Onko se oikein, että lapseni ei pääse päiväkodin järjestämään teatteriretkeen, koska meillä ei ole varaa maksaa lippua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päivähoitomaksut menee tulojen mukaan. Teidänkin ryhmässä on varmasti niitä, joilla menee täysi maksu sekä niitä, joilla minimi. Ja kaikki nämä muut ovat niistä tuloistaan pystyneet osuutensa maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän sinua;29841873:
Tosi, tosi kurjaa :( .

Meillä on vähän tälläistä samaa koululaisen kanssa. Asiat ilmoitetaan aina viimetingassa ja joka ikiseen reissuun ja asiaan pitää nykyään löytyä kotoa raha. Kun minä olin pieni, kerättiin reissukassa yhdessä luokan kanssa myyjäisillä, discoilla ja keksejä tms. myymällä. Ikinä ei tarvinnut kotoa olla kuin käyttörahaa mukana. Nykyään pitää jopa eväät maksaa itse.

Sitten voi itse yrittää osallistua vanhempaintoimikuntaan ja järjestää niitä tapoja kerätä yhdessä sitä rahaa. Sen pitää aina olla joku muu joka niitä tapahtumia keksii, organisoi ja käytännössä toteuttaa, mieluiten vielä joku muu joka tuo ne myyjäisten leivonnaiset tai kirpparilla myytävät tavarat ettei itse tarvitse vaivautua ja lapset pääsee sitte ilmaseksi reissuun...

Niin, mitähän ne vanhemmat ovat järjestäneet jotta ovat kuitenkin saaneet puolet rahoista kerättyä? Ap ei ole ilmeisesti osallistunut niihin, muttei joutuisi kuitenkaan maksamaan sen enempää kuin ne muutkaan. Että kyllähän ne muut vanhemmat ovat näin ollen ap:täkin jo vähän sponsoroineet ;)

Miksi ihmeessä päiväkoti päättää tehdä noin kalliita retkiä? Lapsi teatteriin, voi juma*auta, ihme ettei kaviaarille michelin ravintolaan, bussi helsinkiin hinnan lisukkkeeksi.

Olemme samanlainen perhe kuin sinä, mies ei saa millään töitä, työttömyyskorvaukset ei juokse, itse olen osa-aikaisena ja maksan vuokrat sekä kaiken. Jos tuollainen retki olisi järjestetty tuolla hinnalla, olisin minäkin helisemässä. Niin moni tämänkin palstan mammoista on perheistä joilla on ollut varaa tukea opiskeluja ja antaa apua sekä normaalin kasvatuksen. Myös perintöjä tulossa, onko ihmekään että rahaa löytyy.

Köyhyydestä nouseminen on Suomessa tosi vaikeaa. Miehen pyristelyt työllistymiseksi saavat minut äärettömän surulliseksi. Sitten jos vielä odotettaisiin meidän kustantavan korkeakulttuuria lapselle...!!! Minun lapsuudessa lähdettiin yhdessä metsään leikkimään jos haluttiin jotakin erilaista.

[QUOTE="Hömelö";29842203]Sitten voi itse yrittää osallistua vanhempaintoimikuntaan ja järjestää niitä tapoja kerätä yhdessä sitä rahaa. Sen pitää aina olla joku muu joka niitä tapahtumia keksii, organisoi ja käytännössä toteuttaa, mieluiten vielä joku muu joka tuo ne myyjäisten leivonnaiset tai kirpparilla myytävät tavarat ettei itse tarvitse vaivautua ja lapset pääsee sitte ilmaseksi reissuun...[/QUOTE]

Pitääkö niitä kalliita reissuja ylipäätään järjestää? Se jos joku on lasten eriarvoistamista jos varallisuuden mukaan pääsee pkssa järjestettävään reissuun. Paljon enemmän kuin joku hikinen hoplop ranneke.

[QUOTE="Maijja";29842229]Pitääkö niitä kalliita reissuja ylipäätään järjestää? Se jos joku on lasten eriarvoistamista jos varallisuuden mukaan pääsee pkssa järjestettävään reissuun. Paljon enemmän kuin joku hikinen hoplop ranneke.[/QUOTE]

Eriarvoistamista? Varallisuuden mukaanhan se päivähoitomaksukin menee! Ja tosiaan ryhmän muut ovat niistätuloistaan, pienistä tai suurista, tuon maksaneet -ja osa jopa järjestänyt jotain rahankeruuhommiakin siinä sivussa, ja sen tuotos on jaettu kaikille, ei pelkästään keruuhommiin osallistuneille.

Tässä yhteydessä varallisuuden mukaan eriarvoistamisesta puhuminen on täyttä soopaa.

[QUOTE="noh";29841424]Toivottavasti päiväkodista tehdään lastensuojeluilmoitus kun elämänhallintanne on noin pielessä ettei puskurirahastoa ole. Aina tällaisissa tapauksissa pitäisi ls-ilmoitus tehdä koska lapsiperheellä ei saa olla noin köyhää,voihan tulla sairastuminen tms johon tarvitaan rahaa.[/QUOTE]

Entäs jos se on tullut jo,ja rahat käytetty lääkkeeseen tms?

Eriarvoistamista? Varallisuuden mukaanhan se päivähoitomaksukin menee! Ja tosiaan ryhmän muut ovat niistätuloistaan, pienistä tai suurista, tuon maksaneet -ja osa jopa järjestänyt jotain rahankeruuhommiakin siinä sivussa, ja sen tuotos on jaettu kaikille, ei pelkästään keruuhommiin osallistuneille.

Tässä yhteydessä varallisuuden mukaan eriarvoistamisesta puhuminen on täyttä soopaa.

Taidat olla todella yksinkertainen. Eipä tuommoiselle kannata edes selittää.

Meidän päiväkodissa ei enää kerätä rahaa vanhemmilta mihinkään retkiin. Vanhempaintoimikunta saa kerätä ja hankkia varoja ja päättää mihin rahat käytetään. Jokaiselle ryhmälle meillä on nyt budjetissa varattu retkirahaa yhteen retkeen vuodessa ja se saa riittää. Vanhemmat saavat vielä lapsensa kalliimille reissuille, se ei ole päiväkodin tehtävä. Ilmaisia retkikohteita käytetään hyväksi ja usein miten ne kelpaavat lapsille ihan hyvin.

Espoossahan oli tällainen ennakkotapaus ja kyllä ainakin Helsinki otti siitä opikseen, joten rahaa ei saa kerätä vanhemmilta retkiin tai kaikkien on ainakin päästävä mukaan, oli varaa maksaa tai ei.

[QUOTE="Maijja";29842256]Taidat olla todella yksinkertainen. Eipä tuommoiselle kannata edes selittää.[/QUOTE]

Vain yksinkertainen ihminen vastaa noin idioottimaisesti, ja vain siitä syystä, ettei pysty vastaamaan mitään järkevää.

Yleensä mielelläni maksan vähistä rahoistani päiväkotien ja koulujen retkistä, mutta ap:n kohdalla jättäisin periaatteesta maksamatta. Turhan iso summa yhdestä teatterireissusta. Mietin vain, kellä lapsia päikyssä vaikka 3 ja kaikista maksettava toi summa...

Meillä päiväkodista on järjestetty retki teatteriin joka maksaa 20€. Meillä on kolme lasta hoidossa, joten hinta olis 60€. Ei päiväkodissa kukaan päivitelly ettei meidän lapset lähde. Se on ihan ok ja tuskin kaikki muutkaan lähtevät ku sanoivat että ovat sitten samassa ryhmässä ne jotka jää päiväkodillw. Tosin itse järjestin lapset mummulaan siksi päiväksi. Jos retki olisi ollut johonkin muuhun, mutta en pelkästä teatterista maksa noin paljoa. Ei kaikilla vaan ole aina rahaa, mutta silti ei voi olettaa että pitäisi päästä ilmatteeksi tai näitä retkiä ei voitaisi tehdä. Elämä ei ole reilua ja rahalla pääsee, niin Se vaan on.

Tosi kurjaa toimintaa päiväkodilta. Kyllä meillä täällä on tälläiset asiat jo hyvissä ajoin tiedotettu jo senkin takia, että tiedetään lähtijä määrä linja-autoa varatessa.
Ja muistaakseni on ollut joku systeemi niille, joilla ei ole varaa. Lapsia ei ole jätetty rahattomuuden takia pois.
Samahan koskee myöskin koulujen luokkaretkiä, varattomuuden takia ei voida jättää jotain oppilasta pois. Meidän koulussa on kyllä kiristyssysteemi tätä varten eli reksi on sanonut, että jos koulu joutuu maksamaan yhdenkin oppilaan luokkaretken, jatkossa ei luokkaretkiä järjestetä..

e[QUOTE="jenni";29841451]Minusta tuo on väärin!Veikkaan,että päiväkoti on yksityinen?
Oli miten oli,niin on ehdottomasti väärin ilmoittaa noin viimetingassa tuollaisesta menoerästä.Oiskohan täs käyny niin,että kun olette vasta aloittaneet pväkodissa,niin teille on nyt jostain syystä unohtunut kertoa tapahtumasta?Eivät kehtaa myöntää virhettään että ovat unohtaneet?Kysäseppä hakutilanteessa joltain muulta vanhemmalta koska he ovat tiedon saaneet.Outoa tuo on kyllä.
Lisäksi kuulostaa hassulta,että pväkoti tilaa bussikuljetuksen,mutta silti kanttiinista(jossa muutenkin sikakallista kaikki!!!)ostetaan eväät!?Jos yhtään tilannetajua pväkodilla,niin voisivat ottaa eväät pväkodin keittiöltä mukaan bussiin,syödä vaikka pihalla pikkupicnikillä.Ois paljon kivempaa ja halvempaa.Meneehän tosta päivästä kuitenkin vähemmän kuluja keittiölle kun yks ryhmä on poissa!Onhan sekin ruoka jo maksettu kertaalleen hoitomaksujen muodossa!
Ja kun kyse on jo 5vuotiaista,niin siinä on jo kaveri/bestishommatkin niin tärkeitä että kuka istuu kenenkin vieressä bussissa jne.Kiusaamistahan tuosta poisjäännistäkin voi tulla,mikä tietenkin typerää ja väärin,mutta lapset on julmia!!
Hoitotädit eivät saa kävellä vanhempien yli lapsen kautta!Tuo tyyli että Sano äidille että maksaa! Ei hoitaja saa lasta manipuloida olemaan vanhempiaan vastaan!
Minä puuttuisin kyllä jokaiseen mainitsemaani asiaan hyvinkin ronskisti johtajan kautta!Suututtaa ihan puolestanne![/QUOTE]

Ikinä en päiväkotireissusta noin paljon maksaisi :O Ihan älyttömän hintainen! Ja todellakin aivan liian lyhyt "varoaika". Toki ymmärrän senkin ettei lapsi pysty tuossa tilanteessa reissulle lähtemään. Jos mulle ja lapselleni kävisi noin, niin ottaisin varmaan itse reissupäiväksi lomaa ja tekisin lapsen kanssa yhdessä jotain mielekästä puuhaa, mikä onnistuisi edullisemmin (ei varmasti ole kovin vaikea keksiä halvemmalla jotain touhua).

se loma tai vapaapäivä ei mitään maksa...

Kuulostais siltä, että päiväkodissa ei ole ajateltu, ettei kyseinen perhe tiennyt retkestä ajoissa ja lapselle ehdittiin hommasta jo puhua. Tällasia mokia sattuu, ja jos kaikki muut perheet on olleet retkestä innoissaan, niin ei varmaan ole osattu miettiä, että jollain voikin olla tiukempi tilanne ja retkeen ei ole varaa. Tästä sitten seurasi mielipaha vanhemmille + lapselle sen kautta, että retkelle ei olekaan mahdollista päästä mukaan.

Aika hintava reissu mun mielestä, mutta kenties sellainen paikkakunta kyseessä, että lähistöllä ei ole juurikaan lapsille suunnattuja juttuja ja siksi tehdään kerran vuodessa sitten tällainen isompi retki.

Mutta ehkä kannattaa nyt sulatella asiaa tovi, ja jos retkeen ei nyt vain ole varaa niin ihan hyvältä vaihtoehdolta sekin kuulostaa, että lapsi olisi sen päivän vapaalla ja saa tehdä jotain extraa vanhempansa kanssa.

Sinäänsä kallis retki. Asun pienellä paikkakunnalla ja päiväkoti käy useinkin teatteriesityksiä katsomassa, ja ne eivät maksa mitään, koska kyseessä on todennäköisesti jotkin harrasteteatteriryhmän esitykset. Samoiten kaikenlaista muuta retkeä on kirjastoihin, kotieläinpuistoihin jne. En tiedä mistä rahat näihin tulee, tai todennäköisesti nämä tahot ottavat ilmaiseksi päiväkotiryhmät vastaan.

Mutta, vaikka kyseessä on kallis retki lyhyellä varoitusajalla, niin periaatteesta en jättäisi maksamatta. Ihan oikeasti, vaikka sitten pullojenkeräämällä tuon rahan saisi kasaan nopeasti. Se teatteriretki myöhemmin kaverin kanssa on takuuvarmasti tuota hintaa kalliimpi, tuplasti. Eikä Se tosiaan ole sama asia, mennä yhden kaverin kanssa, kuin ryhmän kanssa päästä linja-autolla ja katsoa esitys ja syödä jotain kivaa evästä yhdessä. Ja tosiaan tuollaisilla reissuilla on aina ne jälkipuinnit ja juttua riittää pitkään reissusta, todella tympeä olla sitten ulkopuolisena tapahtumista. 5-vuotias on jo niin iso, että takuulla asiasta kärsii.
Näin ajateltuna summa on pieni.
Olen itsekkin pienituloinen, en työelämässä, mutta kyllä lapsi on aina edellä. Syön sitten itse vaikka viikon kaurapuuroa, nykyhinnoilla tuolla summalla ei paljon kaupastakaan saa, joten se säästyisi pienelläkin nipistämisellä yhden ruokakustannuksista.

Toivon, ettet periaatteen takia jätä lastasi joukon ulkopuolelle.

[QUOTE="Jenis";29841443]Mistä ihmeen rahoista päiväkoti sen reissun maksais? :D[/QUOTE]

Lapsemme on 2v lähtien ollut hoidossa ryhmiksessä ja tänä aikana KAIKKI reissut ovat olleet ilmaisia lapsille.Syksyllä lapsi aloittaa koulun.

Miksi ihmeessä päiväkoti päättää tehdä noin kalliita retkiä? Lapsi teatteriin, voi juma*auta, ihme ettei kaviaarille michelin ravintolaan, bussi helsinkiin hinnan lisukkkeeksi.

Olemme samanlainen perhe kuin sinä, mies ei saa millään töitä, työttömyyskorvaukset ei juokse, itse olen osa-aikaisena ja maksan vuokrat sekä kaiken. Jos tuollainen retki olisi järjestetty tuolla hinnalla, olisin minäkin helisemässä. Niin moni tämänkin palstan mammoista on perheistä joilla on ollut varaa tukea opiskeluja ja antaa apua sekä normaalin kasvatuksen. Myös perintöjä tulossa, onko ihmekään että rahaa löytyy.

Köyhyydestä nouseminen on Suomessa tosi vaikeaa. Miehen pyristelyt työllistymiseksi saavat minut äärettömän surulliseksi. Sitten jos vielä odotettaisiin meidän kustantavan korkeakulttuuria lapselle...!!! Minun lapsuudessa lähdettiin yhdessä metsään leikkimään jos haluttiin jotakin erilaista.

Minä ainakin sanoin ymmärtäväni, jos joutuu esimerkiks työttömäksi tai sairastuu tms, mutta kyseenalaistin lähinnä sitä, miten ap:n taloudessa priorisoidaan ostoksia sekä perhesuunnittelua. Elämässä voi kenelle tahansa tapahtua mitä tahansa yllättävää minkä vuoksi rahat on tosi tiukassa, mutta minusta taas itse itselleen järjestämä taloudellinen ahdinko on sitte toinen juttu.

Esimerkiks meidän talous on ollu lähestulkoon aina pienitulonen, mutta koskaan ei rahat noin tiukassa ole ollu. Eikä ole mitään perintöjä tiedossa, tällä hetkellä tilanne on ihan päinvastoin ja me avustetaan isovanhempia.

Kaikista pahiten epäreilua minusta on kuitenkin se, että sen takia ettei jollakulla ole varaa tai vanhemmilla halua maksaa, jää kaikilta koko retki tekemättä.

Jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa. Musta sekin on väärin, että monessa päiväkodissa/koulussa ei päästä enää retkille, koska kaikilla ei ole niihin varaa. Tai sitten vanhempaintoimikuntien pitää kerätä rahat, ja niihin osallistuvat ne, jotka muutenkin pystyisivät maksamaan retken. Jostain syystä se on aina samat perheet jotka eivät pysty maksamaan, oli sitten kyse 5 eurosta tai 20eurosta. Eivätkä he myöskään leivo kevätmyyjäisiin tms.

Miksi kaikki joutuvat kärsimään siitä, että osa porukkaa ei pysty maksamaan? Olen itse matalapalkka-alalla oleva yksinhuoltaja, mutta aina pystyn hankkimaan rahat lasten tarpeisiin. Mieluummin jätän itelle jotain hankkimatta, että lapsi pääsee teatteriin tms.

Haluaisin sitten vastauksia teiltä, joiden mielestä tällainen on ok. Miksi päiväkodin pitäisi tehdä maksullisia retkiä eikä suosia ilmaisia tai halpoja kohteita?

Onko teidän mielestänne 19 euron päiväkotimatka oikeasti ok hinta?

En muista ikinä (siis ikinä) että omana aikanani koulussa tai AINAKAAN päiväkodissa olisi tehty noin kalliita reissuja. Tuo on markoissa päälle 200 markkaa. Ei takuulla. Ja minä ja siskoni olimme ihan normaaleista lähtökohdista, molemmat vanhemmat töissä (sairaanhoitajia), omakotitalo ja kaikki muukin. Ei meilläkään vanhemmat sellaisia silti olisi maksaneet ainakaan iloiten.

Itse olen tällä hetkellä kokopäivätyössä ja lapsi päivähoidossa. Teen töitä ravintolan keittiössä. Se on mielestäni ihan normaali työ, vaikka pienipalkkaisimpia. Maksan päivähoidosta varmaan n. keskihintaa. Silti minulle 19 euroa olisi iso raha laittaa ylimääräisenä kuussa. Jäisi ostamatta itselle joku välttämätön juttu tai siirrettyä lapselle jonkun hankkimista seuraavaan kuuhun. Kumpaakaan en tekisi mielellään vain sen takia, ettei päiväkoti muka voisi mennä halvempaan kohteeseen.

Aloittajaa ihan tekisi mieli pyytää tekemään asiasta valitus ja laittaa se myös kaupungille lautakuntaan käsiteltäväksi, että saataisiin ennakkotapauksia tällaisista. Tälläisiin pitäisi tulla jotkut säädökset, että kuinka kalliita retkiä päiväkodit saisivat maksimissaan tehdä.

Haluaisin sitten vastauksia teiltä, joiden mielestä tällainen on ok. Miksi päiväkodin pitäisi tehdä maksullisia retkiä eikä suosia ilmaisia tai halpoja kohteita?

Onko teidän mielestänne 19 euron päiväkotimatka oikeasti ok hinta?

En muista ikinä (siis ikinä) että omana aikanani koulussa tai AINAKAAN päiväkodissa olisi tehty noin kalliita reissuja. Tuo on markoissa päälle 200 markkaa. Ei takuulla. Ja minä ja siskoni olimme ihan normaaleista lähtökohdista, molemmat vanhemmat töissä (sairaanhoitajia), omakotitalo ja kaikki muukin. Ei meilläkään vanhemmat sellaisia silti olisi maksaneet ainakaan iloiten.

Itse olen tällä hetkellä kokopäivätyössä ja lapsi päivähoidossa. Teen töitä ravintolan keittiössä. Se on mielestäni ihan normaali työ, vaikka pienipalkkaisimpia. Maksan päivähoidosta varmaan n. keskihintaa. Silti minulle 19 euroa olisi iso raha laittaa ylimääräisenä kuussa. Jäisi ostamatta itselle joku välttämätön juttu tai siirrettyä lapselle jonkun hankkimista seuraavaan kuuhun. Kumpaakaan en tekisi mielellään vain sen takia, ettei päiväkoti muka voisi mennä halvempaan kohteeseen.

Aloittajaa ihan tekisi mieli pyytää tekemään asiasta valitus ja laittaa se myös kaupungille lautakuntaan käsiteltäväksi, että saataisiin ennakkotapauksia tällaisista. Tälläisiin pitäisi tulla jotkut säädökset, että kuinka kalliita retkiä päiväkodit saisivat maksimissaan tehdä.

Minusta 19€ ei ole paljon, JOS siitä tiedotetaan ajoissa. Aika harva ei oikeesti pysty mitenkään säästämään tuommosta summaa tai pysty pyytämään esimerkiks lapsen isovanhemmilta vähän tukea jos rahat on niin tiukassa. Ehkä ei ole päivässä tai viikossa repästä tuota summaa, mutta minusta kohtuullista oliskin ilmottaa useita viikkoja etukäteen vähän kalliimmasta retkestä.

Riippuu siitä missäpäin asuu, mutta kyllä aika monessa paikassa on tarjolla myös ilmasia ja huomattavasti edullisempia retkikohteita. Silti minusta ei ole kohtuutonta jos vaikka kerran vuodessa LASTEN ILOKSI järjestetään joku vähän enemmän maksava reissu. Lapsia varten niitä retkiä järjestetään, ärsyttää ihan älyttömästi että aina on sitä porukkaa vanhemmissa jotka kehtaa alkaa siitäki rutkuttaa. JOS siitä maksusta ilmotetaan ajoissa, ei minusta ole mitenkään kohtuutonta tarjota retki niille lapsille, joiden vanhemmat suostuu siitä maksamaan, jos pois jäävistä kuitenkin huolehditaan päiväkodilla. Näin vanhemmat voi itse tehdä valinnan.

Esimerkiks 80-luvulla oli muuten elämä muutenki aika erilaista, että en nyt lähtis siihen vertaamaan tämän päivän päivähoitoa tai ylipäätään mitään maksuja. Just tänään muistelin, että eipä meidän päiväkodissa taidettu tehä juuri mitään retkiä minnekään, ei muistaakseni juurikaan edes ilmasia, ja yksi viipale ruisleipää lounaalla oli ihan käsittämätöntä luksusta, saati jos siihen kerran vuodessa sattu saamaan vielä juustoviipaleen päälle. Ja tämä siis ennen lama-aikaa. Tänä päivänä esimerkiks pienestä suht uudesta omakotitalosta 300 000€ on ihan normaali hinta pk-seudulla, ellei jopa edullinen, mutta markka-aikana ei kukaan olis maksanu 1,8 miljoonaa samanlaisesta pytingistä. Eikä varmana olis kukaan sulattanu sitä, että parkkisakko on 480 markkaa. Tänä päivänä vaan todellisuutta ainaki stadissa. Mun lapsuudessa ei reissattu ulkomailla juuri ollenkaan, Kanaria oli ihan fantsua jos sinne sattu pääsemään. Ja kodin elektroniikkana oli lähinnä lp-soitin, yks telkkari, pyykkikone, veivattava lankapuhelin, kahvinkeitin ja ehkä leivänpaahdin. Tänä päivänä me hukutaan kaikennäköseen elektroniikkaan. Että kyllä se maailma on muuttunu 20-30 vuodessa sen verran paljon ettei minusta ihan älyttömästi kannata lähtee vertailemaan.

Yhteistyössä