöimään noita kamoja. Ja pojat olivat aivan innoissaan! ;)

Viikoista olen muuten tämän naperon kohdalla ihan pihalla! Ekan kanssa tiesin kuin apteekin hyllyltä viikot ja päivät, tokan kanssa tiesin viikot ja tämän kanssa en ollut oikeen varma edes kuukausista. Piti juuri tarkastaa, että minähän poksun parin päivän päästä nyt ollessa 30 + 5!! Eli kolmoset alkaneet ihan huomaamatta. :wave:
 
Pitkästä aikaa päivittelen omiakin kuulumisia. Olen lueskellut kyllä säännöllisesti teidän kuulumiset, mutta kun päivät menee töissä näyttöpäätteen äärellä, ei illalla jaksa ihmeitä. Olen huhtikuun viimeisiä synnyttäjiä lasketun ajan (30.4.) mukaan. Kun lähes kaikki muut ovat pidemmällä, omat viikot tuntuivat kuluvan tosi hitaasti varsinkin syksypuolella. Nyt kevät onkin kulunut tosi nopsaan ja viikkoja on mullakin tänään 29+6. Töissä on aika tiukka tahti, joten ihanaa, että koko ensi viikko on talvilomaa. Ajeltiin perjantaina kotoa Helsingistä Itä-Suomeen maalle loman viettoon. Äitiysloma on mulla alkamassa sitten vasta 23.3., eli vajaa kuukausi olis vielä töitä tän lomaviikon jälkeen. Kelalta ei ole vielä tullut päätöksiä, katotaan mitä ne maksaa mulle. Ä-pakkaus pitäisi saapua ehkä jo tällä viikolla.

(.)Oma olo on ollut tän viikon astetta raskaampi, viimeinen kolmannes nähtävästi tekee tehtävänsä. Kaikenlaista puutumista on ilmennyt (oikee jalka, jalkapohjat, selkä sekä puutumisesta aiemminkin kärsinyt pallean kohta). Öisin puutuvat lähinnä vain kämmenet. Joinain päivinä närästys on tosi kovaa, Renniellä oon vielä pärjännyt. Yöllä heräilen yleensä vain kerran wc-käynnille ja monesti aamuyöstä jään valvomaan aamuun asti, kun työasiat jää pyörimään mielessä. Supisteluja on ollut joka päivä, lähinnä lähes kivuttomia harkkasuppareita. Th sanoikin neuvolassa, että onpas sulla kosketusherkkä kohtu, kun alkoi heti supistelemaan, kun yritti kokeilla vauvan asentoa.

Neuvoloita on ollut kevätpuolella kolme: neuvolakäynti 3, lääkärineuvola sekä sokerirasitus tammikuussa. Sokerirasitus oli negatiivinen, eikä litkun juominen aiheuttanut edes pahaa oloa. Lääkärineuvolassa ultrattiin niin pikapikaa, että hyvä kun vauvaa edes näki. Kaikki oli kuitenkin kunnossa, painoarvio oli viikolla 26+4 900 g, kaikki siis hyvin normaalikäyrillä. Kohdunsuu oli vielä visusti kiinni.

4. neuvolakäynti oli meillä perjantaina. Neuvolakuulumiset siis viikolta 29+4:

painoa +423g/vko (nyt 55,15 kg, ekasta neuvolasta painoa tullut yhteensä n. 6,5 kg, ruoka maistuu hyvin!)
pissa puhdas
verenpaineet vähän koholla huonosti nukuttujen öiden/työstressin takia, mutta ei tarvitse seurata sen kummemmin
sf 25,5
tarjonta RT
syke 130-140
liikkeet ++

Seuraava neuvola onkin jo kahden viikon päästä!

Haikaranpesän synnytysvalmennukset ovat vasta 14. ja 21.3., joten olen käynyt parissa neuvolan perhevalmennuksessa, että saisi vähän tuntumaa siihen, mitä tuleman pitää. Ensisynnyttäjänä synnytyksestäkään kun ei ole samanlaista ennakko-odotusta, kuin joillakin aikaisemmin synnyttäneillä.

Hurjasti tsemppiä kaikille, jotka jännäävät pienen maailmaan tuloa etuajassa :heart:!

Vauvis, päivitätkö mulle iäksi listaan 34. Oma äitini sai esikoisensa 23-vuotiaana vuonna 1975 ja minä 34-vuotiaana vuonna 2012!

Tänään (jos suunnitelmien mukaan menee) nautitaan aurinkoisesta talvipäivästä ja kävelylenkistä, äidin 60-vuotisjuhlista ja anopin ihanista laskiaispullista :wave:!

Angie + kuutti 29+6
 
ihan pakko nopeasti kertoa unesta... tais olla muuten ensimmäinen vahva vauvauni raskauden aikana :confused: eikä ollenkaan niin kiva uni.
unessa olin koulussa (oikeasti olen kyllä työelämässä mutta haluaisin opiskella lisää...). koulussa huomasin että vauvan pää oli jo putkahtanut ulos, enkä ollut tuntenut minkäänlaista kipua... sitten tuli loputkin, ilman mitään kipuja. eli synnytin koulussa!!! eikä mies ehtinyt mukaan ollenkaan, ja oli kovin pettynyt kun unessa soitin hänelle että nyt poika syntyi... kaikki tämä tapahtui karkauspäivänä, joten sitä nyt odotellessa että mitä karkauspäivänä tapahtuu... hyvä puoli unessa oli se että vauva oli terve ja voi hyvin vielä kun päästiin sairaalaankin=)
 
  • Tykkää
Reactions: Löllöttelijä
Huomenta!

Mitähän GCS15 ja Sisulle kuuluu? Entä Annamariaplus2? :)

Täällä ei turvotusta ole juurikaan, päivän päätteeks huomaa sukkaa pois ottaessa et on jääny "raitoja" nilkkaan. Verenpaineet on nykysin korkeemmat ku koko raskausaikana, muttei mitään hälyyttävää -ainakaan omasta mielestä.

Facebookis oon, mut haluun pysyä anonyyminä eli palstailu rulaa ;)

Jos sitä pyöris aamupalalle kun nälättää.. Saa nähdä uskaltaako nokkaansa ulos pistää tänään kun luvannu melkoista lumimyräkkää :/

L & Nti S *PokS* 32+0
 
Ihanasti saa tuo kevätaurinko vauhtia tähänkin mammaan. Eilen innostuin niin siivoilemaan, että illalla vauva alkoi oikein kunnolla porailemaan alaspäin. Menkkamaisia kipuja ei niinkään ollut, mutta kovasti yritettiin masussa puskea alas. Valkovuotoa lirahtelee silloin tällöin.

Minä myös ilmoittaudun hellyydenkipeäksi. Mies kun vielä sattuu olemaan tyypillinen suomalainen mies, joka ei turhia puhu eikä pussaa... Itse saatan kyllä sitten yhtäkkiä kesken kaiken arkipuuhien kapsahtaa miehen kaulaan. Pikkumies meillä kylläkin on tullut selvästi äitiinsä, kun vähän väliä käy pussailemassa ja halaamassa. :)

Toivottavasti Ingerin perheessä tauti talttuu pian. Paranemisia!

Ripsiä ja kulmakarvoja en ole raskausaikana värjäillyt, mutta hiuksia olen värjännyt muistaakseni kahteen kertaan. Mulla kans oli ennen paksut ja pitkät ripset, mutta jostain syystä ne ovat nyt aivan onnettomat! :(

Nyt olen alkanut ihan kunnolla seuraamaan mahan laskeutumista, ja taas on hieman laskeutunut.

Mulla on kans tullut turvotusta. Sormiin ei niinkään, mutta mahassa ja jaloissa sitä kyllä on. Pitäisi vaan muistaa juoda kovasti. Raskausmyrkytystä mulla tuskin on, kun verenpaineet ovat niin alhaalla (noin 96/65).

Kelan hitautta olen minäkin täällä tuskaillut. Olen joulukuun loppupuolella laittanut vanhempainvapaa-hakemuksen ja reilu kk sitten kotihoidontuen-hakemuksen, niin kumpaakaan ei ole vielä käsitelty. Toisaalta ei hirveä hengenhätä noilla ole, kun saan palkkaa vielä 30.4. asti, mutta oishan se kiva tietää minkä verran sitä rahaa sen jälkeen tulee. Mulla alkaa äitiysloma huomenna! :)

Suska: Minäkin olen alkanut nähdä vauvaunia. Toissayönä näin unta, että synnytin ja vauvoja olikin sitten yllätykseksi kaksi. Toinen vauvoista vietiin pian teholle, mulle näyttämättä. Hoitaja vaan huikkasi että saat tämän sitten joskus 5 kuukauden päästä. Kyllähän sitä piti itkiä vollottaa niin, että taisin herätä siihen itkuun.

Mun pitäis tänään ottaa itseäni niskasta kiinni ja pakata sairaalakassi sekä laittaa vauvan sänky valmiiksi. Monta päivää oon aikonut, mutta aina on jäänyt tekemättä. Jos sitä nyt sitten...

Äittä ja Mussukka 34+6
 
Hiuksia olen värjännyt raskausaikana ehkä kolmesti, viimeksi eilen, ripset kerran, ja nuo ripset on kyllä nyt aivan onnettomat.. Pitäis vielä ens kuussa värjätä nekin.. Huomenna parturi ja histen leikkuuta kerroksittain :)

Nyt sämpylöiden tekoon :)

rv 32+1
 
Poks 30+0! :heart: Juurikin loppukuun odottajiin (LA29.4)lukeutuva :)

Turvotusta on. Mulle on aina tullut sukista herkästi jäljet nilkkoihin, kuten myös muistakin vaatteista jäljet. Nyt on nähtävissä nilkkojen paksuuntumista.. Vasemmassa kädessä on pistelyä aamusta iltaan, oikeassa heräämisen jälkeen puutumisen tunnetta. Ei vielä häiritse tekemisiä, mutta inhottavalta tuntuu.

Hiuksia oon värjännyt muutaman kk:n välein kevytsävytteillä, kestovärejä en ole käyttänyt. En tiiä onko niissä nyt niin eroja, myrkkyjä molemmissa. Kulmat on omasta takaa tummat, joten niitä en ole värjäillyt. Ripset samaten, paitsi ihan kuin ne olis lyhentyneet? Käytän ehkä enemmän nykyään ripsiväriä kuin ennen raskautta. Mun onnekseni hiukset ei rasvoitu enää niin nopeasti kuin aiemmin ja aivan kuin ne olis paksummatkin. Naamaan en ole käyttänyt rasvoja kovillakaan pakkasilla, joten sekin voi hyvin. Taitaa olla vitalis ainoa, jota oon vähä sipaissut poskiin..

Hellyydenkipeä mäkin. Aika ajoin saa huomauttaa, mutta tänäänkin se kovasti aamulla masua silitteli ja kuunteli :heart:

Meidän pitäis päästä eroon tosta vuodesohvasta. Sen paikalle tulee hoitopöytä (jota ei ole hankittu vielä).. Elloksen paketti tuli pe ja tässä oon miettinyt, et mitä jos se onkin poika ;) Sen verran tytönvärisiä vaatteita tilailin, notta :D Mies oli sitä mieltä, että enempää ei tarvi ostaa, vaikken edes ole paljoa vaatteita hankkinut.. Kyllähän noita saa lahjaksi ja siskojen poikien neutraaleja vaatteita.. Hankinnat on ollu meillä vähänpuoleisia: "onhan tuota aikaa". Herätys tuli nyt kun on vain 10 viikkoa LA:aan..

Lääkärineuvolassa oltiin ke: rv 29+3
painoa 434g/vko) yht. 10kg..
rr 110/74, hb 134, sf 26cm
tarjonnassa merkintä rt ja kyssäri.. eli kovasti tutkimuksen aikanakin mellesti..
syke 145 ja liikkeet ++
Kohdunsuu kiinteä, 3½cm
Ei kieltänyt imurointia.. Hyvällä mallilla.

Tein elämäni toista kertaa tälle kuukautta korvapuusteja ja laskiaispullia.. Onnistui paremmin kuin ekalla kertaa.. Pullantuoksuinen mamma yrittää kuoriutua.. Kunhan vain mun ei tarttis yksin syödä noita :D
 
Tuli tuossa mieleen, että oletteko huomanneet vaavelien liikkeissä jo eroja edelliseen? Viime yön jälkeen huomasin vaan ite, että meillä ei enää oikein kääntyillä ja pyörähdellä. Lähinnä "muljutaan" ja muksautellaan jaloin ja käsin milloin minnekin. Ne kuperkeikat on kuitenkin jääneet pois. Tuosta on vaan paha sanoa kummin päin se siellä on, kun lähinnä tuntuu, että epeli olisi vielä poikittain. Ainakaan kiinnittynyt se ei vielä ole. Sen verran vaihtaa kuitankin kylkeä välillä. Jos alkaa tilanpuute ahistaa, niin olisipa nyt kuitenkin suurin piirtein pää alaspäin. :rolleyes:
 
Mä olen kyllä värjäillyt hiuksia raskauden aikana, myös vaalentanut, mutta nyt laitoin lähelle omaa väriä niin ei juurari näytä ihan kamalalta heti.

Vauvan asento ja liikkeet: Mulla on ollut vaavi ns. oikeessa asennossa jo pidemmän aikaa eikä ole sen suuremmin tuolla käsitteekseni kylkeäkään vaihdellut. Eli selkä on mennyt tossa mun masun oikeella puolella jo ties kuinka monta viikkoa ja potkuja tulee lähinnä masun vasemmalle puolelle. Viihtyy just samassa asennossa ja samoin päin kuin siskonsakin :heart:

Hitto mä toivon, että toi talvi jo loppuis! Tänäänkin tuli lunta niin et ohhoijaa... Piti kaupassa käydä ja hyvä ettei auton pohja juuttunut kiinni isoillakin teillä (ja asutaan kuitenkin siis ihan kaupungissa) Nyt piha näyttää taas siltä ettei siellä ois lumitöitä tehty ollenkaan vaikka miehen kanssa pari tuntia huhkittiin :mad:

Mut eipä enää kauaa niin kuu vaihtuu (kevät!!) ja saadaan uus pino, jeeee :heart:

Mikäs muuten jassåån tilanne?

Reipasta alkavaa viikkoa kaikille masunkasvattajille!!
 
Viimeksi muokattu:
Kyselen täälläkin vielä et muistatteko miten se vauvan laskeutuminen menikään eli miten eka kertalaisella ja sitten esim. nyt kun kolmatta odottaa. Ollut toi alakerta tosi kipee monta päivää ja kaveri totes tänään et maha on tosi alhaalla. Eli vaikuttas et tää olis laskeutunut alas kun närästys loppu ja tosiaan tuo alavatsa niin kipee. Nyt rv 33+4.. Ihan urpo olo näiden asioiden kanssa vaikka kaksi lasta jo löytyykin mut viime kerrasta on kohta 6,5 vuotta aikaa..
 
  • Tykkää
Reactions: GCS15
Täällä ollaan taas tautisia :headwall: Pikkuisella oli eilen 40 asteen kuume, johtui kylläkin onneksi pahasta korvatulehduksesta joka on siis molemmissa korvissa eikä influenssasta. Itsellä kurkku kipeä ja yskittää ja hartijat tosi kipeenä! (Täytyy toivoa et mies hierois..) Tänään ei enää pikkuisella ollut kuumetta, mutta flaati ollut kyllä, että sain itekkin otettua kunnon päikkärit. Niin ja yöllä alkoi alapäätä TAAS hirveästi kutittaa ja lääkärissä sit todettiin ärhäkkä hiivatulehdus, ulkosynnyttimet on ihan turvoksissa ja kuumottaa. Että näin. Kyllä on tää raskaus ollu yhtä sairastelua: flunssaa, hiivatulehdusta, närästystä jne jne... Esikoisen odotusaikana en ollu KERTAAKAAN kipeä, ei edes huuliherpestä ollut ja tässä raskaudessa ollut jo 2 kertaa!! Ja pahoin pelkään että tulee taas, mulla kun yskä yleensä sen aiheuttaa :(

Joku kirjotteli siitä Elloksen starttipaketista joka on vaaleanvihreä/valkoinen, niin se on just se minkä mun äiti tilas tulevalle vauvalle :) Se on kivan värinen, vaikkei siinä mun mielestä kovin kiva kuosi ollut, mut varmasti tulee käyttöön!

Ääh, en jaksa nyt kirjotella muuta, ehkä huomenna nlakuulumisia...

_linn ja pikkujellona 34+2
 
Linn Mitä sää oot käyttänyt tuohon herpekseen. Mulla on jättirakkula tuossa suupielessä ja tosi kipee. :/

Mulla menee järki tuolla facebookissa. En oo jaksanut kirjotella mittään sitten keskiviikon niin heti kaikki et mitä he on tehenyt et oot hilijaa jne jne.
Plääh ei oikeen jaksa mittään ylimäärästä kun on on pari viikkoa ollut jo kamala stressi omista läheisistä. Mun äiti on ollut tosi huonossa kunnossa ja on ollut sairaala hoidossa pariin otteeseen. Itse en vaan ole voinut olla hänen kanssa tekemisissä että en saa tartuntaa. Hän pääsi perjantaina sairaalan eristyksistä kotiin. Onneksi äidin sisko voi toimittaa hänelle lääkkeitä ja ruokaa. Itse voin vain soitella ja kysellä kuulumisia. Äiti onneksi ymmärtää että ja itsekkin kieltää mua menemästä sinne. Sit vielä nämä omat vaivat ja miehen sairastuminen keuhkokuumeeseen syö mua nyt ihan tosissaan. :( Lapset on onneksi vielä toistaiseksi pysyneet terveenä.

Jospas lähtis nukkumaan ja toivoisi että huomenna olisi jo etes joku asia paremmin.

Kette ja ipana pipana ja huomenna olis sit POKS 33
 
Ihan ekaks kettelle jaksamista :hug:

Champion: En muista minäkään näitä juttuja, aivan urpo olo näitten asioitten kans täälläkin välillä :) Ja edellisestä synnytyksestä 5 vuotta :)

Vauvan liikkeet on täälläkin enemmän sellaista möyryämistä, tosin ei kovin monesti ole tuntunut sellaista että olisi ihan pyörähtänyt tuolla.. Aika rauhallinen masukaveri ainakin ollut, toivottavasti sit myös täällä ulkomaailmassa :) Keskiviikkona neuvola, katsotaan mitä sanoo vauvan tilasta, liekkö vielä poikkitila tai perätila... Sen näkee sitten..

Neiti80: Auts :O :LOL:

rv 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: neiti80 ja nykeröt
äittä-83 Ostettiin nämä mustina Hobby Hallista (ei näköjään enää ollut heillä valikoimissa): http://http://www.muksutalli.fi/tuote/13/babywelt-moon-kiss ja juuri sen takia kun meilläkin on tuo Britaxin kaukalo ja näihin sen saa adaptereilla kiinni. Adapterit täytyy vielä netistä tilata: http://http://www.lastenturva.fi/tuote/babywelt-adapteri-britax-moon-kiss-/4025583019498/ Tosi tyytyväisiä ollaan, nuo menee hirmu pieneen tilaan jos esim. jossain vaiheessa lähdetään lentäen reissuun niin nämä saa hyvin pakettiin, eivätkä ole kuitenkaan mitkään hempulat, vaan tukevat ja hyvät työntää!
 

Jaksamisia Kettelle ja sairasteleville!


Kiitos Vappuvaavi vinkistä. Nuo rattaat vaikuttavat hyviltä. Katseskelin pikaisesti netistä, että niitä ei täällä päin ole luultavasti myynnissä. Pitänee käydä lastentarvikeliikkeissä katselemassa valikoimaa.

Neiti80: Auts, enpäs ole ennen kuullut että napa voisi vetskarin väliin jäädä. :)

Täällä odotellaan kans kovasti kevättä ja kesää. Tulee ihanat muistot noin 3 vuoden takaa mieleen, kun esikoisen kanssa tultiin laitokselta kotiin, niin lumet oli sillä aikaa sulaneet kokonaan pois ja oli niin keväinen ilma. :)

Tänään sitten alkoi äitiysloma. :)

Äittä ja Mussukka 35+0
 
neiti80:LOL: auts!!
champion Mulla kolmas tulossa, ja edelliset ei oo laskeutunu pahemmin ollenkaa,saatika edes kiinnittyny. Kuopuskin oli vielä nii ylhäällä synnytyksessä ettei saatu imukupillakaa vedettyä pois..siksi jouduin sit leikkauksee (tai näin ajattelisi).
Mut kyl mä luulen, et jos närästys loppuu ja hengitys ns. helpottaa nii kyl se sit on alempana :)
äittä Onnea äitiyslomalle pääsystä:flower: Mulla viel 9päivää siihen :D

vauvanliikkeet kans semmosta työntelemistä ja muksimista:heart:
Sairastavat paranemisia!!!:hug:

Mitä kuuluu, jassåå, annamariaplus2 ja GCS15:wave:?

Tänne ei ihmeempiä, 9pvää tosiaan äitiyslomaan, maaliskuun alussa neuvolaan, ja 21.3. ois synnytytapa-arvio :)
Ja tosiaan, ensi viikolla sit toiseksi viimestä pinoa viedään, ja luulenpa et ens kuussa aletaa sit jo jakautuu:heart:

Mä kans niiiiiin kypsä talveen ja tähän lumeen!!! Sitäki tullee kokoajan lissää:kieh:
Ihanaa ku tulee kevät ja kesä!!!:cool:

vauvis ja tyttönen 33+5
 
Hiuksia en oo värjännyt, kun oon vihdoin ja viimein saanut ne natureilleiks:) Mutta ajattelin käydä värjäyttämässä ripset ja kulmat samalla kun meen pätkäsemään hiukset.

Turvotusta on sormissa, sormukset oon joutunut laittamaan kaulaketjuun. Jaloissa ei niinkään, mut oon pyrkinyt istumaan jalat ylhäällä, jos vain mahdollista.

Mä myös tunnustan olevani hellyyden kipeä, mut mies onneks tuntee mut niin hyvin, ettei tarvii kerjätä:)

Neuvolassa kävin viime to 30+3. Painoa oli 68,9kg, +200g/vko ja n.7kg yht. RR 108/70, pissa puhdas, turvotuksista ei ollu puhetta. Syke 150, sf-mitta 29cm, (yläkäyrälle takas), liikkeet ++, lapsivettä on kuulemma oikein hyvin ja tarjonta on rt! Eli on kääntynyt, mulla ei ollut asiasta mitään käsitystä:)
Meillä ei oo enää ä-poli käyntejä tms. vaan sekä lääkäri että th arvioi koon mahan päältä. Toisaalta olis ollu ihanaa vielä käydä ultrassa kurkkaamassa mukeloa, mutta enää ei oo niiiiiiin pitkä aika odottaa.

Sokerirasituksen tuloksetkin oli hyviä; 0h:5,0 1h:7,6 ja 2h:5,1 eli ei jatkoja asian tiimoilta.

-Sorel & mukelo 31+0
 
Hiukset oon kerran itse värjänny ja myös leikannu, ajattelin et käyn taas ennen ristiäisiä kampaajalla.

Vauvan liikkeet alkaa olemaan muljahtelua ja selvä rytmi päivässä, aamulla ja illalla möyrytään eniten. Jännän tuntusta kun liikkeeet on jotenkin sellasia "isoja", välillä tuntuu et tunkee pyllyä läpi ihosta :)

Sairastuttiin sitten koko perhe vatsatautiin. Mies ja lapsi jo aikasemmin, minä eilen, sillä erolla et mulla tuli myös yläpäästä, todella inhottavaa ja sitten kaupanpäälle kauhee väsymys ja viime yön valvominen. Onneksi lapsi nukkui yön hyvin, mut itteä valvotti kun piti koko ajan vahdata millon alkaa paha olo ja suuta kuivas. Nyt aamu mennyt vähän paremmin, mut onhan tää rankkaa kun itse kipeä ja lapsi tarvii hoitoa jokatapauksessa, raskaana olosta ja lapsesta kun ei saikkua saa :) Lähteepähän turvotukset!

Täytyy lähtee päikkiksille lapsosen kanssa :)

Lumista päivänjatkoa! Inger
 
Turvotukset ja se, että iho painuu sentin verran kuopalle, on ihan normaalia, itellä alkaa olla samaa ongelmaa. Siihen auttaa, ku juo riittävästi vettä ja malttaa välillä päivällä nostaa jalat ylös. Jos aivan älyttömäks turvotus menee, ni sit voi jo murehtia ja varsinki, jos tulee muutaki raskausmyrkytyksen oiretta.

Iho on mulla kans tosi hyvässä kunnossa, ei tosin aikasemminkaan ollu suurempia ongelmia, mut tuntuu, et nyt ei suklaansyönnistäkää tuu mitää kukintoja nassuun. :)

Värjäämiset on itellä jääny, mut lähinnä pihiyden takia ja siks, et alotin kasvattamaan oman värisiä hiuksia jo paljon ennen lapsen suunnittelua. Oon kyllä tullu siihen tulokseen, et oman hiuksen väriki on nyt raskaana jotenkin paljon mukavampi, ku aikasemmin. Kulmat ja ripset haluaisin värjäillä jossain vaiheessa, mut toistaseks pitäydyn noissa tilapäisemmissä värjäyskeinoissa.

Kantoliinan hankin Kimperistä, sellasen trikoisen. Veljen lapsilla oon sitä päässy testailemaan ja ne on molemmat ihan vauvasta asti rauhottunu liinaan, ku se on napakka paketti, että muistuttaa kai aika paljon oloja kohdussa. Rengasliinan aattelin jossain vaiheessa ommella, metalliset renkaat mulla jo on, mutta jostain tarvis löytää mukavannäköstä vinokudottua kangasta. Manducan kantoreppu on kans hankittuna. Se on repuista kaikista paras, ku säätövaraa on sekä kantajalle, että lapselle riittävästi ja se tukee lasta paremmin, ku monet muut reput. Manducaa voi kans käyttää ihan vastasyntyneellä ja se on alottelijalle helpompi, ku monet liinat sitomisineen.

Tänään ei oikeen meinaa lähteä käyntiin. Tultiin illalla myöhään veljen lapsia hoitamasta ja Helsinki oli jokseenki luminen. Aamuyöstä joskus 3:n aikaan heräsin, ku oli aurauskalustoa ikkunan alla ja siinä ne unet sitte menikin. Pari tuntia valvoskelin ja nukahdin vähän sen jälkeen, ku miehen herätysvalo alko sarastaa. Tänään on ollu sit tuskasta käydä kaupassa, ku jalkakäytävä on penkkojen peitossa, ni jotenkin on turvaton olo kulkee siinä tien reunaa pitkin melkeen autojen seassa, ku autoilijat ei oikeen tunnu tajuavan, et se jalkakäytävän melko olematon reuna on siinä ihan vieressä. Onneks kohta on kevät ja kesä!
 
Tänään sitten piti nöyrtyä ja soittaa neuvolaan. Siirrettiin torstain käynti keskiviikolle ja lääkärille, jos sais sairaslomaa. Mulla oli koko ajan sellainen mielikuva että olisin loppuun asti töissä ilman mitään ongelmia. Mut toi hoitotyö on ilmeisesti liian raskasta. Kiltisti huomioivat työnjaossa ettei mulle tule potilaita joilla menee sytostaatteja, mut tilalle sain 130kg vuodepotilaan ja pari muuta auteltavaa.

No, parin päivän päästä ollaan viisaampia. Eikä auta valittaa, kun pikkuisella kuitenkin kaikki tuntuu olevan hyvin.
 
Turvotusta ei täälläkään vielä ole, toivottavasti ei tulekaan ennen viime metrejä :) Viimeksi lihoin niin tuhottomasti niin sormukset piti ottaa pois jo 3kk ennen synnytystä :D Eikä ne mahtuneet takaisin kuin vasta 3kk synnytyksen jälkeen..

Hiuksia oon värjännyt kahdesti raskauden aikana, seuraavan kerran käyn luultavasti ennen ristiäisiä. Otsista oon ite lyhentänyt aina tarvittaessa, mutta eiköhän tää kuontalo selviä loppukevääseen ilman ihmeempiä leikkauksia sitä ennen :) Ripset ja kulmat oon värjännyt kerran, mutta oli niin huonosti tarttuvaa ainetta että en oo toiste jaksanut kokeilla. Täytyis käydä kosmetologilla joskus värjäyttämässä.

Iho on nyt parempi kuin esikoista odottaessa :) Mut eikös se oo niin, että tyttöä odottaessa ihosta tulee rasvainen ja herkempi finneille ja poikaa odottaessa iho kuivuu? ;) Mulla ainakin on ollut juurikin näin! Esikoista odottaessa naama rasvoittui koko ajan ja tuli hirveesti finnejä varsinkin nenän alueelle. Ja niiden tulo ei meinannut loppua ollenkaan, synnytyksen jälkeenkin vaivasivat kunnes tämä odotus lähti käyntiin :) Sitten tulikin mustapäät mutta onneks niistäkin pääsin jo eroon! Jalkapohjat mulla on kans tosi kuivat nyt ollut, ne ei oo koskaan ollut näin kuivat.

Onpa laiska olo kun en näin hienolla ilmalla oo lähtenyt ulos esikoisen kanssa. Aurinko paistaa ja pakkasta on vaan -5 astetta, ja sisällä ollaan.. Tarkoitus olis käydä kaupassa miehen tultua töistä, aamupäivästä laiskotti niin paljon ettei jaksanut vaivautua.. Ja nyt tyttö onkin nukkumassa.
 

Yhteistyössä