Onko pojat todella parempia kuin tytöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iloinen Possu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iloinen Possu

Vieras
Ja onko tytöt kamalia kieroja ämmiä?
Pojat ihania lutuisia ja herkkiä? Tytöt ilkeitä ja hankalia ihan kiusallaan?

Tälläisten opetusten kanssa mä olen kasvanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ai eikö se meekkään niin että pojat on oksettavia rymyeetuja, kovaäänisiä ja villejä ja tytöt kilttejä, hiljaisia hyssyköitä? Tätäkin saa lukea täältä palstalta.

Niin tosiaan, tää on se toinen puoli.

Tytöistä tulee just sellaisia minkälaisen mallin me äidit annetaan niille. Toiset on reiluja ja kivoja ja toiset kieroja ja nalkuttavia toisten sorsijoita. .
Seuraapa vaan esim. puistoissa erilaisia sisäpiirin äitirinkejä ja juorupiirejä. Kun yksi lähtee niin sitten se "haukkuminen" alkaa.

Onhan ne, miehet ovat sitten varttuessaan parempia matematiikassa ja johtamisessa sekä sosiaalisempia. Tyttöjen tulee pitäytyä musiikissa ja lukemisessa sekä olemaan kilttejä ja opetella laittamaan ruokaa ja istumaan hiljaa. jep tunnen maailman ja valitettavasti vielä ihmisiä, jotka edelleen kasvattaa lapsiaan näin..

Alkuperäinen kirjoittaja :
Tytöistä tulee just sellaisia minkälaisen mallin me äidit annetaan niille. Toiset on reiluja ja kivoja ja toiset kieroja ja nalkuttavia toisten sorsijoita. .
Seuraapa vaan esim. puistoissa erilaisia sisäpiirin äitirinkejä ja juorupiirejä. Kun yksi lähtee niin sitten se "haukkuminen" alkaa.

peesailen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ai eikö se meekkään niin että pojat on oksettavia rymyeetuja, kovaäänisiä ja villejä ja tytöt kilttejä, hiljaisia hyssyköitä? Tätäkin saa lukea täältä palstalta.

Joo, tämän minäkin olen huomannut. Tai ehkä se menee juuri niin, että tavallaan sitä kiinnittää enemmän huomiota noihin sanomisiin, jotka koskevat itseä. Kolmen pojan äitinä minä siis kiinnitän enempi huomiota noihin poikiin kohdistuviin stereotypioihin ja muihin yleistyksiin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

peesailen.

ah. Mä mikään ap. ole. Mä kirjotan ihan sekavia. Mut peesailen kumminkin.

Ei kai mitään yleistää voi. Mutta sekä tyttöjä että poikia harrastuksissa ohjanneena en ole ikinä ratkonut työpajatilanteessa kärjistynyttä kahden pojan ongelmaa, jonka pohjalta löytyy tilanne, että "toi puolitoista vuotta sitten yksillä synttäreillä oli semmonen ja semmonen, eikä pyytänyt multa anteeksi".

Sen sijaan olen yrittänyt selvittää miksi kaksi pientä jästipäistä poikaa päätyi ennen työpajaa nyrkkitappeluun, ja takonut päätäni seinään, kun kumpikaan ei enää muista koko juttua ja pitää minua jokseenkin outona tapauksena kun näitä vanhoja selvitän kun pitäisi tässä päästä hiekkalinnoja yhdessä tekemään.

Eli joitakin eroja tytöillä ja pojilla käyttäytymismalleissaan on, mielestäni.

No, jos ajatellaan esim. älykkyyden kannalta, niin pojilla on suuremmat mahkut saada se näkymään. Äly periytyy helposti äidin kautta, sillä X-kromosomissa on enempi geenejä ja pojalla on vain yksi X-kromosomi, jolloin siinä oleva älykkyys pääsee loistamaan. Tyttärellä on X sekä äidiltä, että isältä, jolloin sen toisen X voi peitota älykkäämmän X:n ja tytöstä tulee älyllisesti keskiverto, vaikka äiti olisikin huippuyksilö. Esim. Einsteinin tyttären on sanottu perineen älykkään X:n isältään, kun taas Einsteinin poika sai isältään Y:n, jossa ei ollut älyllisiä lahjoja ja poika oli älyltään keskiverto.

Miehet lajina ovat kuolemassa sukupuuttoon: Y-kromosomissa on jäljellä enää alle 80 geeniä, X:ssä on 1500. Tätä vauhtia Y-kromosomi katoaa kokonaan, kuten on jo joidenkin pienten jyrsijöiden kohdalla tapahtumasssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
No, jos ajatellaan esim. älykkyyden kannalta, niin pojilla on suuremmat mahkut saada se näkymään. Äly periytyy helposti äidin kautta, sillä X-kromosomissa on enempi geenejä ja pojalla on vain yksi X-kromosomi, jolloin siinä oleva älykkyys pääsee loistamaan. Tyttärellä on X sekä äidiltä, että isältä, jolloin sen toisen X voi peitota älykkäämmän X:n ja tytöstä tulee älyllisesti keskiverto, vaikka äiti olisikin huippuyksilö. Esim. Einsteinin tyttären on sanottu perineen älykkään X:n isältään, kun taas Einsteinin poika sai isältään Y:n, jossa ei ollut älyllisiä lahjoja ja poika oli älyltään keskiverto.

Miehet lajina ovat kuolemassa sukupuuttoon: Y-kromosomissa on jäljellä enää alle 80 geeniä, X:ssä on 1500. Tätä vauhtia Y-kromosomi katoaa kokonaan, kuten on jo joidenkin pienten jyrsijöiden kohdalla tapahtumasssa.

Piti oikein pari kertaa lukea. :D

Ihan kiinnostavaa, ja olen kyllä kuullut tuosta Y-kromosomin katoamisesta, mutta missä tuo älykkyys on liitetty sukupuolikromosomeihin? Arveluja olen kyllä nähnyt, mutta mitään "oikeaa tietoa" en ole asista ennen nähnyt. En kyllä ole mitenkään aktiivisesti etsinytkään.

peesi.
Joka itse puhuu naapurin emännsätä paskaa tai mustamaalaa, tietää kasvattavansa samanlaisia paskiaisia kattonsa alla, olivat he sitten tyttöjä tai poikia. SAmanlaisia paskakasoja, joilta puuttuu elämä, tai se ei ole sellaista kuin toivoisi, koska on aikaa puhua sitä paskaa toisista.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:

Ihan kiinnostavaa, ja olen kyllä kuullut tuosta Y-kromosomin katoamisesta, mutta missä tuo älykkyys on liitetty sukupuolikromosomeihin? Arveluja olen kyllä nähnyt, mutta mitään "oikeaa tietoa" en ole asista ennen nähnyt. En kyllä ole mitenkään aktiivisesti etsinytkään.

No, X:ssä vaan on moninkertaisesti enemmän geenejä. Näköjään Y:ssä on pseudoautosomaalisten geenien lisäksi ainoastaan muutama hassu geeni:

AMELY/AMELX, RPS4Y1/RPS4Y2/RPS4X,
AZF1, BPY2, DAZ1, DAZ2, PRKY,
RBMY1A1, SRY, TSPY,
USP9Y, UTY, ZFY.

Nuo säätelevät lähinnä kiveksiä ja spermatuotantoa.

Yhteistyössä