Muutama viikko sitten oli Opettaja-lehdessä juttua, kuinka opettajat eivät SAA antaa oppilaille mitään lääkityksiä. Sitä varten täytyy olla koulutus, ja se löytyy koulusta terveydenhoitajalta tai usein myös koulunköäyntiavustajalta (jos on lähihoitaja).
Olen itse ope, ja juuri edellisellä luokallani on "Epipen" -oppilas. Kynä oli oppilaan laukussa, ja retkillä minun hallussani. Onneksi en kertaakaan joutunut kynää käyttämään. Pidin itsestään selvänä, että näin toimittiin ja vanhemmat olivat ymmärtääkseni tilnateeseen tyytyväisiä. Luettuani lehden jutun, en enää samaan suostuisi. Nykyään saa olla niin tarkkana vastuiden ja velvollisuuksien kanssa. Vanhemmat kun osaavat olla todella hankalia halutessaan. Voisin hyvin kuvitella, että Epipen-oppilaidenkin vanhemmat hyökkäisivät opettajaa syyttämään, jos jotain ikävää heidän lapselleen sattuisi. Siinä ei eenä muisteltaisi suullisia sopimuksia vaan otettaisiin lakimiehet hätiin. Ja heitä taas kiinnostaisi vain ja ainoastaan lait, asetukset yms.
Kannattaa ottaa rehtoriin yhteyttä tai vaikka kunnan koulutoimen johtoon. Opettajaa on kuitenkin turha heti ruveta syyttämään.
Ja tietenkin kaikilla on velvollisuus autta hädässä olevaa. Oli sitten koulun keittäjä tai bussikuski... Sitä ei varmaan kukaan kiellä.