Onko oikein vai väärin opettaa lapselle, että takaisin saa lyödä, mutta

jep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
osaaks sun 6veekin tehä ipponin?
Sen näkee sitten kun lapsi on 6-vuotias. Ainahan lapset vois pistää harrastamaan judoa. Mun puolesta teidän lapset voi hakata ja potkia toisia puolustuksekseen. Mut täytyykö mun lasten niin tehdä tai täytyykö mun pitää sitä hyväksyttävänä, niin ei.
ehdottomasti täytyy :)
ton ikäsille ei opeteta kamppailua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
ehdottomasti täytyy :)
ton ikäsille ei opeteta kamppailua.
Ei mun täydy yhtään mitään kuten ei sunkaan. Judo saleille pääsee 5-vuotiaasta lähtien samoin kuin painisaleille jossa opetetaan samat heitot ja sidonnat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kouluope:
(4) ei toimi jokaisen kohdalla, niin se aina tulee olemaan, valitettavasti...
ei toimi, mut silti sitä pitäis tehostaa.

kouluilla on todella hyvät ohjeet kiusaamisen estämiseksi,ja niiden tulevien tilanteiden hoitamiseksi, mut edelleenkin helpompaa on vain kieltää mitään kiusaamista koskaan missään tapahtuneen :headwall:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kouluope:
(4) ei toimi jokaisen kohdalla, niin se aina tulee olemaan, valitettavasti...
Miksi?
Olisiko tässä syitä

1. Sosiaalisten ja tunneilmasu taitojen opettamiseen kodeissa, varhaiskasvatuksessa ja kouluissa ei panosteta riittävästi.

2. Aikuisilta puuttuu taitoa, halua ja aikaa ongelmien ennaltaehkäisyyn.
 
kouluope
Keppälerttu: vaihtoehdot (1) ja (2) johtaa siihen, että lapsi salaa asioita, koska vanhemmat ja opet "auttaa" muttei se vain toimi. Nyt kysytään miksei toimi

>Miksi?

Koska on erilaisia lapsia ja taustoja, niin mä veikkaisin.

 
äiti minäkin
Puolustautua voi muutenkin kuin lyömällä. Omalle himpun vajaa 3 v. pojalleni olen opettanut, että nostaa kätensä eteensä (käsivarret suorana ja kämmenet eteenpäin) ja sanoo tiukasti/huutaa: " ei saa lyödä/tuuppia", jos joku tuleee tönimään tms. Tämä on toiminut tämän ikäisillä hyvin ja lopettanut tuuppimisen tehokkaasti, ilman, että aikuisen on tarvinnut tilanteeseen edes puuttua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kouluope:
Keppälerttu: vaihtoehdot (1) ja (2) johtaa siihen, että lapsi salaa asioita, koska vanhemmat ja opet "auttaa" muttei se vain toimi. Nyt kysytään miksei toimi

>Miksi?

Koska on erilaisia lapsia ja taustoja, niin mä veikkaisin.
mä en pidä ratkaisua 3. mitenkään toimivana, JOS kiusaajat lähtevät etsimään uutta uhria.Se, et takaisin lyövä lapsi itse pääsee turvaan, ei mun mielestä riitä.
Kaikkien pitäisi saada olla rauhassa.ja se on meidän aikuisten tehtävä, meidän kuuluu tehdä sille asialle jotain muuta kuin sanoa lapsillemme, et lyö takaisin.
 
kouluope
Vieras, sinun mainitsemat
(1) - uskon kyllä, koulut/tarhat/kodit ovat erilaisia
(2) - meinasin sanoa, että halua on, mutten voi puhua muiden puolesta. Pikainen ehkäisy ei toimi kun kiusaaminen on jo alkanut.

Minun vaihtoehdoista (4) ei kumminkaan enää toimi kun on kyse teineistä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti:
Jos meistä aikuisista nyt sinä lyöt minua ja poskiluu murtuu ja sitten minä tempasen ja sinun nenäluusi murtuu niin kyllä me molemmat saamme syytteen pahoinpitelystä, eli lain mukaan on väärin lyödä myös takaisin.
En ole keksinyt sopivia perusteluja miten äidibn sana ohittaisi suomen lain... :D
Enpä usko että ihan aina näin menee. Itsepuolustus on ainakin lieventävä, jos ei syyllisyyden poistava juttu. JOS on ollut sellainen tilanne mistä ei pääse karkuun tms.

Mutta joku sen sanoikin; lapsille opetan että itseään saa puolustaa mutta kostotarkoituksessa fyysinen väkivalta ei käy. Jos joku tosissaan käy päälle, vaatteisiin kiinni tai hakkaamaan sen saa kyllä siitä vaikka tönäistä pois ja osoittaa että nyt riitti. Harvoinhan lapsilla/nuorilla varsinaisia päähänlyontikisoja onkaan, painiksihan se yleensä menee. Ja jos siinä ei itseään puolusta yhtään niin on kyllä väärät neuvot saatu.

On tehty selväksi meillä myös vaarallisuusero vaikkapa nyrkillä vs. juomalasilla lyödessä. Tai töniminen laiturilla tai kiven päällä vs. nurmikolla. Tilannetajua ja rohkeutta ensin sanalliseen, sitten vasta fyysiseen puolensa pitämiseen pyrin opettamaan.
 
kouluope
>3 v. pojalleni olen opettanut, että nostaa kätensä eteensä (käsivarret suorana ja kämmenet eteenpäin) ja >sanoo tiukasti/huutaa: " ei saa lyödä/tuuppia"

Uskon, että 3v kohdalla toimii ja toinenkin oppii siitä jotain :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
mä en pidä ratkaisua 3. mitenkään toimivana, JOS kiusaajat lähtevät etsimään uutta uhria.Se, et takaisin lyövä lapsi itse pääsee turvaan, ei mun mielestä riitä.
Kaikkien pitäisi saada olla rauhassa.ja se on meidän aikuisten tehtävä, meidän kuuluu tehdä sille asialle jotain muuta kuin sanoa lapsillemme, et lyö takaisin.
voi ny john lennon ja pinkit lasit. maailmassa ei myöskään kuulu olla nälänhätää eikä köyhyyttä. katos perkele, on niitä silti :eek:

se tasan riittää, että oma lapsi pääsee turvaan. jos jonkun "puhut niille gandhista, rauhasta ja rakkaudesta, ei saa lyödä koska jeesus" -kasvatettu saa kuonoonsa mutta oma lapsi on kunnossa, se ei jostain syystä tunnu musta yhtään niin pahalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
se tasan riittää, että oma lapsi pääsee turvaan. jos jonkun "puhut niille gandhista, rauhasta ja rakkaudesta, ei saa lyödä koska jeesus" -kasvatettu saa kuonoonsa mutta oma lapsi on kunnossa, se ei jostain syystä tunnu musta yhtään niin pahalta.
Pakko myöntää, että asia on nimenomaan noin minunkin mielestäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
mä en pidä ratkaisua 3. mitenkään toimivana, JOS kiusaajat lähtevät etsimään uutta uhria.Se, et takaisin lyövä lapsi itse pääsee turvaan, ei mun mielestä riitä.
Kaikkien pitäisi saada olla rauhassa.ja se on meidän aikuisten tehtävä, meidän kuuluu tehdä sille asialle jotain muuta kuin sanoa lapsillemme, et lyö takaisin.
voi ny john lennon ja pinkit lasit. maailmassa ei myöskään kuulu olla nälänhätää eikä köyhyyttä. katos perkele, on niitä silti :eek:

se tasan riittää, että oma lapsi pääsee turvaan. jos jonkun "puhut niille gandhista, rauhasta ja rakkaudesta, ei saa lyödä koska jeesus" -kasvatettu saa kuonoonsa mutta oma lapsi on kunnossa, se ei jostain syystä tunnu musta yhtään niin pahalta.
mä en ikimaailmassa halua yhdenkään lapsen, tai perheen käyvän läpi sitä samaa helvettiä jossa me ollaan eletty muutamat viimeiset vuodet.
jos mulla on pienen pienikin mahdollisuus estää jonkun muun lapsen kärsimykset tästä edespäin niin kyllä mä ainakin yritän.
JOS joku olisi silloin vuonna nakki ottanut mun yhteyden otot kouluun vakavasti, niin sekä mun lapsen, et ainakin 2 muun saman luokan oppilaan elämä olis ollut helvetin paljon helpompaa.
 
Sen opetan omilleni, että tappelua tulee tietenkin aina viimeiseen asti välttää mutta jos joku käy päälle, itseään saa ja täytyy puolustaa. Karu tosiasia tässä karuakin karummassa maailmassa on, että väkivalta lopettaa vittuilun. Jos ryhdyt kynnysmatoksi, ylitsesi kävellään.
 
kouluope
>mä en pidä ratkaisua 3. mitenkään toimivana, JOS kiusaajat lähtevät etsimään uutta uhria.
>Kaikkien pitäisi saada olla rauhassa.ja se on meidän aikuisten tehtävä, meidän kuuluu tehdä sille asialle
>jotain muuta kuin sanoa lapsillemme, et lyö takaisin.

- Nyt on juuri sellainen tilanne, aikuiset puuttuu ja keskustelee, koska kaikkien pitäisi saada olla rauhassa. Kiusaaminen jatkuu.

> tehdä sille asialle jotain muuta

- Kannatetaan, tehdään niin ettei kukaan lapsi joudu sellaiseen, mutta aloitetaan ajoissa.
 
Sen opetan omilleni, että tappelua tulee tietenkin aina viimeiseen asti välttää mutta jos joku käy päälle, itseään saa ja täytyy puolustaa. Karu tosiasia tässä karuakin karummassa maailmassa on, että väkivalta lopettaa vittuilun. Jos ryhdyt kynnysmatoksi, ylitsesi kävellään.
 

Yhteistyössä