onnistuuko jauhelihapihvit ilman korppujauhoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja f
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en voi ymmärtää tätä ihmisten intoa jatkaa jauhelihaa jauhoilla :o

Jatkettahan ne jauhot, ryynit, leivät, perunat jne. vain on, joita monet lihapulla/pihvitaikinaan laittaa. Niillä jatketaan taikinaa, on ollut tapana silloin kun liha on ollut arvokasta ja ihmisillä ei ole ollut varaa laittaa ruokaa pelkästä lihasta. Korppujauhot turpoaa nesteessä ja saa ruokamäärän näennäisesti kasvamaan. Samasta lihamäärästä riittää enemmän pullia/pihvejä. Mutta onko se ravitsemuksellisesti järkevää ja fiksua? NO EI. Eihän niillä jauhoilla ole mitään ravintoarvoa! Pelkkää höttöä.

Taikinan koossapysymisellä ei ole mitään tekemistä korppujauhojen kanssa. Kanamuna sitoo taikinaa jonkin verran, mutta kyllä ne pivit ja pullat ilman munaakin onnistuu. Liha ja mausteet + muna sekaisin, taputellaan pihveiksi tai pulliksi ja paistetaan.

En ole ikinä tajunnut miksi jauhelihapihveihin pitäisi mitään jauhoja työntää.. Pari kananmunaa heitän sekaan ja mainiosti pysyy kasassa, myös grillissä valmistettaessa, nam! :)

Ei hyvänen aika mitään korppujauhoja tai leivämuruja sinne jauhelihan sekaan. Sen jauhelihapihvin
voi sitten laittaa leipäviipaleen päälle, jos siltä tuntuu.
Kananmunaa voi seoittaa jauhelihan joukkoon halutessaan, tekee siitä hieman helpommin koossa kestävän. Sekoittaminen ei sitten tarkoita sitä, että lihaa puristellaan ja vaivataan kaikella tarmolla;
vaan kananmunat hellävaraisesti käännellään lihan joukkoon.
Pihvit muotoillaan sitten varovasti käsissä, niin että ne jäävät kuohkeiksi ja laitetaan pellille, pannulle tai grilliin sen enempää taputtelematta.
Mikäli kyseessä pelkkä nautajauheliha, voi (pitää) pihvi jättää sisältä vähän punertavaksi.

Kun kerran saat kunnolla valmistetun grillatun jauhalihapihvin, et huoli korppujauho korvikkeita.

Meillä tehdään aina ainakin koulussa (olen kokkilinjalla valmistumassa kokiksi) ihan korppujauhoon että ei ne välttämättä mitään jatkeaineita ole, pysyy pihvi pyöreänä ja sileänä reunoilta niinkun kuuluu ja ei hajoa murusiksi helposti. Mitä itse olen ilman kokeillut niin reunoista tulee helposti epätäasia ja pihvit "pyöristyy" eikä pysy ns. lättäninä eli pihveinä vaan alkaa muistuttaa pullaa. Korppujauholla sama ilmiötä ei tuu yhtä helposti. Mut tapoi on monenlaisii, niin monta kun on tekijääkin joten jokanen tyylillää :) korppujauhos tietty se huono puoli et jos ei saa sitä sinne sekaan tasaisesti (esimerkiksi turvottaa liian kauan) saattaa jäädä äklöjä jauhopaukamia sinne sekaan = ei kivaa. Mutta kun sen hyvin teke niin onnistuu tosi hyvin korppujauholla!

Naudanjauheliha ei tarvitse mitään sekaan eli huoneenlämpöisestä paketista vaan suoraan pannulle. Pintamausteeksi suola ja pippuri. Nesteen noustessa pintaaan kääntö ja vielä vajaa minuutti pannulla. Tuossa on elämäsi parhaat jauhelipihvit.

Onnistuu. Itse teen usein niin, että laitan jauhelihan muussaantumaan monitoimikoneeseen ja heitän sekaan vähän öljyä, paprikaa, mustapippuria ja suolaa. Taputtelen ja paistan uunissa/pannulla.
Samalla ohjeella, vähän enemmän jauhelihaa vaan, esim. 800g käärii pötkön folioon ja heittää uuniin 100asteeseen 4tunniksi ja pääsee nauttimaan kebabista :)

[QUOTE="Anne";25893084]Onnistuu. Itse teen usein niin, että laitan jauhelihan muussaantumaan monitoimikoneeseen ja heitän sekaan vähän öljyä, paprikaa, mustapippuria ja suolaa. Taputtelen ja paistan uunissa/pannulla.
Samalla ohjeella, vähän enemmän jauhelihaa vaan, esim. 800g käärii pötkön folioon ja heittää uuniin 100asteeseen 4tunniksi ja pääsee nauttimaan kebabista :)[/QUOTE]

Maistuuko tuo oikealle kebabille?

Yhteistyössä