Onko täällä "epipen koululaisen" vanhempia..?? *ONGELMA RATKENNUT*

Vieras
Ap:n asemassa yrittäisin jutella vielä opettajan kanssa, rehtorin kanssa ja jos ei tästä apua tulisi, olisin sitten yhteydessä OAJ:n toimistoon ja kysyisin sieltä kommentin ja toimintaohjeet. Useimmilla liitoilla on ammattieettinen toimikunta ja osa tämän ketjun vastauksista on ollut sen suuntaisia, että haluaisin vastaavassa tilanteessa varmasti tarkistaa asian lakipykäliäkin myöten. Jos on sairaalaltakin luvattu tulla opettajalle helpon kynän käyttö opettamaan eikä silti voisi asiaa ottaa omakseen, niin ihmettelisin asiaa tarvittaessa melko laajalti - ainakaan en oman allergisen lapseni henkeä vaarantaisi lähettämällä häntä kouluun, jos opettaja ilmoittaisi, ettei Epipen-kynää saisi repussa olla ja / tai ettei hän tarvittaessa antaisi sitä hätätilanteessa selvän lääkärinohjeen mukaisesti. Lääkärintodistuksesta, reseptistä ja allergianaiheuttajista toimittaisin todistukset opettajalle, terveydenhoitajalle ja rehtorille, mutta terveydenhoitajan kaapissa Epipen-kynä on yhtä tyhjän kanssa, etenkin jos hän ei edes ole paikalla päivittäin.

Ope myös
Todellinen ongelma on siis Epipenin säilytyksessä. Miksi ihmeessä terkka on kieltänyt säilyttämästä sitä repussa? Opettaja ei saa ottaa kynää säilöön mutta tietysti käyttää sitä, jos on tarvis. En todellakaan usko, että yksikään aikuinen (koulutuksesta tai tittelistä riippumatta) jättäisi auttamatta pikaista apua tarvitsevaa lasta. Vastuuseikkojen takia on opettajankin ns. turvattava selustaansa, aivan kuten minkä tahansa ammatilaisen omaansa.

Ei opet mitään julmureita ole. Etenkin alaluokilla oppilaisiin tutustuu yhdenkin vuoden aikana hyvin, eikä kukaan opettaja oppilailleen pahaa tahdo. Tai jos tahtoo, niin on silloin itse lääkityksen tarpeessa.

Eli kynä reppuun ja sillä siisti. Kummallinen terkka siinä koulussa mielestäni.

Voisikohan tuon vastuujutun kiertää sillä, että jokaisen julkisen laitoksen yms. ensiapukaappeihin lisättäisiin Epipenit, glukoosit yms. joita ensiapuun tarvitaan. Siinä olisivat sitten nekin kaikkien kadunmiesten ulottuvilla tarpeen yllättäessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ope myös:
Todellinen ongelma on siis Epipenin säilytyksessä. Miksi ihmeessä terkka on kieltänyt säilyttämästä sitä repussa? Opettaja ei saa ottaa kynää säilöön mutta tietysti käyttää sitä, jos on tarvis. En todellakaan usko, että yksikään aikuinen (koulutuksesta tai tittelistä riippumatta) jättäisi auttamatta pikaista apua tarvitsevaa lasta. Vastuuseikkojen takia on opettajankin ns. turvattava selustaansa, aivan kuten minkä tahansa ammatilaisen omaansa.

Ei opet mitään julmureita ole. Etenkin alaluokilla oppilaisiin tutustuu yhdenkin vuoden aikana hyvin, eikä kukaan opettaja oppilailleen pahaa tahdo. Tai jos tahtoo, niin on silloin itse lääkityksen tarpeessa.

Voisikohan tuon vastuujutun kiertää sillä, että jokaisen julkisen laitoksen yms. ensiapukaappeihin lisättäisiin Epipenit, glukoosit yms. joita ensiapuun tarvitaan. Siinä olisivat sitten nekin kaikkien kadunmiesten ulottuvilla tarpeen yllättäessä
.
Hyvä idea, mutta saakutin kallis. Heti aletaan sitte miettiä että kuka maksaa ja mitä maksaa. Ne on aika kalliita noi Epipenit ja glukoosikynät.

mii
Voisikohan tuon vastuujutun kiertää sillä, että jokaisen julkisen laitoksen yms. ensiapukaappeihin lisättäisiin Epipenit, glukoosit yms. joita ensiapuun tarvitaan. Siinä olisivat sitten nekin kaikkien kadunmiesten ulottuvilla tarpeen yllättäessä.
Ehkä ei kuitenkaan. Siinä saattaisi sitten saada glukoosia allergiseen reaktioon tai Epipenin jos menee näkkäri väärään kurkkuun. :)

(anteeksi kun vitsailin tärkeällä asialla, mulla on itsellänikin Epipen)

Vieras

Tässä oli minusta hyvää tekstiä :). Samalla puolella ollaan eikä ainakaan itselleni tulisi hätätilanteessa mieleen syytellä ketään, joka on yrittänyt allergista lastani auttaa. Itse aion pitää lastentautien polin ohjeiden mukaisesti Epipen-kynän aina lapsellani repussa ja toivon, että tämän kirjoittajan kaltaisia henkilöitä on muitakin :). Ensiapukaappiin näitä ei kaiketi voi siksi varata, että Epipen-kynän annostus on lääkärin määräämä ja siis painon mukainen. Sama pätee epilektikkojen stesolidiin. Eli kyllä on sitten meidän vanhempien vastuulla tiedottaa, huolehtia asianmukaiset lääkkeet mukaan ja olla hyvässä yteistyössä ja yhteisellä asialla. Itselläni ei ole asiassa ongelmia toistaiseksi ollut. Useimmilla lapsilla tuo Epipen on hyvin harvoin tarvittu, mutta äärimmäisen tärkeä turva. Tärkeintä on välttää allergian aiheuttajia ja opastaa lapsi tietämään omat rajoitteensa. Esim. Omalla lapsellani pk:n hoitajat antavat jo lievempään oireiluun 5tippaa Zyrteciä lääkärin ohjeen mukaan eikä hankalaa tilannetta ole sattunut pk:ssa kertaakaan.

( Ps. Muuten allergialasten vanhemmat. Lastenlääkäri varoitteli erityisesti pitopöytäruuista, koska esim. Tarjoilijat eivät aina tiedä tarkasti vaikkapa salaattien sisältöjä ja erilaisia siemeniä, manteleita ja pähkinöitä löytyy ties mistä - mikä oman lapseni kohdalla takroittaisi Epipenin tarvetta ja juhlan loppua. )

No niin. Kynä ei saisi olla repussa koska "tilanteen ollessa päällä" voi olla mahdoton löytää oikeaa reppua.
Me päädyttiin nyt miehen kanssa siihen että laitetaan kaikesta huolimatta kynä reppuun, sijoitetaan 54e ja ostetaan kolmas kynä sinne terkalle. Luulis kelpaavan kaikille.

Poika osaa hyvin ennakoida tuntemukset ja ottaa antihistamiinit oma-aloitteisesti melko herkästi. Ja eiköhän tää epipen asia järjesty.

Mulla oli päivällä niin totaalisen tyrmistynyt olo mut nyt tuntuu et, tääkin selviää.. :whistle:

Auttaisko repun nimeäminen selvästi ulkopuolelta, tai sit joku näyttävä tyyliin neonkeltainen avaimenperä siihen? Näin vaikka luokkaretkellä sijaista tai naapuriluokan opea olisi helppo opastaa että hädän tullessa löytää repun helposti. Ja kynä repun sivutaskuun jossa ei ole muuta, niin sitä ei tarvitse kaivella tavaroiden seasta.

eräs
Kiva nähdä järkeviä ja molempia osapuolia ymmärtäviä kommentteja tällä sivulla :) Ei me opettajat todellakaan haluta lapsille mitään pahaa sattuvan ja jokainen tietysti hätätilanteessa tekee parhaansa. Yhteiset linjaukset on vaan sovittava ja pyrittävä siihen, että ne on kaikkien parhaaksi :) Ap:lle vielä: sinun ajatuksesi kuulostaa hyvältä, kuten myös coatrackin ehdotus merkitystä repusta. Onhan se totta, että hädässä reput voivat mennä sekaisin, mutta on se varmasti parempi kuin ei lähettyvillä lainkaan epikynää.

epipen-aikuinen
Ulkomailla jossain nettikaupoissa olen nähnyt myynnissä kovia koteloita, joihin saa Epipenin. Kotelo esim. housun vyöhön kiinni. Sopisiko lapsellesi tuollainen? Olisi aina mukana eikä repussa, joka on ehkä hukassa. Saati sitten jossain lukollisessa lääkekaapissa toisella puolella rakennusta. Epipeniähän pitäisi periaatteessa kantaa mukana aina ja noin se olisi aina saatavilla nopeasti. Kohtauksessa tilanne voi olla minuuteista tai sekunneista kiinni.

Luin tapauksesta muistaakseni Kanadassa, jossa Epipen oli opettajan huoneessa tms. paikassa säilytyksessä koululla. Lapsi luuli ensin saaneensa vain astmakohtauksen eikä pyytänyt piikkiä heti vaan käytti astmalääkettään. Kun tajuttiin mistä oli kyse, piikin hakemiseen menneet minuutit olivat jo liikaa:(

Meidän yläkoulussa on oppilailla Epipenit repussa ja opettajia velvotetaan käymään terkalla koulutuksessa, jotta osaa sitten tarvittaessa pistää.

Joissain tilanteissa kyllä homma ei varmasti toimisi, esim. ruokailun aikana oppilailla voi olla reput luokassa tai aulassa, joten aika toivotonta lähteä etsimään oikeaa reppua. Tunneilla tilanne on selvä, kun oikea reppu varmasti löytyy.

eloveena
Meidän tyttärellä on epipen kynä, allergialääke ja avaava astmalääke repussa pienessä etutaskussa. Tämä penaalin näköinen pussukka äidin puhelinumeroineen otetaan mukaan retkille, uimaan jne, koska se pitää olla hänellä aina mukana. Näin on sovittu opettajien kanssa. Koulun alkaessa pidimme opettajien ja terveydenhoitajan kanssa palaveria, sovimme asióista ja terveydenhoitaja näytti opettajille miten kynää käytetään. Lääkkeiden paikan tietää myös lapseni luokkakaverit, joiden kanssa hän välitunnilla leikkii. Ymmärtääkseni lapseni sairaskohtauksen oireiden kuvaus, lääkkeiden paikka ja hoito-ohjeet ovat opettajan huoneessa, jos jotain sattuisi, eikä oma ope olisi paikalla. Tai vaikka välitunnilla pistäisi ampiainen ja allerginen reaktio syntyisi. Ymmärrän vaikeasti allergisen lapsen äitinä hyvin huolesi.

Iloinen Possu
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Siis, tarkoittaako toi, että opettajat eivät saa antaa lääkkeitä ilman vanhempien lupaa vai ei saa antaa lääkkeitä missään tilanteessa. Myös joitain antibiottejahan pitää antaa hoitopäivän aikana, niin pitääkö vanhempien tulla kesken työpäivän ne antamaan tai antaa lääkeiden ottovastuu pienelle koululaiselle, joka koulunjälkeen suuntaa iltapäiväkerhoon?

Toisaalta kuitenkin ymmärrän vastuun ja sen, että jos vanhemmat antavatkin ohjeet väärin tai opettaja ymmärtää väärin yms. Voisiko kouluilla ja päiväkodeilla olla aina joku henkilökuntaan kuuluva, joka olisi jonkunlaisen kurssin käynyt ja lupa lääkkeiden antamiseen. Vai onko liian myöhäistä koulussa, ap:n pojankaltaisissa tapauksissa, jos ensin pitäisi hälyyttää se henkilö apuun?

:headwall: Kyllä tarkoittaa.Ei opet tai päiväkodon hoitajat anna penisíliiniä tai muita lääkettä.Sitten pitää itse käydä antamassa se,
Kyl antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja eloveena:
Meidän tyttärellä on epipen kynä, allergialääke ja avaava astmalääke repussa pienessä etutaskussa. Tämä penaalin näköinen pussukka äidin puhelinumeroineen otetaan mukaan retkille, uimaan jne, koska se pitää olla hänellä aina mukana. Näin on sovittu opettajien kanssa. Koulun alkaessa pidimme opettajien ja terveydenhoitajan kanssa palaveria, sovimme asióista ja terveydenhoitaja näytti opettajille miten kynää käytetään. Lääkkeiden paikan tietää myös lapseni luokkakaverit, joiden kanssa hän välitunnilla leikkii. Ymmärtääkseni lapseni sairaskohtauksen oireiden kuvaus, lääkkeiden paikka ja hoito-ohjeet ovat opettajan huoneessa, jos jotain sattuisi, eikä oma ope olisi paikalla. Tai vaikka välitunnilla pistäisi ampiainen ja allerginen reaktio syntyisi. Ymmärrän vaikeasti allergisen lapsen äitinä hyvin huolesi.
Mä kans ajattelin et ostan jonku pussukan mis on antihistamiinit, ventoline ja epipen.

Loistava idea laittaa pussiin puhelin numerot ym. Pussiin vois laittaa myös lyhyet ja ytimekkäät ohjeet ja oireidenkuvaukset.

eloveena
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Alkuperäinen kirjoittaja eloveena:
Mä kans ajattelin et ostan jonku pussukan mis on antihistamiinit, ventoline ja epipen.

Loistava idea laittaa pussiin puhelin numerot ym. Pussiin vois laittaa myös lyhyet ja ytimekkäät ohjeet ja oireidenkuvaukset.
Se pussukka on penaalin kokoinen ja siinä päällä lukee sen ja sen lääkkeet, sekä äidin puh. nro. Noi ohjeet pussukkaan on hyvä idea. Me saatiin terveydenhoitajalta epipenille sellainen kova läpinäkyvä suojakotelo, jossa se säilyy hyvin. Se alkuperäinen paketti rupesi olemaan aika kärsineen näköinen, kun koko vuoden reissasi mukana eskarissa. Meillä oli joskus oli puhetta että sairaalasta voisi tulla allergiahoitaja opettaa kynän käyttöä koululle tai sitten että sieltä saisi anaflaktisesta shokista kertovan videon lainaksi, jossa kerrotaan sairaudesta, kynän pistämisestä jne. Meidän terveydenhoitaja kävi sairaalasssa opettelemassa kynän käyttöä ja toi palaveriin koululle niitä epipenkyniä, joilla opettajat voi harjoitella pistoa.

Siis onhan kyse nyt diabeetikon ´shokkihoidosta´? Eli jos menee vakavaan hypotilaan niin ensiavun saa epipenistä? Itse olen diabeetikko enkä muista enää noita nimiä :ashamed: Ja mä sain kyllä ala-asteella pitää sitä omassa repussani ja muistaakseni myös opettaja otti se itselleen jossain vaiheessa.Aika kummallista käytöstä koululta :eek: Siinähän voi toisen henki olla kyseessä :eek:

000
Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Siis onhan kyse nyt diabeetikon ´shokkihoidosta´? Eli jos menee vakavaan hypotilaan niin ensiavun saa epipenistä? Itse olen diabeetikko enkä muista enää noita nimiä :ashamed: Ja mä sain kyllä ala-asteella pitää sitä omassa repussani ja muistaakseni myös opettaja otti se itselleen jossain vaiheessa.Aika kummallista käytöstä koululta :eek: Siinähän voi toisen henki olla kyseessä :eek:
Ei, vaan anafylaktisen allergiakohtauksen hoidosta. Diabeetikkoja vaan on käytetty vertailukohteena, koska yleensä myös heillä on koulussa omat lääkkeet ja mahdollisuus joutua hengenvaaraan erinäisistä syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
( Ps. Muuten allergialasten vanhemmat. Lastenlääkäri varoitteli erityisesti pitopöytäruuista, koska esim. Tarjoilijat eivät aina tiedä tarkasti vaikkapa salaattien sisältöjä ja erilaisia siemeniä, manteleita ja pähkinöitä löytyy ties mistä - mikä oman lapseni kohdalla takroittaisi Epipenin tarvetta ja juhlan loppua. )
Näin on. Itse olen allerginen ja kävin kesällä tiputuksessa syötyäni kalaa salaatissa, josta ei pitopalvelun työntekijä sitten viitsinyt mainita kun kysyin missä kaikessa on kalaa.

No niin.. Kaikesta huolimatta. Asia on nyt ratkaistu, eli epipen on repussa ja terkalla. Ope on opetettu pistämään ja rehtori sanoi että, opettajalla on velvollisuus (niinkun nyt täälläkin on jo selväksi käynyt) antaa ensiapu.

Huoh, mä olen huojentunu kun tämä asia on loppuun käsitelty.

Yhteistyössä