S
sitä paitsi
Vieras
Päivähoitomaksut menee tulojen mukaan. Teidänkin ryhmässä on varmasti niitä, joilla menee täysi maksu sekä niitä, joilla minimi. Ja kaikki nämä muut ovat niistä tuloistaan pystyneet osuutensa maksamaan.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän sinua;29841873:Tosi, tosi kurjaa.
Meillä on vähän tälläistä samaa koululaisen kanssa. Asiat ilmoitetaan aina viimetingassa ja joka ikiseen reissuun ja asiaan pitää nykyään löytyä kotoa raha. Kun minä olin pieni, kerättiin reissukassa yhdessä luokan kanssa myyjäisillä, discoilla ja keksejä tms. myymällä. Ikinä ei tarvinnut kotoa olla kuin käyttörahaa mukana. Nykyään pitää jopa eväät maksaa itse.
Eriarvoistamista? Varallisuuden mukaanhan se päivähoitomaksukin menee! Ja tosiaan ryhmän muut ovat niistätuloistaan, pienistä tai suurista, tuon maksaneet -ja osa jopa järjestänyt jotain rahankeruuhommiakin siinä sivussa, ja sen tuotos on jaettu kaikille, ei pelkästään keruuhommiin osallistuneille.
Tässä yhteydessä varallisuuden mukaan eriarvoistamisesta puhuminen on täyttä soopaa.
Vain yksinkertainen ihminen vastaa noin idioottimaisesti, ja vain siitä syystä, ettei pysty vastaamaan mitään järkevää.
Ikinä en päiväkotireissusta noin paljon maksaisi :O Ihan älyttömän hintainen! Ja todellakin aivan liian lyhyt "varoaika". Toki ymmärrän senkin ettei lapsi pysty tuossa tilanteessa reissulle lähtemään. Jos mulle ja lapselleni kävisi noin, niin ottaisin varmaan itse reissupäiväksi lomaa ja tekisin lapsen kanssa yhdessä jotain mielekästä puuhaa, mikä onnistuisi edullisemmin (ei varmasti ole kovin vaikea keksiä halvemmalla jotain touhua).
Miksi ihmeessä päiväkoti päättää tehdä noin kalliita retkiä? Lapsi teatteriin, voi juma*auta, ihme ettei kaviaarille michelin ravintolaan, bussi helsinkiin hinnan lisukkkeeksi.
Olemme samanlainen perhe kuin sinä, mies ei saa millään töitä, työttömyyskorvaukset ei juokse, itse olen osa-aikaisena ja maksan vuokrat sekä kaiken. Jos tuollainen retki olisi järjestetty tuolla hinnalla, olisin minäkin helisemässä. Niin moni tämänkin palstan mammoista on perheistä joilla on ollut varaa tukea opiskeluja ja antaa apua sekä normaalin kasvatuksen. Myös perintöjä tulossa, onko ihmekään että rahaa löytyy.
Köyhyydestä nouseminen on Suomessa tosi vaikeaa. Miehen pyristelyt työllistymiseksi saavat minut äärettömän surulliseksi. Sitten jos vielä odotettaisiin meidän kustantavan korkeakulttuuria lapselle...!!! Minun lapsuudessa lähdettiin yhdessä metsään leikkimään jos haluttiin jotakin erilaista.
Haluaisin sitten vastauksia teiltä, joiden mielestä tällainen on ok. Miksi päiväkodin pitäisi tehdä maksullisia retkiä eikä suosia ilmaisia tai halpoja kohteita?
Onko teidän mielestänne 19 euron päiväkotimatka oikeasti ok hinta?
En muista ikinä (siis ikinä) että omana aikanani koulussa tai AINAKAAN päiväkodissa olisi tehty noin kalliita reissuja. Tuo on markoissa päälle 200 markkaa. Ei takuulla. Ja minä ja siskoni olimme ihan normaaleista lähtökohdista, molemmat vanhemmat töissä (sairaanhoitajia), omakotitalo ja kaikki muukin. Ei meilläkään vanhemmat sellaisia silti olisi maksaneet ainakaan iloiten.
Itse olen tällä hetkellä kokopäivätyössä ja lapsi päivähoidossa. Teen töitä ravintolan keittiössä. Se on mielestäni ihan normaali työ, vaikka pienipalkkaisimpia. Maksan päivähoidosta varmaan n. keskihintaa. Silti minulle 19 euroa olisi iso raha laittaa ylimääräisenä kuussa. Jäisi ostamatta itselle joku välttämätön juttu tai siirrettyä lapselle jonkun hankkimista seuraavaan kuuhun. Kumpaakaan en tekisi mielellään vain sen takia, ettei päiväkoti muka voisi mennä halvempaan kohteeseen.
Aloittajaa ihan tekisi mieli pyytää tekemään asiasta valitus ja laittaa se myös kaupungille lautakuntaan käsiteltäväksi, että saataisiin ennakkotapauksia tällaisista. Tälläisiin pitäisi tulla jotkut säädökset, että kuinka kalliita retkiä päiväkodit saisivat maksimissaan tehdä.