oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

Äittä: onnea vakipaikasta! =) Hieno homma!

Kette: onneksi tilanne rauhoittunut, toivottavasti pysyykin rauhallisena :)

Sairaalakassia en ole pakkaillu, oon miettiny sen verran, et mistä teen sairaalakassin :D En haluu mitään hirveetä matkalaukkua ottaa mukaan, en sentäs asumaan aio sinne mennä. ;) Kai sitäki vois alkaa pikkuhiljaa paikkailla, oispa valmis kun lähtö joskus tulee.

Horoskoopeista:
minä oon leijona ja mies oinas, saa nähä saammeko toisen oinaan perheeseemme :p LA on miehen syntymäpäivänä ja hän on vakaasti päättäny et laps syntyy kans sillon :D

Kavereista: Onneks ei ole sellaisia jotka oisivat kadonneet kuin pieru saharaan -tai sit en ole edes huomannu ;) Ystäväni joka vuosi sitten sai lapsen niin mä en osannu olla hänen tukenaan, lähinnä koska olin niin järkyttynyt tästä isästä.. Ja kaikki tapahtu todella äkkiä et mä menin totaalisen lukkoon.. No kun synnytti niin ollaan taas lähennytty entiselleen, raskausaika oli mulle jotenki tosi raskas ja nyt kaduttaa ihan sikana kun en osannu pukata omia tuntemuksia pois ja olla tukena.. :ashamed: Virheistä oppii..

Lääkärikäynti pitäs olla vikan kolmanneksen aikana joskus mutten tiedä yhtään koska se on.. Neuvola on 20.päivä ja jotenki ei yhtään nappais..

Vatsa kyl toimii päivittäin, välillä tahtoo olla turhan kovalla ja sit tulee verta sekä pukamat pullahtaa ulkopuolelle. Mut toistaseksi runsaalla juonnilla ja luumuilla on pysyny (Vaihteeksi/Vielä) ihan siedettävänä..

Mua välillä vituttaa valittaa jostain kivusta ym oireesta mitä raskaus tuonut tullessaan, koska on niitä ihmisiä jotka eivät lasta saa vaikka kuinka yrittävät ja haluavat. Siksi tuntuu väärältä kun itse raskauduin suht helposti (4-5kk yrittämällä) ja silti valitan kun särkee, ummettaa, on pukamaa ja kymmenen muuta juttua :( Mutta kai se kuuluu ihmisluontoon..
Itselläni on yksi ystävä joka ei ole raskautunut lukuisista yrittämisistä huolimatta ja on ollut epäonnea miessaralla niin tuntuu ettei halua fb:ssä hehkuttaa omaa onnea jos hän sattuu sen lukemaan. Vaikka voihan sitä muokata ettei hän sitä näe, mutta kumminkin.

Muutenkin kun näen ystäviä niin en itse alota puhumaan vauvasta ja raskausajasta.. Vasta kun joku kysyy jotain niin sitten, luultavasti johtuu siitä kun on ollut pari kaveria jotka ootusaikana eivät puhuneet mitään muuta kuin "minä minä minä ja vauva vauva vauva" mikä alko ottaa ittee kupoliin niin en halua olla samanlainen :$

Mutta täytynee alkaa tekemään ruokaa kun nälättää :popcorn: ja oikaseen pitkälleen kun istuminen alkaa ottaa koville..

Ps. Ujo ipana täälläkin! Kun oon itsekseni niin kova touhuuminen mut jos joku muu kokeilee vatsaa (vaikka mies) niin hiljaisuus laskeutuu ja hyvin harvoin mies tuntee liikkeitä :( Harmittaa miehen puolesta kun kovasti haluais niitä tuntea.. Eilen otin videoa kun temmelsi masussa ja laitoin sille töihin fb:hen videon =)

L & Ujopiimä 31+4 :heart:
 
Paljonpas oli taas tullut juttua ketjuun!

Kiitos ensinnäkin kaikille tsempityksistä:) Oon nyt saanut 2 kortisoni annosta vauvan keuhkojen kypsytykseen ja lisäksi käynyt tällä viikolla kaksi kertaa ktg-käyrillä. Kaikki on toistaiseksi ihan hyvin ja huomenna taas olis uusi aika ktg-käyrille. Jos huomenna kaikki edelleen ok ja viikonlopun aikana vauva liikkuu normaalisti (sain ehdottomat ohjeet tarkkailla liikkeitä tiheästi), niin ensi tiistaina olis sit se jännempi päivä. Tuolloin aamulla ensin mennään taas ktg-käyrille, jonka jälkeen ultrataan ja katotaan istukkavirtaukset + otetaan se lapsivesipunktio. Sen jälkeen kuulema saadaan miehen kans mennä syömään johonki ja sit soittavat naikkarilta, kun tulokset on valmiita. Jos epo-hormonipitoisuus on normaali, niin käydään vielä kerran tuolle päivälle käyrillä makoilemassa ja sit sen jälkeen tehdään jatkosuunnitelmat (joka tapauksessa meillä on hyvin tiheät seurannat istukan takia), eikä tätä raskautta tosiaan laskettuun aikaan istukan takia päästetä. Jos helmikuun ajan poju viel kasvaa tuolla masussa ja liikkuminen+käyrät on normaalia, niin maaliskuun aikana viimeistään meidän pikkunen tulee syntymään. Sairaalakassi kuulema kannattais jo pakata, teen sen varmaan viikonlopun aikana. Viikonlopun aikana siivotaan myös kämppä ja laitetaan kaikki mahdollinen vauvaa varten valmiiksi.
Alatiesynnytystä edelleen haikailen, mut kuulema sitäkin saan yrittää jos vauvan vointi on hyvä ja kestää supistukset. Jos alatiesynnytystä saan kokeilla, niin käyrillä ollaan sit koko ajan ja vauvalle pinni päähän, niin tiedetään varmuudella, kestääkö vauva supparit. Tällaisia suunnitelmia siis täällä. Juuri kävin naikkarilla tutustumiskäynnillä ja nyt ei enää niin paljon harmita, kun Kättäri vaihtuikin naikkariin.

Olkilla oli hyvä ja koskettava kirjoitus lapsettomuudesta ja sen aiheuttamasta surusta. En edes osaa kuvitella, miltä tuntui 12vuotta siitä kärsiä, kun itselle jo nuo 2 vuotta tuntui tosi raskailta - etenkin muiden tehtaillessa lapsia.

Onnea Äitälle vakinaistamisesta!:flower:

Tsempit myös kaikille muillekin, joilla ennenaikaisuus uhkana/todennäköistä :hug: Onneksi ollaan tosiaan kaikki jo aika mukavilla viikoilla.

Joku puhui täällä valkkarin lorisemisesta. Tänään säikähdin, et tuleeko lapsivedet, mut valkkaria se selkeesti sit olikin. Pikkuhousunsuojia tosiaan kuluu..
Vatsantoiminnasta. Mulla on ihan oikeesti KOKO raskauden ajan ollut tosi vilkas maha ja toimii monta kertaa päivässä. Auta armias, jos aamulla herätessä ei ole pönttö vapaana niin paniikki tulee! Mut ehkäpä parempi näin päin:)

Liitoskivuista. Mulla on hieman helpottanut. Täälläkin välillä on asentoa vaihdettu yöllä itkun kans ja kävely iltaisin kans ollut yhtä itkua. Mut nyt on paljon helpompaa, th sanoi, et vauvan kiinnittyminen vois siihen auttaa. Se nimittäin tukee lantiota. Nyt vaan on sit alkanut välillä vihlomaan lonkkaa/alaselkää.

Sairaalakassiin aion laittaa itselleni sisäkengät + suihkutossut (en halua sientä yleisistä kylppäreistä). Itselle kotiutumisasu, liivinsuojia, yöliivit, siteitä. Hygieniatarvikkeet, astmalääkkeet, neuvolakortti, vauvan unirätti (en taida sitä kotiutumisasua pakata kassiin, kun lienee vauva liian pieni syntyessään et vierihoito-osastolle pääsis, vaik rv36-37 syntyiskin), akkulaturi, kamera, ipod. En tiedä jäikö tosta nyt jokin tärkeä sanomatta. Tutista en tiedä vielä.

Mitäs muuta, ei nyt sytytä enää..
Niin piti munki kehua, et tää on kiva ketju:)

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti:heart:

Tiijona & Taavi 33+4
 
Hei

Onpas tullut tosiaan paljon tekstiä.

Horoskoopeista esikoinen on härkä ja kuopus oinas. Mies myös oinas ja mie kalat. Tästä tulee mitä todennäköisemmin oinas. Munkin mielestä näissä luonnehoroskoopeissa on perää.

Ketellä, Tijoonalla ja Jassåålla jännät paikat. Tsemppiä!

Sairaalakasseista vauvan kassi (jonka mies tuo sitten kun tulee hakemaan on valmis. Ainoastaan en ole saanu ommeltua niitä kotiintulovaatteita. Pitää joku pv saada aikaseksi. Mun kassin kaivoin tänään esiin, ja sinne jo nakoin suihkutossut ja tossut. Imetysliivit nakoin pesuun.

Lääkärikäynti on meillä silloin viikolla 36, mulla vielä yksi tarkastus tässä välissäkin. Ja ensimäistä kun odotin tehtiin synnytystapa-arvio ja lantio taidettiin kuvata silloin. Nyt saattaa olla sama edessä uudelleen, jos poju ei ymmärrä kääntyä vaan jatkaa perätilassa.

Äittälle onnittelut vakkaripaikasta :)

Mulla loppui sitten palkallinen saikku ja siirryin päivärahoille :( Oon nyt sitten siivonnu lasten kaappeja ja mynyt ylimääräistä pois fb:n kirppareilla. Ja on meillä kirpparipöytäkin nyt kaks viikkoa. Toivottavasti pääsen eroon mahd. paljosta turhasta tavarasta ja saan jonkun verran lisää rahaa. Puolikas palkka kun ei tuntunu kovin kivalta, ja ne päivärahat tulee sitten joskus.

Esikoinen oli viime viikonlopun kipeenä: korkee kuume ja oksentelua, tänään nousi sit kuopuksella kuume ja oksensi. Oltiin suunniteltu et huomenna mentäis serkkujen kanssa elokuviin katsomaan Risto Räppääjää, mutta se nyt sitten siirtyy :( Kuopus vielä rasittava sairastaja, vinkuu koko ajan. Esikoinen vaan nukkuu ja kattoo tellua kipeenä. Ja itte ei just nyt jaksais yhtään hypätä.

Kultakurkku ja Eemi 31+2
 
Jestas, yski päivä duunissa ja mä tipun ihan täysin kärryiltä, ihanasti tullut tekstiä.

Oli kyllä niin mahtavaa olla töissä, kipeitä suppareita ei tullut, mutta nyt on kyllä yläselkä niiiiiiiin kipeä. Yksi 2h palaveri oli ihan tuskaa istua paikallaan, mutta islti nautin niin paljon kun sain olla siellä. Toivottavasti ois maanantaina paikat ennallaan, niin lääkäri antaa mun olla enemmänkin kuin nää 2 päivää töissä. Tai no 2vko siihen jää ennen äippälomaa.

Ostettiin tänään jo syöttötuoli uudelle tulokkaalle. Kodin 1 oli alella tripp trapin kausivärit ja meillä yksi niistä väreistä (mustikan sininen) kuopuksella ja halusin sen saman tällekkin. Oon jo ehtinyt miettiin, että mahdanko sellasta enää mistään saada, mutta nyt kävi tosi hyvä tuuri. Oli nyt 129 (normi179). Sit mulla oli vielä 20 alekuponki, kun ostaa 100, ni hintaa jäi vaan 109 euroo.

Hyviä uutisia Tiijona:heart:

Mie oon kans oinas ja kovin tutulta kuulosti tuo oinaslapsen kuvaus:LOL:

Tsemppiä taudeista kärsiville, tää flunssa ei oo kyl kiva näin raskausaikana, eikä myöskään oo kiva hoitaa kipeitä, kun ei oo ite täydessä iskussa.

Ite oon aina pyytänyt/saanut tutin tayssista, en siis meinaa nytkään ottaa omia mukaan. Oon nuo tutit myös jemmannut pojille muistoina, vaikka kuopuksen tutin syönti loppuikin 2 viikkoon.

Nyt en muista mitä muuta piti kommentoida ja selkä särkee niin, että on oikaistava. Mies kävi ostaas mulle kirpeitä karkkeja ja tulista salsaa tacosipsien kanssa, kun en maista muuta ja tekee mieli herkkuja:popcorn::popcorn:

Pomppuli ja muru 31+6
 
Terveisiä pelkopolilta :wave: Ihan turha käynti mun mielestä jos ei olis ultrattu. Siellä oli erikoislääkäri joka ei edes itseään esitellyt ja tuntui vaan vähättelevän mun kokemusta/pelkoja. No, mut ultrattiin pikkuinen ja oikein päin siellä köllätteli ja painoa oli nyt n. 2300 g eli keskikäyrällä kasvaa :heart: Oli kyllä huojentavaa nähdä että pikkujellonalla kaikki hyvin! Tänään olen sitten silittänyt nuo pesemäni uudet vaatteet ja käynyt taas läpi esikoisen vaatteita ja lajitellut niitä.

Huomenna meillä tulee miehen kanssa yhteistä taivalta 9 vuotta :heart: Siitä 2,5 vuotta naimisissa. Pitäis jotain kivaa keksiä viikonloppuna :)

Olki: Ihan varmasti susta on tuntunut pahalta kun 12 vuotta jouduit odottamaan. Kokemuksesta tiedän itse miten vaikeaa tuo on (myös useiden vuosien rankka lapsettomuus takana ja esikoinen saanut alkunsa IVF:llä) mutta mun miehen siskolla ei ollut kuin vähän aikaa yritystä takana, samoin sillä mun kaverilla. Ja molemmat kuitenkin tietää meidän taustan, joten senkin vuoksi on tosi vaikeaa hyväksyä heidän käytöstä. Eikä miehen siskon käytös ole muuttunut nyt jälkeenpäinkään, vaikka heidän lapsi on meidän lasta vain 9 kk nuorempi. Silti sama käytös jatkuu edelleen, ehkä kuitenkin VÄHÄN lievempänä. No, mutta se on pitkä tarina...

Ihanaa, tänään oli niin kaunis ilma ja mä olin ainakin jo aistivinani kevään tulon! Rakastan kevättä ja varsinkin nyt kun odotettavissa on paljon muutakin :heart:

-Linn ja Pikkujellona 33+6 (Siirryn nlan laskuun kun muuten oon aina laskuissa sekaisin)
 
Tämä palsta on tosiaan ollut todella ihana henkireikä minullekin :) Kiitos siis kaikista vinkeistä ja tsempistä!

Nyt minäkin vähän puran pahaa mieltäni… Vauvojen kanssa kaikki on mennyt nyt viimeset 3 viikkoa hyvin. Välillä supistelee kipeästikin, mutta on myös useita helppoja päiviä. Neuvolassakin kaikki oli ok. Neiti80 – mullakin mahan koko vastaa yksösraskauden viikkoa 36 :) eli aika pysty massu on :)

Mutta siis se mun paha mieli johtuu työkuvioista. Olen jo saikulla, mutta meillä on töissä yt-tilanne menossa ja mulla ei nyt sitten ole paikkaa mihin palata :( Ei mua oikeastaan se häiritse, vaan tapa miten ikävästi tilanne on hoidettu ja nimenomaan pahoittamalla raskaana olevan ihmisen mieli. Tänään on sitten supistellut tosi paljon, kun jouduin olemaan töihin yhteydessä ja itkunhan se yhteydenotto aiheutti :(

Mutta yritän nyt keskittyä ihaniin asioihin, eli tuleviin ihaniin lapsosiin :) Jotka toivottavasti pysyvät massussa mukana vielä muutaman viikon.
Jouskari-80: kiitos horoskoopeista, niitä oli hauska lukea :)

Pipsa & twins 29+3
 
Kiitoksia onnitteluista! :)

Oysista ainakin kolme vuotta sitten sai vauvalle tutin kun pyysi, joten en ota nytkään tuttia mukaan. Luotan siihen, että sieltä saa.

Pomppuli on kyllä jaksanut hyvin töissä viikkoihin nähden. Itselläni on sellainen työ, että kyykkiminen, jatkuva liikkeessä olo ym. saivat aikaan supistuksia, joiden vuoksi jouduin jäämään suht aikaisen pois töistä. Työkaverit kielsivät mua tekemästä joitain juttuja, ja välillä tuntui että olin haittona siellä. Huono omatuntohan siitä tuli, kun olisi halunnut vielä pitempään töissä olemaan. Mutta ei voi mitään, tärkeintä on ajatella itseään ja vauvaa.

Mua vaivaa kans makean nälkä... Ruuan päälle pitää aina etsiä jotain hyvää. :)

Oliko Pipsa sulla vakkaripaikka? On kyllä väärin että raskaana oleva menettää työnsä! Mutta haleja sulle! Onneksi on ihania asioita, joista voi iloita. :)

Mutta nyt pitää lähteä nukkumaan, aamulla aina niin väsyttäis ku esikoinen herää... Ja ei auta ku nousta ylös laittamaan aamupuuroa.

Äittä ja Mussukka 34+3
 
Iteki piti tulla kehumaan etenki tätä ketjua. Kiitos teille! Ihana henki, vaikka tuntuu, että oma kirjottelu menee valittamiseks ja tyhmien kyselyks. :snotty: Mutta just se, että voi kirjotella omaan raskauteen liittyvistä jutuista, on ainaki mulle tosi tärkeetä. FB:ssä en kauheesti oo halunnu omaa raskautta hehkuttaa. On joitakin vanhoja koulukavereita, jotka sai lapsia aikasin ja tuntuu, että niitten maailma on pyöriny siitä asti niiden lasten ympärillä. Toki elämän tasapainopisteet muuttuu, kun tulee lapsia elämään. Mutta jotenki tuntuis hassulta jakaa niitä asioita ihmisten kanssa, joita ne asiat ei kiinnosta, jotka lähinnä ärsyyntyy niistä. Nooh, mä oon nainen ja mun mielipiteet voi vielä muuttua tulevaisuudessa. :D Mutta jotenki tähän ketjuun kirjottaminen on tuntunu paljo suojaisammalta ja mukavammalta, sitä koitin epäselvästi sanoa. :)

Kavereihin ei oo kauheesti raskaus sinänsä vaikuttanu. Tietty ei enää kutsuta mukaan niin herkästi "ku se ei voi juoda". Toisaalta ei välttämättä jaksaisikaan roikkua mukana jokaisissa kissanristiäisissä. Ja jos joku noin muuten suhtautuu mun raskauteen viileämmin, niin se on todennäköisesti niiltä vaan sitä, etteivät tiedä, miten suhtautuis. Monella ei ees oo vakkarisuhdetta, joten vauvat ja niiden hankita ei ehkä ole kavereitten ajatuksissa ollu kovin paljoa.

Läheisimmät kaverit on pysyny läheisinä mun vauvahömpöttämisestä huolimatta. :heart:

Mmmm... huomenna viimeset pakolliset koulujutut ja sen jälkeen voi tehä ihan mitä haluaa koska haluaa. :popcorn:
 
Pipsa :hug: Keskityt nyt sitten ihan täysillä tuleviin pienokaisiin :) Vaikkeihan tuo kivaa varmasti ole :(

Tutista en tiiä saako synnärillä vai ei, pakkaan varmaan mukaan varulta, eipä se tilaa ainakaan paljoa vie :)

Tänään tytön kerho, vien puol ysiin, sit menevät isälleen viikonlopuks, meillä ainakin olis tarkoitus siivota keittiön kaapit, ja siinä taitaa riittää hommaa ihan hyvin : / Mut pakko kai se on..

rv 31+6 (huomenna poksuu, mut tuntuu tällä kertaa et onko viikot jämähtäny paikalleen..)
 
saikulla taas.. kahdeksan päivä työputki oli ilmeisesti liikaa ja keskiviikkona iltavuorossa suppareita tuli aivan jatkuvasti.. maanantaina neuvolalääkärille juttelemaan ja tarkastamaan tilanne. Viime saikun jälkeen mulla oli vielä sellainen olo että haluan töihin takasi mut nyt mä kyl en enää halua mennä kokeilemaan. Olo on ollut tosi hankala tän viikon ja lisäks paikat on alkanut särkemään... En haluis potilaille alkaa tiuskimaan omaa pahaa oloani, mut keskiviikkona ei kyllä ollut kaukana etten antanut tulla tuutin täydeltä yhdelle mummolle joka ei mitään viitsinyt itse tehdä.
bluebaby eiks toi virtsan proteiini viittaa raskausmyrkytykseen?Tosin ilmeisesti täytyy olla muutkin oireet eli turvotus, korkea RR, kämmenten ja jalkapohjien kutina... harvemmin proteiini virtsassa tulehduksesta kertoo. leukosyytit ja nitriitit kertoo tulehduksesta.
sairaalakassiin otan mahd vähän tavaraa.. mies voi sitten tuoda jos jotain tuntuu puuttuvan. Vielä en ole pakannut kassia. TYKS.ssä on kuulemma tosi pienet säilytystilat joten ihan jo sen takia otan vaan välttämättömyydet. tutista meille sanottiin sen verran synnytysvalmennuksessa että ei kannattais ottaa koska imetys pitäis saada hyvään alkuun ennen kuin tuttia tarjotaan vauvalle. Joten ei vamaan sitten oteta tuttia.
 
Äittä-83 Oon ollut melkein 3kk saikulla ja nyt vaan palailin n. 2, 5vko takaisin duuniin, kun viikkoja tuo 32 täynnä ja kipeet supparit vähentynyt. Ja lisäksi teen vielä istumatyötä, ei mitään fyysistä, eli minäpä se vasta aikaisin jouduin pois jäämäänkin ja lusmulta on tuntunut. Tämä kaikki kuitenkin vauvan parhaaksi ja nytkin tunnustelen oloa, heti jos tilanne huononee jään kotiin. Tämä vaan tekee henkisesti niin hyvää, kun meillä on ollut kaikkea tässä alkuvuonna. Nyt ei koko aikaa yksinään kelile niitä juttuja kotona:)

Tutista oon kirjoittanut ennenkin ja vailla mitään virallista imetystietoutta, kehottaisin luottamaan omiin tuntemuksiin. Meillä nimittäin kuopus ei olisi oppinut juomaan rinnasta ilman tuttia ja taas esikoisen imetys olisi jäänyt siihen, että rintani olivat kaikesta hoidosta huolimatta ihan rikki, kun hän halusi imeä koko ajan. Molemmilla kerroilla olen saanut asiantuntevaa opastusta tayssista imetykseen ja molemmilla kerroilla ovat myös tuttia tarjonneet ja siis molemmat lapset olen täysimettänyt, vaikka kovaa taistelua se oli kuopuksen kanssa. En siis ole tutteja vastaan, enkä puolesta. Enemmänkin harmittaa sellaiset ehdottomat säännöt, että esim. tutti haittaa imetystä jne. Siis voihan näin joissain tapauksissa olla, mutta kun uskaltaa kokeilla siitä voikin yllättäen olla myös hyötyä. Ja vielä kuopus, joka hokas eka tutin imemisen ja sen avulla sain aina vaihdettua lennosta tutin rintaan, ei enää 2vkon jälkeen tuttia käyttänyt.

Muutenkin näin kolmatta lasta odottavana olen sitä mieltä, että neuvot ovat hyviä, mutta aina kannattaa muistaa, että lapset on kovin erilaisia ja ne ammattilaistenkaan neuvot ei aina päde omalle muksulle. Ennemmin kannustaisin luottamaan omiin vaistoihin, jos joku hyvä neuvo ei toimi, koittaa soveltaa tai kokeilla jotain muuta. Tämä ihan kannustuksena, varsinkin ekoja odottaville. Itse jotenkin koitin silloin itku kurkussa monia juttuja kunnes tajusin, että tää ei sit vaan oo meidän juttu. Ja en siis mitenkään ammattilaisia väheksy.

Pipsa: jos paikka menee tuotannollisista ja taloudellisista syistä, raskaana olevan saa irtisanoa käytännössä vain silloin, kun yrityksen toiminta lakkaa. Ei siis edes jos oma toimi lakkautetaan, pitää tarjota muuta tilalle. Nämä varmaan tiesitkin. Onneksi nyt tämä ihana kevätkäärö piristää, mutta on nuo isoja juttuja :hug:

Meinasin unohtaa poksua, hui

Pomppuli ja muru 32+0:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on vanhan äippäpakkauksen muovisuoja pesussa, samoin kuopuksen aikunen petari pinnikseen :) Aina löytyy jotain pientä mitä voisi tehdä.. Onko kellään ollut aiemmin tai meinaatteko nyt laittaa sänkyyn patja/ petarisuojaa siltä varalta, että lapsivedet menee yöllä sänkyyn? Mulla ei ollut esikoisen aikaan, eikä ne mennytkään kun vasta laitoksella, mut kuopukselta laitoin jostain kumman syystä sit vasta rv 41+ kun asia tuli mieleen ja lapsivedet alkoikin holahdella yöllä rv 41+5, eli suojuksesta todellakin oli hyötyä :) Laitan sen nytkin varulta jossain vaiheessa, helpompi tuo pestä kuin koko parisängynpetari.. Ja en siis laita sitä pientä mikä äippäpakkauksessa on vaan se on n.80x200 on sit jotain hyötyäkin jos sattuu vedet menemään :)
 
Viimeksi muokattu:
virtsan proteiini: Ei mun mielestä suoraan viittaa raskausmyrkytykseen. Mullakin oli proteiinia viime odotuksessa muutamalla kerralla, eikä ollut myrkytystä. Jos sitä on joka kerralla ja verenpaineet ym koholla niin sitten aletaan varmasti tutkimaan enemmän. Mulla ei ainakaan tehty mitään.

sängyn suojaus: Ei ollut viimeksi mitään, en tiedä nyt pitäskö laittaa, vois olla varmaan ihan viisasta:) Voisin jonkun pyyhkeen laittaa jokusen viikon kuluttua. Hyvä vinkki :)

Taas satais lunta, huooooooh. Tule jo kevät!!!!

c 33+3
 
Tämä ketju on pysynyt kyllä aktiivisena ja hyvä henki tosiaan tuntuu olevan! :)

Pomppuli: Mulla mennyt näköjään ohi, kun en aiemmin ole niin aktiivisesti täällä käynyt lukemassa teidän juttuja. Mutta kiva että pääsit vielä palaamaan töihin ennen äitiyslomaa. :)

Itellä on kans vähän rennompi fiilis odottaa tätä toista. Ensimmäisen kanssa sitä oli liian hötkyilijä, luin aivan liikaa kaikkia oppaita, ja yritin "väkisin" toimia niiden ohjeiden mukaan. Nyt sitä osaa enemmän käyttää maalaisjärkeä. Esikoisen kanssa oli koliikkia, univaikeuksia ym... Tutti piti ihan opettamalla opettaa, kun muuten olisi roikkunut koko ajan tissillä. Tuttipullosta ei oppinut juomaan ollenkaan, kun en uskaltanut sitä tarjota alusta alkaen siinä pelossa, että imetys häiriintyisi. Toivottavasti nyt auttaa vähän se, että itse osaa ottaa rennommin. Ainakin ajattelin tarjota pulloa tälle kakkoselle alusta lähtien. :)

Josefia kiitos vinkistä! Pitääpä itsekin laittaa muovisuojus sänkyyn siltä varalta että lapsivedet menevät. Edellisessä synnytyksessä vedet menivät kyllä vasta laitoksella kun puhkaisivat kalvot, mutta eihän sitä tiedä miten nyt käy.

Viime yö oli taas vaikea. Menkkamaiset kivut olivat juuri samanlaiset kuin silloin, kun edellinen synnytys alkoi. Pelotti ihan käydä vessassa tarkistamassa alkoiko verinen vuoto. Ei onneksi.

Onko muilla muuten maha alkanut laskeutua? Olen seuraillut nyt oman mahan sivuprofiilia, ja näyttäisi siltä että maha olisi hieman laskeutunut.

Äittä ja Mussukka 34+4
 
Meikä ei oikeen oo taas seuraillu kirjottelua, mutta jospa koittaisin nyt kunnostautua asiassa. :) Onpas tainnut jäädä sekin sanomatta, että ikää itellä on 24, esikoista odotellaan, 29.4.2012 laskettu aika ja synnyttämään kättärille. Tyttöolo on kovasti, masu näyttäis siltä, mutta ultrissa ei kysytty. On jotenkin vaan kivaa pitää viimeseen asti yllätyksenä. :)

Liitoskipuja tulee ja menee, samoin kun kädet puutuu joinakin öinä, oli nukkumisasento mikä tahansa ja aamulla tuntuu ihan reumaattiselta ennenku saa etenki sormet liikkeelle. Muutamana yönä on ollu semmosia ikäviä menkkakivun kaltasia tuntemuksia, mut toivottavasti kaveri jaksaa vielä kasvaa masussa. Koulua vielä vähän olis ennen äippälomaa ja tuskinpa opinnot tyssää äippäloman alkuunkaan. En jaksa asioista tehä sen suurempaa ressiä.

Sairaalakassin sisältöä oon pohdiskellu, mut pakannu en sentään vielä oo. Ajatuksena olis kans ottaa mahollisimman vähän kampetta mukaan, vaik kättärin valmennuksessa kätilö suositteli, et kannattaa ottaa jotain itelle kodikasta ja tuttua, mistä tulee hyvä mieli. Joillakin on esim ollu laavalamppuja sun muuta rekvisiittaa mukana.

Sängyn suojuksen on muutamat tutut todenneet hyväks, ku on lapsivedet menny joskus aamuyön tunteina. Itekki aattelin moisen käyttööni ottaa, kun tuplapetari ei mahu meijän pesukoneeseen, ni on vähän helpompi sit käsitellä pelkkää suojaa.

Tämmöstä tällä erää. Mä alan pakkailemaan reissukassia, ku mennään viikonlopuks hoitamaan veljen 2- ja 4- v. lapsia. :) Iloista odotusta!:flower:
 
mannamuu tervetuloa, ja pistelen sut sivulle :wave:

suojaamisesta En varmaan suojaa, ku esikoiselta meni vasta salissa veet ja tokasta ne puhkastii...
Kuitenki sit nyt menee ja paukahtaa kotona :LOL:

Täällä nivuset kyl nii kipeet, varsinki iltasella ku sänkyy menee |O Selkääki särkee, onneksi tässä aletaa oleen jo jokainen voitonpuolella pikkuhiljaa, ei ois ku yks kuukausi enää välissä, ja ens kuussa alkaa vauvoja ropisee:heart:

vauvis ja tyty 33+2
 
Neuvola kuulumisia:)
rv 29+6
Paino 48,6 +603g/vk
RR 107/64
Proteiinia oli hieman pissassa mutta annettiin vaan olla
Hb 98 ja tupla-annos rautaa pitäsi ottaa
Sf-mitta 26,5
Tarjonta RT
Sikiön sykkeet 140

Tuli käveltyä neuvolaan pojan kanssa rattailla ja meinasi usko loppua kun alkoi sattuu selkään ja nivusiin: / vielä kun arvioin että kävelen samassa ajassa kun ilman raskautta:D
Horoskoopeista..Minä oon neitsyt,mies vaaka ja esikoinen härkä ja tästäkin todennäköisesti jääräpää härkä siis tulossa:D
Voimia kaikille tasapuolisesti =)
Tänään poksuu 30+0:heart: vihdoin 3:lla alkavat viikot alkaa:)
 
Neuvolakuulumisia:
Viikot 33+1
Paino +162g/vko (jes, syömisen tarkkailu auttanut!!)
RR 152/85 (käski mittailla omalla mittarilla kotona)
Pissa puhdas
Hb 118
SF 30,5
Tarjonta RT (poju kääntyi just edeltävänä yönä :))
Syke 145-157
Liikkeet ++

Tällä ruokavaliolla olis tarkoitus siis pysytellä raskauden loppuun ja sen jälkeenkin, nyt oli painonnousu niin vähäistä että uskon tällä ruokavaliolla laihduttamisen onnistuvan suhteellisen nopeaan synnytyksen jälkeen. :) Parempi olis kun heinäkuussa on siskon häät tiedossa!!

Synnytystapa-arviossa en käynyt esikoisella, ei vissiin ole täällä käytäntönä käydä. En käy nytkään jos pysyy pää alaspäin. Mutta esikoinen on ollut niin iso syntyessään (reilu 4kg) että tätä ei anneta mennä yliaikaiseksi, vaan käynnistellään lasketun ajan tietämillä mikäli ei ennen sitä synny :)

Keski-Suomen keskussairaalassa saa vauvalle tutin pyytämättäkin, meillä esikoiselle oli laitettu tutti sänkyyn kun mentiin osastolle. Ja sen tutin saa aina kotiin mukaan.

Sairaalakassia aloin eilen miettimään, ja ajattelin ensi viikolla valita jonkun kassin ja ruveta pakkailemaan vauvan vaatteet ja muut valmiiksi ainakin.

Mä en aio siirtyä täältä palstalta FB:n puolelle, oon kokenut sen paikan niin turhaksi.. Raivostuttaa kun kaikki on vaan facebookissa. Olen siis ollut siellä ennen, mutta en nyt useaan kuukauteen.

Ystäviä löytyy täältä päin joitakin, mutta ei älyttömästi. Kukaan ei varsinaisesti ole kaikonnut raskauden myötä, vaan ne katos jo silloin kun opiskelujen jälkeen muutin takaisin kotipaikkakunnalleni ja kaverit jäi opiskelupaikkakunnalle. Tällä hetkellä taitaa olla 4 ystävää jotka käyvät kylässä säännöllisesti, heistä kaksi asuu virallisesti tällä samalla paikkakunnalla ja 1 ei, 1 taas asuu täällä viikonloput. Opiskeluaikaisista luokkatovereista ei kukaan ole käynyt koskaan täällä kylässä. Itse oon kyllä heidän luonaan käynyt, mutta eivät he jaksa tänne vaivautua.. Enää en ole menossa ennenkuin tulevat tänne ensin.

Horoskoopeissa mä oon vesimies, mies ja esikoinen on molemmat kalat. Kakkosesta tulee aika varmasti oinas :)
 
Huomenta

Meillä on kaikissa sängyissä Familonin petarinsuojat jotka on kosteudenpitävät, mutta hengittävät, joten muuta ei laiteta. Ovat tosi hyviä jos lapsilla tulee pissavahinko/oksennustauti yöll. Harvoinhan niin käy, mutta sillon kun sattuu, niin olen kyllä tykänny. Ostin pinnikseenkin sellaisen :)

Kuopus edelleen kuumeessa 39,9 oli just, annoin lääkkeet, saa nähä koska helpottaa. Esikoisella kesti 2 pv korkea kuume ja oksensi pari kertaa.

Raha-asiat mietityttää edelleen. Soitin liittoonki ja kysyin jäsenmaksuista, niin niitä ei kuulemma tarvi maksaa nyt sairaspäivärahasta, eikä äitiyspäivärahasta.

Kultakurkku ja Eemi 31+3
 
Heips!

Pikasesti kommentoin vaan että tosiaanki virtsan proteiini ei tarkoita aina raskausmyrkytystä, prot + voi tarkoittaa esim että joukkoon päässyt valkovuotoa. Älkää mammat huolestuko siis :) jos muitakin oireita alkaa ilmaantumaan niin sitten syytä tutkia.


Minski+pirpana 32+3
 
Moro!

Oli melko "nautinnollinen" aamu: en saanu ruhoani suoraks, ku otti niin mahaan kipeetä. Tuohon navan viereen kiristi ja sattu ett huh. Ilm.vauva oli siinä punkemassa ku oli ihan kova kohta ja ku hellästi tuupin poikaa siirtymään, kipuki hävis. Mahtaakohan olla jo ahasta toisella..

Tutista ei oo mitään kokemusta. Esikoinen ei oo sitä syöny, ei oo kyllä ees tarjottu jostain syystä. Mutta edelleen meen sen hetkisen tunteen mukaan. Lpaset ku tosiaan on erilaisia. Muutenki oon onnistunu ihmeen hyvin menee mutu:lla ilman sen suurempaa ressiä, paitsi imetyksestä mikä alko olee mulle eskoisesta melkein pakkomielle, ett saan sen onnistuu. Tällä kertaa en aio samaan ruljanssiin.

Suojus sänkyyn. Ei varmaan tuu laitettua. Jotenki olo on sellanen ett käynnistetään hepatoosin takia, ja sit salissa puhkastaa kalvot. Se on ainut kokemus, ni ei osaa muuta aatella ;)

Sairaalakassista sen verran, ett varmaan tulee sit joskus laitettua vaan ihan minimaalisesti kamaa kasaan. En varmaan ala sisustaa huonetta, vaikka se kyllä lisäis viihtyvyyttä. Niin tekis myös oma tyyny, kylpytakki ja yöpaita, mutta taidan tyytä sairaalan tarjontaan. "Nauttia" koko rahan edestä ;). Esikoisesta olis 10 päivää sairaalassa ja ihmeen hyvin pärjäsin puljun antimilla, vaikka olihan se ihanaa päästä sit kotiin :)

Menis nyt tää helmikuu nopeasti ja raskauden suhteen rauhallisesti, ett ehtis hyvin maaliskuussa laittaa kaiken valmiiks. Ja ett sappiarvot ja alat pysyis kurissa, ettei tarttis ennen 40 viikkoo käynnistää (vasta mahd.yliaikaisuuden vuoks).
Maaliskuussa tulee vielä mun paras ystävä miehensä kans meille viikonlopuks ja 17.pv pitäis päästä piipahtaa rakennusmessuilla. Sit vois poika syntyä ;)

Nyt pitäis mennä tekee kakkupohjia ym.leivonnaisia huomiseks.

Oikein rentouttavaa ja kevään tuoksuista viikonloppua kaikille!

Marimi ja poikanen 33+5 (kuin myös tuntuu ett nyt on taas joku tihkovaihe tässä viikossa...)
 
Juu en minä siihen raskausmyrkytykseen uskokaan,olis mulla varmaan vähän heikompi olo :D Vaikka nyt kyllä paino noussut melko reilusti ja turvotus kovaa...Uskon kans että on väärä hälytys kun ei mulla edes mitään pissatulehdus oireita. Ja jos olis r.myrkytys olis mulla nuo paineet korkeammat. Ja niinku terkkakin sanoi niin ne niiden liuskat jolla mitataan on tosi herkkiä että saattavat reakoida esim. valkovuotoonkin jos sitä pääsee pissaat. Joten ei tässä mitään paniikkia ole =)
 
Joo mullakaan ei ollut mitään kokemusta vesien menosta esikoisen jäljiltä, koska kalvot puhkaistiin tosiaan laitoksella, mut joku "sisäinen ääni" yhtäkkiä silloin rv 41+ kun jo TODELLA odottein vauvan syntymää käski minun laittaa suojus sänkyyn, käynnistys aikakin oli jo varattu ja olin varma, et sinne mennään, mut silti vaan 2 päivää ennen tätä syntyi tyttö ja lapsivedet todella meni osaksi sänkyyn syntymää edellisenä yönä :) En tiedä miten minä sen suojan älysin laittaa, kai se oli siät äidin vaistoa :)
 
Alkuviikolla oikein ihmettelin miten hyvin raskaus on sujunut että ei ole pahemmin kipuja ollut....mutta annas olla kun sen sanoin ääneen niin muutaman päivän päästä alkoi selässä tuntumaan ja se ei ota mennäkseen pois joten tuli varmaan jäädäkseen :LOL: mutta eipä täs tarvi ehkä 9kk enää selkäsärystä kärsiä niinku esikoisen aikana.

Sairaalakassia minäkään en ole vielä pakannut enkä ole edes vauvan vaatteita vielä pessyt kun hoitopöytä uupuu edelleen. Ei ole minne niitä vaatteita laittaa.

Mietin sängyn suojausta eilen mutta en tiedä miten sen tekisin...meillä paksu yhtenäinen 180 cm leveä petari. Olisko kellään ehdotuksia? Monesti sitä paitsi löydän itseni aamulla miehen kyljestä joten koko sänky ehkä suojattava tai sit loppuajan ehkä pysyisin omalla puolella.

Muuten oma napa on iso, maha vaan kasvaa :LOL:

Piiper ja poika 31+jotain
 

Yhteistyössä