Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
"opiskelija"
Heippa!
Minulla on opinnoissani juuri meneillään kurssi romaneista ja heräsi romanien historiasta lukiessa sellainen kysymys, että koetteko te romanit itse kulttuurinne olevan uhattuna kiertolaisen elämäntavan päättymisen myötä? Kiertolaisuus kun on päättynyt vasta II MS:n jälkeen ja sitä ennen jatkunut kuitenkin vuosituhannen ajan lähdeteokseni mukaan. Tilanne on siis laajassa perspektiivissä tarkasteltuna aika uusi? Koetko sinä, että pukeutumisella ja tapakulttuurilla erottautumisen merkitys on lisääntynyt? Romaneja on historian saatossa kohdeltu monella tavoin kaltoin ja pyritty "sulauttamaan" valtaväestöön. Koetko tämän vaikuttavan vielä nykyään romanien kokemuksiin valtaväestöstä ja heidän tavoistaan?

terv. utelias
 
[QUOTE="opiskelija";29812218]Heippa!
Minulla on opinnoissani juuri meneillään kurssi romaneista ja heräsi romanien historiasta lukiessa sellainen kysymys, että koetteko te romanit itse kulttuurinne olevan uhattuna kiertolaisen elämäntavan päättymisen myötä? Kiertolaisuus kun on päättynyt vasta II MS:n jälkeen ja sitä ennen jatkunut kuitenkin vuosituhannen ajan lähdeteokseni mukaan. Tilanne on siis laajassa perspektiivissä tarkasteltuna aika uusi? Koetko sinä, että pukeutumisella ja tapakulttuurilla erottautumisen merkitys on lisääntynyt? Romaneja on historian saatossa kohdeltu monella tavoin kaltoin ja pyritty "sulauttamaan" valtaväestöön. Koetko tämän vaikuttavan vielä nykyään romanien kokemuksiin valtaväestöstä ja heidän tavoistaan?

terv. utelias[/QUOTE]


Hei! Pahoittelen etten ole vastannut aiemmin, en ole käynyt kurkistamassa ketjua pitkään aikaan ja tänään sitten havaitsin, että tänne oli tullut uusia viestejä... Toivon, että saat tästä kaipaamasi vastaukset tai että muut ainakin voivat näitä hyödyntää.

Minä uskon että kiertolaisuuden päättymisen myötä yksi aikakausi on loppunut ja aloittanut taas uuden, ja totta kai osa vanhoista tavoista on myös vuosien varrella hävinnyt johonkin matkan varrelle. Romanikulttuuri muuttaa muotoaan koko ajan ja kyllähän siitäkin on keskustelua, että häviääkö perinteinen mustalaisuus tapojen osalta. Minä uskon että ei, sillä valtaosa meistä tahtoo pitää kiinni perinteisistä tavoista.

Voisi ehkä sanoa, että romaniyhteisössä on muotia olla mustalainen. Tarkoitan tällä sitä, että pidetään hyvänä ja oikeana, että valitaan perinteiset vaatteet, pidetään kiinni tavoista jne. Eli kyllä varmasti niinkin on, että pukeutumisella ja tapakulttuurilla erottautuminen valtaväestöstä on aiempaa tärkeämpää.

Vanhemman polven väellä on paljon sanottavaa siitä, millaista kohtelua yhteisömme on aikanaan saanut. Totta kai he muistavat myös hyviä asioita ja ihmisiä, mutta muistoista moni on myös tummanpuhuva; negatiivisiakin kokemuksia on paljon. Asenteet siirtyvät helposti jälkipolville, ja ajattelen että sitä kautta se kohtelu näkyy osassa nuoremman polven romanejakin.
 
Mitä se suunnilleen tarkoittaa jos multa kysytään että ketä oon?
Et ole tainnut kasvaa romaniyhteisössä? :) Käytännössä sinun odotetaan kertovan, mihin sukuun kuulut, mistä sukusi on lähtöisin, keitä ovat vanhempasi ja ehkäpä myös isovanhempasi. Joissain tapauksissa mainitaan myös suvun pää, joka on usein jostain niin kaukaa, että on jo siunattu maahan.
 
[QUOTE="tietämätön";28822674]hei miten on kun mennään kihloihin niin onko se teidän kulttuurissa "häpeä" jos nuorempi mies käyttää kihlasormusta vanhemman edessä ??[/QUOTE]

Ei ole, kyllä sormus pidetään sormessa mihin se kuuluukin, jos siihen asti päädytään. Sormuksesta ei vain tehdä numeroa. Voi olla, että nuorempi esittelee kättään muka vahingossa mutta kuitenkin tarkoituksella, jotta vanhempi huomaa tämän. Vanhempi ei tietenkään ota tähän suullisesti mitään kantaa. Tai sitten vain odotetaan, että vanhempi huomaa sormuksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hellettä pitää;28822800:
Onko teillä naisilla kuinka kuumat oltavat hellepäivinä? Ainakin yläosa näyttäisi olevan sellaista tekokuidusta olevaa kangasta joka ei tietenkään hengitä, ja tiukasti sovittuna ihoon,,,
Samoin koskee myöskin somalinaisia, jotka ovat päästä varpaisiin täydessä asussa hellepäivinä,,,
Kuuma on. Röijy on mielestäni keveämpi vaate, koska värin voi kuitenkin itse valita. Minun päällä on nyt nähty paljon valkoista, koska siihen aurinko ei niin tunnu ottavan. Tietysti valkoisen verkkokankaan alla on aluspaita, mutta kuitenkin... Keveämpi sekin, kuin musta samettihame.

Hameen kanssa on tuskaista. Valkoinen essu kyllä tuntuu auttavan jonkin verran, apu se on pienikin apu :)
 
miksi ruotsin romanit ei käytä samanlaista hametta? joku dokumentti tuli yleltä
Milloin tuollainen dokumentti on tullut, tai muistatko minkä niminen se oli? Kiinnostaisi myös katsoa se, jos jostain löytyisi :)

Ruotsissa asuu paljon Suomen romaneita eli Suomesta sinne muuttaneita, joista suurin osa pukeutuu samaan tapaan kuin me täällä Suomessa. Mutta Ruotsissa asuu myös alunperin muualta lähtöisin olevia romaneita, jotka ovat sulautuneet valtaväestöön monin tavoin.
 
linkki
x
Milloin tuollainen dokumentti on tullut, tai muistatko minkä niminen se oli? Kiinnostaisi myös katsoa se, jos jostain löytyisi :)

Ruotsissa asuu paljon Suomen romaneita eli Suomesta sinne muuttaneita, joista suurin osa pukeutuu samaan tapaan kuin me täällä Suomessa. Mutta Ruotsissa asuu myös alunperin muualta lähtöisin olevia romaneita, jotka ovat sulautuneet valtaväestöön monin tavoin.
 
En jostain syystä osaa tällä puhelimella ottaa lainausta viestistäsi, mutta jospa saat silti tästä selkoa.

Kilimikkolaiset on erään suvun kutsumanimi.

Rahnu taas tarkoittaa romania, jolla ei ole kunnollisia tapoja eikä niitä noudata, käyttäytyy stereotyyppisesti muutenkin huonosti eikä pidä omasta tai kotinsa puhtaudesta (ihan konkreettisesti) huolta.

Kaikkien ilmansuuntien romaneista liikkuu erilaisia puheita, joista osa on pelkkää tarinaa ja osa totta. Ehkä vähän samanlaista kuin kaupunkien välinen erottelu, toinen pitää toistaan parempana.

Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueella asuu paljon romaneja, jotka eivät ole valinneet perinteisiä vaatteita ja jotka monelta osin muutenkin ovat mukautuneet valtaväestön elämäntapaan. Minusta tämä ei ole huono asia, mutta kaikki eivät pidä tätä hyvänä. Suurin kiistakysymys taitaa olla tuo pukeutuminen.

Etelä-Pohjanmaan alueella asuu useiden sukujen edustajia joten sinänsä kaikkia ei voi laskea samaan muottiin, tietenkään. Ihmiset mukailevat yleensä sitä, mikä suvulla on tapana.
 
ihmettelen vaan
Kuuma on. Röijy on mielestäni keveämpi vaate, koska värin voi kuitenkin itse valita. Minun päällä on nyt nähty paljon valkoista, koska siihen aurinko ei niin tunnu ottavan. Tietysti valkoisen verkkokankaan alla on aluspaita, mutta kuitenkin... Keveämpi sekin, kuin musta samettihame.

Hameen kanssa on tuskaista. Valkoinen essu kyllä tuntuu auttavan jonkin verran, apu se on pienikin apu :)
Jos on kerran tuskaista, niin mikä järki sellaisissa asuissa on olla? Mitä mieltä on kulttuurisäännöissä, jotka tekevät olon tuskaiseksi?
 
[QUOTE="...";30133595]Naiset aina ajaa autoa? Eikö miehillä ole ajokorttia?[/QUOTE]

Tämä kysymys tuntuu aina nousevan esiin, tähän olenkin varmaan jossain vaiheessa ketjua vastannut mutta kun tämä ketju on jo pitkä kuin nälkävuosi, niin totta kai kerron sen täällä uudelleenkin... :)

Minusta naiset ja miehet ajavat autoa ihan yhtälailla. Jos meidän perhe on yhdessä liikkeellä, niin tavallisesti ajamisen hoitaa mies. Ehkä teillä päin on sitten tapana, että juuri nainen toimii ns. kuskin asemassa, oli mies ajokunnossa tai ei?
 
Jos on kerran tuskaista, niin mikä järki sellaisissa asuissa on olla? Mitä mieltä on kulttuurisäännöissä, jotka tekevät olon tuskaiseksi?
Tällaisia helteitä ei varmaan ole aikoinaan otettu ainakaan hameosaa suunniteltaessa huomioon... Tosin Suomen olot on onneksi sellaiset, ettei tämmöistä kuumuutta ihan aina ole :D Pääsääntöisesti romanivaatteet on jokseenkin mukavat päällä, normaalioloissa niitä ei oikeastaan huomaakaan.

Toisaalta näihin kesähelteisiin voisi kehittää jonkun vaihtoehtoisemman systeeminkin. Onhan näistä "keventämisistä" puhuttu aiemminkin, osa ehkä puoliksi leikillään ja osa ihan vakavissaankin pohtien, mutta koska "keventäjiä" ei ole nähty, niin ei kai ajatus sitten ole ottanut tulta alleen. Materiaalin vaihtuminen johonkin kevempäänkin nähdään aika laajalti huonona, itse en panisi pahakseni näissä kesäoloissa, vaikka materiaali olisi jotain muuta kuin samettia.
 
Mahdetaankohan Ruotsissa maksaa täydentävänä toimeentulotukena samanlaista hamerahaakaan kuin Suoessa?

Suomessahan romaniasu on vähän kuin liivijengien tunnukset.

Käsittääkseni romanivaatteiden hankintaa tuetaan myös Ruotsissa, mutta en ole aivan kartalla siitä, onko tapa samanlainen kuin Suomessa vai kuinka oikein toimitaan.

Monella tosiaan tuntuu olevan tällainen ajatus...
 
"Niin"
Pahoittelen, jos tätäkin on aiemmin kysytty.
Olen kuitenkin pohtinut näinkin typerää asiaa, että en ole koskaan nähnyt romaninaisella
lyhyitä hiuksia. Olisiko se jotenkin häpeä? Onko teillä kaikilla vaan nii hyvät geenit, että tukka
kasvaa vanhuuteen asti pitkänä ja tuuheana? :)
 
Hei, en taaskaan saa lainattua tätä kun katselen palstaa puhelimella.

Sanotaan että hiukset on naisen kruunu ja siksi naisen kaunein koristus. Pitkiä hiuksia pidetään naisellisina ja lyhyitä taas miehekkäinä.

Joskus näkee naisia, joiden hiukset on "pätkäisty" lyhyeksi naisen tekemän virheen, esim. aviorikoksen vuoksi, yleensä muista syistä hiuksia ei pätkitäkään ja tämä kertoo muillekin naisen teoista jotain. Hiusten lyhentäminen on häpäisyä, ja lyhyet hiukset siten häpeä.

Joskus ajatellaan myös, että hiusten omaehtoisesti lyhyenä pitäminen on merkki lesboudesta.

Moni romaninainen, joka elää yhteisömme ulkopuolella, valitsee lyhyet hiukset - uskon, että osin erotellakseen valintojaan ja siksi, että on sillä tavalla vapaa tekemään mitä mielii :)
 

Yhteistyössä