Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
Onko noloa jos on käymässä huoltoaseman vessassa ja sit kun tulee sieltä niin paikalle on ilmestynyt joku vanhempi sukulainen, oma veli tai joku?
Yks mun tuttu väittää näin.
Oman veljen, siskon tai serkun läsnäolo ei haittaa, jollei ikäero ole nyt niin suuren suuri että kysymys on kokonaan eri ikäluokasta... Mutta jos tosiaan tulee eri ikäluokkaa oleva henkilö, esim. oma täti, setä, eno, vanhin, isovanhempi tms., niin kyllä se silloin noloa on.
 
[QUOTE="vieras";28331006]Mutta sinähän itsekin totesit tuossa jossain välissä, että nykyisen kaltainen asu otettiin käyttöön vasta 90-luvun paikkeilla. Sitä ennen oli tavallisempi pitkä hame ja paita. Ei varmasti ole ilmasto niin paljon kylmennyt 80- ja 90-lukujen välillä, että sillä voi perustella tuota teidän nykyajan tyyliä.[/QUOTE]

Ei ilmasto tietenkään ole täällä Suomessa kylmennyt mutta mie meinasin, että esim. Keski-Euroopassa ei välttämättä ole paksummat materiaalit tarpeenkaan. Miun tietääkseni kylmät olotkin on olleet eräs syy materiaalien valintaan, mutta jos vaikka tärkeysjärjestystä ajatellaan niin varmasti tuo ei siellä listan kärkipäässä ole ollut. :)

Mie uskon elintason ja ulkonäöllisten seikkojen olleen tärkeitä syitä... Elintason nousuahan voi katsoa vaikka niin, että hameessa oli aluksi vain pieni kaistale samettia, mutta jolla oli enemmän varaa, laittoi samettia enemmän kuin sen pienen kaistaleen verran. Sametin osuutta hameessa saattoi käyttää noihin aikoihin ihan mittarina henkilön varallisuudesta. Nykyäänhän näin ei ole, kun hameet on jokaisella samettiset, mutta toisaalta hameessa on edelleen muita ulkonäöllisiä asioita, jotka kertovat henkilön varallisuudesta.
 
[QUOTE="vieras";28331016]Joskus (ei siis monesti tai aina) sitä lukee, että meteli on nostettu siitä ettei nainen voi jossain työssä käyttää perinteisiä vaatteita. Tämä siitä huolimatta, että muutkin joutuvat käyttämään työvaatteita tai muuten tietyn tyylistä vaatetusta. Kyllä siinä minusta vaaditaan erioikeutta on työnantajia haukutaan rasisteiksi kun vaativat romaneitakin noudattamaan samoja sääntöjä kuin muut työntekijät.[/QUOTE]

Ahaa sie tarkoitit tätä, no nyt mie ymmärrän. Onhan tuo kyllä erioikeuksien vaatimista, eihän työnantaja ilkeyttään vaadi ketään pukeutumaan työvaatteisiin. Mie ymmärrän kyllä senkin puolen, että miksei työvaatteita haluta käyttää, mutta miusta on erittäin tyhmää hakeutua töihin sellaisiin paikkoihin missä ne työvaatteet pitäisi olla mutta jossa niitä ei voi kuitenkaan käyttää. Mie työskentelin tuossa aiemmin keittäjänä (en tosin ammatiltani ole keittäjä, vaan ravintolakokki) ja kyllä miulla keittiöllä oli ihan asiaankuuluvat vaatteet päälläni. Ei tullut edes mieleen vaatia muuta... Mutta toisaaltahan miun työpaikkani ainakin noissa hommissa on sillä lailla "piilossa", ettei miun vaatetuksella ole samalla tavalla väliä. Tuo olikin yksi kriteeri sille, kun mie aikoinani valikoin, mistä lähtisin ammattia tekemään. Miusta muidenkin pitäisi tehdä niin, koska itsestähän tämä kuitenkin on kiinni...
 
[QUOTE="piukkis";28331064]Hirmuisan mielenkiintoinen ketju, ap:lle kiitos kun jaksaa vastailla. :)

Itselläni ei pahemmin ole kokemusta mustalaisista, tällä hetkellä töissä lapsiryhmässäni on yksi mustalaislapsi, joka on (aiempaa termiä käyttäen) hyvin 'eloisa' tapaus. Olen häneen liittyen usein miettinyt, että kuinka haastavaa hänen elämästään mahtaakaan vielä tulla ihan jo persoonansa takia ja lisäksi ennakkoluulojen vuoksi. Eloisuutensa lisäksi on todella valloittava ja mukava, mutta jekkujen keksiminen ja sääntöjen kiertäminen asettaa haasteita. Tällaisia lapsia on toki muitakin, ja itse heihin suhtaudun kaikkiin tasavertaisesti, mutta varmastikaan kaikki eivät niin tee. Etenkin sitten kun ko. lapsi kasvaa kouluikään voisin kuvitella hänen kohtaavan jonkinlaista paheksuntaa ihan vain jo taustansa takia. Hänen perheessään vanhemmat käyvät töissä ja ovat kertoneet kotona opetettavan hyviä käytöstapoja (minkä lapsesta kyllä näkeekin, mutta hän tykkää kokeilla rajojaan), mutta kuten tiedämme ovat jotkut lapset vaan niin ehtiviä, ettei kaikkea voi estää.

Kysymyksenä, toivottavasti tätä ei ole aiemmin kysytty, ihan ei jaksa muistaa kaikkea 25 sivun verran :); miten sinuun on lapsena suhtauduttu? Oliko sinulla kavereita myös valkolaisissa? Koitko ennakkoluuloja?

Ja toinenkin; ovatko mustalaisten lapset päivähoidossa yleisesti yhtä paljon kuin valtaväestön? Jos ei, niin miten lasten hoito järjestetään? Minulle on työurani aikana osunut vain kaksi mustalaisperhettä, jotka kumpikin olivat todella mukavia ja heidän kanssaan sai puhua hyvin avoimesti ja he olivat kiinnostuneita lapsensa tekemisistä - ongelmineen ja onnistumisineen. :)[/QUOTE]

Miula oli kyllä lapsena valkolaiskavereita (joista osa on säilynyt tähän päivään asti), ja suurimmaksi osaksi miun ei lapsuusaikanani tarvinnut kokea olevani hyljeksitty tai paheksuttu mustalaisuuteni takia. Mie elin lapsuuteni maalaisidyllissä, jossa kaikki tunsivat toisensa ja kun meidän perheellä oli hyvä maine tai miten se voisi sanoa, niin meitä lapsia ei yleensä ajateltu sen kummempina kuin muitakaan. Mie en muista, että ala-asteella olisi ollut yhtään lasta joka olisi jotenkin minuu kartellut, mutta yläasteella oli kyllä niitäkin, joista huomasi että jotenkin karsastivat ja välttelivät. Yhden tytön mie muistan, joka suoraan sanoi, että äitinsä oli kieltänyt olemasta miun kanssa tekemisissä, koska mie olen mustalainen, ja koska äitinsä mielestä "normaalit ihmiset ei kaveeraa mustalaisten kanssa". Myö kyllä juteltiin ja kaveerattiin koulussa ihan normaalisti, mutta koulun ulkopuolella pidettiin yllä sellaista kulissia ettei oltu muka lainkaan tekemisissä.

Tiivistetysti mie voisin siis sanoa, että suurin osa muista lapsista suhtautui minuun aika avoimesti, mutta hieman vanhempana (teini-iässä) niitä ennakkoluuloja alkoi osin näkyä. Onneksi vähemmän. Koulussa opettajat suhtautuivat minuun aika neutraalisti. Osa oli taas avoimen kiinnostuneita ja yhden sellaisenkin mie muistan, joka ei oikein tuntunut tietävän miten pitäisi suhtautua.

Mustalaisten lapset ei ole miusta päivähoidossa ihan yhtä yleisesti kuin valtaväestön, mutta päivähoidossa oleminen on kyllä yleistynyt ja ehkäpä yleistymässä. Valtaosa lapsista on hoidettu ja hoidetaan edelleen kotona tai suvun avustuksella, lapsille halutaan näin taata paras mahdollinen hoito. Toisaalta moni ajattelee lapsien kansainvälistyvän ja saavan virikkeitä päivähoidosta.

Mie luulen, että meidänkin lapset tulee olemaan päivähoidossa, jos ei nyt ihan vielä niin ehkäpä reilun vuoden päästä, ellei suurempia muutoksia tule kuvaan... :)
 
Miksi vanhempien ihmisen kunnioittaminen koskee vain omaa väestöänne?
No tuonkin ajatuksen paikkansapitävyys riippuu ihan ihmisestä. Ns. puhdasoppinen mustalaiskulttuuri neuvoo kunnioittamaan kaikkia vanhempia ihmisiä ja meillä on semmoinen sanonta, kuin että kunnioitus sille kelle se kuuluu. (Yksi kriteeri on siis ikä.) Mutta kyllähän se niin on, että kunnioitus esim. valtaväestön vanhuksia kohtaan toteutuu eri tavalla kuin mustalaisvanhuksia kohtaan, millä mie tarkoitan nyt sitä, että voi olla "vapaammin" ja puhua ja tehdä asioita, joita ei mustalaisvanhusten edessä tekisi. Eli joku seurusteleva nuoripari saattaa vaikka kaulailla, tai joku saattaa pistää tupakaksi, tällaisia tarkoitan.

Miulle on opetettu, että vanhempia ihmisiä teititellään olivat sitten mustalaisia tai valkolaisia, ja että pitää olla kohtelias ja tarjota tarvittaessa apua. Saman mie haluan opettaa omille lapsillekin, sillä liikaa on näitä jotka ajattelee että kun vanhus ei ole mustalainen, niin mitä vain voi tehdä... eihän se niin ole.
 
Eleni
No tuonkin ajatuksen paikkansapitävyys riippuu ihan ihmisestä. Ns. puhdasoppinen mustalaiskulttuuri neuvoo kunnioittamaan kaikkia vanhempia ihmisiä ja meillä on semmoinen sanonta, kuin että kunnioitus sille kelle se kuuluu. (Yksi kriteeri on siis ikä.) Mutta kyllähän se niin on, että kunnioitus esim. valtaväestön vanhuksia kohtaan toteutuu eri tavalla kuin mustalaisvanhuksia kohtaan, millä mie tarkoitan nyt sitä, että voi olla "vapaammin" ja puhua ja tehdä asioita, joita ei mustalaisvanhusten edessä tekisi. Eli joku seurusteleva nuoripari saattaa vaikka kaulailla, tai joku saattaa pistää tupakaksi, tällaisia tarkoitan.

Miulle on opetettu, että vanhempia ihmisiä teititellään olivat sitten mustalaisia tai valkolaisia, ja että pitää olla kohtelias ja tarjota tarvittaessa apua. Saman mie haluan opettaa omille lapsillekin, sillä liikaa on näitä jotka ajattelee että kun vanhus ei ole mustalainen, niin mitä vain voi tehdä... eihän se niin ole.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, vaikka kysymykseni olikin vähän provosoiva kenties ;) Vaikutat oikein mukavalta ja fiksulta naiselta :) Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!
 
  • Tykkää
Reactions: kaalojuuli
"moksis"
minua kinnostaisi tietää miten suhtaudutte avioeroon ja miten eron sattuessa lasten asiat hoidetaan? onnistuuko tapaamiset vai jääkö yhteydenpito? kumpi saa lapset? miten sitten uusi suhde, onko se edes mahdollinen jos on jo lapsia toisen kanssa?
 
"vieras"
Miun ajatukset homoudesta on hieman kaksijakoiset ja ristiriitaiset.

Mie uskon, että Jumala loi ihmisen alunperin mieheksi ja naiseksi. Siten miusta naisen ja miehen välinen suhde ja liitto on se luonnollisin ja oikein. Mie uskon Sanaan, ja siinä annetaan ymmärtää homouden olevan syntiä. Tietysti myö kaikki ollaan syntisiä, kysymys kuuluukin, tekeekö valinnan pidättäytyä synnistä vai ei.

Mie en silti ole kenenkään tuomitsija. Mie en tuomitse homoja tai pidä heitä sairaina. Mie en vain kykene näkemään kahden homoseksuaalin välistä rakkautta tai suhdetta samanlaisena, kuin kahden heteron. Silti mie ajattelen, että homot on ihan yhtä lailla Luojan luomia ihmisiä, heillä on oikeus rakkauteen, onneen ja ihmisarvoon.

Mie luulen että tuollainen tilanne olisi miulle aika hankala. Luulen, etten mie silti omaa lastani pystyisi ikinä hylkäämään, vaikka varmaan menisi aikaa tuollaisen asian sulattelussa...
Nyt on pakko kysyä tätä sultakin kun yritän aina tivata tähän vastausta uskovaisilta sitä koskaan saamatta:

Missä kohtaa Uutta Testamenttia Jeesus sanoi, että homoseksuaalisuus on Jumalan tahdon vastaista?

Siis Uudessa Testamentissa ja Jeesus. Ei Vanhassa Testamentissa ja/tai joku Jeesuksen seuraajista.

Jos sellaista kohtaa ei löydy vaan perustat väitteesi Vanhaan Testamenttiin: miksi et noudata kaikkia muitakin VT:n käskyjä ja kehotuksia?

Jos perustat väitteesi jonkun muun kuin Jeesuksen puheille: niin kuka se lunastikaan sinun syntisi kuolemallaan ja on siten se, jonka suusta kuuluivat tärkeimmät neuvot ja jonka sanoihin uskosi pitäisi perustua?
 
sivusta vastaan
Kristinuskossa uskotaan koko Uuden Testamentin syntyneen Jumalan vaikutuksesta ja Jumala puhuu siinä omien seuraajiensa välityksellä. Joten myös Paavalin ja Johanneksen ja muiden kirjeet ovat Jumalan sanaa.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalojuuli
"utelias"
Minkä vuoksi juuri romanimiehet usein tulevat kehumaan minua kauniiksi? Ihan jokapäiväisellä kauppareissulla vaikka. Eivät nämä meidän rakkaat valkolaiset koskaan tällätavoin lähesty avoimesti. Tätä on tapahtunut nyt häiritsevän monta kertaa :D
 
[QUOTE="moksis";28333676]minua kinnostaisi tietää miten suhtaudutte avioeroon ja miten eron sattuessa lasten asiat hoidetaan? onnistuuko tapaamiset vai jääkö yhteydenpito? kumpi saa lapset? miten sitten uusi suhde, onko se edes mahdollinen jos on jo lapsia toisen kanssa?[/QUOTE]

Mie aiemmin tässä ketjussa jo kerroinkin hieman näistä... :)

Avioeroja ja yleensä eroja kyllä on, joten ei niihin miusta mitenkään valtaväestöä kummemmin suhtauduta. Elämä on vain sellaista joskus... Yleensä etävanhempi pitää lapsiinsa yhteyttä ja tapaa heitä, jollei mitään erityisen painavaa ja oikeuttavaa syytä ole sille, miksi näin ei voisi olla. Miun käsittääkseni on tavallista, että lasten tapaamisia ym. koskevat asiat sovitellaan keskenään ja siinä sopimuksessa sitten pysytään. Miehen tahto on yleensä voimakkaampi tässä ja sen mukaan tehdään, jos pari ei pysty sovittelemaan lasten asioita esim. sen suhteen, milloin etävanhempi tapaa lapsiaan.

Ihan tapauksen mukaan menee, kumpi saa lapset. Yleensä lapset jää naiselle, mutta jos nainen haluaa ottaa uuden miehen, on lasten isällä kulttuurinmukainen oikeus vaatia lapsia itselleen. Näin tietysti myös silloin, jos nainen elää jotenkin holtitonta elämää. Vaihtoehtona on myös sijoittaa lapset jommankumman isovanhempien luokse.

Kyllä mie toisaalta tiedän ns. uusperheitäkin, joissa kuviot on sujuneet ihan mallikkaasti ja niinkin, että lapset on olleet naisella eikä lasten biologinen isä ole asioita hankaloittanut.
 
[QUOTE="vieras";28334594]Nyt on pakko kysyä tätä sultakin kun yritän aina tivata tähän vastausta uskovaisilta sitä koskaan saamatta:

Missä kohtaa Uutta Testamenttia Jeesus sanoi, että homoseksuaalisuus on Jumalan tahdon vastaista?

Siis Uudessa Testamentissa ja Jeesus. Ei Vanhassa Testamentissa ja/tai joku Jeesuksen seuraajista.

Jos sellaista kohtaa ei löydy vaan perustat väitteesi Vanhaan Testamenttiin: miksi et noudata kaikkia muitakin VT:n käskyjä ja kehotuksia?

Jos perustat väitteesi jonkun muun kuin Jeesuksen puheille: niin kuka se lunastikaan sinun syntisi kuolemallaan ja on siten se, jonka suusta kuuluivat tärkeimmät neuvot ja jonka sanoihin uskosi pitäisi perustua?[/QUOTE]

Mie otin tähän nyt ihan Raamatun, niin saan laittaa nämä tarkat kohdat tähän. Sie voit vaikka itsekin halutessasi käydä nuo kohdat läpi... :)

Miun mielestä Raamatussa (UT:n puolella) on kaksi oikeasti selkeää kohtaa, jotka homouden kertoo synniksi, ja nämä kaksi kohtaa löytyvät kirjeistä. Miulle on opetettu, että myös kirjeet ovat Jumalan sanaa ja niissä Jumala puhuu kirjoittajan kautta.

1 Kor.6:9-11 kohdassa sanotaan näin: "Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omaksee nJUmalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät."

Room. 1:25-27 kohdassa taas sanotaan näin: "He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa - olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan."

Tässä jälkimmäisessä miun ymmärryksen mukaan kerrotaan, että homous on jo seurausta aiemmista synneistä, jonka vuoksi Herra on siis heittänyt ihmiset vielä pahempiin synteihin. Näin mie tuon kohdan ymmärrän.

Huomioi kuitenkin mitä mie kirjoitin aiemmassa viestissäni, mie en siis tuomitse ketään, tässä viestissä nyt vain siteeraan Raamattua. :)
 
[QUOTE="utelias";28334743]Minkä vuoksi juuri romanimiehet usein tulevat kehumaan minua kauniiksi? Ihan jokapäiväisellä kauppareissulla vaikka. Eivät nämä meidän rakkaat valkolaiset koskaan tällätavoin lähesty avoimesti. Tätä on tapahtunut nyt häiritsevän monta kertaa :D[/QUOTE]

Sie varmasti sitten olet kaunis, siinä se syy taitaa piillä :)
 
"sommarcat"
Mulla tuli vielä yksi kysymys. Miten teillä suhtaudutaan alastomuuteen? Eli kun kotioloissa saa olla ilman romanivaatteita vain kylpyhuoneessa ja makkarissa, niin miten esim. lastn pesut, suihkut, kylvyt tai saunassa käynti? Voiko mies ja nainen saunoa keskenään entä voiko isä kylvettää tytärtään tai päinvastoin?
 
[QUOTE="sommarcat";28341907]Mulla tuli vielä yksi kysymys. Miten teillä suhtaudutaan alastomuuteen? Eli kun kotioloissa saa olla ilman romanivaatteita vain kylpyhuoneessa ja makkarissa, niin miten esim. lastn pesut, suihkut, kylvyt tai saunassa käynti? Voiko mies ja nainen saunoa keskenään entä voiko isä kylvettää tytärtään tai päinvastoin?[/QUOTE]

Alastomuus on mustalaiskulttuurissa aika tabu, mutta perhe voi tietysti saunoa keskenään, jos lapset on vielä pieniä, eli vauvasta noin 7-8-vuotiaaksi. Toisaalta mie tiedän paljon perheitä, joissa lapsi on aika varhainkin (n. 6-vuotiaana) alkanut huolehtia omat pesunsa.

Jos mies ja nainen ovat parisuhteessa, niin totta kai voivat saunoa keskenään. Pariskunnan välillä ei ole samanlaisia rajoitteita kuin toisilleen etäisempien miesten ja naisten, etenkään, kun tietty raja on ylitetty.

Yleensä naisen hommia on nämä lasten kylvetykset, ja jos nyt ollaan oikein, oikein vanhoillisia niin tyttärien kylvettäminenhän ei silloin kuuluisi miehelle ollenkaan. Mutta esim. miun mies, vaikka aika vanhanaikainen ja tarkka tavoista onkin, on kyllä kylvettänyt meidän kaikkia lapsia kun ovat olleet vauvoja, koska on kokenut että kylvettäminen/kylpytilanteessa kanssakäyminen on luonnollisinta juuri pienten kanssa. Nytkin esikoistytär on sen ikäinen, että vaikka myö ollaan edelleen ihan perhesaunassa käyty, niin kyllä se lapsen pesemisestä huolehtiminen on ollut miun hommia.
 
saako romanit käyttää synnytykses kivunlievitystä? joissan kulttuureissa kun ei saa
Kyllä meillä saa ja mie luulen että suurin osa käyttää, koska kipu on mustalaisten keskuudessa niin pelätty asia. Varsinkin synnytyskivut.

Mie olen käyttänyt lääkkeellistä kivunlievitystä esikoisen kohdalla ja ajattelin, että koska mie en mitään huikaisevia kipuja kokenut, niin mie haluan samalla tavoin helpottaa kipujani myös seuraavan lapsen tullessa. Toisin meni, mie tulin paikalle niin myöhään ettei kivunlievitystä enää ehtinyt saada, mutta en mie kyllä tilanteesta mitään traumoja saanut. Kuopus tulikin maailmaan niin, että mie olin tietoisesti päättänyt olla käyttämättä lääkkeellistä kivunlievitystä jollei miusta nyt yhtäkkiä ala tuntumaan siltä, että on pakko.
 
"Elli"
Voi olla että siällä on siistiä mutta esimerkiksi meidän taloyhtiössämme on suoraan ulko-oven edessä kaatopaikka jossa on sikin sokin lelua, mattoa sukkaa, kenkää ja kaikenlaista muuta törkyä. Mukuloitten leluja ja muita jälkiä ei korjata pois vaan ne ovat levällään pitkin kulkureittiä. Siellä on yötä päivää llelut, pyörät, kelkat ja pulkat ja kaikenlainen muu roina vuoden ajasta riippumatta. Normaalisti lapsilla on sisällä ja ulkonaoloajat ja jokainen tuo lelut tullessaan vie ne mennessään leikin loppuessa. Tämä ei näköjään koske romanilapsia. He mennä viilettävät ilman valvontaa pitkin tienoita aamusta iltaan ja käyttäytyvät erittäin huonosti.Tuolla nimenomaisella romaniperheellä on koira jota tytöt 6 ja 7 vuotiaat potkivat ja hakkaavat. Jos asioista ja heidän välinpitmättömyydestään huomauttaa, koko yhteisö kääntyy huomauttajaa vastaan ja pahimmassa tapauksessa tekevät valituksen taloyhtiölle ja peräävät sitä kautta itsemääräämisoikeuttaan ja kunniaansa. (Kunnioitus on muuten sellainen asia joka tulee ansaita, meidän jokaisen. Se ei ole mikään itsestään lankeava oikeus.) Nuo kuvaamani ihmiset ovat "syvästi uskovaisia" mutta eivät sisäistä sitä ajatusta että maassa tai muussa yhteisössä ollaan sen tavalla eikä vaadita erityiskohtelua pelkän romanitaustan takia. Niin kauan kuin romanikulttuurin vuoksi ei sopeuduta sääntöihin ja määräyksiin vaan tehdään ihan omat säännöt, olisi toivottavaa että romanit eläisivät omassa yhteisössään. Me "valkolaiset" emme näet ole velvollisia antamaan asennekasvatusta aikuisille ihmisille. Meidän kulttuuriimme kuuluu mm. se että lapset pidetään kurissa ja ympäristö siistinä............En ole rrasisti mutta omaan pesään vetämistä ja toisia haittaavaa, joskus vahingoittavaakin käytöstä en hyväksy. Niinkuin ei valtaosa muistakaan. Romanit ovat pääsääntöisesti itse heitä kyräilevien asenteiden taustalle.
 
Hellettä pitää
Onko teillä naisilla kuinka kuumat oltavat hellepäivinä? Ainakin yläosa näyttäisi olevan sellaista tekokuidusta olevaa kangasta joka ei tietenkään hengitä, ja tiukasti sovittuna ihoon,,,
Samoin koskee myöskin somalinaisia, jotka ovat päästä varpaisiin täydessä asussa hellepäivinä,,,
 

Yhteistyössä