Onko se julmaa, jos möisi omille resursseilleni liian energisen koiran ja ottaisi rauhallisemman yksilön tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtivainen

Vieras
Jotenkin säälittää koira, joka ei pääse omiin sfääreihinsä kun en vaan keksi mitä voisi tehdä sen eteen enemmän.
Koira on tyytymätön. Vinkuu, jos en anna sille juurikaan mitään tehtävää ja myöskin vinkuu jos teen niin paljon kuin omat resurssit riittävät.

Tuo on paimenkoira ja sopisi oikeasti jollekin, jolla on todella tarjottavissa paimentamista yms. muita haasteita.

Mulla ei ole ketään tuttua, jonka luona käyttää koiraa toteuttamassa paimennusviettiään, vaikka tuo sitä todellakin tarvitsee. : /

Omat neuvot on käytetty. Ollaan tehty esinehakua ulkona ja sisällä, koira pääsee lenkille ihan vapaana (tottelee kieltoa, eikä aiheuta ympäristölle vaaraa, ei mene linnunpesiä hajottamaan tai jahtaamaan lintuja yms yms yms)
Ihan oikeaa pelastusharjoitustakin ollaan tehty. Aivonystyröitä väsyttäviä ja kroppatreenejä ollaan tehty vaikka kuinka paljon, mutta mulla on muukin perhe huollettavanani, niin ihan jokaiseen hetkeen en pääse koiraa aktivoimaan.
Olen ehkä tehnyt megalomaanisen virheen, hankkiessani yli aktiivisen koiran. Mutta toisaalta haluan tarjota koiralle tosi paljon harrastamista, mutta minun tarjottavat tuolle koiralle eivät riitä. Enkä voi olla ilman koiraa.

Olenko jotenkin hullu, kun meinaan luopua koirasta ja kuitenkin olen aikeissa hankkia vähemmän aktiivisen yksilön (samaa rotua) tilalle?! :O Vaikka aikuisen kodinvaihtajan...

Haukkukaa vaan, olen tehnyt kaikkeni koiran eteen, mutta koira ei kaikesta huolimatta voi hyvin. Eikä kyse todennäköisesti ole siitä, että olisin jotenkin saanut koiran ylivireiseksi, lepopäiviäkin meillä on ollut ja ne ovat olleet kaikista hirveimpiä kestää. Koira vaan vaatii paljon, paljon enemmän kuin mitä minulla on tarjottavana ja olen tarjonnut paljon, mutta se ei riitä.

Huoooh! :(

Minun mielestä olet hullut jos otat toisen koiran tilalle! Koirasta luopuminen on ok, jos itse olet todennut että koiralle on parempi niin. Mutta on järjetöntä ottaa toinen koira tilalle, vieläpä samaa rotua!! Ihan yhtä hyvin sekin voi olla sellainen, että sitä pysty hoitamaan riittävän hyvin.. luovutko sitten taas koirasta ja otat uuden?

Jos ootte onnettomia sekä koira että omistaja, vois kai olla hyvä ratkaisu etsiä koiralle sen taipumuksia ja tarpeita vastaava koti. (Onko sellaista näköpiirissä?) Oletko varma, että haluat tilalle samanrotuisen, jos aika ja energia ei riitä? Eikö jokin vähemmän vaativa rotu olisi parempi ratkaisu?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";26249643]Minun mielestä olet hullut jos otat toisen koiran tilalle! Koirasta luopuminen on ok, jos itse olet todennut että koiralle on parempi niin. Mutta on järjetöntä ottaa toinen koira tilalle, vieläpä samaa rotua!! Ihan yhtä hyvin sekin voi olla sellainen, että sitä pysty hoitamaan riittävän hyvin.. luovutko sitten taas koirasta ja otat uuden?[/QUOTE]

Luitko huolella aloitusviestini? Ottaisin mielelläni vaikka aikuisen kodinvaihtajan, koska silloin ainakin tiedetään, miten aktiivinen koira todellisuudessa on.
Koirissa kun on yksilöitä saman rodun sisäisesti, enkä aloittelijana osannut tehdä itselleni kunnolla selväksi, miten aktiivisen koiran sieltä pentulaatikosta itselleni valitsen. Valitsin väärin, mikä on nyt sekä koiralleni, että myös itselleni ja muulle perheelle väärä valinta.

Jos ootte onnettomia sekä koira että omistaja, vois kai olla hyvä ratkaisu etsiä koiralle sen taipumuksia ja tarpeita vastaava koti. (Onko sellaista näköpiirissä?) Oletko varma, että haluat tilalle samanrotuisen, jos aika ja energia ei riitä? Eikö jokin vähemmän vaativa rotu olisi parempi ratkaisu?

Vaadin koiran aktiivisuudelta paljon, mut tämän hetkinen koirani vaatii vieläkin enemmän mitä pystyn tarjoamaan.
Samat lähtökohdat olisi seuraavan koirankin kohdalla harrastuksien suhteen, mutta haluaisin että koira pysyy tyytyväisenä tuohon määrään, mitä muulta elämältäni pystyn antamaan.

Koirattomana koira-ihmisenä mä näkisin ton ajateltuna koiran parhaaks jos tajuat ettet pysty tarjoamaan tarpeeks vaikka yritystä kyllä on..mutta toi vähän särähtää korvaan että samanrotuinen ei-niin-aktiivinen..entäs jos joku muu rotu kuin paimenkoira?

[QUOTE="huoh";26249659]Anna koira pois, mutta älä ota uutta. En tiedä julmasta, mutta hulluutta ainakin![/QUOTE]

Koiraton elämä on ikävää. En voi olla ilman koiraakaan, mutta tämän koiran kanssa en pärjää kun se vaatii liikaa.

Minustakin ok luopua koirasta, jossei aika ja taidot riitä aktiiviselle koiralle, mutta en kans ymmärrä, että ottais toisen samanrotuisen koiran.....Entäs jos on samalainen aktiviteettihappo??? Ota joku toisen rotuinen koira...

[QUOTE="vieras";26249676]Minustakin ok luopua koirasta, jossei aika ja taidot riitä aktiiviselle koiralle, mutta en kans ymmärrä, että ottais toisen samanrotuisen koiran.....Entäs jos on samalainen aktiviteettihappo??? Ota joku toisen rotuinen koira...[/QUOTE]

Siksihän aikuinen kodinvaihtaja olisi optimaalisin valinta.

Vaadin koiran aktiivisuudelta paljon, mut tämän hetkinen koirani vaatii vieläkin enemmän mitä pystyn tarjoamaan.
Samat lähtökohdat olisi seuraavan koirankin kohdalla harrastuksien suhteen, mutta haluaisin että koira pysyy tyytyväisenä tuohon määrään, mitä muulta elämältäni pystyn antamaan.

Vaikuttaako koirasi peräti yliaktiiviselta, joka kuumenee treeneissä? Jos näin on, niin koiran kanssa harrastaessa kannattaisi puuttua yliaktiivisuuden hillitsemiseen ja suunnata treeniä siihen suuntaan.
Tilanteessasi saattaa olla kyse tästäkin, oletko pohtinut asiaa tältä kantilta? Koirasi ei kenties osaa rauhoittua, vaan "jää päälle" ja tavallaan ruokit tätä väärällä tulkinnalla koirasi käytöksestä?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja entä näin;26249711:
Vaikuttaako koirasi peräti yliaktiiviselta, joka kuumenee treeneissä? Jos näin on, niin koiran kanssa harrastaessa kannattaisi puuttua yliaktiivisuuden hillitsemiseen ja suunnata treeniä siihen suuntaan.
Tilanteessasi saattaa olla kyse tästäkin, oletko pohtinut asiaa tältä kantilta? Koirasi ei kenties osaa rauhoittua, vaan "jää päälle" ja tavallaan ruokit tätä väärällä tulkinnalla koirasi käytöksestä?

Olen ottanut asian huomioon, aloitusviestissänihän kerron, että kyse ei ole siitä.

Koirasta luopuminen aktiiviseen kotiin on fiksua, mutta en ottaisi saman rotuista koiraa uudelleen, edes aikuisena yksilönä. Harvemmin aikuiset kodinvaihtajat ovat niitä helpoimpia koiria, mutta poikkeuksia toki löytyy.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja entä näin;26249711:

Tää vois pitää paikkansa! Rankan aivotreenin lisäksi vois ottaa rentoutusharjoituksia. Uiminen on kans sellasta treenii mikä ei laita ylikierroksille josset heitä mitää veteen noudettavaksi. Ja mites akupunktio? Olisko mahdollista kokeilla? Musta ei ole väärin luopuu koirasta kunhan se menee sitte tarpeeseen toiseen kotiin, eli saa päivätyön siellä. Ja samanrotusissa on yksilöitä aktiivisuustasoissa joten voisit ihan hyvin ottaa vähemmän aktiivisen saman rodun edustajan. Kunhan se sitte oikeesti on sellanen mitä etsit. :)

Ehkä kannattaisi käydä jonkun koirankasvatuksen ammattilaisen luona näyttäytymässä. En ihan heti usko, että koiran ongelmissa ei olisi kyse lainkaan ympäristöstä vaan vain koiran ylivilkkaasta luonteesta.

Jos et ensin selvitä tämän koiran asioita perinpohjin, niin ei varmaan kannata hankkia uutta koiraa tilalle.

Kaikkien parhaaksi olisi varmaan etsiä koiralle uusi koti missä sille olisi enemmän aikaa, mutta seuraava koira saisi olla eri rotua, sellainen, jonka kanssa voi harrastaa mutta jolle ei lepopäivätkään ole kidutusta. Esimerkiksi noutaja. :) Onko nykyinen koirasi bordercollie?

[QUOTE="vieras";26250992]Kaikkien parhaaksi olisi varmaan etsiä koiralle uusi koti missä sille olisi enemmän aikaa, mutta seuraava koira saisi olla eri rotua, sellainen, jonka kanssa voi harrastaa mutta jolle ei lepopäivätkään ole kidutusta. Esimerkiksi noutaja. :) Onko nykyinen koirasi bordercollie?[/QUOTE]

Mullekin tuli mieleen, että kyseessä on varmaan työlinjainen bordercollie. Jos kyseessä tosiaan on BC, ja samassa rodussa haluaa pysyä, niin näyttelylinjainen voisi olla ihan ok.

Minusta voisit luopua koirasta kyllä. Koska jos tosiaan olet sitä mieltä, että koira ei ole oikeassa paikassa ja tarvitsee enemmän mitä pitäisi antaa, olet sillon oikeilla jälijillä ja osaat selvästi ajatella koirasi parasta. Minä siis tekisin näin, että luovut koirasta ja vietät koiratonta elämää 1-2 vuotta ja harkitset sitten uudestaan koiran ottamista. Voisiko elämäntilanne olla sillon toinen? Mikäli tämä ei kuulosta hyvältä, harkitsisin katsomaan jotain yleisesti rauhallisempaa rotua. Meillä oli 2 koiraa josta toisesta jouduimme samaisesta syystä luopumaan, aika ei riittänyt. toinen oli sellainen energia pakkaus, eikä meillä enään riittänyt taito opettaa koiraa... Nyt 1 rauhallinen molossi enään talossa ja kaikki sujuu hyvin.

Yhteistyössä