Onko täällä "epipen koululaisen" vanhempia..?? *ONGELMA RATKENNUT*

????
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja linkin laittanut ope:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myös lastentarhaopet ovat velvollisia antamaan tarvittavan ensiavun.
myös lastentarhanopet ovat oaj:n jäseniä, ja heitäkin koskee sama lääkitsemiskielto
Ovatko vapautettuja ensiavun antamisesta??? Epipen ei ole lääkitys vaan ensiapu hengenvaaralliseen tilaan.
Niinpä. Tää on sama kuin että jos oppilas saa haavan, niin sitten opettaja ei saisi siihen laittaa sidosta tyrehdyttämään verenvuotoa koska hänellä ei ole terveydenhuoltoajan koulutusta.
Haavan hoitaminen ei ole lääkehoitoa. Opettajalla ei ole oikeutta antaa edes buranaa.
Opettajilla on käsittääkseni kuitenkin velvollisuus antaa ensiapua, sitä tällä verenvuoron tyrehdyttämisellä tarkoitettiin, mutta jos väärin haluaa käsittää niin se näköjään kansankynttilöiltämme onnistuu.

Luulisi yliopistosta valmistuneiden kuitenkin tietävän/ymmärtävän lääkityksen ja ensiavun eron. =)
Onneksi lapsellani on opettaja, joka "uskaltaa" tarvittaessa antaa Buranan päänsärkyyn...
Ei kyllä saisi.entäs jos joku oppilas onkin Buranalle allerginen....
 
ymmärrystä tarvitaan molemmin puolin
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun on vaikea kuvitella, että Suomesta löytyisi yhtäkään koulua, jossa kaikki aikuiset mieluummin vaan katsoisivat sivusta, kun lapsi kuolee. Tietäen, että sen Epipenin antamalla lapsen henki voisi säästyä. Sanokoon OAJ asiasta mitä tahansa, niin tukehtuvan ihmisen katsominen on sen verran kamalaa, että uskoisin jokaisesta koulusta löytyvän vähintään yhden aikuisen, joka edes yrittäisi lasta auttaa.
Niinpä. Surullista, että opettaja kokee nämä hänen mielipiteensä vastaiset kommentoinnit "mollaamisena". Mutta tässäkin taitaa olla niin että kun tietoa ei ole tarpeeksi niin ei osata suhtautua asiaan oikein.
Sinäpä sen sanoit.. Kun tietoa ei ole tarpeeksi niin ei osata suhtautua asiaan oikein. Opettajan näkökulmasta tilanne on aika ikävä, tottakai hän haluaa lapsen parasta, mutta vastuullinen opettaja myös noudattaa hänelle annettuja määräyksiä ja ohjeita, jotka koskevat oppilaan lääkitystä. Harvalla vanhemmalla on käsitystä siitä, minkälaisiin ongelmiin opettaja voi joutua, jos hän on ottanut jonkin lapsen lääkkeen vastuulleen ja jotain ikävää käy. Ja ymmärrän kyllä, että epipen on tärkeä ensiapu, mutta entä tilanne jossa opettaja ei lääkettä ehdikään antamaan? Hän on silti vastuussa siitä, sillä on lääkkeen vastuulleen ottanut.

Ja ehdottomasti olen sitä mieltä, että asiaan on löydyttävä ratkaisu, jokaisen lapsen henki on tärkeä, mutta niin on tärkeä myös jokaisen opettajan oikeusturva.
 
ope myös
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Saako kenenkään taskuja tai laukkuja mennä tonkimaaan??????
ei saa, paitsi poliisi. voidaanhan toki soittaa poliisi paikalle etsimään se pistin, tai opettaja voi määrätä kyseisen oppilaan tyhjentämään taskunsa/reppunsa, ja ottamaan sen esiin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Varmaan pitää kielloista huolimatta laittaa epipen pojan reppuun. Pojan paras kaveri osaa ainakin sen pistää. tai ainakin luulen niin. Ja ei niitä solkenaan tarvi pistää. Tästä on jo vuosi kun viimeksi on epipeniä tarvittu.
Laita sinne reppuun vaan. Sanot opettajalle, että sen on oltava siellä, koska sen on oltava lapsen mukana koulumatkallakin. Kerrot opettajalle ja mielellään jollekin muullekin koulun aikuiselle, miten sitä Epipeniä käytetään. Laita käyttöohje myös lapsesi reppuun. Minä en suostu uskomaan, että sitä Epipeniä ei tarpeen vaatiessa koulussa suostuttaisi antamaan. Kyllä sieltä joku aikuinen tai toinen oppilas löytyy, joka sen pistoksen antaa. Ihan varmasti.

 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Saako kenenkään taskuja tai laukkuja mennä tonkimaaan??????
ei saa, paitsi poliisi. voidaanhan toki soittaa poliisi paikalle etsimään se pistin, tai opettaja voi määrätä kyseisen oppilaan tyhjentämään taskunsa/reppunsa, ja ottamaan sen esiin.
Kun just siis joku kaduntallaajasta puhui.Siis että kadulla on joku sairastunut.Onko todella oikeus lähteä etsimään kynäätms tsoisen taskuista tai laukuista.Sittenhan voi saada syytteen varastamisesta.
 
linkin laittanut ope
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja linkin laittanut ope:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myös lastentarhaopet ovat velvollisia antamaan tarvittavan ensiavun.
myös lastentarhanopet ovat oaj:n jäseniä, ja heitäkin koskee sama lääkitsemiskielto
Ovatko vapautettuja ensiavun antamisesta??? Epipen ei ole lääkitys vaan ensiapu hengenvaaralliseen tilaan.
Niinpä. Tää on sama kuin että jos oppilas saa haavan, niin sitten opettaja ei saisi siihen laittaa sidosta tyrehdyttämään verenvuotoa koska hänellä ei ole terveydenhuoltoajan koulutusta.
Haavan hoitaminen ei ole lääkehoitoa. Opettajalla ei ole oikeutta antaa edes buranaa.
Opettajilla on käsittääkseni kuitenkin velvollisuus antaa ensiapua, sitä tällä verenvuoron tyrehdyttämisellä tarkoitettiin, mutta jos väärin haluaa käsittää niin se näköjään kansankynttilöiltämme onnistuu.

Luulisi yliopistosta valmistuneiden kuitenkin tietävän/ymmärtävän lääkityksen ja ensiavun eron. =)
Onneksi lapsellani on opettaja, joka "uskaltaa" tarvittaessa antaa Buranan päänsärkyyn...
Virkavirhe. Te vanhemmat ette usein ymmärrä sitä, että kun luokalla on 30 oppilasta ja vanhempia monesti se 60, niin jokainen teistä ajattelee eri tavoin. Sinusta on ilmeisesti tyhmää, jos ope ei anna särkylääkettä päänsärkyiselle lapselle? Joku toinen vanhempi voi siinä luokassa suuttua asiasta kunnolla ja vetää asian pidemmälle -ope on ilman vanhempien lupaa lääkinnyt lastani!

Opettajan on aika vaikea miellyttää kaikkia, kun teitä ja meitä on niin moneen junaan. Tästä syystä on lait ja asetukset -mikään ei jää yksittäisen mielipiteen varaan, vaan kaikelle löytyy "ohjeet". Se tuntuu tyhmältä ja monesti olisi viisainta toimia maalaisjärjen mukaan, mutta tähän on tultu, kun on alkanut olla Amerikan meinikiä tyyliin lapseni asianajaja ottaa sinuun yhteyttä. Jotenkin opettajankin oikeusturva on turvattava, kun te vanhemmat olette niin eri mieltä asioista ja haluatte ja odotatte opelta eri asioita.
 
jamssi
Alkuperäinen kirjoittaja linkin laittanut ope:
Alkuperäinen kirjoittaja jamssi:
Alkuperäinen kirjoittaja linkin laittanut ope:
On hiukan eri asia hoitaa oman lapsen asioita kuin oman oppilaan. En minä kieltäydy oman lapseni pyykkiä pesemästä, mutta oppilaani kylläkin, jos nyt vähän kärjistetään.

Tottakai ensiapua pitää antaa, mutta jos oppilas on niin "sairas" että voi kuolla ilman asianmukaista hoitoa, niin ei sellaista hoitoa voi opettajan vastuulle laittaa. Ja kun on paljon sairauksia, jotka tarvitsevat lääkehoitoa (luokalla helposti viisikin) niin johonkin raja on vedettävä. Kyllä minä henk.koht. olen sitä kynää säilyttänyt ja opetellut käyttämään, mutta tämä on virallinen kanta asiaan ja mielestäni siinä on pointtia.

Tavallisen kadunkulkijan antama ensiapu ja koulu on siinä mielessä eri asioita, että jos näet kadulla kohtauksen saaneen ihmisen ja yrität auttaa mutta et onnistu vaan hän kuolee, niin et joudu siitä vastuuseen. Jos taas oppilas kuolee koulussa kun opettaja ei ole antanut asian mukaista hoitoa, niin aika äkkiä voi kääntyä syyttävät sormet opettajaa kohti. Kadunkulkija voi siis tehdä parhaansa ja olla huoleti kun ei ole vastuussa, jos taas opettaja opettelee kynän käytön ja säilyttää sitä niin vastuu voi ollakin äkkiä open..
Sinä et edelleenkään vastaa kysymykseen, että miten kuvittelet että kunnilla riittää rahaa hommata koulunkäyntiavustaja jokaiselle, jolla on Epipen. Tai että avustajaa edes myönnettäisiin vain sillä perusteella, että oppilaalla on Epipen.
Minä en vastaakaan kunnan rahoista, joten se asia ei varsinaisesti kuulu minulle. Minun tehtäväni on opettaa ja kasvattaa ja kunnan on hoidettava omat velvollisuutensa (=järjestää avusta).

Tästäkin keskustelusta huomaa, että vanhemmat usein olettavat ja vaativat opettajien tekevän vaikka mitä. Vaikka minä työtäni rakastankin, niin se on vain työtä minulle. Minä käyn koulussa töissä samalla tavalla kun joku kaupassa tai toimistossa.
Minä en oleta enkä vaadi opettajalta muuta kuin, että hän opettaa lastani ja antaa tarvittaessa ensiapua: Epipen. Ja tähän asti olen kuvitellut, että näin myös tapahtuu. Ehkä pitää ottaa asia puheeksi opettajan kanssa, siis saako hän pistää Epipenin vain kieltääkö mahdollisesti Suomen laki sen. Sitten vaadin kaupungilta lapselle kolunkäyntiavustajan, jos näin on.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Saako kenenkään taskuja tai laukkuja mennä tonkimaaan??????
ei saa, paitsi poliisi. voidaanhan toki soittaa poliisi paikalle etsimään se pistin, tai opettaja voi määrätä kyseisen oppilaan tyhjentämään taskunsa/reppunsa, ja ottamaan sen esiin.
Saa. Ihan ekana kannattaa tarkistaa, onko tajuttomalla/kouristavalla/sekavalla jokin ranneke. Jos esim löytyy diabeteksesta tai epilepsiasta kertova ranneke, niin kaikella todennäköisyydellä sillä ihmisellä on myös ensiapuun tarvittavat lääkkeet mukanaan. Ja auttaaksesi häntä voit hänen laukustaan sen lääkkeen kaivaa.

 
Näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja linkin laittanut ope:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myös lastentarhaopet ovat velvollisia antamaan tarvittavan ensiavun.
myös lastentarhanopet ovat oaj:n jäseniä, ja heitäkin koskee sama lääkitsemiskielto
Ovatko vapautettuja ensiavun antamisesta??? Epipen ei ole lääkitys vaan ensiapu hengenvaaralliseen tilaan.
Niinpä. Tää on sama kuin että jos oppilas saa haavan, niin sitten opettaja ei saisi siihen laittaa sidosta tyrehdyttämään verenvuotoa koska hänellä ei ole terveydenhuoltoajan koulutusta.
Haavan hoitaminen ei ole lääkehoitoa. Opettajalla ei ole oikeutta antaa edes buranaa.
Opettajilla on käsittääkseni kuitenkin velvollisuus antaa ensiapua, sitä tällä verenvuoron tyrehdyttämisellä tarkoitettiin, mutta jos väärin haluaa käsittää niin se näköjään kansankynttilöiltämme onnistuu.

Luulisi yliopistosta valmistuneiden kuitenkin tietävän/ymmärtävän lääkityksen ja ensiavun eron. =)
Onneksi lapsellani on opettaja, joka "uskaltaa" tarvittaessa antaa Buranan päänsärkyyn...
Meidän koulussa taas terkka oli sellainen, että vei opettajainhuoneesta Buranat, koska me emme saa niitä antaa. Kuulemma, jos ne olisivat meidän saatavilla, antaisimme "salaa"... Kollegallani oli oppilas, jolla oli tämä puheena oleva kynä. Ongelma ratkaistiin sillä, että kouluavustajalla oli oikeus kynän käyttämiseen ja opella aina kouluavustajan numero. Meillä oli siis tosiaan kyse siitä, että terkka kielsi kaiken lääkeavunannon opettajilta.
 
ope myös
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Saako kenenkään taskuja tai laukkuja mennä tonkimaaan??????
ei saa, paitsi poliisi. voidaanhan toki soittaa poliisi paikalle etsimään se pistin, tai opettaja voi määrätä kyseisen oppilaan tyhjentämään taskunsa/reppunsa, ja ottamaan sen esiin.
Kun just siis joku kaduntallaajasta puhui.Siis että kadulla on joku sairastunut.Onko todella oikeus lähteä etsimään kynäätms tsoisen taskuista tai laukuista.Sittenhan voi saada syytteen varastamisesta.
niinpä...! mutta kaduntallaajaa ei niin herkästi syytetä. iltalehdistö repisi kuitenkin lööpit "opettaja kaiveli henkitoreissaan olevan oppilaan taskuja"
ja se on laitonta...
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
tää keskustelu olis tosi huvittava, ellei aihe olis niin vakava. pistosvelvollisuudesta pitäisi oikeastaan saada sitten myös varalla-olo-palkkio, jokunen sata euroa kuussa. vastuunkannosta pitää aina maksaa=)
joo, mua ei huvita tää asia ollenkaan.
Mut korostan nyt et en tod. ole tässä ollu opettajua parjaamassa, tajuan kyllä ihan suomea jne.

Varmaan pitää kielloista huolimatta laittaa epipen pojan reppuun. Pojan paras kaveri osaa ainakin sen pistää. tai ainakin luulen niin. Ja ei niitä solkenaan tarvi pistää. Tästä on jo vuosi kun viimeksi on epipeniä tarvittu.
Näin minä sinuna toimisin, lisäksi kyllä kertoisin opettajalle, mistä sen tarvittaessa löytää. Varmasti opettaja sitä silloin tarvittaessa pistää (minä pistäisin ainakin) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Saako kenenkään taskuja tai laukkuja mennä tonkimaaan??????
ei saa, paitsi poliisi. voidaanhan toki soittaa poliisi paikalle etsimään se pistin, tai opettaja voi määrätä kyseisen oppilaan tyhjentämään taskunsa/reppunsa, ja ottamaan sen esiin.
Saa. Ihan ekana kannattaa tarkistaa, onko tajuttomalla/kouristavalla/sekavalla jokin ranneke. Jos esim löytyy diabeteksesta tai epilepsiasta kertova ranneke, niin kaikella todennäköisyydellä sillä ihmisellä on myös ensiapuun tarvittavat lääkkeet mukanaan. Ja auttaaksesi häntä voit hänen laukustaan sen lääkkeen kaivaa.
VARAS!! :D Jos anafylaktisessa shokissa odotellaan ensin poliisit kaivelemaan taskuja, niin sitten saakin ihan rauhassa kaivella kun potilas ehtii kuolla ennen kuin apu saapuu paikalle.
 
Vieras
onko OAJ:lla sitten jokin kanta siihen, miten diabeetikkojen, allergisten, epiletikkojen ym. Lasten kanssa toimittaisiin? Entä miten keittiöhenkilökunta, uskaltavatkohan he antaa ruokaa allergiselle lapselleni? Tai voiko kukaan opettaja lähteä luokkaretkille lapsijoukon kanssa? Tarvitseeko jokainen puheterapeutti, opettaja, kouluavustaja lisäkorvauksen ihan siltä varalta, jos "joutuisi" pistämään kynän reisilihakseen ja odottamaan, että auttava lääkeaine vapautuu lihakseen (helpompaa toimenpidettä ei ole... ). Sairaanhoitaja juuri sanoi itselleni, että kynän käytöstä ei haittaa ole, viivyttelystä on! Itse en ole kertaakaan törmännyt tällaiseen ennakkoluuloisuuteen. Jos jokaiselle pitkäaikaissairaalle tarvitaan kouluavustaja opettajien vastuunpakoilun vuoksi, avustajia ei riitä, heitä oikeasti tarvitseville. Ei OAJ voi tällaista tarkoittaa, eihän???
 
Mina
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, mitäpä jos lukisit sen jutun.. Tottakai opettajan pitää antaa ensiapua tarvittaessa! Mutta kyse on lääkitsemisestä ja ongelmaksi muodostuu opettajan oikeusturva, jos tapahtuukin jokin moka oppilaan lääkkeiden kanssa, silloin opettaja on siitä tietysti yksin vastuussa. Tämän takia Oaj:n (ja useimpien koulujen ) näkökanta on, että oppilaita ei opettajat lääkitse.
Anafylaktisessa reaktiossa se ensiapu on Epipen. Siis saako opettaja kieltäytyä antamasta sitä ensiapua vai ei? Ja joops, täytyy varmaan lukea tuo artikkeli.
Ja kun tuossa Epipenissä ei voi mitään mokaa tapahtua, ainoa moka on se, että sitä ei anna. Siinä ei voi tulla mitään ongelmia esim. annostuksen tms kanssa. Se on anafylaktiseen shokkiin se ensimmäinen ja ainoa ensiapu.
Moka voi kyllä tapahtua, jos sen tuikkaa vahingossa esim. liian lähelle varpaita, tai sormia. Adrenaliini supistaa verisuonia rajusti, jolloin ääreisverenkierron lähelle tuikattuna se voi aiheuttaa jopa kuolion esim. varpaisiin tai sormiin.

Verisuoneen suoraan pistettynä adrenaliini taas nostaa verenpainetta niin rajusti, että on suuri riski saada mm. aivoverenvuoto.

 
jamssi
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
onko OAJ:lla sitten jokin kanta siihen, miten diabeetikkojen, allergisten, epiletikkojen ym. Lasten kanssa toimittaisiin? Entä miten keittiöhenkilökunta, uskaltavatkohan he antaa ruokaa allergiselle lapselleni? Tai voiko kukaan opettaja lähteä luokkaretkille lapsijoukon kanssa? Tarvitseeko jokainen puheterapeutti, opettaja, kouluavustaja lisäkorvauksen ihan siltä varalta, jos "joutuisi" pistämään kynän reisilihakseen ja odottamaan, että auttava lääkeaine vapautuu lihakseen (helpompaa toimenpidettä ei ole... ). Sairaanhoitaja juuri sanoi itselleni, että kynän käytöstä ei haittaa ole, viivyttelystä on! Itse en ole kertaakaan törmännyt tällaiseen ennakkoluuloisuuteen. Jos jokaiselle pitkäaikaissairaalle tarvitaan kouluavustaja opettajien vastuunpakoilun vuoksi, avustajia ei riitä, heitä oikeasti tarvitseville. Ei OAJ voi tällaista tarkoittaa, eihän???
Mä olen sun kanssa erittäin samaa mieltä! Ja haluaisin myös tietää, onko OAJ todella sitä mieltä, että jokaiselle pitkäaikaissairaalle lapselle tarvitaan koulunkäyntiavustaja. En oikein jaksa uskoa, että OAJ olisi tarkoittanut näin. Ja käytännössähän se ei tietenkään onnistuisi.
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
onko OAJ:lla sitten jokin kanta siihen, miten diabeetikkojen, allergisten, epiletikkojen ym. Lasten kanssa toimittaisiin? Entä miten keittiöhenkilökunta, uskaltavatkohan he antaa ruokaa allergiselle lapselleni? Tai voiko kukaan opettaja lähteä luokkaretkille lapsijoukon kanssa? Tarvitseeko jokainen puheterapeutti, opettaja, kouluavustaja lisäkorvauksen ihan siltä varalta, jos "joutuisi" pistämään kynän reisilihakseen ja odottamaan, että auttava lääkeaine vapautuu lihakseen (helpompaa toimenpidettä ei ole... ). Sairaanhoitaja juuri sanoi itselleni, että kynän käytöstä ei haittaa ole, viivyttelystä on! Itse en ole kertaakaan törmännyt tällaiseen ennakkoluuloisuuteen. Jos jokaiselle pitkäaikaissairaalle tarvitaan kouluavustaja opettajien vastuunpakoilun vuoksi, avustajia ei riitä, heitä oikeasti tarvitseville. Ei OAJ voi tällaista tarkoittaa, eihän???
Virallinen kanta on, että opettajalle ei kuulu lääkitseminen, ei insuliinit eikä stesolidit. Mitä keittiöhenkilökuntaan tulee, niin he ovat kyllä koulutettuja valmistamaan allergiselle henkilölle sopivia ruokia. Opettajaa ei ole koulutettu lääkitsemiseen.
 
jamssi
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
onko OAJ:lla sitten jokin kanta siihen, miten diabeetikkojen, allergisten, epiletikkojen ym. Lasten kanssa toimittaisiin? Entä miten keittiöhenkilökunta, uskaltavatkohan he antaa ruokaa allergiselle lapselleni? Tai voiko kukaan opettaja lähteä luokkaretkille lapsijoukon kanssa? Tarvitseeko jokainen puheterapeutti, opettaja, kouluavustaja lisäkorvauksen ihan siltä varalta, jos "joutuisi" pistämään kynän reisilihakseen ja odottamaan, että auttava lääkeaine vapautuu lihakseen (helpompaa toimenpidettä ei ole... ). Sairaanhoitaja juuri sanoi itselleni, että kynän käytöstä ei haittaa ole, viivyttelystä on! Itse en ole kertaakaan törmännyt tällaiseen ennakkoluuloisuuteen. Jos jokaiselle pitkäaikaissairaalle tarvitaan kouluavustaja opettajien vastuunpakoilun vuoksi, avustajia ei riitä, heitä oikeasti tarvitseville. Ei OAJ voi tällaista tarkoittaa, eihän???
Virallinen kanta on, että opettajalle ei kuulu lääkitseminen, ei insuliinit eikä stesolidit. Mitä keittiöhenkilökuntaan tulee, niin he ovat kyllä koulutettuja valmistamaan allergiselle henkilölle sopivia ruokia. Opettajaa ei ole koulutettu lääkitsemiseen.
Vielä kerran: nyt on kyse ensiavusta, ei lääkitsemisestä. Mutta jos asia on todella näin, niin sitten vaan kaikki pitkäaikaissairaiden vanhemmat koulunkäyntiavustajaa vaatimaan. Ja nyt lopetan tästä asiasta jankuttamisen.
 
Khipu
No entäs allerginen lapsi luokkaretkellä? Eikö se ope osaa lukea, mitä leipäpussin päällä lukee? (esim kalaton, maidotonm, gluteeniton tms?)

Opet pakoilee vastuutaan! Todella surkeaa! Hävetkää!
 
Jokainen ihminen tässä maassa on velvollinen rangaistuksen uhalla antamaan ensiapua hädässä olevalle parhaan kykynsä mukaan. Siihen ei liity mitenkään se, oletko kotiäiti, roskakuski, poliisi, lähäri, kaupan kassa, isä, veli, kaima, opettaja, lehtori, pääministeri, alkoholisti tai vaikka pressa.

Epipen luokitellaan ensiapuvälineeksi, ei lääkitykseksi, ja saatavilla olevaa ensiaputarviketta tulee käyttää pelastutilanteessa, mikäli uhrin tila sitä vaatii. Ja koska epipeniä tarvitseva saattaa kuolla hetkessä, on tilanteen nähnyt, mutta apua antamaton henkilö syyllistynyt heitteillejättöön ja mahdolliseen kuolemantuottamukseen, minkä vuoksi hän tulee saamaan tästä asianmukaisen rangaistuksen.

Meillä myös epipen-lapsi, mutta koulun aloitus on vasta edessä. Ei ole tullut mieleenikään, etteikö piikkiä otettaisi asianmukaiseen säilöön! :eek: Itse pyytäisin rehtorilta välittömästi kirjallista selvitystä kieltäytymisestään ja toimittamaan sen ylemmälle taholle.
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja Khipu:
No entäs allerginen lapsi luokkaretkellä? Eikö se ope osaa lukea, mitä leipäpussin päällä lukee? (esim kalaton, maidotonm, gluteeniton tms?)

Opet pakoilee vastuutaan! Todella surkeaa! Hävetkää!
Keitttiöhenkilökunta vastaa myös retkieväistä ja kuten aiemmin mainitsin, heillä on koulutus ja tieto allergisten ihmisten ruokavaliosta. Ja kyse ei ole siitä, että opettajat pakoilisivat vastuuta, tottakai jokainen opettaja käyttää myös maailaisjärkeään, mutta on asioita, joissa on toimittava sääntöjen mukaan! Minä en ainakaan halua istua oikeudessa syytettynä virkarikkeestä. Ja minä kyllä pistäisin epipenillä tarvittaessa, mutta en säilyttäisi sitä, vaan sopisin esim tietyn repuntaskun vanhempien kanssa, jossa epipeniä aina säilytetään ja josta sen voisi tarvittaessa ottaa, näin se olisi myös koulumatkalla käytettävissä.
 
Hirvittää
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
onko OAJ:lla sitten jokin kanta siihen, miten diabeetikkojen, allergisten, epiletikkojen ym. Lasten kanssa toimittaisiin? Entä miten keittiöhenkilökunta, uskaltavatkohan he antaa ruokaa allergiselle lapselleni? Tai voiko kukaan opettaja lähteä luokkaretkille lapsijoukon kanssa? Tarvitseeko jokainen puheterapeutti, opettaja, kouluavustaja lisäkorvauksen ihan siltä varalta, jos "joutuisi" pistämään kynän reisilihakseen ja odottamaan, että auttava lääkeaine vapautuu lihakseen (helpompaa toimenpidettä ei ole... ). Sairaanhoitaja juuri sanoi itselleni, että kynän käytöstä ei haittaa ole, viivyttelystä on! Itse en ole kertaakaan törmännyt tällaiseen ennakkoluuloisuuteen. Jos jokaiselle pitkäaikaissairaalle tarvitaan kouluavustaja opettajien vastuunpakoilun vuoksi, avustajia ei riitä, heitä oikeasti tarvitseville. Ei OAJ voi tällaista tarkoittaa, eihän???
Virallinen kanta on, että opettajalle ei kuulu lääkitseminen, ei insuliinit eikä stesolidit. Mitä keittiöhenkilökuntaan tulee, niin he ovat kyllä koulutettuja valmistamaan allergiselle henkilölle sopivia ruokia. Opettajaa ei ole koulutettu lääkitsemiseen.
Jos sinulle tuodaan lääkärinlausunto lapseni allergiasta, selkeät kirjalliset ja kuvalliset ohjeet Epipen-kynän käytöstä ja lapseni saisi luokassasi anafylaktisen reaktion ja alkaisi kakoa ja sinertää. Tietäisin avun löytyvän repusta. Miten SINÄ toimisit opettajana ja ihmisenä? Entä jos luokassasi on epileptikko, joka kouristelisi pitkään ja tietäisit, että yksinkertainen lääkkeen antaminen auttaisi? Miten juuri sinä opettaja toimisit?
 
vieras
Siis ihan oikeastiko lto tai opettaja EI SAA pistää epipen-kynällä??? Ei voi olla totta!!! Ajatelkaa nyt pieniä allergisia päivähoidossa, pakkohan se pistos on antaa tarvittaessa tai seuraukset voivat olla kohtalokkaat.
 

Yhteistyössä