Onko SINUSTA ihan normi vuorotyöläisen arki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras123"

Vieras
Taustana siis että meillä on perheessä vauva, minä, avomies ja minun kouluikäinen lapsi aiemmasta suhteesta. Itse jäin hoitovapaalle vuodeksi mikä oli vähintäänkin yhtä paljon miehen tahto kuin minun (mulla olisi ollut opiskelupaikka odottamassa ja oisin voinut aloittaa osa-aikaisen työnteonkin opiuntojen ohessa). Mies tekee fyysisesti kohtuu kuormittavaa kolmivuorotyötä ja ajatteli et arki olisi näin sujuvampaa.

Itse koen että meillä on tällä hetkellä isoja ongelmia parisuhteessa koskien ennen kaikkea arkea ja työnjakoa siinä. Mies näkee ongelmana varmaankin sen etten ymmärrä hänen väsymystään ja vaadin häneltä kohtuuttomia. Kumpikaan ei tajua toisen näkökantaa ja elämä on yhtä jatkuvaa tukkanuottasilla oloa. Tosin ei huudeta eikä melskata täällä lasten nähden mutta kyllä toi isompi ainakin vaistoaa. Se myös ymmärtää jo varmasti lukea mua ja mun tuskastumistani koska on alkanut puhua siten että "XXX ei koskaan auta vauvan hoidossa" "XXX vain nukkuu kaikki päivät ja makaa sohvalla" "XXX vain komentaa" jne. Yritän vastailla noihin silleen ympäripyöreästi mutta hankala oikeasti keksiä sanoja kun ne on aivan totta.

Tällä hetkellä meillä siis työnjako on se että minä hoidan kaikki kotityöt, lapsiin liittyvät menot ja niiden kanssa touhuamisen arjessa 95 prosenttisesti (mies kattoo vauvaa kun käyn vessassa tai teen esim. ruokaa jos hän sattuu tuolloin olemaan hereillä). Me ei tehdä koskaan yhdessä perheenä muuta kuin käydään marketissa miehen vapaapäivinä ja sielläkin ukko on usein hermo pinteessä. Mies nukkuu kaikkina vapaapäivinään pitkään, mä en ole saanut nukkua vauvan syntymän jälkeen yhtenäkään aamuna (pois lukien 2 aamua kun vauva on ollut yökylässä). Mä huolehdin siis siitä että miehellä on puhdasta päälle, ruokaa kotona ja evästä töihin, suht siisti koti ja hoidettu lapsi (ja lenkitän koirankin lasten kanssa) mutta siltikin mies on pääasiallisesti vittuuntunut elämään kun tympäsee käydä töissä.

Mies on syöttänyt vauvan muutaman kerran, samoin vaihtanut vaipan. Käynyt kerran 15min vaunuttelemassa kun mä siivosin. Mä olen käynyt ilman vauvaa kerran hammaslääkärissä ja kerran hieronnassa. Siinä mun henk.koht. aika. Mies on käynyt joitakin kertoja istumassa iltaa kavereiden kanssa ja ollut esim. viikonlopun täällä yksin kun me oltiin vauvan kanssa reissussa.

Lisäksi mies tissuttelee aina vapaalla ollessaan eli aloittelee alkuillasta ja jatkaa yksin juomista kun mä menen nukkumaan että jaksan aamulla ylös lasten kanssa. Mies nukkuu sitten puoleen päivään vähintään ja sen jälkeen tuleekin se päivän kohokohta eli kaupassa käyminen.

Mies ei halua eikä ole kiinnostunut esim. käymään yhdessä ulkoilemassa, elokuvissa, syömässä, puistossa, kavereilla, sukulaisilla, eikä missään muuallakaan. Koska ei kuulemma jaksakun työnteko on niin raskasta. Miträ mä en ilmeisesti ilkeyttäni halua ymmärtää ja ihan vittumaisuuttani häntä "haukun ja solvaan" kun yritän puhua etten voi jatkaa näin.

Mä oon henkisesti ihan loppu. Musta tuntuu ettei mulla ole minkäänlaista minuutta enää vaan päivät täytän lasten toiveita ja illalla mies odottaa että jaksan olla hänelle seuraneiti ja seksikumppani vaikka herätys on parin tunnin kuluttua. Mä olen jotenkin niin täynnä jo vihaa ja katkeruutta siitä että musta tuntuu ettei mun tunteillani tai tarpeillani ole mitään väliä et räjähdän kohta.

Jakuitenkin tiedän et miehessä on paljon hyvääkin ja et menee sinne töihin siksi et meillä ois rahaa ruokaan! Oon jotenkin ihan sekaisin sen kanssa et olenko todella minä se hullu jonka pää on seonnut täällä kotona ollessa ja mies raukka joutuu mun hulluilua vielä kaiken päälle kestämään. Tuntuu et ois pakko päästä puhumaan jollekin ulkopuoliselle ihmiselle mutten oikeasti tiedä keneen ottaa yhteyttä.

Ja vielä esimerkkinä ihan normaali arkipäivästä kun mies on töissä niin esim nyton ollut yövuorossa ja tullu klo 06 nukkumaan. Nousi sängystä klo 21 kun molemmat lapset jo sängyssä ja hällä töihin lähtö klo 21.30.

Oliskohan sun miehelläsi työuupumusta tai masennusta?

Minusta on luonnollista että se joka on aina kotona myös hoitaa kodin ja lapset. Töissä kävijä saa silloin keskittyä rahan ansaitsemiseen. Mutta tuo kaikki muu, ettei mikään kiinnosta vaikuttaa jo huonolta, siksi epäilys masennuksesta.

Aika hurjalta kuulostaa....teidän pitäs päästä parisuhdeterapeutille tms. Olisko paikkakunnalla esim. seurakunnan ylläpitämää paikkaa? Miehesi voi olla masentunut tai työ on yksinkertaisesti liian rankka mutta siis puhua teidän tarvii

Ei kuulosta minusta kovin normaalilta. Olisikohan miehelläsi jotain uupumusta tmv.? Minun mieheni on vuorotyöläinen. Nukkuu kaheksan tuntia vuorokaudessa vuorosta riippumatta. Muuten on arjessa samanlailla mukana kuin minäkin. Hoidan lapset ja kodin silloin kun hän on töissä tai nukkumassa. Yövuoroviikolla ei jaksa niin paljon ku muulloina, mutta siis kun on hereillä nii on arjessa mukana tosi mukavasti :)

Mähän en muuta yritäkään kuin puhua miehen kanssa mutta ei siitä vaan mitään tule. Se hermostuu jo heti kun näkee et mulla on jotakin asiaa ja vastaa kaikkeen että en tiedä. Se ei varmasti lähde yhtään mihinkään keskustelemaan mutta oiskohan jotain paikkaa mihin vois mennä yksin?

Ja mä en todellakaan odota et se täällä imuri kädessä heiluis vielä töidensä päälle mutta kun edes haluaisi viettää aikaa meidän kanssa. Mutta nyt suurimman osan ajasta makaa sängyssä tai menee yksin lukemaan jos me vaikka muut ollaan olkkarissa. Ja tosiaan mikään aktiviteetti ei kiinnosta.

Oisin ikionnellinen kun se kerran sanoisi mulle et ota sä vaan päikkärit kun hän on vapaalla. Äitienpäivänäkin pyysin vain et nousis meidän kanssa yhtä aikaa kahville mut edes sitä ei voinut tehdä mun mieliksi.

Ja tiedän et kuulostan katkeralta ämmältä mutta sellainen olo mulla alkaa jo olla. Et en vain pysty päästämään siitä suuttumuksesta enää irti vaikka kuinka yritän ja sit tulee kelattua noita kaikkia vanhojakin juttuja.

Mun mielestä kuulostaa myös että voisi olla työuupumusta tai masennusta...

Luonnollisesti kotona olevalle lankeaa päävastuu lasten ja kodin hoitamisesta, mutta mielestäni sekään ei ole oikein, että toinen saa aina töiden jälkeen ja viikonloppuisin tehdä mitä haluaa, ja sillä kotona olevalla ei ole koskaan hetkeäkään omaa aikaa tai ei saa koskaan esimerkiksi nukkua univelkoja pois. Mulle ainakin kotiäitinä niitä kertyy, vauva valvottaa jaksoittain enemmän tai vähemmän ja välillä mä alan noiden jatkuvien heräilyjen takia kärsiä unettomuusjaksoista niin että omat yöunet jää tuntiin tai kahteen... Ja todellakin mies tekee silloin parhaansa että mä saan silloin levätä että jaksan taas.

Jos olisin ap, koittaisin jutella miehelle miehen väsymyksestä ja siitä miksi työ tuntuu niin uuvuttavalta ja kehottaisin hakeutumaan esimerkiksi työterveyshuoltoon. Mies vaikuttaa siltä, että tarvitsee apua. Lisäksi myös ap tarvitsee apua jaksamiseen, voisiko harkita että pyytää sukulaisilta tai tutuilta lastenhoitoapua, palkkaa lastenhoitajan (vaikka mll:n kautta) tai vaikka siivoojan kotiin, että kotiäitikin saisi joskus hetken rentoutua?

[QUOTE="vieras123";24616019]Se ei varmasti lähde yhtään mihinkään keskustelemaan mutta oiskohan jotain paikkaa mihin vois mennä yksin?
[/QUOTE]

Perheneuvola vaikka alkuun?

Ymmärrän miestäsi. Meillä se menee just toisinpäin mies työttömänä kotona ja minä painan pitkää päivää vuorotöissä ja olen todella poikki. MIes hoitaa lapsen ja kodin. Silloin kun on vapaata(elikkäs ainoastaan sunnuntaina) niin en jaksa tehdä mitään. Makaan sohvalla läppärin kanssa eikä mikään huvita. Valmiiksi vituttaa ja ahistaa tuleva viikko. MIeheni on ihana ja ymmärtäväinen ja arvostaa kantamaani panosta perheeseen. Ja minä muistan aina kiittää ja huomioida miestäni. Pusutella ja laittaa työpäivien aikana tekstaria. Onneksi mieheni ei vaadi minulta sen kummempaa aktiviteettia vapaapäivänä kuin kaupassa käynnin :)

Mä veikkaisin että miehesi on oikeesti väsynyt työhönsä. 3vuorotyö ei ole helppoa, tiedän sen kun teen sitä itse. Mun mieheni tekee myös kolmivuorotyötä ja meillä on hyvin samankaltaista kuin teillä eli mies nukkuu pitkään vapaapäivinä ja niinä päivinä kun menee iltavuoroon. Ennen yövuoroa nukkuu käytännössä koko päivän, samoin yövuoron jälkeen. Minä teen suurimman osan kotitöistä ja hoidan enimmäkseen lapset ja heidän juttunsa. Siinä ehkä eroaa kuitenkin, että me käytetään sitä vähäistä vapaa-aikaa perheen kesken olemiseen, mieheni hoitaa lapsia silloin kun on vapaalla taikka lähtee vaikka esikoisen 7v kanssa potkimaan palloa koulun kentälle taikka pyörälenkille. Mieheni ei myöskään käytä alkoholia. Mutta hän on uupunut työhönsä (on hoitoalalla ja hoitaa psyk potilaita, henkisesti raskasta)ja unirytmin kanssa on vuorotyön takia ongelmia. mä oon antanu hänen nukkua aamuisin pitkään ja itse noussu lasten kanssa (tosin meillä lapset herää vasta 8-9 välillä yleensä eli ei hirveän varhain),tiedän että se nukkuminen on tärkeää hänen jaksamisen kannalta. Samoin en piiskaa kotitöillä, minähän oon kotona ja meillä on ainakin se järjestys että kotona oleva tekee kotityöt. Toki mieheni joskus tekee kans ja kaupassa se kyllä käy useinkin, mutta valtaosalta teen minä kuitenkin mutta ei se mua haittaa. Musta on tärkeää tukea hänen työssäjaksamistaan.

Oletko kyselly mieheltäs miten hänen työpäivät on menny, miten hän jaksaa jne?? OMien kokemusten perusteella, kuten jo laitoin, epäilen että tuo käytös johtuu työn kuormittavuudesta.

Ite teen 3 vuoroa (hoitoala) ja kyllä vaan varsinki yövuorojen jälkeen on niin saakelin poikki ettei kyl mikää sellanen iske minkä toinen perheenjäsen voi tehdä.

Työ voi olla miehelles myös henkisesti huomattavasti raskaampaa mitä hän sulle kertoo, mahdollisesti ei halua rasittaa sua sillä et puhuis siitä ihan kaikkea.
Perhenauvolassa voisit käydä puhumassa ja ite kehotan kyllä lopettamaan sen että kannustat isompaa lasta miestäsi vastaan. Kyllä aikuinen löytää sanat jos ne haluaa löytää niin puolesta kuin myös vastaan asiassa kuin asiassa.

Ei kuulosta minusta normaalilta. Meillä ollaan molemmat hoitoalalla ja kokemusta on sekä vuorotyöstä (2-3 vuoro) että pelkästä yötyöstä ja kyllä meistä kumpikin on silti töiden ohessa jaksanut olla mukana perheen arjessa jne. Toki silloin kun toinen on ollut kotona, tämä kotonaolija pyrkii päivän aikana tekemään sen minkä lapsen/lastenhoidolta asiallisetsi kerkeää, ettei kaikki kotityöt ole vastassa odottamassa illalla (tai mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä) töistäpalaavaa. Ollaan satsattu siihen että se joka käy töissä voi sitten vapaailtoina ja aamuina enemmän seurustella ja touhuta lasten kanssa kun heitä vähemmän näkee ja kotona lapsia hoitava saa rauhassa keskittyä kotihommiin.

Vuorotyö ei vaan taida sopia miehellesi. Voisiko hän vaihtaa vaikka hetkeksi päivävuoroon, jotta näkisitte auttaako se? Nyt jos vedät parisuhdeneuvontaa sun muuta avuksi, saattaa ongelma vaan pahentua, jos taustalla onkin se, ettei miehesi jaksa vuorotyötä.

Ensinnäkin selvennyksenä etten ole missään kohtaa kirjoittanut kannustavani lastani miestä vastaan vaan että on melko hankala keksiä vastauksia asioihin jotka pitävät täysin paikkansa. Ainahan voi yrittää selitellä et "XXX ei nyt jaksa kun on ollut töissä / haluaa viettää vapaapäivää rauhassa" tms. mutta en mä ihmettele yhtään et tyttärestä tuntuu pahalle se ettei mies KOSKAAN halua tehdä meidän kanssa yhdessä MITÄÄN. Mutta jaksaa istua telkun/tietokoneen ääressä kaljatölkin kanssa siihen asti et tyttö nukahtaa. Ja ymmärrän senkin että tytöstä tuntuu pahalta se että kun se selkeästi hakee mieheltä huomiota ja yrittää pyytää pelaamaan/katsomaan yhdessä ohjelmaa/ koko perheen kanssa lenkille tai ulos niin mies vastaa AINA et ei halua. 90% sen puheesta esikoiselle on komentamista. Joten todellakaan en koe liikaa tukevani esikoistani tässä tilanteessa enkä missään nimessä halua että hän kokee jäävänsä ulkopuolelle tai paitsioon, mitä ihan selkeästi mies käytöksellään osoittaa (verrattuna siihen miten esim. puhuu vauvalle silloin harvoin kun sattuu siihen kontaktia ottamaan).

Varmaan työ onkin raskasta mutta mäkään en jaksa sellaista elämää jossa elän parisuhteessa vain paperilla. Miehelle oon sanonut alusta pitäen et en usko et vuorotyö sopii sille koska kärsi jo sitä ennen uniongelmista mutta ei mies ole mitään ollut halukas asian eteen tekemäänkään. Ja varmasti sitä rytmin löytymistä ei paranna se et tissuttelee kaikki vapaapäivät ja valvoo aamuyölle asti.

Ehkä muotoilin alussa asian vähän väärin ja ongelmana on se että raskaaseen työhön vetoamalla mies pesee kätensä kaikesta perheeseen liittyvästä velvollisuudesta (24/7/365) mikä ei vaan mene mun ymmärrykseen. Kyllähän nyt vuorotyöläiselläkin pitää joskus olla halu tai kiinnostus viettää aikaa vaimon/lasten kanssa. Tai elämä jossa työ on kaiken sisältö ei millään muotoa täytä niitä standardeja hyvälle elämälle joita mä pidän arvossa enkä tiedä miten voisin venyä tähän loppu iäksi.

Ja haluan vielä painottaa et mää todella arvostan sitä että mies tekee töitä ja haluaa meidät elättää. Mun mielestä työ ei vain voi tai ainakaan ei saisi viedä ihmisestä kaikkia mehuja siten ettei mikään muu kuin lepo kiinnosta töiden jälkeen.