Onko tämmöinen koti normaalia?!?!? :O

• Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sirkkeli";28728765]No kyllä rupes vaivaamaan, kun joka stanan kuvassa helevetinmoiset sotkut. Ja pieniä lapsia. Mutta kukin tyylillään. Myöntäsit ennemmin kuin puolustelisit, ettette ole mikään siisti perhe yleensäkään. Kuvat paljastaa.[/QUOTE]

kovinkaan moni noista kuvista ei ollu ees otettu meillä, haluaisin mielenkiinnosta tietää mitä kuvia mahdollisesti tarkoitit... lastenhuone toukokuussa on juuri siivottu, lattialla näkyy olevan pehmolelukoira... olohuone toukokuussa, ainut "sotku" jonka minä näen kuvassa on leikkimatto, tietokonepöydän paperipino ja rahilla olevat vaatteet jotka on juuri vaihdettu juhlavaatteisiin...

"vieras"
Jaahas, pitäisiköhän ottaa meiltä kuva, on vähän tommosta nyt täälläkin. Kaljatölkit on kyllä vaan tiskipöydällä, ei sentään enää olkkarissa :D vaan kun oli rokki viikonloppuna ja siellä luuhatessa meni aika ja tänään tuli lapset kotiin ja niiden kanssa ollaan vaan oltu ja väsyttääkin vanhaa, kun on liian vähän nukkunut viikonloppuna. Ehkä sitä huomenna jaksaa siivota sitten. Ei minua epäjärjestys haittaa. Olen pitänyt ihan normaalina, että aina ei kaikki kamat ole paikoillaan, kun oikeastaan kaikilla tuntemillani ihmisillä on välillä niin. Joskus väsyttää, ei ole aikaa, on kipeänä jne.

kfkfkf
"Mikä ihmeen harhaluulo tää on, että pitäisi koko ajan (tai aina edes päivittäin) siistiä paikkoja, että siisteystaso pysyisi hyvänä?"

No meillä ainakin tarttee kokoajan olla siivoamassa jos meinaa oikeesti pitää paikat siistinä. Monta kertaa päivässä saa siivota keittiön. Jos on tulossa vieraita, niin 5-10min pikasiivous, sisältäen ylimääräisten tavaroiden poiskorjaamisen, imuroinnin ja pikaisen pintojen pyyhinnän, keittiöstä varsinkin.

Jos perheessä on neljä lasta, voin kuvitella kuinka paljon saa olla siivoamassa, että olis kokoajan siistiä. Silleenhän se pysyy siistinä kun heti korjaa tai pyyhkii, mutta neljän lapsen kanssa saattaa olla mahdotonta

en mää oo tätä kuule ees alottanu :D sain ihan vinkin tästä päivittelystä seuraavana päivänä... ja muutin sen suljetuksi että saisitte lopultakin mielenrauhan ettei tarvi suurennuslasilla joka ikisestä kuvasta ettiä sotkua

niin ja en oo kyl kauheesti ees koko kaksplussalla käyny just tän ihme riehumisen takia...

Viimeksi muokattu:
astalea
Meillä on sotkua, just leluja siellä ja t-paita täällä, kynä ja paperi unohtuneet pöydälle jne. Siivoilen jatkuvasti, mutta aina ilmeistyy uutta. MUN mielestä meillä on kuitenkin melko nättiä ja viihtyisää (blogin kuvissa ei mielestäni ollut viihtyisää, mutta ehkä ovat tottuneet).

Jos perheessä on neljä lasta, voin kuvitella kuinka paljon saa olla siivoamassa, että olis kokoajan siistiä. Silleenhän se pysyy siistinä kun heti korjaa tai pyyhkii, mutta neljän lapsen kanssa saattaa olla mahdotonta
Mulla on kahdeksan lasta ja meillä on suht siistiä. En laske sotkuksi lasten leikkejä lattialla, ne siivotaan kun leikki loppuu. 2-vuotias osaa laittaa lautasen tiskikoneeseen ruokailun päätyttyä, viedä likaiset vaatteet pyykkikoriin kun päältään riisuu.

Ei meillä neuroottisesti tehdä koko ajan jotain, riittää kun jokainen tekee osuutensa. Keittiö ja eteinen meillä imuroidaan joka päivä muruista ja hiekasta (ai kauheeta, se on varmaan sitä neuroottisuutta). Siihen menee 5min. Keittiö siistitään aina ruokailun päättyessä, eikä siihen todellakaan mene aikaa kovin kauan kun perustaso on kunnossa.

Muoks. Lisään vielä, että tässäkin asiassa se malli on se juttu. Pienemmät oppivat isompia matkimalla.

Mutta sehän on tyypillistä näille kirjoituksille, vain ääripäät on olemassa - jumalaton sotku tai neuroottinen siivous.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Meillä ei oo ikinä sotkuista jos ei lasketa lasten leikkejä jotka siivotaan kyllä kun leikki loppuu.
Mä en tajua mikä siinä on vaikeaa, laittaa tiskit koneeseen, viedä pyykit koreihin, raivata turha tavara helvettiin ja järkätä kaikelle paikkansa.
Turha puhua sädekehän kiillotuksesta, en tiedä montaa perhettä jossa siisteys olisi aloituksen tasoa. Kyllä ihmisten kodit ovat siistissä kunnossa ja puhtaana pääosin. Ehkä riippuu myös ystäväpiiristä...
Arvioisin että vartti aamulla, vartti illalla ja tarkempi siivous kerran viikossa riittää pitämään kodin siistinä kun kaikki perheenjäsenet oppivat tietyt rutiinit joilla koti pysyy kuosissa.
Mä en voisi rentoutua sotkuisessa kodissa, ei se tuntuisi kodilta. Kaatopaikalta ennemminkin
Mieheni ex oli ollut todella laiska siivoamaan, mies oli yksin hoitanut kaiken ja nainen oli vain chillaillut ja ei ollut eväänsä liikauttanut. Siis ollut yleisesti todella epäsiisti ihminen vaikka itseään jaksoi kyllä puunata. Kyllä mies arvostaa minua, meille voi milloin vain tulla yllätysvieraita ja ei tarvii hävetä. Ja pidän kyllä huolen itsestäni myös...

Kuten Vaimo-Rakas sanoikin, niin hyvin pitkälti aamulla vartti ja illalla vartti siivousta riittää siihen, että kämppä pysyy perussiistinä. Noiden aikana ehtii esim. pedata sängyn, viikata pyykit kaappiin/laittaa pesukoneen pyörimään, laittaa ylimääräiset tavarat paikoilleen, tyhjentää tiskipöydän, tiskata ruoanlaitosta jääneet kattilat/pannut ja siivota wc:n päällisin puolin.

Ja sitten päivän mittaan jokainen vie omat roskansa roskiin ja astiansa koneeseen ja likaiset vaatteet pyykkikoriin. Ja muutenkin vie aina paikoilleen sen minkä ottaa. Kerran viikossa sitten isompaa siivousta.

Tietysti hyvät säilytysratkaisut ovat tässä aika olennainen tekijä, ja se, että kaikelle on oma paikka.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Kuten Vaimo-Rakas sanoikin, niin hyvin pitkälti aamulla vartti ja illalla vartti siivousta riittää siihen, että kämppä pysyy perussiistinä. Noiden aikana ehtii esim. pedata sängyn, viikata pyykit kaappiin/laittaa pesukoneen pyörimään, laittaa ylimääräiset tavarat paikoilleen, tyhjentää tiskipöydän, tiskata ruoanlaitosta jääneet kattilat/pannut ja siivota wc:n päällisin puolin.

Ja sitten päivän mittaan jokainen vie omat roskansa roskiin ja astiansa koneeseen ja likaiset vaatteet pyykkikoriin. Ja muutenkin vie aina paikoilleen sen minkä ottaa. Kerran viikossa sitten isompaa siivousta.

Tietysti hyvät säilytysratkaisut ovat tässä aika olennainen tekijä, ja se, että kaikelle on oma paikka.
No ei tasan riitä 15 min + 15 min siivous päivässä pitämään kämpän perussiisteyttä yllä. Tai ehkä yhden hengen taloudessa onnistuu, mutta ei kyllä puoli tuntia päivässä riitä meillä siihen, että petaan sängyt (aikuisten + pikkutyttöjen, esikoinen petaa itse), laitan pesukoneen kahdesti päälle (sen se hyvin usein vaatii, nyt olen viime päivät pyörittänyt 3 koneellista päivässä, kun on vaihdettu vuodevaatteet, pesty kylpytakit jne.), laitan pyykit rumpuun (ja ne mitä ei voi rummuttaa, pitää laittaa henkareille kuivumaan) ja viikkaan 2 koneellista ja vien pyykit kaappiin (esikoinen viikkaa omansa, minä muut).

Ylimääräisiä tavaroita kuljettelen pitkin päivää paikoilleen "vie viedessäsi-tuo tullessasi"-ajatuksella, mutta ei se niin hyvin tältä koko porukalta onnistu, etteikö sitä ylimääräistä sitten päivän mittaan vähän sinne sun tänne kertyisi. Ja ne sitten siirtelen iltasella paikoilleen. Tiskikoneenkin tyhjennän ja täytän kahdesti päivässä (välillä pyydän esikoista auttelemaan) ja lisäksi on sitten ne käsin tiskattavat astiat. Kun tiskikone on päällä, ehtii tiskipöydälle monasti likatiskiä vähän kertymään, eli astioita ei voi aina suoraan koneeseen laittaa. Meillä kone kuitenkin pauhaa 4h 40 min päivän aikana, eli ei ole mistään tunnista kyse.

WC-tiloja meillä on 2 kpl ja pelkästään niiden siivoamiseen saa uppoamaan yllättävän paljon aikaa, vaikka siis tekisikin vain sellaisen päälisin puolin siistimisen (hana, allas, wc-pytty ja lattia).

Roskat meillä kyllä menee kaikkien toimesta kiitettävästi suoraan roskiin, mutta likavaatteiden kohdalla tilanne on hieman toinen. Pienillä ne vaatteet pakkaa jäämään lojumaan juuri siihen paikkaan, jossa he ovat vaatteensa pois päältään ottaneet. Tätä vaatteiden pyykkiin viemistä on kyllä harjoiteltu ja siitä on saatu tarrojakin palkinnoksi, mutta parantamisen varaa siinä siis edelleen on. Ja kerran jos toisenkin olen löytänyt esikoisen pyykkiä hänen huoneestaan, joten eipä näytä tuolle vanhimmallekaan menevän homma kaaliin, vaikka asiasta on sen 100 kertaa keskusteltu. Mutta keskusteluja siis edelleen jatketaan.

Ja kyllä meillä imuria pitää heiluttaa useammin, kuin kerran viikossa sen ison siivouksen yhteydessä. Mielellään ihan joka päivä, varsinkin alakerrassa. Yläkertaan riittää 2 x viikko, sillä sinne ei hiekka yms. aivan samalla tapaa kulkeudu.

Säilytysratkaisut meillä on kyllä melkoisen hyvät, eli kodista löytyy jos vaikka ja kuinkamonta kaappia, lipastoa, laatikkoa jne. jossa tavarat säilyy kätevästi. Mutta ei se 30 min vuorokaudessa silti riitä, vaikka kuinka yrittäisi.

Mutta se on kyllä totta, että se 30 min päivässä auttaa ihan ehdottomasti siihen siisteyteen, jos vaihtoehtona on vaikka 3 min päivässä, tai ettei tee yhden päivän aikana yhtikäs mitään. Mutta ei se tosiaan meillä sitä yleissiistiyttä ylläpitämään riitä, vaikka toki siihen auttaakin :)

Hmmm... Jos jokainen käytettyään vie suoraan astiansa koneeseen ja pyykkinsä koreihin, ei niiden käynnistämiseen mene puolta minuuttia pidempään. Tiskikoneen tyhjentää puolessatoista minuutissa, pyykkien viikkaaminen ja koneen täyttö/tyhjennys vie 5 min. Petien pettaamiseen menee ehkä 3 minuuttia aamutoimien yhteydessä. Vessan tasot pyyhin esim. hampaita pestessä. Lapset siivoavat käskystä lelunsa koreihin ja kaappeihin joihin ne kuuluu. Ruokaa laittaessa sitä mukaa astiat koneeseen.
Tavarat vie jokainen perheenjäsen paikalleen käytön jälkeen. Jokaiselle tavaralle kun on oma paikkansa ja ylimääräistä romua ei ole, ei kaaosta synny.
Yleensä torstaisin vaihdan petivaatteet, imuroin, pyyhin pölyt ja luuttuan. Näihin menee pari tuntia aikaa kun asuinneliöitä on 110. Pölyjä pyyhin ja imuroin myös jos näkyy että pölyä tai muruja on näkyvillä.
Paljon vaikuttaa se että mies on omatoiminen aikuinen joka siivoaa omat ja lasten jäljet jos sellaisia on.
Toki kodissamme on aina jotain "elämisen jälkeä", esim. tällä hetkellä huovutustyöni on vierashuoneen lattialla kun se on kesken ja lastenhuoneessa on patjoista tehty maja. Se ei minusta ole sotkua.
Mutta en koskaan mene nukkumaan tai lähde kotoa jos keittiö jää siivottomaksi tai pdeit pettaamatta. Viimeinen hommani töihin lähtiessä on asetella sohvatyynyt nätisti :D
Me viihdytään siistissä ympäristössä. On ihana illalla köllähtää miehen kainaloon kun koti on nätti, oikein odotan syksyä kun sytytellään kynttilöitä palamaan joka lisää entisestään viihtyisää tunnelmaa. Mikäs myöskään on parempaa kuin tulla töistä kauniiseen kotiin ja siistiin keittiöön ja alkaa kokkailemaan ilman stressiä.
Olen aikahyvä organisoimaan hommia, ajastan esim. pesukoneen yökäynnille ja aamukahvin tippuessa tyhjennän. Roskiksen nakkaan kuistin oven eteen jolloin seuraava ulosmenijä vie sen laatikkoon.

Tärkeintä minusta on päästä eroon siitä romusta ja tavarasta jota ei tarvita. Itse kerran-kaksi vuodessa pesen kaapit sisältä ja ulkoa ja raijaan ylimääräiset esineet/vaatteet pelastusarmeijalle tai annan ystäville. Lasten lelut inventoidaan parin kuukauden välein, rikkinäiset roskiin, käytöstä pois jääneet pienemmille lapsille tuttavaperheisiin.
Minulle usein ihmetellään miten siistiä meillä on, mutta en minä näe että siitä olisi mitään erityistä vaivaa tai se olisi milläänlailla stressitekijä. Ikkunan ja uuninpesu on minun inhokkejani, ikkunoille palkkaan ammattilaisen ja uunin pesen pitkin hampain itse.

"vieras"
Ei 15 minuutissa paljoa siivota isoa taloa monen vilkkaan lapsen jäljiltä. Tai sitten olen liian tarkka, esim. jos pesen vessan pesen mielummin kunnolla kokonaan kuin sutaisen. Ja ennenkuin pääsee imuroimaan täytyy raivata...

[QUOTE="vieras";28730764]Ei 15 minuutissa paljoa siivota isoa taloa monen vilkkaan lapsen jäljiltä. Tai sitten olen liian tarkka, esim. jos pesen vessan pesen mielummin kunnolla kokonaan kuin sutaisen. Ja ennenkuin pääsee imuroimaan täytyy raivata...[/QUOTE]

Mitä pitää raivata? Kyllä meillä huonekalut siirrellään tarpeen mukaan, mutta ei me raivata mitään kun lattiat on siistit muutenkin. Matot toki pihalle viedään ja kopistellaan.
Kerran viikossa kunnollinen vessan pesu + tarvittaessa tasojen pyyhkiminen ja pöntön kuuraaminen ei ole hutaisua kun katsoo monien kellertäviä pönttöjä. Meillä on puhtaan valkoista.
Meillä 2 lasta jotka kyllä roudailee rojujaan, mutta ne laitetaan takaisin paikoilleen, en ymmärrä miten hyrskyn myrskyn voi paikat olla ettei vartti illassa ja vartti aamussa riitä niitä raivaamaan.
Tosiaan, mitä te raivaatte ennen imuroimista?

Mitä pitää raivata? Kyllä meillä huonekalut siirrellään tarpeen mukaan, mutta ei me raivata mitään kun lattiat on siistit muutenkin. Matot toki pihalle viedään ja kopistellaan.
Kerran viikossa kunnollinen vessan pesu + tarvittaessa tasojen pyyhkiminen ja pöntön kuuraaminen ei ole hutaisua kun katsoo monien kellertäviä pönttöjä. Meillä on puhtaan valkoista.
Meillä 2 lasta jotka kyllä roudailee rojujaan, mutta ne laitetaan takaisin paikoilleen, en ymmärrä miten hyrskyn myrskyn voi paikat olla ettei vartti illassa ja vartti aamussa riitä niitä raivaamaan.
Tosiaan, mitä te raivaatte ennen imuroimista?
Niillä on lattiat täynnä roinaa.

jooooooo
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että tuollainen koti on normaalia. Arkipäivää monelle. Mutta jostain se kertoo, että koti on tuonnäköinen. Mutta onhan blogin pitähä kaiketi omien sanojen mukaan masentunut. Ehkä siitä. Ehkä ongelmia on syvemmällä arjen hallinnassa.

kfkfkf
Mut jos kerran päivässä imuroi sen eteisen lattian hiekasta ja keittiön lattian muruista, niin meillä on ainakin siihen mennessä sitä murua kertynyt sinne jo aikasten paljon :O
9v saattaa ravata ulkoota sisälle monta kertaa päivässä ja hiekkaa tulee joka kerta.
Jos kerran päivässä kerää kaikki tavarat paikoilleen, niin niitä tavaroitakin lojuu jo siihen mennessä aika paljon.
Jos ihan kokoajan olis siistiä, niin kyllä meillä ainakin sais olla tosiaan kokoajan siivoamassa.
Pyykit meillä tosin lojuvat isossa pyykkikaapissa eikä lattioilla. Aika paljon järjestelykysymys tämäkin. Aapeekin vois hommata sellaisen kaapin minne kaikki likapyykit aina vietäisiin :)
Maitopurkit jne laitetaan suoraan roskiin, tiskit suoraan altaaseen odottamaan koneeseenlaittoa, laitetaan koneeseen jos se sattuu olemaan tyhjänä, yleensä siellä on puhtaat, jotka pitää tietty ottaa pois ennenku sitä pääsee täyttämään

kfkfkf
Sotkuisessa kodissa kannattaa melkeen seurailla et millasta tavaraa sinne jää lojumaan ja niille sit miettiä joku toimivampi systeemi, esim aapeella se pyykkikaappi/kori.
Meillä ongelma on sohva, siihen kerääntyy kaikenlaista kun ei ole sohvapöytää :D Sohva tosin on raivattu muutamassa minuutissa, mulla jää sohvalle yleensä vaatteita jotka on vielä puhtaita, mutta silti käytettyjä, niille ei oikein oo paikkaa. Miehen vaatteet likastuu heti kun se hikoilee ni sillä ei ees ole tällaisia vaatteita. Pitäis nyt mun esim noille keksiä joku oma paikka :)

Sotkuisessa kodissa kannattaa melkeen seurailla et millasta tavaraa sinne jää lojumaan ja niille sit miettiä joku toimivampi systeemi, esim aapeella se pyykkikaappi/kori.
Meillä ongelma on sohva, siihen kerääntyy kaikenlaista kun ei ole sohvapöytää :D Sohva tosin on raivattu muutamassa minuutissa, mulla jää sohvalle yleensä vaatteita jotka on vielä puhtaita, mutta silti käytettyjä, niille ei oikein oo paikkaa. Miehen vaatteet likastuu heti kun se hikoilee ni sillä ei ees ole tällaisia vaatteita. Pitäis nyt mun esim noille keksiä joku oma paikka :)
Meillä niiden paikka on pyykkikorissa. Mä en siis ymmärrä käsitettä puhdas käytetty, sillä käytetty on aina joko a) likainen ja se kuuluu siis pyykkiin tai b) riittävän puhdas käyttöön, jolloin se kuuluu siis päälle.

Poikkeuksena mulla voi olla joku huppari tms. jonka olen ulos lähtiessäni vätänyt päälleni, mutta jota en sisällä tarvitse. Se säilyy siististi henkarilla takkien lomassa.

Jos sullakin on kyse tyyliin yhdestä paidasta ja housuista, niin josko säkin voisit ne yhdelle henkarille ripustaa takkien lomaan?

[QUOTE="nella";28730972]siis ettekö te pese ja kierrätä maitopurkkeja? meillä ne ainakin ensin huuhdellaan, sitten kuivuvat tiskipöydällä ja vasta kuivina heitetään pahviroskiin. miten te muut tämän hoidatte niin ettei niitä kuivuvia maitotölkkejä näy keittiössä?[/QUOTE]

Voi ne laittaa kuivumaan vaikka kuivauskaappiinkin, eli ei niitä tarvitse näkösälle jättää :)

kfkfkf
Meillä niiden paikka on pyykkikorissa. Mä en siis ymmärrä käsitettä puhdas käytetty, sillä käytetty on aina joko a) likainen ja se kuuluu siis pyykkiin tai b) riittävän puhdas käyttöön, jolloin se kuuluu siis päälle.

Poikkeuksena mulla voi olla joku huppari tms. jonka olen ulos lähtiessäni vätänyt päälleni, mutta jota en sisällä tarvitse. Se säilyy siististi henkarilla takkien lomassa.

Jos sullakin on kyse tyyliin yhdestä paidasta ja housuista, niin josko säkin voisit ne yhdelle henkarille ripustaa takkien lomaan?
No mulla saattaa olla joku mekko jota olen muutaman tunnin käyttänyt kauppareissulla ja vaihtanut sen sit farkkuihin kun olen tullut kotiin :D sit se jää sohvalle kun en viitsi vielä laittaa pesuun jos en ole hikoillut tai liannut sitä.
Seuraavana päivänä laitankin eri mekon jne... Sit tuohon sohvalle kerääntyy mukava pino noita tuollaisia vaatteita. Seuraavan käyttökerran jälkeen laitan kyllä jo pesuun. Vaatekaapissa ei ole tilaa, sinnehän ois kätevä laittaa oma hylly tällaisille vaatteille.
Mut aapeellakaan ei varmaan ole tarpeeksi isoa pyykkikoria jos vaatteet lojuu lattialla, meillä on siis sellainen vaatekaapin kokoinen kaappi kylppärissä, missä on isot korit, sinne kyllä mahtuu vaikka viikon kaikki pyykit

Yhteistyössä