Käytännössä näin tapahtuu joskus, mutta aborttia ei pidetä romanille sopivana ratkaisuna eikä toisaalta kristillisten arvojen mukaisena, nekin kun osin ovat sidoksissa romanikulttuuriin.
Olepas hyvä vain[QUOTE="ope";28253456]Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta! Minua kiinnostaa kuinka suurelta osin nuoret noudattavat seurustelutapoja, joista kerroit. Tunnen nuoren mustalaismiehen, joka on kertomansa mukaan seurustellut vuoden ajan ja puhuu "emännästä", seurustelevaiset asuvat molemmat lapsuuskodeissaan. Päättyykö monet liitot eroon, koska perhe perustetaan kovin nuorena? Onko uusperheitä? Miten uusperhekuvio toimii, kun suvuilla ja isovanhemmilla on ilmeisesti suuri rooli?
Olet ymmärtänyt ihan oikein[QUOTE="jep";28237900]Minua kiinnostaisi pari asiaa:
Ensiksikin, olen käsittänyt, että pääosa noista romanitavoista koskee romanien keskinäistä kanssakäymistä. Onko jotain sellaista, mikä romanin ja valtaväestöön kuuluvan vuorovaikutuksessa voisi valtaväestöön kuuluvalta olla ns. tahaton moka? Siis jos jätetään pois sellaiset normaalit käytöstavat, emmehän me valkolaisetkaan keskinäisissä suhteissamme katso hyvällä mitään törkeyksien puhumista, liian henkilökohtaisia juttuja esim. seksielämästä puhumista vieraampien kesken, rumaa kohtelua tai toisen mollaamista tms. Mutta onko sellaisia asioita?
Toinen kysymys, onko jotain yleistä tapaa siinä, miten te romanit suhtaudutte esim. lapsen kehitysvammaisuuteen, tai toisaalta kevyempiin juttuihin, kuten ADHD tai oppimisvaikeudet? Pitävätkö monet romanit vammaista lasta "rangaistuksena" tms., halveksitaanko sellaisen vanhempia tai piilottelevatko/häpeävätkö vanhemmat sellaista lasta? Ja miten helposti tuollaisiin pienempiin ongelmiin otetaan apua vastaan, pidetäänkö terapiaa tai kuntoutusta tai vaikka koulussa pienempää luokkaa ihan höpönpöpönä, vai onko sellaista helppo hyväksyä omalle lapselle? Tokihan tässä on isoja eroja valtaväestössäkin, jotkut pitävät niitä suunnilleen hyökkäyksenä itseään kohtaan, toiset taas haluavat lapselle kaiken mahdollisen tuen, joka häntä auttaisi. Mutta onko tässä romaneilla mitään selkeää linjaa?
Miusta nykyään reissaillaan vähemmän. Tietysti ne, joilla ei ole lapsia (=ovat vapaampia kulkemaan) reissaavat ja kulkevat enemmän. Mie sanoisin, että nykyään tuo matkustelun määrä on ihan perhekohtaista. Joku tuntuu reissaavan joka viikko ja jotkut taas pysyttelee tiiviisti kotonaan. Myö kuulutaan jälkimmäiseen porukkaan, tosin meitä kyllä sitoo myös miehen työ ja mielellään sitten koko perheellä lähdetään kun lähdetään.[QUOTE="jep";28272165]Minulla olisi vielä kysymys matkustelusta. Edesmennyt ukkini tapasi leikillään puhua "mustalaisverestä" kuullessaan jonkun lähtevän lyhyen ajan sisään monetta kertaa matkalle. Tämä varmaan viittasi historiallisiin juttuihin, mutta matkusteletteko nykyään paljon vai vähän vai onko ihan perhekohtaista? Rajoittaako kulttuuri matkustelua, reissussahan joutuu usein yöpymään pienissä tiloissa, ja esim sukulaisten luo majoittumisessa lienee omat mutkansa?
Hyvä kysymys, johon itsekin haluaisin tietää vastauksen, nimittäin voivatko tai saavatko perus valkolaiset tehdä tai myydä romaninaisille röijyjä? Olisin kiinnostunut niiden tekemisestä ja myymisestä?. Terveisin komea kolli Jyväskylästä.Mistä naiset ostavat vaatteensa? Ostetaanko hamekangas metritavarana ja ommellaan itse vai käytetäänkö ompelijaa? Täytyykö ompelijan olla mustalainen myös? Entä röijyt? Tehdäänkö ne itse vai löytyykö jostain liikettä, mikä olisi erikoistunut mustalaisten vaatteisiin?
Hyvä kysymys, johon itsekin haluaisin tietää vastauksen, nimittäin voivatko tai saavatko perus valkolaiset tehdä tai myydä romaninaisille röijyjä? Olisin kiinnostunut niiden tekemisestä ja myymisestä?. Terveisin komea kolli Jyväskylästä.Mistä naiset ostavat vaatteensa? Ostetaanko hamekangas metritavarana ja ommellaan itse vai käytetäänkö ompelijaa? Täytyykö ompelijan olla mustalainen myös? Entä röijyt? Tehdäänkö ne itse vai löytyykö jostain liikettä, mikä olisi erikoistunut mustalaisten vaatteisiin?
10 vuotta sitten...saako romanit käyttää synnytykses kivunlievitystä? joissan kulttuureissa kun ei saa