Onko se oikein, että lapseni ei pääse päiväkodin järjestämään teatteriretkeen, koska meillä ei ole varaa maksaa lippua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä miksi päiväkodit ja koulut järjestää maksullisia tapahtumia,,teatteriretki ei ole mikään välttämättömyys viisi vuotiaille. Jokainen vanhempi voi viedä itse jos kokee tarpeelliseksi. Kaikenmoisia harrastajateatteri juttuja on tarjolla ilmaiseksikin,,,ja itse voi mennä kun oman budjetin ja kiinnostuksen mukainen löytyy. Aivan huikee tuo että ls ilmo pitäs tehdä kaikista kenellä ei ole puskurirahastoa,,,huhuuhuhh,,,

Ettekö oikeasti voi tinkiä mistään omista menoista lapsen takia??? Esim. Käytetyt kesärenkaat, ilman viinaa vappuna jne.. Mua suututtaa niin paljon.

Ei tietenkään voi, koska AP:lla on periaate että muiden pitäisi tuo maksaa eli hänen lapsensa täytyisi päästä ilmaiseksi.

Jos kyse on oikeasti köyhästä perheestä niin tuollaiseen varmaan saisi sossusta harkinnanvaraista tukea. Minä vaikka mummolta lainaisin sen summan, että retki järjestyisi.

AP valittaa lapsensa puolesta mutta mua suututtaa niiden kaikkien muiden puolesta jotka ovat keränneet rahaa (ehkä myyneet jotain pikkuleipiä ja karkkeja, wc-paperia yms?) jotta lapset retkelle pääsisivät. Jatkossa ehkä kukaan ei viitsi käydä puuhaamaan retkeä jos siitä nousee noin iso meteli.

Tähän itsekkyyteen kaatuu kaikki vastaavat retket jatkossa kun ajatellaan että mukaan pitää päästä mutta mitään ei haluta sen eteen tehdä eikä yhtään mistään maksaa. Mistä luulette että niitä innokkaita talkoolaisia tulee?

perusopetus on ilmaista ja jos luokkaretki/leirikoulu järjestetään, on sinne kaikkien päästävä itsestäänselvästi mukaan. maksoi vanhemmat jotain tai ei. koulu ei saa kerätä rahaa millään tavalla, esim. vanhempainyhdistys voi tätä tehdä ja sitten keräämänsä lahjoittaa koulun retkeen. kuitenkin niin, että tuota lahjoitettua summaa ei mitenkään voi rajata koskemaan esim. vain keräykseen osallistuneita perheitä.

jos kaikki eivät ole retkelle tervetulleita, niin sitten sinne ei lähde perusopetuksessa kukaan.

käsittääkseni sama koskee eskariakin. päivähoidosta en tiedä, siellä systeemi lienee eri. tämä kommentti nyt siis tuohon leirikouluviestiin.

saatte olla tästä mitä mieltä tykkäätte, mutta laki/määräys sanoo näin.

Sanokoot laki tai määräys mitä tahansa, meidän koulussamme opettaja ilmoittaa että "ilmoittakaa lähteekö lapsi ja maksakaa tilille 60/120/300/440e", vuodesta riippuen. Kenen luulet toisille tuollaisia summia keräävän?
Esikoinen jäi kahdesta reissusta pois, muistaakseni puolisenkymmentä oli oppilaita joille oli järjestetty opetus koululla tuoksi ajaksi.
En minä ainakaan viitsi mennä räkyttämään, loppuu ne muidenkin retket, ilmeisesti osa vanhemmista kuitenkin haluaa maksaa. Ollaan hiljaa ja hävetään, ja toivotaan että kuopuskin ymmärtää.

Meillä päiväkotilaiset kävivät teatteri retkellä toisessa kaupungissa,mitään ei tarvinnut maksaa. Nyt on ekaluokkalaiset menossa samalla retkelle ja hinnaksi tulee vajaa 20€.
Koululta tuli ihan kysely että onko lapsesi halukas lähtemään retkelle ja kuinka paljon tulee maksamaan, ja tämä reippaasti yli 2kk ennen reissua.
Luulisi että pk kin ilmottaisi ajoissa jos on makusllisia retkiä tulossa,eikö teidän pk:ssa ole mitään systeemiä jolla annetaan tiedoksi tulevat tapahtumat?
Meillä tulee joka viikko spostiin seuraavan viikon jutut ja tiedotteet aina kuun alussa jossa kerrotaan tulevan kuun tapahtumat

Mä en ymmärrä miksi päiväkodit ja koulut järjestää maksullisia tapahtumia,,teatteriretki ei ole mikään välttämättömyys viisi vuotiaille. Jokainen vanhempi voi viedä itse jos kokee tarpeelliseksi. Kaikenmoisia harrastajateatteri juttuja on tarjolla ilmaiseksikin,,,ja itse voi mennä kun oman budjetin ja kiinnostuksen mukainen löytyy. Aivan huikee tuo että ls ilmo pitäs tehdä kaikista kenellä ei ole puskurirahastoa,,,huhuuhuhh,,,

Miksi se päiväkodin järjestämä retki on ongelma, jos kerran hoitopaikka on kuitenkin järjestetty siksi ajaksi myös niille jotka eivät retkelle halua lähteä?

Meillä tehtiin koulussa syksyllä kysely, että halutaanko ekaluokkalaisten lähdettävän maksulliselle retkelle. Ja ainakin me luvattiin osallistua retken kustannuksiin. Osan teatterimatkasta maksoi vanhempainyhdistys ja osa jäi vanhemmille. Mutta jos ei halua tällaisiin maksuihin olisi, niin sitten jäisi retket tekemättä. Sitä en tiedä, antoivatko kaikki vanhemmat puoltavan äänen. Maksu oli noin kympin luokkaa.

Tn. ap:nkin päiväkodissa on tällainen kysely aikanaan ollut ja rahaa on jopa yhdessä kerätty. Et voi naputtaa sitä, että kaiken on oltava ilmaista, koska varmasti siitä on etukäteen vanhemmille ilmoitettu. Te olette vain nyt erikoistapaus muuttonne vuoksi.

meillä luokka kerää tilille joka kk rahaa,,siis vanhempien maksettava. rahastonhoitaja laittelee sitte laskelmia kullekkin että mitä kenelläkin on maksettu. ja varmasti sielä kaakattavat rivissä että keneltä maksuja puuttuu,,,nytkin sitte vapun kunniaksi ostivat limua, sipsejä ja karkkia luokkaan,,,ärsyttää!!!!

Ettekö oikeasti voi tinkiä mistään omista menoista lapsen takia??? Esim. Käytetyt kesärenkaat, ilman viinaa vappuna jne.. Mua suututtaa niin paljon.

No hirveen vaikee on tinkiä renkaista kun ne on jo ostettu. Ja eilen vasta saatiin tietää tästä päiväkodin retkestä. Renkaat ostettiin jo viime viikolla. Ja kuten jo kerroin, viinaa ei juoda. Ja lasten kanssa sitä vaikea olisikin ottaa. Sua saa suututtaa mutta tilanne on mikä on.

En voi käsittää, eikö ihminen pidä mitään vararahastoa tai ole säästöjä yllättäviin menoihin. Onneks lapsi on vielä niin pieni ettei tajua hävetä mutsinsa mouhoomista ja säälittäviä periaatteita.

[QUOTE="vieraana";29841631]Miksi se päiväkodin järjestämä retki on ongelma, jos kerran hoitopaikka on kuitenkin järjestetty siksi ajaksi myös niille jotka eivät retkelle halua lähteä?[/QUOTE]

No mm. siksi, että lapselle on hehkutettu ko. retkeä hoidossa ja käsketty sanomaan kotona että sinne pitää päästä. Jos lapsi ei mene niin se on lapsen mielestä mun vika ja kyllähän se pettyy jos muut pääsee ja itse jää "vauvojen" ryhmään.

No kai nyt ostettais ja vaikka lainaisin ne rahat. Mutta mielestäni ei ole oikein, että joudun lainaamaan rahat päiväkotiretkeä varten. Niiden kun pitäisi kai olla ilmaisia.

Kyllähän tässä maassa kaikki ois ilmaista, jos vaan ois tarpeeksi verovaroja. Toisin sanoen me kaikki maksettais enemmän veroja ja aika huikeat summat tulisi, jos kaiken tulisi olla ilmaista. En ymmärrä, miksi verovaroista pitäisi ottaa päiväkotien retket. Kuntien talous on muutenkin huonossa jamassa. Retket kuuluvat kyllä vanhempien maksettavaksi.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että kallis reissu tuo yksi ainoa teatterireissu. Joillekin perheille, esim. yksinhuoltajalle voi olla mahdotonta laittaa pariakymppiä yhteen reissuun.

Jos itsellä ois tommonen tilanne, niin kyllä lainaisin rahat, jotta lapsi pääsisi reissuun. Nuo ovat tärkeitä reissuja. Itsellä ainakin on jäänyt koulun teatteriretki mieleen ja siitä nyt on jo 20 vuotta. Mukavia muistoja. Ap. nyt vaan periaatteiden takia pilaa lapsensa päivän, kun ei suostu lainaamaan rahaa mistään. Totuus kumminkin on, että ei sitä reissua kukaan muukaan maksa...ei kunta, ei toiset vanhemmat. Mukavaahan Se toki ois itse kullekin päästä ilmaiseksi teatteriin. En tiedä kenen ao. mielestä reissun sitten pitäisi maksaa?!

Kohtuuton hinta teatteriretkestä! Kun luin otsikon olin sillä mielellä että eikö nyt muutamaa euroa muka ole, mutta tuo summa on täysin pöyristyttävä. Oman lapsen ryhmäläiset lähtevät myös teatteriin mutta kustannuksiin pyydettiin 7 euroa lapselta mikä sekin alkaa olla mielestäni hiukan kipurajalla. Huvipuistoreissuun ymmärtäisin tuon summan mutta teatteriretki, haloo!? Jutun olisi voinut järjestää edullisemminkin, siitä olen aivan varma.

Siis häh? Eikö muutama kymppi ole se 19 euroa, se kun on euroa vajaa kaksi kymppiä. Ja kirjoitin kyllä että lippu+matkat+kanttiinin eväät jaettuna kahdella on tuo mitä pitää maksaa eli 19 euroa. 17+15+6=38/2=19 euroa VAI?

Ai niin sori, se eväsraha oli vielä.

Joka tapauksessa on todella kallis retki kaikkineen. En ole koskaan kuullut, että noin kallista retkeä päikyssä tekisivät.

Mutta kunnan tehtävä ei ole maksaa tällaisia maksullisia juttuja.

Jäät lapsen kanssa kotiin, turha siitä on enää vääntää.

Ai niin sori, se eväsraha oli vielä.

Joka tapauksessa on todella kallis retki kaikkineen. En ole koskaan kuullut, että noin kallista retkeä päikyssä tekisivät.

Mutta kunnan tehtävä ei ole maksaa tällaisia maksullisia juttuja.

Jäät lapsen kanssa kotiin, turha siitä on enää vääntää.

Joo, näinhän minä ajattelin että kotiin jäädään kun ei huvita laittaa lasta pienempien ryhmään. Sanoi jo itsekin ettei tahdo jäädä vauvojen kanssa päiväkodille. Harmi juttu, mutta tehdään sit kotona jotain kivaa. :) Tai mietitään nyt viikonlopun yli ja katsotaan, jos mieli muuttuu...

Mun mielestä ongelmakohdat on, että
-ilmoitettiin melko myöhään, tosin ei ihan tavattoman myöhään
-melko kallis retki, mutta jos näin on sovittu niin minkäs teet
-että lto kommentoi "sen verran nyt aina löytyy" - asiatonta. Ei kaikilta aina löydy ja piste.

Muuten melko ok toimintaa.

Tytön koulun teatteri reissu maksoi 27€ vanhemmilta (kyyti,teatterilippu ja ruokailu ravintolassa). Ne joilla ei ollut varaa tai ei muuten osallistuneet oli koululle järkätty joku oma nukketeatteri ja "kivempaa" ruokaa vähän koristellumpaan ruokasaliin koululla. Senhän tiesi että köyhimmät sai "tyhmän reissun koulun juhlasaliin" ja "paremmat" pääsi oikeasti kivalle reissulle linja-autolla. (Nämä koululaisten omia sanoja). Kyllä on eriarvoista. Jos ei kaikki pääse, niin pitäisi jättää koulun koko reissu tekemättä ja miettiä halvempia virkistäytymis reissuja tai antaa mahdollisuus ajoissa luokan kerätä vaikka myyjäisillä osa summasta jotta reissuun pääsyn kynnys olisi perhettä kohden pienempi. Opetetaan jo lapsille miten eriarvoista koulukin voi olla.

[QUOTE="vieraana";29841631]Miksi se päiväkodin järjestämä retki on ongelma, jos kerran hoitopaikka on kuitenkin järjestetty siksi ajaksi myös niille jotka eivät retkelle halua lähteä?[/QUOTE]

minusta ongelma on mm. siinä, että köyhyys periytyy jo muutenkin. köyhien perheiden lapsille kasaantuu elämäänsä paljon vähemmän kokemuksia ja näkemystä maailmasta. toinen lapsi on kouluun tullessaan kiertänyt kulttuuririennoissa ja nähnyt eri ympäristöjä matkoillaan. hän on tavannut monennäköistä ihmistä ja kuullut eri kieliä. (jos jatketaan vielä pidemmälle, hänelle on luettu kirjoja ja hänen kanssaan ovat viettäneet aikaa elämäniloiset ja tasapainoista elämää viettävät vanhemmat jne.) toinen on kouluun tullessaan juuri nähnyt lähiprisman. lapsenvahtina telkkari ja vapaa-ajan rientona kerrostalon piha.

tulee kärjistettynä ja sillätavalla yleistäen, että vaikka tilastollisesti näin on, niin yksittäisistä perheistä ei tätä johtopäätöstä voi vetää (enkä APn perheestä näin mieti, kyse nyt enemmän periaatteellisesta syystä miksi yhteiskunnassa mielestäni ei pitäisi tällaisia päiväkotiretkiä olla)

Minusta siis päivähoidon, koulun jne. yhteiskunnan järjestämien palvelujen pitäisi näitä eroja tasata. joko kaikki pääsee tai sitten ei mennä. eikä varsinkaan sen köyhän perheen lasta laiteta siihen asemaan, että koko joukolla sitten ihmetellään - lapset ja aikuiset - että miksei teillä ole rahaa ja mitä siitä, me rikkaat, paremmat, ansaitsevammat mennään sitte vaan. minäkuvaa rakennetaan ammatti-ihmisten toimesta varhaiskasvatuksessa, tämäkö leima halutaan iskeä?

onko itsekäs se äiti joka ei teatteriretkeä varten lainaa rahaa vai se mammakaarti joka täällä jäkättää, että itse on maksettava, se on vaan oikein. molempien näkemyksestä maksaa se laps joka ei osannut syntyä varakkaampaan perheeseen.

sekö sitten olis mielestäsi oikein, että muut maksais, ja sun lapses pääsis siivellä. voi hoh hoijaa sentään. kyllä mä keräisin vaikka tyhjiä pulloja ja keräisin niillä rahan lapsen retkeen. kunnille pitäs tehdä alotus, että lapsille ei järjestettäs mitään reissuja, kun vanhemmat marnuaa jatkuvasti siitä, jos joutuvat vähä niihin reissuihin rahaa sijoittamaan. periaate ja periaate, hohoijaa.

Joo, näinhän minä ajattelin että kotiin jäädään kun ei huvita laittaa lasta pienempien ryhmään. Sanoi jo itsekin ettei tahdo jäädä vauvojen kanssa päiväkodille. Harmi juttu, mutta tehdään sit kotona jotain kivaa. :) Tai mietitään nyt viikonlopun yli ja katsotaan, jos mieli muuttuu...

Siis tehän saatte jo puolet ilmaiseksi siitä reitken hinnasta. Teidän ei ole tarvinnut kerätä rahaa, ostaa myyjäisistä mitään yms. (mitä muita rahankeräystempauksia nyt on jo ollut muilla vanhemmilla sitä kevätretkeä varten). Miksi kehtaat nitistä sitä lopusta. Periaatteessa.

Kirjeessä lukee, että lippu 17 euroa ja bussikuljetus naapuripaikkakunnalle 15 euroa sekä retkieväät teatterin kanttiinista (joo niitäkään ei päiväkoti kustanna) 6 euroa.

Kallista kyllä, mutta en ole ollut suunnittelemassa. Sain kuulla tästä eilen.

Jätä tupakat ja kaljat ostamatta ja laita ne rahat siihen retkeen, jokaisella ihmisellä on parikymppiä rahaa, taidat vaan haluta laittaa ne raat omiin paheisiin.

Yhteistyössä