Vauva-arki on rankkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mamma;27068844:
Täällä 5-viikkoisen vauvan äiti joka todella yllättyi että vauva-arki onkin näin rankkaa. Ajattelin sinisilmäisesti että vauvat vaan syö ja nukkuu ja että sitä kerkeää tekemään omiakin juttuja kun vauva nukkuu. Aattelin että univaje olisi rankinta, mutta kyllä se on tämä jatkuva syöttö, vaipanvaihto tai vauvan kanniskelut. non-stop. Ja yksinäisyys on yllättänyt;sitä on yksin päivät ja yöt, koska mies on töissä, pystyy hän auttamaan vain iltaisin, jotka nekin menee sitten monesti itkeskellessä, on sekin kiva..

Meillä vauva on koko ajan nukkunut vain 12h/vrk ja päivällä vetelee 30min. päiväunia ja on monta tuntia putkeen hereillä. Tänä aikana joko seurustellaan sylissä, kitistään, itketään ja välillä onneksi viihtyy sitterissäkin jotta saan edes syötyä tai juotua kahvin.

Vauva on vatsavaivainen, epäilen jopa maitoallergiaa. Nyt on aloittanut itkeskelyn kesken ruokailun ja sen jälkeen. Ilma kiertää vatsassa ja kerran päivässä tulevaa kakkaa ähistellään ja puhistellaan naama punaisena pitkin päivää. Lisäksi vauvalla on VSD eli reikä sydämessä kammioiden välillä joka myös huolettaa ja lisää stressiä..

Tuntuu kauhealta ootella että vauva kasvaisi ja vaivat loppuisivat/helpottaisivat. Tuntuu välillä, että äidit kauhen vähän tuntuu puhuvan rehellisesti siitä kuinka rankkaa pikkuvauvan kanssa on. Vai olenko ainoa? Helpottaako tämä siinä 3-4kk paikkeilla?

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jaan tuskasi. Esikoisen kanssa koin todellakin arjen tosi rankaksi, mutta minusta ensimmäinen helpotus tuli kun tyyppi rupesi istumaan syöttötuolissa ja olemaan sosiaalisempi.
Myös kolmen kuukauden jälkeen oli outo euforinen ajanjakso,jolloin kaikki oli kumman ihanaa.. Muuten vauva-arki ei ollut (eikä ole) mun juttu.

Saako paikkakunnallasi vyöhyketerapiaa? Meidän esikoisen kohdalla kitinät jäi kahden kerran jälkeen sinne... Vahinkoa siitä tuskin on, vaikkei auttaisikaan.

Joo, ekat 6kk oli aika karseita...

Ekat 3kk jonkun tason koliikki, itki ehkä 5 iltana viikossa useita tunteja suoraa huutoa, ei auttanut mikään... heräsi tietty myös usein syömään, 2-3h välein.

Seuraavat 3kk olikin sitten suoranaista kidutusta, kun muksu nukkui n. 1h pätkissä, heräsi siis 7-10 kertaa yössä ja itse olin ihan zombi ja niin yliväsynyt, etten enää osannut oikein edes nukahtaa ollenkaan.. Lisäksi muksu oli aika tyytymätön ja kitisevä päivisinkin.

Meillä helpotti elämä sitten kun vauva oppi istumaan ja ryömimään, tuossa 6-7kk iässä alkoi olla jo ihan mukavaakin :D

Esikoinen oli vaativampi vauva (ei kuitenkaan mikään vaikea) ja itse olin kokematon. Synnytyksessä menin myös fyysisesti huonoon kuntoon. Syntyi vielä keskelle talvea. Kyllä se vaan oli aika rankkaa alkuun, vaikka jälkikäteen (toisen lapsen tultua) miettii sitä, että aika helpolla siitä pääsi.

Toinen lapsi oli vauvana helpompi ja oma kokemus auttoi. Vauvan hoitaminen oli ihan eri tavalla mukavaa ja rentoa. Mutta kun siinä piti samalla hoitaa 2-vuotiasta neitiä, niin tuntui ettei mitenkään ehdi ja jaksa kaikkea. Kyllä nytkin olisi niin helppoa jos olisi vain yksi :D. Harmi kun sitä ei etukäteen voi tietää, vaan se nykyhetki tuntuu vaan juuri niin rankalta kuin se on.

jaksamista!

meillä kaikki kolme lasta ollut "helppoja"vauva-aikana, mutta esikoisen kanssa oli kyllä sillai rankinta, koska kaikki oli niinh uuttaa ja sitä stressas kaikista "tyhmistäki"asioista, mikä omalta osin myös henkisesti väsytti.

meillä nyt lapset 6v, 5v ja 4v ja tavallaan pääsee fyysisesti helpommalla, mutta kyllä tää aika on mielestäni (ainaki mulle) raskainta henkisesti, ku tapellaan vähä väliä, villaannutaan kaikki yhdessä, soitetaan suuta yms..fyysisesti helpottanut paljon, ku ei oo vaippa, pukemis ja syöttämis rumbaa.

mut kyllä se varmaanki on jokaisessa "vaiheessa"omat raskautensa ja niitä "vaiheita"on melkein kokoaika, eka vauva-aika, taapero aika (kävelemään oppimiset, kiipeilyt yms.), uhma-ikä...jne..

Yhteistyössä