Onko ponnistusvaihe yleensä alle 30min? :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohhoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoista ponnistin 45min. Tuli lopulta imukupilla autettuna 5:llä vedolla (kerran irtosikin kuppi vauvan päästä), eli ei todellakaan helposti. Kokoa tytöllä 4580g/56cm ja pään ympärys 38cm + pieni virheasento :|

Toivotaan että tämä toinen tulisi itsekseen ja helpommin :kieh:

Onhan niitä pitkiäkin ponnistuksia, mutta mun käsityksen mukaan mun ponnistukset 20, 12, 10, 10 ja 3 min on yleisempiä kuin noi n. tunnin mittaiset. Tietty epiduraali ainakin joillain edesauttaa ponnistuksen pitkittymisessä, mutta sullahan ei sitä ollut. Mulla oli kahdessa ensimmäisessä synnytyksessä myös kohdunkaulanpuuduke.

Esikoista ponnistin 10min, poika oli 3,8kg, kivunlievityksenä epiduraali, enkä tuntenut yhtään ponnistamisen tarvetta. Joutuivat leikkaamaan epparin.

Tokaa ponnistin 5min, tyttö oli 4,7kg, ei kivunlievitystä eikä tikkejä tarvittu.

Mä oon aatellut, että tuo ponnistamisen lyhyys johtunut siitä, että mulla on tilava lantio josta mahtuu vaikka vitoset kerralla :D

Aika riippuu niin paljon supistusten kestosta, tehosta ja tiheydestä ponnistusvaiheessa.
Joillakin supistukset laantuvat ponnistusvaiheessa ja välit muuttuvat pitkiksi, niin siinähän ehtii vierähtää jo useampi minuutti ponnistusten välissä ja se vie aikaa kokonaiskestoon.
Paljon tekee eroa myös jos supistuksen aikana ehtii ponnistaa tehokkaasti kerran vai kolme.

Olisiko sitten niin että epiduraali pitkittää sitä ponnistusvaihetta, varsinkin silloin kun ei tunne tarvetta ponnistaa.
Mullakin kesti tosiaan sen 1,5 tuntia enkä tuntenut mitään tarvetta ponnistaa epiduraalin ansiosta, kätilö vaan kertoi milloin pitää ponnistaa. Jätti mut jossain vaiheessa yksinkin ponnistelemaan mutta jouduin kokoajan huutelemaan sitä takasin koska en tajunnut milloin pitää ponnistella.
mulla oli rakko täynnä sitä tyhjennettiin kauan aikaa synnytyksen jälkeen, joku mainitsikin että sekin estää vauvan eteenpäin pääsyä.
Minulle tuli myös repeämiä.
Lopuksi imukupilla lääkäri sai vauvan ulos.

Esikoista ponnistin hieman yli 50 min., ja mulla oli tosiaan tekeminen noiden supistusten kanssa - olivat laiskanpuoleisia mutta vauva tuli kuitenkin omineen ulos (eli ei tarvinnu supistuksia lähtee voimistamaan lääkinnällisesti), vaikka olihan se yhtä tervanjuontia.

Keskimmäinen sitten tuli rytinällä - ponnistusvaiheeksi papereihin merkitty 1 minuutti. Nopea oli ;). Nuorimmainen sit hieman viivytteli mutta kymmenen minuuttia - aika sukkelasti hänkin :).

Esikoisesta ponnistus kesti 11 min, kohdunkaulanpuudutus, koko kesto noin 8 h.

Kuopuksesta 4 min, ei puudutusta kokonaisketo hieman alle 2 tuntia, sairaalaan mennessä olin auki 3 cm ja loput aukesi puolessa tunnissa, jalat tärisi aivan hillittömästi synnytyksen jälkee =)

Minulle sanottiin että ensisynnyttäjällä odotettavissa puolesta tunnista tuntiin ja toissynnyttäjällä sitten alle puoli tuntia.

Itse olen sattunut pääsemään "helpolla", ponnistusvaiheet kestäneet 0-7minuuttia. Neljä lasta.

Esikoisesta 7min (mies kysyi kätilöltä kauanko ensisynnyttäjä yleensä ponnistaa, kuulemma 5-60min, mies tokaisi sitten että me otetaan se 5min.. ihan siihen en päässyt.. kätilöä jostain syystä vähän nauratti miehen kommentti)
Kakkosesta 14min
Kolmannesta 22min

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Minulle sanottiin että ensisynnyttäjällä odotettavissa puolesta tunnista tuntiin ja toissynnyttäjällä sitten alle puoli tuntia.

Itse olen sattunut pääsemään "helpolla", ponnistusvaiheet kestäneet 0-7minuuttia. Neljä lasta.

Nämä luvut mäkin oon kuullut. Mulla eka kesti 54 minuuttia ja tokasta en tarkkaa muista... Yli 20, mutta alle 30 :D

Eka 13 minuuttia
toka 7 minuuttia.
Näistä ainoa ajatus oli, ulos ja hemmetin äkkiä.
Kolmatta ponnistelin hyvin varovasti kait reilu puoli tuntia, tarkaa aikaa en muista. Oli iso lapsi ja kätilö käski oikeastaan lähes olla ponnistamatta. Pääkin oli 39 cm. Mutta ei pahoja repeämiä.

Yhteistyössä