Onko täällä "epipen koululaisen" vanhempia..?? *ONGELMA RATKENNUT*

Alkuperäinen kirjoittaja Niin se vaan on:
Opettajien (kuten lastentarhanopettajien) vastuulla ei ole lasten lääkitykset.On se sitten insuliini,allergia tms.Se on vastuukysymyskin.Heillä(tai ainakin todella harvalla on) ei ole siihen koulutusta.Toki he apua soittavat tarvittaessa.
Niin, mä tiedän. Tuntuu vaan niin kauheelta kun kukaan ei ota vastuuta asiasta. Kaikki vaan huokailee. Mä haluisin mun lapseni hengissä koulusta kotiin.

Kuinka se aikaisempi ope suostu ottaan sen kaappiin säilytykseen? Jos rehtori ja terkka ovat edelleen samat henkilöt? Kuinka se käsitys muka yhtäkkiä kesän aikana muuttui niin paljon, että he eivät enää ymmärrä asian vakavuutta? :eek: Todella outoa käytöstä, terkaltakin! :/

harmis
Opettajien (kuten lastentarhanopettajien) vastuulla ei ole lasten lääkitykset.On se sitten insuliini,allergia tms.Se on vastuukysymyskin.Heillä(tai ainakin todella harvalla on) ei ole siihen koulutusta.Toki he apua soittavat tarvittaessa.
Ei ehkä ole, mutta ei heillä myöskään ole valtuuksia kieltää oppilasta pitämään lääkettä joka on elintärkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
Kuinka se aikaisempi ope suostu ottaan sen kaappiin säilytykseen? Jos rehtori ja terkka ovat edelleen samat henkilöt? Kuinka se käsitys muka yhtäkkiä kesän aikana muuttui niin paljon, että he eivät enää ymmärrä asian vakavuutta? :eek: Todella outoa käytöstä, terkaltakin! :/
No, se oli sillä opella ja se oli. Ei siinä vaan ollu mitää ongelmaa. Nyt se ongelma vasta tuli ku ope vaihtu ja hän ei sitä huoli sinne kaappiin.

Ekalla luokalla kun se kynä opelle vietiin niin ope oli vaan "kertokaas miten käytetään jne".

En osannu yhtää nyt odottaa mitään ongelmaa tästä.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Niin, mä tiedän. Tuntuu vaan niin kauheelta kun kukaan ei ota vastuuta asiasta. Kaikki vaan huokailee. Mä haluisin mun lapseni hengissä koulusta kotiin.
Niin tiesin kyllä,että sinä tiedät.Kaikki täällä vaan ei.En todellakaan millään pahalla tai ilkeydellä tätä laittanut.Onkohan opettaja tietoinen mitä voi ihan oikeasti käydä jos ei apua saa nopeasti?Ei siinä ole aikaa etsiä sitä ruiskua tai jostain muualta jotain joka pistää sen lapseen.

Keittiönoita
Aika harvalla vanhemmallakaan on. Kun siskoni poika sairastui diabetekseen, diabeteshoitaja opasti pistosten antamisen siskolleni ja kun poika palasi kouluun, opasti opettajalle. Saman verran siis sai opastusta niin lapsen äiti kuin opettajakin. Eivätkä koulussa edes ehdottaneet, että lapsi jäisi kotiopetukseen diabeteksensä takia.

vieras
Kysy asiaa joltain reksiä korkeammalta taholta. Pakkohan open on ottaa tuosta asiasta vastuu, koska muita vaihtoehtoja ei ole. Vaikka kynä olisi lapsen laukussa, niin ei hän pysty kohtauksen saadessaan sitä itseensä annostelemaan. Meidän lapsi sai juuri myös tuollaisen kynän maitoallergiaan ja se olisi kuukauden päästä tarkoitus viedä päiväkotiin...

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Mä en laita kalapäivinä poikaa kouluun ollenkaan enneku tää asia on selvitetty. Pojalla on kurkku turvonnu joskus ihan kalanhajustakin..
Yksi vaihtoehto on, että koulu hommaa lapsellesi sellaisen henkilökohtaisen avustajan, joka on kykenevä antamaan lapsellesi ensiapua. Jos siis opettaja ei pysty tai halua ensiapua antaa.

jamssi
Hei Viiviliina! Mulla on kolmasluokkalainen Epipenpoika. Pojan Epipen säilytetään luokassa. Olen opettanut opettajalle pistämisen. Harjoiteltiin appelsiiniin. Jos tulisi sellainen tilanne, että opettaja vaihtuisi ja kieltäytyisi pistämisestä, niin vaatisin pojalle koulunkäyntiavustajan. Siis sellaisen joka osaa ja uskaltaa pistää (esim. lähihoitaja).

Suosittelen sulle, että laitat kovan kovaa vastaan ja vaadit avustajan, jos eivät suostu pistämään. Ja jos asiat ei etene rehtorin ja opettajan kanssa, niin sitten soittelet niin korkealle taholle, että avustaja järjestyy. Kysyt, että ottaako kolu vastuun siitä että lapsesi kuolla anafylaksiaan vain sen takia, että kukaan ei uskalla pistää Epipeniä. Älä anna periksi tässä asiassa!! Hoitavalta lääkäriltä tarvitaan käsittääkseni lausunto avustajan tarpeesta ja sehän teillä nyt on.

ope
Muutama viikko sitten oli Opettaja-lehdessä juttua, kuinka opettajat eivät SAA antaa oppilaille mitään lääkityksiä. Sitä varten täytyy olla koulutus, ja se löytyy koulusta terveydenhoitajalta tai usein myös koulunköäyntiavustajalta (jos on lähihoitaja).

Olen itse ope, ja juuri edellisellä luokallani on "Epipen" -oppilas. Kynä oli oppilaan laukussa, ja retkillä minun hallussani. Onneksi en kertaakaan joutunut kynää käyttämään. Pidin itsestään selvänä, että näin toimittiin ja vanhemmat olivat ymmärtääkseni tilnateeseen tyytyväisiä. Luettuani lehden jutun, en enää samaan suostuisi. Nykyään saa olla niin tarkkana vastuiden ja velvollisuuksien kanssa. Vanhemmat kun osaavat olla todella hankalia halutessaan. Voisin hyvin kuvitella, että Epipen-oppilaidenkin vanhemmat hyökkäisivät opettajaa syyttämään, jos jotain ikävää heidän lapselleen sattuisi. Siinä ei eenä muisteltaisi suullisia sopimuksia vaan otettaisiin lakimiehet hätiin. Ja heitä taas kiinnostaisi vain ja ainoastaan lait, asetukset yms.

Kannattaa ottaa rehtoriin yhteyttä tai vaikka kunnan koulutoimen johtoon. Opettajaa on kuitenkin turha heti ruveta syyttämään.

Ja tietenkin kaikilla on velvollisuus autta hädässä olevaa. Oli sitten koulun keittäjä tai bussikuski... Sitä ei varmaan kukaan kiellä.

jamssi

Suosittelen sulle, että laitat kovan kovaa vastaan ja vaadit avustajan, jos eivät suostu pistämään. Ja jos asiat ei etene rehtorin ja opettajan kanssa, niin sitten soittelet niin korkealle taholle, että avustaja järjestyy. Kysyt, että ottaako kolu vastuun siitä että lapsesi kuolla anafylaksiaan vain sen takia, että kukaan ei uskalla pistää Epipeniä. Älä anna periksi tässä asiassa!! Hoitavalta lääkäriltä tarvitaan käsittääkseni lausunto avustajan tarpeesta ja sehän teillä nyt on.[/quote]

Sori karmeat kirjoitusvirheet. Mulla vaan nousee savu päästä, kun ottaa niin aivoon teidän tilanne..

ope myös
samaa mieltä kun toinenkin... en uskaltaisi käydä lääkitsemään, kun en ole alan ihminen. hankittakoon kouluun koulunkäyntiavustaja, joka muutenkin varmaan tarvitaan. luulisi että joka koulussa edes yksi avustaja on? ja hoitaja koulutukseltaan vielä

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Muutama viikko sitten oli Opettaja-lehdessä juttua, kuinka opettajat eivät SAA antaa oppilaille mitään lääkityksiä. Sitä varten täytyy olla koulutus, ja se löytyy koulusta terveydenhoitajalta tai usein myös koulunköäyntiavustajalta (jos on lähihoitaja).
On siis ainakin yksi ammatti, jossa takuuvarmasti löytyy tulevaisuudessakin töitä. Joka luokkaan kun pian tarvitaan lähihoitajakoulutuksen saanut avustaja, sillä astmaatikkoja, diabeetikkoja, allergiaa sekä epilepsiaa sairastavia luultavasti on miltei jokaisessa luokassa.

vieras
Kyllä se lastentarhahoitaja saa syytteen virkavirheestä jos jättää epipenin pistämättä ja ambulanssin vaan soittaa. Jos tollasessa tapauksessa sattuu esim. kuolemaan tulee kyllä syytteet.

Jos vaikka kadulla kävelet ja epipen kynää tarvitsevaan törmäisit etkä pistäisi, se olisi heitteillejättö josta tulee kyllä seuraukset.

Olen tämän asian kanssa tahkonut aikoinaan päiväkodin hlökunnan kanssa, koska eivät meinanneet suostua epipeniä pistämään tarvittaessa. Päiväkodin johtaja otti selvää vastuu kysymyksistä ja sen jälkeen hlökunta kiltisti opetteli pistämisen.

ope
Ymmärrän tuskasi ja asian hankaluuden (itse olen kyllä käyttänyt epipeniä oppilaan kanssa) mutta tosiaan asia on niin, että OPPILAAN LÄÄKEHOITO EI OLE OPETTAJAN TEHTÄVÄ/VASTUULLA. Tämä on OAJ:n kanta, ja OAJ on sitä mieltä, että oppilas, joka tarvitsee lääkehoitoa, tarvitsee myös siihen koulutetun ammattilaisen sitä antamaan. Opettajalla ei ole lääkehoidon koulutusta eli kaikkien oikeusturvan ja ennen kaikkea oppilaan terveyden tähden tehtävään tarvitaan ammattilainen. Eihän toistepäinkään oleteta, että sairaan lapsen opetuksesta huolehtii lääkäri, vaan sitä varten on sairaalakoulut. Jokainen tekee työtänsä koulutuksensa mukaan ja vastaa sellaista, johon on koulutuksen saanut.

Asiasta voi käydä lukemassa opettaja-lehdestä

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2009_34/page26.htm

AP:n tilanne on kyllä ongelmallinen (itsellä on siis ollut allergisia oppilaita). Joku ratkaisuhan siihen täytyy löytyä (vaikka tuntuu uskomattomalta niin usko pois että open ratkaisun takana on aito välittäminen lapsen terveydestä).

jamssi

Olen itse ope, ja juuri edellisellä luokallani on "Epipen" -oppilas. Kynä oli oppilaan laukussa, ja retkillä minun hallussani. Onneksi en kertaakaan joutunut kynää käyttämään. Pidin itsestään selvänä, että näin toimittiin ja vanhemmat olivat ymmärtääkseni tilnateeseen tyytyväisiä. Luettuani lehden jutun, en enää samaan suostuisi. Nykyään saa olla niin tarkkana vastuiden ja velvollisuuksien kanssa. Vanhemmat kun osaavat olla todella hankalia halutessaan. Voisin hyvin kuvitella, että Epipen-oppilaidenkin vanhemmat hyökkäisivät opettajaa syyttämään, jos jotain ikävää heidän lapselleen sattuisi. Siinä ei eenä muisteltaisi suullisia sopimuksia vaan otettaisiin lakimiehet hätiin. Ja heitä taas kiinnostaisi vain ja ainoastaan lait, asetukset yms.

Kannattaa ottaa rehtoriin yhteyttä tai vaikka kunnan koulutoimen johtoon. Opettajaa on kuitenkin turha heti ruveta syyttämään.

Ja tietenkin kaikilla on velvollisuus autta hädässä olevaa. Oli sitten koulun keittäjä tai bussikuski... Sitä ei varmaan kukaan kiellä.
Siis olet sitä mieltä, että kaikki lapset joilla on Epipen tarvitsevat ja saavat koulunkäyntiavustajan! Ei varmasti tule onnistumaan. Kunnilla ei yksinkertaisesti ole varaa niin moneen avustajaan. Voin toki vaatia lapselleni avustajan vain sen takia, että hänellä on Epipen, mutta onko siinä mitään järkeä?

Lapseni opettaja ei ole kertonut, että opettajat eivät saa antaa mitään lääkkeitä! Miksi hän ei ole kertonut, jos näin on? Hän opetteli Epipenin pistämisen eikä maininnut sanallakaan ettei saisi sitä pistää. Kyllähän jokainen meistä saa antaa ensiapua. Miten voi olla, että opettaja ei saisi?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
On siis ainakin yksi ammatti, jossa takuuvarmasti löytyy tulevaisuudessakin töitä. Joka luokkaan kun pian tarvitaan lähihoitajakoulutuksen saanut avustaja, sillä astmaatikkoja, diabeetikkoja, allergiaa sekä epilepsiaa sairastavia luultavasti on miltei jokaisessa luokassa.
Epipenkynän pistäminen on pakko myös sivullisellekin jos on hätäensiapu tilanteesta kyse, vai voiko siinä kohdassa sitten sanoa, että sorry oon opiskellu opettajaksi en saa antaa lääkkeitä vaikka kuolisit?

vieras
Kivoja nämä palstan opettajat. Katsovat mielummin vieressä kun oppilas kuolee shokkiin, kuin hauavat huolehtia niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin Epipen-kynän käytöstä. Kyseessä ei tosiaan ole mikään sellainen toimenpide, joka vaatii hoitajakoulutusta. Ymmärrän, etteivät opettajat voi alkaa huolehtimaan kaikkien lasten lääkityksistä, mutta tälläisiä näin vakavia asioita kuin anafyaktinen shokki ei myöskään ole montaa. Kun se iskee, apu on saatava välittömästi ja sen on oltava lähellä. Ambulassiin ei voi turvautua.

jamssi
Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
samaa mieltä kun toinenkin... en uskaltaisi käydä lääkitsemään, kun en ole alan ihminen. hankittakoon kouluun koulunkäyntiavustaja, joka muutenkin varmaan tarvitaan. luulisi että joka koulussa edes yksi avustaja on? ja hoitaja koulutukseltaan vielä
No en ole minäkään hoitoalan ihminen, mutta kyllä minun on pakko pistää Epipen, jos lapseni saan anafylaksian. Ja epileptikkojen ja diabeetikkojen vanhemmat takuulla lääkitsevät lapsensa, vaikka eivät alan ihmisiä olekaan. Tässä on nyt kyseessä ENSIAPU, ei mikään opettajalle sälytettävä päivittäinen lääkitys. On se ihmeellistä, että oppilas saa kuolla anafylaksiaan vain sen takia ettei suostuta antamaan ensiapua. Ja se ensi apu anafylaksiaan on Epipen, mikään muu ei auta.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Epipenkynän pistäminen on pakko myös sivullisellekin jos on hätäensiapu tilanteesta kyse, vai voiko siinä kohdassa sitten sanoa, että sorry oon opiskellu opettajaksi en saa antaa lääkkeitä vaikka kuolisit?
Toi Epipen on tosiaan ensiapu - ja helppokäyttöinen sellainen - ja jos siitä voi kieltäytyä, varmaan voi kieltäytyä myös elvyttämästä, tyrehdyttämästä verenvuotoa jne. Eli jos teknisen työn luokassa oppilas saa syvän haavan, opettaja voi seistä tumput suorana ja odottaa ambulanssia saapuvaksi samalla kun oppilas vuotaa kuiviin.

En lukenut tuota OAJ:n juttua, mutta mielenkiintoinen ajatus, että opettajat olisivat vapautettu velvollisuudestaan antaa ensiapua.

niin
Kyllä se lastentarhahoitaja saa syytteen virkavirheestä jos jättää epipenin pistämättä ja ambulanssin vaan soittaa. Jos tollasessa tapauksessa sattuu esim. kuolemaan tulee kyllä syytteet.

Jos vaikka kadulla kävelet ja epipen kynää tarvitsevaan törmäisit etkä pistäisi, se olisi heitteillejättö josta tulee kyllä seuraukset.

Olen tämän asian kanssa tahkonut aikoinaan päiväkodin hlökunnan kanssa, koska eivät meinanneet suostua epipeniä pistämään tarvittaessa. Päiväkodin johtaja otti selvää vastuu kysymyksistä ja sen jälkeen hlökunta kiltisti opetteli pistämisen.
Siis miten tiedän kun kävelen kadulla että joku tarvitsee kynänpistoa????Siis heitteillejättö.No haloo päivää.

vieras
Toi Epipen on tosiaan ensiapu - ja helppokäyttöinen sellainen - ja jos siitä voi kieltäytyä, varmaan voi kieltäytyä myös elvyttämästä, tyrehdyttämästä verenvuotoa jne. Eli jos teknisen työn luokassa oppilas saa syvän haavan, opettaja voi seistä tumput suorana ja odottaa ambulanssia saapuvaksi samalla kun oppilas vuotaa kuiviin.

En lukenut tuota OAJ:n juttua, mutta mielenkiintoinen ajatus, että opettajat olisivat vapautettu velvollisuudestaan antaa ensiapua.
Juurikin nämä ovat myös ajatukseni asian suhteen, epipen ei ole lääkitsemistä vaan ensiavun antamista.

jamssi

Juu, Epipen on ensiapu ja sitä eivät nämä kommentoineet opettajat tunnu tajuavan. Uskomatonta, että opettaja muka voi kieltäytyä antamasta ensiapua! Mä olen nyt niin raivona, että pakko lähteä ulos hetkeksi rauhoittumaan. :)

Yhteistyössä