[QUOTE="jep";28306043]Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista lukea ja huhuja kulkee, että rehellisiä ja käytöstavat omaavia mustalaisia on. Ihme on se, ettei teitä oikeasti näe! Esim ruotsinlaivalla kuljetaan ryhmissä je metelöidään, poltetaan käytävällä yms. Tämä on omakohtainen viimeisin kohtaaminen mustalaisten kanssa. Tottakai se antaa huonon kuvan koko porukasta.
Toisaalta olen ollut kaupoissa töissä melkein 20 v eikä siellä koskaan ole maksavaa mustalaista käynyt. Useassa kaupassa pk-seuduilla. Suuressa revohkassa tullaan ja metelöidään ja samanlaisessa revohkassa poistutaan maksamatta mitään. Useamman kerran on hameen kätköistä löytnyt ylimääräistä. Ihan perussettiä, yksi älämölöi niin ettei kerkeä muita näkemään ja kas tiskit on tyhjät. Ja usen esitellään niin polleana niitä piilotaskuja hameen alta, että haloo, ei mulla ole täällä mitään!! Miiksihän niitä taskuja on..? No, onneksi nykyään on vaksit, ei tartte itse sotkeentua moiseen joskus nuorempana sain HK-sinisellä turpiin kun yritin puuttua.. Kuulostaa jo tässä vaiheessa melkin hauskalta, mutta ei se sitä ollut silloin!
Yhden mustalaisen olen nähnyt tekemässä työtä, oli myös kaupassa samaan aikaan. Työsuhde loppui siihen, kun eräänä iltana keräsi kassan ja lähti menemään ennen kaupan sulkeutumista.
Surullistahan se on, että sitten kuitenkin jossain on näitä hyväkäytöksisiä ja työtätekeviä mutta heitä ei näe. Miksei heitä näe? Luulisi että mustalaisten keskuudessa nousisi hieman sisäistä mölyä että saataisiin nämä ongelmat pois? Mutta ei, sensijaan julkisuudessa aina kuvataan mustalaisia, jotka eivät edes tiedä saati ymmärrä tällaisia "huhuhja" kun kaikki omat tutut ovat ihan sopeutuneet ja rehellisiä.. Vähän samantapaista viestiä tulee tähänkin ketjuun.
Aplle toivon kaikkea hyvää![/QUOTE]
Tosi surullisia nuo siun kokemukset kyllä, ja tottahan se on että näitä löytyy todella paljon. Kirjoitan tuohon HK:n Siniseen viitaten, että tuollehan voisi nauraa, mutta varmaan on ollut tapahtumahetkellä nauru kaukana.
Kyllä miekin tiedän paljon mustalaisia, jotka ei elä niin rehellistä elämää ja joiden elämäntehtäviin kuuluu lähinnä häiriköinti ja pahennuksen aiheuttaminen. Mie kyllä sanon päivää, kun kohdataan, mutta muuten tekemisissä ei olla... Myö ollaan todettu muiden virheitä katsellessa, että kun valikoi tuttavapiirinsä, pääsee paljon vähemmällä. Myö ei haluta olla osallisia kenenkään tekemisiin, halutaan vain elää rauhassa ja sovussa kaikkien kanssa oman perheemme kanssa. Kaikki ei tästä meidän aatteesta tykkää ja ollaan myö saatu siitä kommenttiakin, mutta toisaalta moni muu on meidän kanssa samaa mieltä... vaikkei sitä välttämättä muille kuuluta.
Mie tässä mietin, että monesti on niin, että noille laivoille yms. rellestämään lähtee juuri ne mustalaiset, jotka näkyy ja kuuluu muutenkin ja jotka haluaa näkyä ja kuulua vastakin. Myö ollaan enempi tällaisia koti-ihmisiä ja ei oikein paljoa reissailla muutenkaan, sukulaisissa nyt tietysti ajoittain käydään. Tietysti meillä rajoittaa miun miehen työ, mie luulen että näistä häiriköistä ei monikaan ole töissä joten on siksikin aikaa ihan työkseen näkyä ja kuulua esim. laivoilla
Eli mie sanoisin että ehkä myö hiljaisemmat ja rauhallisemmat sitten eletään tietyllä lailla eri tavalla ja siksi myö ollaan niitä, joita ei juuri näe tai joita ei juuri kuule.
Mustalaisyhteisössä on vähän semmoinen periaate, ettei muiden mustalaisten asioihin saa puuttua. Käytännössä siis jos mie tiedän jonkun tekevän jotain väärää, mie en saisi puuttua siihen, koska se ei ole miun asia. Kyllähän näillä häiriköillä ja rikollisilla on aina omaisia jotka pitää meteliä siitä, mitä ei saisi tehdä jne., mutta ulkopuolisena niihin on hankala puuttua. Jos miettii esim. poliisin sotkemista asiaan, niin sitä pidetään erittäin huonona tekona toiselta mustalaiselta. Pidetään parempana, että asia, oli se mikä hyvänsä, hoidetaan mustalaisten (ja asianomaisten) kesken ilman ketään ulkopuolista. Mie en osaa sanoa, mistä tuo johtuu.
Mie kyllä ymmärrän mistä nämä jutut kumpuaa, mutta henkilökohtaisesti mie en ymmärrä niitä henkilöitä, jotka näitä huonoja asioita tekevät, koska se ei ole miun luonne ja koska miun elämä on toisenlaista.
Miun lähipiiri elääkin kyllä ihan kunniallista elämää, vaikkeivät kaikki esim. töissä käykään. Silti, kyllä miulakin on muutama oman ikäinen sukulainen, joka on hairahtunut kaidalta tieltä johonkin ihan muualle. Tietysti he edelleen on miun sukulaisia siinä missä ennenkin, mutta kyllä mie olen suoraan sanoen koettanut välttää pitämästä liikaa yhtä, sillä mie haluan varjella miun lapsia vääriltä vaikutteilta.