Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
Kiitos asiallisista vastauksista.

Tarkennan sen verran, että en missään tapauksessa tarkoittanut, että perheesi asioisi sosiaalitoimessa. Lähinnä tarkoitin sitä, että hyväksytäänkö kulttuurinen vaatimus avustusperusteeksi? Samaan tapaan kuin esim. Jehovan todistajien kohdalla vapautus asepalveluksesta on kirjattu lakiin, niin onko mustalaisilla oikeus saada sosiaalitoimesta avustusta uuteen asuntoon ja muuttoon sillä perusteella, että asunnossa on joku kuollut? Vastasit lähinnä siihen, että niin mustalaiset toimivat, muuttavat pois. Mutta siis jos heillä ei ole taloudelllisisa resursseja muuttoon, takuuvuokriin ym. (mitä monilla valtaväestössäkään ei ole, eipä silti, ne ovat isoja rahoja hautaus- ym. kulujen lisäksi siinä tilanteessa) niin auttaako yhteiskunta taloudellisesti siksi, että mustalaisten kulttuurissa on tällainen tapa?

Toinen kysymykseni liittyy nuorten romanimiesten väkivaltaisuuteen. Asumme Tampereella, ja joskus olemme käyneet iltaisella lasten kanssa Tesoman liikekeskuksen makuunissa nopeasti leffoja hakemassa. Siellä on usein oheisessa ravintolassa mustalaismiehiä, jotka lorvivat erään baarin aulatiloissa ja pitävät todella kovaa meteliä. He ovat oikeasti pelottavia: uhoavat tappamisella, lyövät (kerran yksi heitä jäi istumaan niille sijoilleen ja piteli veristä silmäkulmaansa) ja tulevat Makuunin puolelle ostamaan karkkia. He ottivat isoon pussiin jotakin suolapähkinää (?), kiittivät myyjää ja lähtivät maksamatta ulos. Vailla mitään kiirettä he jäivät oven ulkopuolelle jatkamaan uhoamistaan ja huutelemaan tappouhkauksiaan toisilleen, eivätkä todellakaan pelänneet, että myyjä soittaa poliisit pähkinöiden vuoksi. Me emme uskaltaneet lasten kanssa mennä liikkeestä ulos, vaan odotimme yli puoli tuntia liikkeessä sisällä, jotta agressiivinen porukka häipyisi. Sitten juoksimme nopeasti autolle ja ajoimme kotiin.

Näin on käynyt kahtena eri kertana, siis näitä agressiivisia, puukoista ja ampumisista puhuvia mustalaismiehiä on saanut pelätä.

En anna lasteni käydä yksin Makuunissa, tosin on meiltä sinne nyt jonkin verran matkaakin. Onneksi on Netflix:D

Mistä tällainen väkivalta kumpuaa? turhautuneisuus, työttömyys vai mikä heitä ahdistaa?

Mietin sen jälkeen kun siellä Makuunissa pelkäsimme, että jos nämä miehet olisivat olleet valkolaisia, olisin todennäköisesti mennyt sanomaan, että voitteko rauhoittua, täällä on vielä lapsia liikkeellä tähän aikaan ja teidän käyttäytymisenne on pelottavaa. Mutta näille mustalaisille ei tullut mieleenkään sanoa mitään sellaista. Miksi minusta tuntuu, että he nauttivat siitä, että valkolaiset pelkäävät heitä? He vauttivat maineestaan, ainakin nämä Tampereella riehuneet mustalaismiehet.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Saa kyllä. Mutta... joidenkin mielestä keittiöön ei kuulu mennä kenenkään, jolla ei ole joko mustalaisvaatteita tai jotka eivät (oletettavasti) ole "puhtaita". Tätä puhtautta ajatellaan kahdella tavalla; eli itse ihmisen puhtautena ja suun puhtautena. Mie koitan selittää tämän nyt mahdollisimman selkeästi mutta jos joku kohta on epäselvä, niin kysythän lisää. Mie en välttämättä hoksaa kertoa kaikkea kyllin tarkasti kun itselleni tämä asia on niin itsestään selvä.

Ihmisen (ts. naisen) puhtaus menee sillä kertaa, kun ensimmäisen kerran nousee miehen alta. Näin ajatellaan kaikkien mustalaistyttöjen kohdalla riippumatta partnerin alkuperästä ja niiden valkolaisnaisten, joilla on ollut mustalaismies. Kuitenkin nämä em. ihmiset voi päästää keittiöön, mikäli mustalaisnaisella on oikea vaatetus ja mikäli valkolaisnainen on pukeutunut joko pikkuhameeseen tai mustalaisvaatteisiin riippuen nyt vähän siitä ihmispiiristä missä hän on. (Kaikki ei vaadi samaa.)

Suun puhtaus taas tarkoittaa sitä, että suuhun ei ole laitettu asioita, jotka sinne ei kuulu. Käytännössä siis esim. suuseksin harrastaminen vie tämän puhtauden, eikä sitä enää saa takaisin. Joidenkin mielestä juttu menee niin, että suun on oltava puhdas kaikilla mustalaisilla (riippumatta taas kumppanista) ja niillä valkolaisilla, joilla on mustalaispuoliso. Joidenkin mielestä myös ne valkolaiset, joilla ei ole (koskaan ollutkaan) mustalaista puolisona, lasketaan tähän asiaan mukaan. Ne, jotka ajattelee näin, näkee asian myös niin että automaattisesti melkein jokainen valkolainen sitä suuseksiä harrastaa. Tässä on siis se, miksi kaikille ei ole ok, että valtaväestön edustaja menee keittiöön.
Ihan selkeästi kerroit. :)

Mutta tuosta vastauksesta tuli mieleen, jos seksuaalisuus on teillä sellainen tabu, josta ei tosiaan puhuta kuin hyvin rajatussa seurassa, miten tällaiset tiedot siirtyvät sukupolvelta toiselle? Kertomasi perusteella en oikein osaa kuvitella, että äiti neuvoo tytärtään olemaan päästämättä valkolaisia keittiöön kun ne kuitenkin ovat harrastaneet suuseksiä...
 
Toim.Huom.
Samaan tapaanhan tuo menee kuin valtaväestölläkin. Joka tienaa oman toimeentulonsa, rahoittaa itse tarpeensa. Joka ei ole työssä, saa etuuksia Kelalta tai mahdollisesti toimeentulotukea. Onhan niitä rikollisia myös, mutta niin on joka muussakin yhteisössä. Heidän puuhiinsa mie en ota kantaa.
Valtaväestö käy töissä, mustalaiset eivät käy töissä.
 
Kiitos asiallisista vastauksista.

Tarkennan sen verran, että en missään tapauksessa tarkoittanut, että perheesi asioisi sosiaalitoimessa. Lähinnä tarkoitin sitä, että hyväksytäänkö kulttuurinen vaatimus avustusperusteeksi? Samaan tapaan kuin esim. Jehovan todistajien kohdalla vapautus asepalveluksesta on kirjattu lakiin, niin onko mustalaisilla oikeus saada sosiaalitoimesta avustusta uuteen asuntoon ja muuttoon sillä perusteella, että asunnossa on joku kuollut? Vastasit lähinnä siihen, että niin mustalaiset toimivat, muuttavat pois. Mutta siis jos heillä ei ole taloudelllisisa resursseja muuttoon, takuuvuokriin ym. (mitä monilla valtaväestössäkään ei ole, eipä silti, ne ovat isoja rahoja hautaus- ym. kulujen lisäksi siinä tilanteessa) niin auttaako yhteiskunta taloudellisesti siksi, että mustalaisten kulttuurissa on tällainen tapa?

Toinen kysymykseni liittyy nuorten romanimiesten väkivaltaisuuteen. Asumme Tampereella, ja joskus olemme käyneet iltaisella lasten kanssa Tesoman liikekeskuksen makuunissa nopeasti leffoja hakemassa. Siellä on usein oheisessa ravintolassa mustalaismiehiä, jotka lorvivat erään baarin aulatiloissa ja pitävät todella kovaa meteliä. He ovat oikeasti pelottavia: uhoavat tappamisella, lyövät (kerran yksi heitä jäi istumaan niille sijoilleen ja piteli veristä silmäkulmaansa) ja tulevat Makuunin puolelle ostamaan karkkia. He ottivat isoon pussiin jotakin suolapähkinää (?), kiittivät myyjää ja lähtivät maksamatta ulos. Vailla mitään kiirettä he jäivät oven ulkopuolelle jatkamaan uhoamistaan ja huutelemaan tappouhkauksiaan toisilleen, eivätkä todellakaan pelänneet, että myyjä soittaa poliisit pähkinöiden vuoksi. Me emme uskaltaneet lasten kanssa mennä liikkeestä ulos, vaan odotimme yli puoli tuntia liikkeessä sisällä, jotta agressiivinen porukka häipyisi. Sitten juoksimme nopeasti autolle ja ajoimme kotiin.

Näin on käynyt kahtena eri kertana, siis näitä agressiivisia, puukoista ja ampumisista puhuvia mustalaismiehiä on saanut pelätä.

En anna lasteni käydä yksin Makuunissa, tosin on meiltä sinne nyt jonkin verran matkaakin. Onneksi on Netflix:D

Mistä tällainen väkivalta kumpuaa? turhautuneisuus, työttömyys vai mikä heitä ahdistaa?

Mietin sen jälkeen kun siellä Makuunissa pelkäsimme, että jos nämä miehet olisivat olleet valkolaisia, olisin todennäköisesti mennyt sanomaan, että voitteko rauhoittua, täällä on vielä lapsia liikkeellä tähän aikaan ja teidän käyttäytymisenne on pelottavaa. Mutta näille mustalaisille ei tullut mieleenkään sanoa mitään sellaista. Miksi minusta tuntuu, että he nauttivat siitä, että valkolaiset pelkäävät heitä? He vauttivat maineestaan, ainakin nämä Tampereella riehuneet mustalaismiehet.
Anteeksi, mie vastasin hieman töykeästi, ja käsitin näköjään väärinkin. Tämä yksi huutelija on tässä ketjussa käynyt kirjoittelemassa asiattomia ja jotenkin mie ajattelin, että oletkohan siekin samalla asialla. Pahoittelen.

Mie en tiedä, onko tällaisten tapausten varalta kirjattu jotain erityistä pykälää, mutta luulen, että kulttuuri kyllä otetaan huomioon hyvin. Ainakin mustalaiskulttuuri huomioidaan sieltä päästä muutenkin, joten varmaan tällaisessakin asiassa, tai hassulta tuntuisi, jos ei. Varmaan ihan harkinnan mukaan, mutta miusta tuntuu että jollei tuo avustuksen saanti nyt automaattinen ole, niin hyvät mahdollisuudet siihen tuossa tilanteessa on ainakin. Mutta tämä ei nyt tosiaan ole varmaa tietoa. Voin mie tietysti kysyä joltain viisaammalta, luulen että vastaus selviäisi sitä kautta.

Oliko nuo miehet nuorehkoja? Tiiätkö miule tuli ensimmäisenä mieleen, että olikohan nuo miehet selvin päin. Ei ole mitenkään tavatonta, että miehet uhoilee tai sanailee keskenään, mutta että jos keskellä kirkasta päivää tulee nyrkkiä niin että on naama auki, niin se ei kyllä ole normaalia :O Joskus tietysti tuttu sukulaismies saattaa lyödä kovaakin, jos toinen on tehnyt jotain väärää, mutta kyllä se pyritään tekemään niin ettei muut nää.

En kyllä yhtään ihmettele jos olette pelänneet, kyllä miustakin vihaisen oloinen, (päihtynyt), mieslauma on pelottava, etenkin jos ovat mustalaisia. Kuulostaa ehkä kummalta, miten sitä nyt omiaan pelkää, mutta miusta valkolaismiehet on usein rauhallisempia ja mitä mie joskus seurasin kun miehen kanssa yhdessäolon alkuaikoina (ei ollut lapsia vielä silloin) käytiin ravintolassa, niin miusta heidän välillä ei ollut sellaisia jännitteitä mitä joskus näkee mustalaismiesten välillä. En miekään veisi lapsiani tuollaiseen paikkaan, en sitten tosiaan... :O

Mutta siihen asiaan, en mie kyllä osaa sanoa, mikä noilla miehillä on ollut. Ovatko olleet päissään, sekaisin aineista, tai onko se sitten liiallista turhautumista asioihin yleensä. Vai sitten sitä näyttämisenhalua ja sellaista "Kattokaa, pelätkää, kunnioittakaa"- tyyppistä mesoamista joka vaivaa etenkin nuoria (niin miehiä kuin naisiakin) ja yleensä se touhu just näyttäytyy tuollaisena riehumisena mistä siekin nyt kerrot. Kyllä nämä, jotka huvikseen näyttämisen halusta riehuvat, varmasti nauttiikin siitä kun muut katsoo silmät pyöreinä ja pelkäävät. Kyllä tuohon tilanteeseen olisi saanut jonkun soittaa paikalle, eihän tuo ole oikein että sivusta seuraajat ei voi liikkua vapain mielin...
 
[QUOTE="vieras";28252710]Ihan selkeästi kerroit. :)

Mutta tuosta vastauksesta tuli mieleen, jos seksuaalisuus on teillä sellainen tabu, josta ei tosiaan puhuta kuin hyvin rajatussa seurassa, miten tällaiset tiedot siirtyvät sukupolvelta toiselle? Kertomasi perusteella en oikein osaa kuvitella, että äiti neuvoo tytärtään olemaan päästämättä valkolaisia keittiöön kun ne kuitenkin ovat harrastaneet suuseksiä...[/QUOTE]

Asiat koitetaan selventää ja iskostaa lapsen mieleen jo aika varhain. Vielä, kun lapsi on melko pieni, hänelle voidaan aika paljon selventää asioita (ei nyt tietenkään ihan suoraan puhuta mistään suuseksistä tms.) vapaammin. Kun lapsi tulee teini-ikään, tällaisista asioista ei enää samalla tavalla kysellä/keskustella vaan annetaan ymmärtää vähän niin kuin kierrellen.

Sanallisesti lapsia kyllä opastetaan esim. suun puhtauteen, vaikka tosiaan suoraan ei sanota, että siun pitää nyt sitten tietää suun ja alapään rajat. Mutta siis tuo asia tulee opituksi siinä arkielämän puitteissa ja touhuissa, kotityötkin on yksi keino tähän :D Esim. petivaatteiden vaihdon yhteydessä äiti voi opastaa lasta siinä, että pää on ihmisen puhtain alue, ja sen alueen puhtaudesta kokonaisuudessaan ihmisen on pidettävä huolta – siksi esim. petivaatteiden pääpuolta ei saa laittaa siten, että pääpuoli olisikin nyt jalkopäässä. Tai jossain toisessa yhteydessä lapselle voidaan sanoa, että joka paikassa ei saa syödä, koska ei voi tietää, miten siellä eletään ja astiat on olleet ties missä.

Jos mietitään tuota keittiöön tulemista, niin äiti voi sanoa tyttärelleen esim. että ”Ei saa sitten päästää kaajeita (=valkolaisia) tänne keittiöön, et sie voi mistään tietää, pystyykö ne tosissaan tulemaan tänne.” Tai jostain ns. epäilyksen alaisesta henkilöstä saatetaan kysyä, että ”Pystyykö se tulla tänne?” Toinen sitten tajua vihjauksen ja ymmärtää tästä loput. Kuulostaa ehkä hankalalta, mutta toimii käytännössä.
 
Valtaväestö käy töissä, mustalaiset eivät käy töissä.
Paraniko siun olosi nyt tästä ilmeisen paikkansapitämättömästä huomiosta? :) Hienoa. Mie teen nyt sillä tavalla, etten vastaile enää siun viesteihisi millään lailla. Jatka toki keskusteluasi yksin, se on miusta oikein viihdyttävää. On mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan sie jaksat vielä puhella yksin... ;)
 
"ope"
Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta! Minua kiinnostaa kuinka suurelta osin nuoret noudattavat seurustelutapoja, joista kerroit. Tunnen nuoren mustalaismiehen, joka on kertomansa mukaan seurustellut vuoden ajan ja puhuu "emännästä", seurustelevaiset asuvat molemmat lapsuuskodeissaan. Päättyykö monet liitot eroon, koska perhe perustetaan kovin nuorena? Onko uusperheitä? Miten uusperhekuvio toimii, kun suvuilla ja isovanhemmilla on ilmeisesti suuri rooli?
 
kysyjää
Millä nimellä meidän valkolaisten on sopivaa kutsua romaneja?
Onko mustalainen rumasti sanottu, jos sitä joku ei-romani käyttää? Onko valkolainen loukkaava nimitys meitä kohtaan vai onko se vaan neutraali nimitys?
 
[QUOTE="ope";28253456]Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta! Minua kiinnostaa kuinka suurelta osin nuoret noudattavat seurustelutapoja, joista kerroit. Tunnen nuoren mustalaismiehen, joka on kertomansa mukaan seurustellut vuoden ajan ja puhuu "emännästä", seurustelevaiset asuvat molemmat lapsuuskodeissaan. Päättyykö monet liitot eroon, koska perhe perustetaan kovin nuorena? Onko uusperheitä? Miten uusperhekuvio toimii, kun suvuilla ja isovanhemmilla on ilmeisesti suuri rooli?[/QUOTE]

Olepas hyvä vain :)

On tyypillistä, että seurusteleva pari (vaikka siis eivät ole ns. reilusti vielä, eli asuvat molemmat lapsuudenkodeissaan) käyttää toisistaan nimityksiä emäntä, akka tai mies. Miekin muistan, kun ei vielä miehen kanssa asuttu yhdessä, mies puhui miusta akkanaan esim. serkuilleen ja mie taisin "mainostaa" häntä parille läheisimmälle ystävälleni miehinäni. Rupesi ihan naurattamaan, mieheksi ja akaksihan tässä on päädytty, mutta jotenkin tuo muisto on vain miusta huvittava :)

Miusta mustalaisten erot on yleistyneet aiemmasta. En osaa sanoa, onko eroja määrällisesti enempi vai vähempi valtaväestöön verraten.

Mutta erojen syitä olen miettinyt aiemminkin. Ehkä sen tekee osaksi tämä nykyajan meininki, ihmiset ei enää jaksa pitää huolta suhteesta tai "taistella" sen eteen vaan luovutetaan liian helposti ja ajatellaan, että voi no mitä tuosta, löydän mie paremmankin, jne. Mutta kyllä ihan varmasti erojen taustalla on myös se, että niin nuorina lähdetään maailmalle (kirjaimellisesti) vielä lapsen kengissä ainakin osittain, laitetaan lapset ja kasvetaan siinä sivussa aikuisiksi ja huomataan, että ollaan kasvettu erilleen tai ettei sovitakaan yhteen. Miusta yksi syy eroihin nuorilla mustalaispareilla voisi selittyä sillä, millaista arki on esim. alussa ja millaista se on sitten myöhemmin (lasten tultua maailmaan jne.) Mie tarkoitan nyt sitä, että ennen lapsia nuori pariskunta saattaa viettää ns. hurjaa nuoruutta yhdessä, se on sellaista viihde-elämää. Kierrellään hotelleissa, ravintoloissa, käydään siellä sun täällä, mies saattaa ryypätä jatkuvasti, pidetään hauskaa, hauskaa ja hauskempaa... ja kun sitten lasten myötä elämänmeno rauhoittuu, niin pam - toisen persoona paljastuukin ihan uudella tavalla. Mie lähden aina rönsyilemään puheissani, joten toivottavasti sie kuitenkin sait kiinni siitä punaisesta langasta :)

Uusperheitä on kyllä, ja elämä niissä järjestetään vaihtelevasti. Yleensä eron tullessa lapset jää naiselle, ja isä on se etävanhempi. Nainen ei kuitenkaan saa ottaa itselleen uutta elämää eli uutta kumppania. Jos näin käy, on lasten asuminen järjestettävä muualle; lasten isälle tai isovanhemmille. Jos lapset siirtyvät eron jälkeen isälle, on isovanhemmillla yleensä suuri rooli hoitoavussa. Mies voi vapaasti ottaa uuden naisen rinnalleen, ja uusi kumppani voi hoitaa ja kasvattaa miehen lapsia. Periaate on se, että muiden lapsille pitäisi olla "parempi kuin omilleen" jotta jälkipuheita ei tule.

Yleensä siis uusperhe järjestyy niin, että on mies, miehen lapset, ja miehen uusi akka. Lapset hyväksytään yleensä ehdoitta, ja parhaimmassa tapauksessa lapset saa elämäänsä monta uutta, rakastavaa aikuista.

Riippuen tilanteesta ja miehen ajatusmaailmasta, lasten äiti joko saa tai ei saa tavata lapsiaan (väliaikaisesti tai ollenkaan). Lastenvalvojan kanssa tehdyillä sopimuksilla ei välttämättä ole painoarvoa lainkaan. Jos lasten äiti itse ei saa tavata lapsiaan, voi olla, että lasten yhteys myös muihin äidin puoleisiin sukulaisiin estetään. (Riippuen tosiaan tilanteesta ja miehestä.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysyjää;28253553:
Millä nimellä meidän valkolaisten on sopivaa kutsua romaneja?
Onko mustalainen rumasti sanottu, jos sitä joku ei-romani käyttää? Onko valkolainen loukkaava nimitys meitä kohtaan vai onko se vaan neutraali nimitys?
Romani on yleensä sellainen sivistyneeksi ja neutraaliksi mielletty sana, joka sopii kaikkiin yhteyksiin. Myös sana tumma on miusta aika neutraali. Itse tykkään puhua enimmäkseen mustalaisista, enkä pidä pahana, jos joku valkolainenkin sitä käyttää, kunhan sitä käytetään ns. hyvässä hengessä. On silti sellaisia mustalaisia, jotka loukkaantuu, jos vieraampi valkolainen puhuu "mustalaisista". Miusta on varminta joko kysyä siltä, kenen kanssa "asioi", käyttää neutraalimpaa ilmaisua tai sitten antaa ymmärtää jotenkin, ettei tarkoita tuolla sanalla pahaa.

Valkolainen on miusta kertakaikkiaan hyvin neutraali nimitys pääväestölle. Samanlaisia ovat esim. juuri tuo pääväestö, valtaväestö, valtaväestön edustaja, jne. Loukkaavammat nimitykset ovat verrattavissa siihen manne- nimitykseen.
 
"Miia"
Muistelen, että lapsuudessani, n. 25 v. Sitten oli hameet vyötäröltä alaspäin linjakkaasti laskeutuvia. Miksi ne on nyt sellaisia pönkättyjä, jotka saa kaikki hoikatkin naiset näyttämään paksuista ja kömpelöitä? Onko muotiasioita vai "määrääkö" joku näistä asioista, niinkuin lestadiolaisilla herraseurue ylimmässä johdossa?
 
"ihmettelen"
Kun nainen on "likainen" synnytyksen jälkeen eikä saa mennä keittiöön, niin miten hoidatte vauvan ruokinnan, vieläpä jos harva edes imettää? Missä pestään tuttipullot hygienisesti, missä tuttiosat keitetään, missä maito lämmitetään jne.?
 
"vieras"
Jos on todistanut romanien taholta toistuvasti pelkkää väkivallalla uhkailua, solvaamista, huutamista, haukkumista, etuilua, varastamista ja toisten omaisuuden tuhoamista tarkoituksellisesti, niin olenko rasisti jos pidän romaneja varastelevina kusipäinä?

Voin valehtelematta sanoa että tapaamistani romaneista (n. 30 eri henkilöä) on KAKSI kohdellut minua kuin ihmistä ja kaikki muut yllämainitsemieni tavoin täysin ala-arvoisesti.
Näistäkin toinen on varmuudella "ei niin perinteinen romani", seurusteli valtaväestöön kuuluvan miehen kanssa jne.

Itsestäni tuntuisi typerältä olla olematta varuillaan romanien ollessa lähellä, kokemuksesta kun jotain pitäisi oppia.
 
"vieras"
Miten nuo pukeutumis- ja yläkertasäännöt toimivat jos nainen on vaikka lähihoitaja? Siinähän on pakko pitää työvaatteita eikä kukaan tietenkään saa valita missä kerroksessa työskentelee tai kenen ohi käytävällä kävelee. Toimiiko näissä tilanteissa sellainen "teeskennellään ettei huomattukaan" periaate? Entä voiko lähihoitajanainen sitten tosiaan hoitaa romanipotilasta, vai pyritäänkö tätä välttelemään mahdollisuuksien mukaan (entä jos ei voikaan välttää)?
 
"vieras"
En kyllä yhtään ihmettele jos olette pelänneet, kyllä miustakin vihaisen oloinen, (päihtynyt), mieslauma on pelottava, etenkin jos ovat mustalaisia. Kuulostaa ehkä kummalta, miten sitä nyt omiaan pelkää, mutta miusta valkolaismiehet on usein rauhallisempia ja mitä mie joskus seurasin kun miehen kanssa yhdessäolon alkuaikoina (ei ollut lapsia vielä silloin) käytiin ravintolassa, niin miusta heidän välillä ei ollut sellaisia jännitteitä mitä joskus näkee mustalaismiesten välillä. En miekään veisi lapsiani tuollaiseen paikkaan, en sitten tosiaan... :O .
Voisko olla se, että yleensä jos valkolaismiehet alkaa riitelemään kaupungilla, ne on toisilleen tuntemattomia tyyppejä? Teillä on vähän pienemmät piirit etenkin samassa kaupungissa ja jos kaikki tuntee toisensa niin riitelyn taustalla voi olla jotain vakavampaa kuin känniääliöiden uhoilu, ja seuraukset voi tuntua pitkään kaikkien välisissä suhteissa. Kyllä mullakin pelottaisi siinä mielessä enemmän jos tutut alkaa tappelemaan keskenään kuin jos jotku tuntemattomat.
 
"Vieras"
Asiat koitetaan selventää ja iskostaa lapsen mieleen jo aika varhain. Vielä, kun lapsi on melko pieni, hänelle voidaan aika paljon selventää asioita (ei nyt tietenkään ihan suoraan puhuta mistään suuseksistä tms.) vapaammin. Kun lapsi tulee teini-ikään, tällaisista asioista ei enää samalla tavalla kysellä/keskustella vaan annetaan ymmärtää vähän niin kuin kierrellen.

Sanallisesti lapsia kyllä opastetaan esim. suun puhtauteen, vaikka tosiaan suoraan ei sanota, että siun pitää nyt sitten tietää suun ja alapään rajat. Mutta siis tuo asia tulee opituksi siinä arkielämän puitteissa ja touhuissa, kotityötkin on yksi keino tähän :D Esim. petivaatteiden vaihdon yhteydessä äiti voi opastaa lasta siinä, että pää on ihmisen puhtain alue, ja sen alueen puhtaudesta kokonaisuudessaan ihmisen on pidettävä huolta – siksi esim. petivaatteiden pääpuolta ei saa laittaa siten, että pääpuoli olisikin nyt jalkopäässä. Tai jossain toisessa yhteydessä lapselle voidaan sanoa, että joka paikassa ei saa syödä, koska ei voi tietää, miten siellä eletään ja astiat on olleet ties missä.

Jos mietitään tuota keittiöön tulemista, niin äiti voi sanoa tyttärelleen esim. että ”Ei saa sitten päästää kaajeita (=valkolaisia) tänne keittiöön, et sie voi mistään tietää, pystyykö ne tosissaan tulemaan tänne.” Tai jostain ns. epäilyksen alaisesta henkilöstä saatetaan kysyä, että ”Pystyykö se tulla tänne?” Toinen sitten tajua vihjauksen ja ymmärtää tästä loput. Kuulostaa ehkä hankalalta, mutta toimii käytännössä.
Kuulostaa rasistiselta, aivan kammottavalta. Teillä on siis ihan rakenteissa tuo valkolaisten halveksunta. Älkää ihmetelkö, miksi teistä ei koskaan tule täällä hyväksyttyjä, ettehän hyväksy itsekään valtaväestöä.
 
[QUOTE="Miia";28253784]Muistelen, että lapsuudessani, n. 25 v. Sitten oli hameet vyötäröltä alaspäin linjakkaasti laskeutuvia. Miksi ne on nyt sellaisia pönkättyjä, jotka saa kaikki hoikatkin naiset näyttämään paksuista ja kömpelöitä? Onko muotiasioita vai "määrääkö" joku näistä asioista, niinkuin lestadiolaisilla herraseurue ylimmässä johdossa?[/QUOTE]

Muoti on tosiaan noilta osin muuttunut, tosin itse mustalaiskulttuurikin on mennyt eteenpäin ja muuttunut niin kuin se jatkuvasti tekee. Kaikkia asioita, jotka nykyään ovat häpeää ja kiellettyjä, ei ennen osattu edes ajatella. Vanhat ihmiset päivitteleekin että nykyajan mustalaisuus on hukkunut vaatteiden alle, mikä tarkoittaa siis sitä että todella monelle on juuri se ulkoinen olemus kaikista tärkein (joka on tietysti tärkeä, mutta ei kuitenkaan sen nro 1) ja sydämestä tuleva mustalaisuus on unohtunut.

Nykyään naista, jolla ei ole pönkkää (paitsi jos on vanha) katsotaan kieroon ja pidetään "rahnuna". Pönkän tarkoitus on peittää paremmin naisen muodot miesten katseilta, jotta nainen ei olisi miehelle pelkkää silmänruokaa näiltä osin.

Ei meillä ole samantyyppistä neuvostoa tms. päättämässä asioista. Muoti muuttuu sitä mukaan kun on muuttuakseen, mutta vanhempien ihmisten mielipide ratkaisee muotiasioissa. Eli asia, joka ei saavuta vanhempien ihmisten hyväksyntää, ei yleensä laajene muoti-ilmiöksi.
 
lkjhgfds
[QUOTE="Miia";28253784]Muistelen, että lapsuudessani, n. 25 v. Sitten oli hameet vyötäröltä alaspäin linjakkaasti laskeutuvia. Miksi ne on nyt sellaisia pönkättyjä, jotka saa kaikki hoikatkin naiset näyttämään paksuista ja kömpelöitä? Onko muotiasioita vai "määrääkö" joku näistä asioista, niinkuin lestadiolaisilla herraseurue ylimmässä johdossa?[/QUOTE]

Minä lisäilen tähän vielä toisen kysymyksen :)
Eli eikö teitä ns. hävetä esim. ulkomailla käyttää noita erikoisia vaatteita, kun minkään muun maan romanit ei käytä yhtä... no outoja vaatteita kuin te?
Itse tykkään niistä vanhanaikaisista, kaunnista, hippityylisistä "gipsy-vaatteista", mutta suomen romanien puvut ovat aika hurjat, sori.


Suomen romanien pukeutuminen – Wikipedia
 
[QUOTE="ihmettelen";28253799]Kun nainen on "likainen" synnytyksen jälkeen eikä saa mennä keittiöön, niin miten hoidatte vauvan ruokinnan, vieläpä jos harva edes imettää? Missä pestään tuttipullot hygienisesti, missä tuttiosat keitetään, missä maito lämmitetään jne.?[/QUOTE]

Kaiken pitäisi sen kuukauden verran tapahtua muualla kuin keittiössä. Esim. makuuhuoneeseen voidaan tuoda pieni keittolevy ja muita tarvikkeita tätä varten. Itse vesi tuodaan keittiöstä, mutta aina eri astialla. Astiaa ei viedä takaisin keittiöön. Vaihtoehtoisesti vesi voidaan tuoda vessasta (vessa on myös likainen paikka) ja esim. tuttipullojen pesut hoitaa siellä, mutta koska nykyään lähes kaikilla on tietoa siitä, ettei se ole hyvä hygieniasyistä, tehdään yleensä muulla tavalla.

Monessa kodissa on ratkaistu asia niin, että riittää, kun nainen itse ei käy keittiössä. Eli ei oteta lukuun, jos joku muu käy esim. lämmittämässä lapselle maitoa, steriloimassa pulloja jne.
 
[QUOTE="vieras";28253805]Jos on todistanut romanien taholta toistuvasti pelkkää väkivallalla uhkailua, solvaamista, huutamista, haukkumista, etuilua, varastamista ja toisten omaisuuden tuhoamista tarkoituksellisesti, niin olenko rasisti jos pidän romaneja varastelevina kusipäinä?

Voin valehtelematta sanoa että tapaamistani romaneista (n. 30 eri henkilöä) on KAKSI kohdellut minua kuin ihmistä ja kaikki muut yllämainitsemieni tavoin täysin ala-arvoisesti.
Näistäkin toinen on varmuudella "ei niin perinteinen romani", seurusteli valtaväestöön kuuluvan miehen kanssa jne.

Itsestäni tuntuisi typerältä olla olematta varuillaan romanien ollessa lähellä, kokemuksesta kun jotain pitäisi oppia.[/QUOTE]

Miun netti ilmeisesti pätkii jotenkin. Kävin tuossa välissä syöttämässä & pesemässä lapset, mutta sillä aikaa olinkin jotenkin kirjautunut täältä ulos. No, täällä ollaan taas.

Mie en kokemasi jälkeen ihmettele lainkaan, jos ajattelet niin kuin ajattelet. Totta kai huono kohtelu ja ikävät kokemukset jättää aina jälkensä, se on ihan väistämätöntä. Tietysti toivon, että sie et tuntematta tuomitse ihan kaikkia, sillä kyllä meissäkin mukavia/hyviä ihmisiä on (vaikka sitä on ehkä vaikea ajatella). En ajattele, että sie olisit rasisti, on selvää että ajattelutapa muokkautuu uudelleen, jos valtaosa kokemuksista on kielteisiä.

En mie oikein osaa mitään rakentavaa tähän sanoa. Pahoittelen kovasti kokemiasi asioita. Aurinkoisia kevätpäiviä ja mukavaa Pääsiäisen odotusta siulle sinne, ja toivottavasti joskus lisää myönteisiä kokemuksia mustalaisista!
 

Yhteistyössä