Onko se oikein, että lapseni ei pääse päiväkodin järjestämään teatteriretkeen, koska meillä ei ole varaa maksaa lippua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luojan kiitos tein lapsia sen verran eträ heidän puoli ilmaisiin retkiin on varaa. Ja vaikka budjettinkotona on pieni niin Ainapystyy karvan tinkimään.

Mutta kun kaiken pitäs olla ilmaista....no kohta ei enää ole. Rahat on loppu valtiolta ja puussa ne ei kasva. Siinähän miettii ne jotka on tottunut etuihin mut ei velvollisuuksii, mikä menikään pielee. Syy ei ole kovinkaan kaukana. Katsoo vaan peiliin ja miettii olisiko omaa elämää pitänyt miettiä vähän pidemmälle...ei se ihan tuulesta ole temmattu kun suositellaan esim koulut käymään ennen lisääntymistä...

No mm. siksi, että lapselle on hehkutettu ko. retkeä hoidossa ja käsketty sanomaan kotona että sinne pitää päästä. Jos lapsi ei mene niin se on lapsen mielestä mun vika ja kyllähän se pettyy jos muut pääsee ja itse jää "vauvojen" ryhmään.

Kenen muun "vika" se on?

Mä olen iloinen kun päiväkoti/koulu haluaa tarjota lapselleni elämyksiä. Toki tarjoan niitä itsekin, mutta lisä ei ole koskaan pahasta. Se on minun ajatusmaailmani.
Olen työtön, mutta silti olen aina valmis maksamaan sen pienen summan näistä retkistä. Halvemmaksi ne tulee päiväkodin ja koulun kautta kuin että itse veisin.

Mua surettaa tämä jatkuva napina näistä retkistä ja niiden maksullisuudesta. Kun aina on ryhmässä muutama "kun minun kuuluu saada kaikki ilmaiseksi" niin sitten loppuu retket meiltä toisinajatteleviltakin.

Lapsesi ei siis lähde, hänelle on varattu korvaava hoito. Ja sitten napiset että joutuu vauvojen ryhmään. Voi jösses, hoida lapsesi kotona jos rouvalle ei mikään kelpaa.

Esim Keravalla on tuollaiset ohjeet, että kaikkien on päästävä retkelle:
http://www.kerava.fi/palvelut/kasvatusopetus-ja-koulutus/varhaiskasvatus/p%C3%A4iv%C3%A4hoidon-ohjeita-huoltajille

Luojan kiitos tein lapsia sen verran eträ heidän puoli ilmaisiin retkiin on varaa. Ja vaikka budjettinkotona on pieni niin Ainapystyy karvan tinkimään.

Mutta kun kaiken pitäs olla ilmaista....no kohta ei enää ole. Rahat on loppu valtiolta ja puussa ne ei kasva. Siinähän miettii ne jotka on tottunut etuihin mut ei velvollisuuksii, mikä menikään pielee. Syy ei ole kovinkaan kaukana. Katsoo vaan peiliin ja miettii olisiko omaa elämää pitänyt miettiä vähän pidemmälle...ei se ihan tuulesta ole temmattu kun suositellaan esim koulut käymään ennen lisääntymistä...

Mikään koulutus ei pelasta yt-neuvotteluilta, oletko edes sattunut vilkaisemaan uutisia. Sieltä näitä kovapalkkaisia miestyöläisiä ensimmäisenä irtisanotaan...

Oletat automaattisesti että sossun elättejä ollaan kun ei ole varaa kustantaa teatterireissuja lapsille, olen kylläkin osaaikatyössä, kokopäivätyöhön ei ole työnantajalla varaa. Mies on työtön, joka ei vieläkään saanut työttömyysrahojaan ruuhkien takia.

Viekää te porvarit lapsenne teatteriin itse, älkääkä pakottako meitä muita elämään kädestä suuhun sen takia että lasten pitää päästä sellaisiin rientoihin mihin ei muutenkaan olisi osalla varaa.

Ja on valtiossakin vikaa jos nuorelle työtätekevälle ei työtä löydy, ja sen takia pitäisi kärsiä ja jättää lapsetkin tekemättä. Jep, taas joku hyväosainen jaksaa valittaa...

No jos ei ole varaa retkeen, niin sitten ei voi mennä retkelle. Tai sitten vanhempi osallistuu reippaammin siihen rahankeräämiseen (myyjäiset ja mitä niitä nyt on, vaikka sponsorien hankkiminen) jos haluaa jotenkin edesauttaa retkirahaston karttumista.

No musta on arvokkaampaa omistaa nuo neljä ihanaa lasta kuin yksi että hän pääsee teatteriin. Päiväkodin retkille ja luokkaretkille kyllä pääsevät. Mutta tuo ylimääräinen teatterieretki jätetään väliin ja menevät siksi päiväksi mummulaan.

Haluaisin sitten vastauksia teiltä, joiden mielestä tällainen on ok. Miksi päiväkodin pitäisi tehdä maksullisia retkiä eikä suosia ilmaisia tai halpoja kohteita?

Onko teidän mielestänne 19 euron päiväkotimatka oikeasti ok hinta?

En muista ikinä (siis ikinä) että omana aikanani koulussa tai AINAKAAN päiväkodissa olisi tehty noin kalliita reissuja. Tuo on markoissa päälle 200 markkaa. Ei takuulla. Ja minä ja siskoni olimme ihan normaaleista lähtökohdista, molemmat vanhemmat töissä (sairaanhoitajia), omakotitalo ja kaikki muukin. Ei meilläkään vanhemmat sellaisia silti olisi maksaneet ainakaan iloiten.

Itse olen tällä hetkellä kokopäivätyössä ja lapsi päivähoidossa. Teen töitä ravintolan keittiössä. Se on mielestäni ihan normaali työ, vaikka pienipalkkaisimpia. Maksan päivähoidosta varmaan n. keskihintaa. Silti minulle 19 euroa olisi iso raha laittaa ylimääräisenä kuussa. Jäisi ostamatta itselle joku välttämätön juttu tai siirrettyä lapselle jonkun hankkimista seuraavaan kuuhun. Kumpaakaan en tekisi mielellään vain sen takia, ettei päiväkoti muka voisi mennä halvempaan kohteeseen.

Aloittajaa ihan tekisi mieli pyytää tekemään asiasta valitus ja laittaa se myös kaupungille lautakuntaan käsiteltäväksi, että saataisiin ennakkotapauksia tällaisista. Tälläisiin pitäisi tulla jotkut säädökset, että kuinka kalliita retkiä päiväkodit saisivat maksimissaan tehdä.

19 euroa = 112,97 markkaa

Pienellä kauhulla jo odotan lasten kouluaikaa, kun edessä on näitä maksullisia retkiä ja tapahtumia. Vaikka olisi varaa ne maksaa, niin jo periaatteena vaan niin kovin huono idea. Aina on joukossa joku, jonka rahapussille maksu on liikaa tai hinta-laatu-kohteenarvostus ei maksajan mielessä kohtaa, jolloin maksu tuntuu kohtuuttomalta. Saattaisin joissain tapauksissa olla se henkilö itsekin.

Ajatus myyjäisistä ym. talkoista on myös niin älytön. Toinen toiselle ylihintaisen tavaran tai ruoan myyntiä. Käyn töissä tienatakseni rahaa, jolla maksan haluamani elämykset lapselle. En halua jäljelle jäävää arvokasta yhdessäoloaikaa käyttää rahankeruuseen. Josta saadusta rahasta joku vie vielä välistä (esim. tavarantoimittaja).

Parasta olisi, että jokainen vie omaa lastaan niihin tapahtumiin, retkille ja matkoille, jotka itselle sopivat. Ja koulusta/päiväkodista tehdään vain sellaisia retkiä, joihin saadaan budjetti. Nykyisissä säästötalkoissa moista tuskin kummemmin on, mutta siltikin.

Jokainen vähän vakavaraisempikin voi kuvitella tilanteen, jossa ulkopuolinen taho on päättänyt oman lapsesi luokan osallistuvan joogaretriittiin Mumbaissa. Ja sinulle ollaan tyrkyttämässä laskua puolesta matkan hinnasta. On lentoa, hotellia, valvojien matkakuluja, ruokamenoja, osallistumismaksua jne. Oletteko vielä sitä mieltä, että kyllä niitä oman talouden ruokamenoja voi sinä kuukautena hiukan kiristää, jotta lapsi pääsee matkalle , jonne "kaikki muutkin menevät".

Epäilen aloitusta provoksi. Ensin maksu oli kymppejä, lopulta vain parikymppiä. Ainakin ap:n taloudenhallinta on ihan rempallaan. Ei vaan siksi ettei ole paria kymppiä puskurirahaa, vaan myös siksi että lupasi viedä lapsen samaan teatteriin myöhemmin KAVERIN kanssa. Jos oikeasti ajattelit näin tehdä, joudut maksamaan moninkertaisen summan. Lapsen, lapsen kaverin ja vielä oman lipun. Jos sulla ei nyt ole varaa sitä paria kymppiä, kuinka ihmeessä sulla on enskuussa viedä vielä isompi kööri samaan teatteriin ja maksaa pari sataa siitä? Mieti nyt ap itsekin omaa logiikkaasi. Eikö nyt olis vaan helpointa päästää nyt se lapsi sinne retkelle, jos se lapselle niin tärkeetä kerran on?

Perustakaa niitä vanhemapainyhdistyksiä ja -toimikuntia. Se voi yhdessä päiväkodin kanssa tehdä linjauksen, että yhdistys hankkii varat lasten isompia retkiä varten. Varoja kerätään sitten myyjäisillä, keksimyynnillä, kirpputoreilla yms. Ainoa ongelma tässä on se, että kun ketään ei nykyään kiinnosta tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Ei, vaikka omakin lapsi hyötyisi siitä.

Viimeksi tarhasta olivat bussiretkellä jossain leirikeskuksessa. 2e/lapsi maksoi ruokineen ja kuljetuksineen.

Tänään olivat vappuriehassa jonka hoitajat olivat järjestäneet, taksilla menivät. Ei maksanut meille vanhemmille mitään.

Julkinen hoito kyseessä.

Melko kalliina pidän jos jopa eväät pitää maksaa itse. Voisitko pitää lapsen poissa hoiosta tuona päivänä? Ei niin pahoittaisi mieltään? Tuon ikäinen jo tajuaa sen että muut menee ja hän ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29843055:
Perustakaa niitä vanhemapainyhdistyksiä ja -toimikuntia. Se voi yhdessä päiväkodin kanssa tehdä linjauksen, että yhdistys hankkii varat lasten isompia retkiä varten. Varoja kerätään sitten myyjäisillä, keksimyynnillä, kirpputoreilla yms. Ainoa ongelma tässä on se, että kun ketään ei nykyään kiinnosta tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Ei, vaikka omakin lapsi hyötyisi siitä.

Eih... Kirjoitin jo tuossa aiemmin, että pidän tätäkin toimintaa ihan älyttömänä. Miksi minua työssäkäyvää vanhempaa kiinnostaisi viettää kallisarvoista vapaa-aikaa tuossa touhussa sen sijaan, että viettäisin sitä lapseni kanssa? Tuloksena on rahaa, mutta välistävetäjät ovat vieneet siitäkin osan (tavarantoimittajat, ruokakaupat, kirpputoripaikka yms). Myisimme tavaraa usein toinen toisillemme ja painostaisimme sukulaisia ja tuttavia ostamaan. Harva kai tässä pelissä nauttii - edes se lapsi.

Ne retket eivät ole millään muotoa välttämättömiä. Jokainen voi vapaa-ajallaan omavalintaisesti retkeillä. Ja lapsi ei osaa kaivata jotain, mistä hänellä ei ole tietoa. Eri asia on, jos vanhempi tai opettaja huokailee ja valittelee "kuinka te ette nyt pääse mihinkään luokkaretkelle". Alkaahan siinä jo ihmetellä, mitä ihanuutta tässä ollaankaan minulta eväämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29843055:

En todellakaan ala vapaa-aikanani järjestämään mitään toimintaa että lapseni pääsisi retkille päiväkodissa. Päiväkoti on lapsen hoitopaikka, eikä mikään vanhemman vapaa-ajan työleiri.

Alkuperäinen kirjoittaja viaras;29843155 Ne retket eivät ole millään muotoa välttämättömiä. [/QUOTE:
Aivan. miksi siis kukaan valittaa, jos toiset retkelle tahtoo ja menee, kun voi omansa jättää menemättä -ei ole välttämätöntä?

[QUOTE="Minna";29843163]En todellakaan ala vapaa-aikanani järjestämään mitään toimintaa että lapseni pääsisi retkille päiväkodissa. Päiväkoti on lapsen hoitopaikka, eikä mikään vanhemman vapaa-ajan työleiri.[/QUOTE]

No niin. Nehän tekevät hommansa ja hoitavat sen lapsen siellä pienempien ryhmässä. Happy?

[QUOTE="Minna";29843174]Ja sitten jotkut ei saa eskarissa pitää hoplop ranneketta ettei muut tunne että olisivat eriarvoisessa asemassa.[/QUOTE]

Miks ne tuntis, jos vanhempansa heille tolkuttaa, ettei nuo ole välttämättömiä?

[QUOTE="mmm";29843029]Saako pk:ssa järjestää maksullisia retkiä? Ainakaan meidän pk:ssa Espoossa ei saa, vai onko se päiväkotikohtaista.[/QUOTE]

Meillä on 6 e maksu kevätretkellä Espoossa ja tämä maksu ruoasta- itse retki (iso leikkipuisto) on ilmainen samaten kuin kuljetus. Tällöin niilläkin, joilla 6 e kaataa maailman lienee periaatteessa mahdollisuus laittaa muksulle omat eväät mukaan.

[QUOTE="Minna";29843181]Mitä nyt oikein jauhat? Jonkun muun kirjoituksista jotain? Opettele keskustelemaan sen kanssa kenen kommenttia lainaat.[/QUOTE]

Just tällä sivullahan "minna" toteaa päättäneensä, että lapset menevät mummolaan ja tuo teatteriretki jätetään väliin.

Onko sulla liian monta nikkiä?

Yhteistyössä