Onko oikein vai väärin opettaa lapselle, että takaisin saa lyödä, mutta

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
taidat olla vähän vajaa? mites te jotka opetatte että takaisin ei saa lyödä? tilanne: lastasi lyödään. lapsesi ei lyö takaisin. lapsestasi tulee yleinen nyrkkeilysäkki ja hän saa elinikäisiä vammoja ja joutuu kantamaan sitä taakkaa koko ikänsä. onko nyt hyvä?
Sinä se vajaa olet. Kiusaamiseen puututaan muilla keinoin kuin takaisin hakkaamalla. Ja jos joku lapsi on niin raivohullu, että käy toisen päälle sattumanvaraisesti ja KÄYTTÄÄ TÄTÄ NYRKKEILYSÄKKINÄÄN hyökkäjä on niin häiriintynyt, että karkuun juokseminen on turvallisempi vaihtoehto.

Ihmettelen, millaisessa maailmassa te elätte, jos lasten ympärillä kulkee lähes psykopaattista väkeä? Kiusaaminen useimmitenkaan ei ole silmitöntä hakkaamista ja siihen voidaan puuttua tehokkaasti ilman väkivaltaa.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Väärin. Mieti jos ekä lyöjä on 1v ja takaisin lyö 6v. Tulee aikas pahaa jälkeä... :(
Eiköhän LÄHES jokaisella kuusivuotiaalla oo sen verran älliä, ettei ala vauvoja lyömään?! :eek:
Ei ole. Kokemuksesta sanon. Tosin kyseessä oli silloin mun oma 1,5v ja vastapuolena mun 5,5v hoitolapsi. Ja siitähän nousi älämölö kun sanoin että mun kotona ei ketään lyödä takaisin. Kun hoitolapsen vanhemmat taas olivat opettaneet lapselleen että jos joku lyö niin saa lyödä takaisin.. :/ No, keskusteltiin oikein päivähoidonohjaajan kanssa asiasta ja venhemmille tehtiin selväksi että mun säännöillä mennään mun kotona. Ja joo, munkin lapsi teki väärin kun mottasi..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
siinähän on kieroutunut kommentti. lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan fyysistä itsepuolustusta? luenko rivien välistä että se on sun mielestä sitten aikuisilla ihan ok joutua sellaiseen tilanteeseen? ällöttävä ajatusmaailma..
Säähän helvetin tyhmä olet. Tarkoitin, että lapset liikkuvat useimmiten aikuisten valvonnan alaisina. Aikuinen on lähellä auttamassa tilanteiden selvittelyssä, jos lapset eivät siihen pysty.
totta kai. kouluissa ei tapahdu kiusaamista koska ne ovat aikuisten valvomia. olen syvästi pahoillani että unohdin tämän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
taidat olla vähän vajaa? mites te jotka opetatte että takaisin ei saa lyödä? tilanne: lastasi lyödään. lapsesi ei lyö takaisin. lapsestasi tulee yleinen nyrkkeilysäkki ja hän saa elinikäisiä vammoja ja joutuu kantamaan sitä taakkaa koko ikänsä. onko nyt hyvä?
Sinä se vajaa olet. Kiusaamiseen puututaan muilla keinoin kuin takaisin hakkaamalla. Ja jos joku lapsi on niin raivohullu, että käy toisen päälle sattumanvaraisesti ja KÄYTTÄÄ TÄTÄ NYRKKEILYSÄKKINÄÄN hyökkäjä on niin häiriintynyt, että karkuun juokseminen on turvallisempi vaihtoehto.

Ihmettelen, millaisessa maailmassa te elätte, jos lasten ympärillä kulkee lähes psykopaattista väkeä? Kiusaaminen useimmitenkaan ei ole silmitöntä hakkaamista ja siihen voidaan puuttua tehokkaasti ilman väkivaltaa.
dingdingding, there comes the shitmobile. osaako joku arvata mitä yleensä tapahtuu jos lapsi valittaa kiusaamisesta aikuisille sen sijaan että pitäisi itse puoliaan?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Väärin. Mieti jos ekä lyöjä on 1v ja takaisin lyö 6v. Tulee aikas pahaa jälkeä... :(
Eiköhän LÄHES jokaisella kuusivuotiaalla oo sen verran älliä, ettei ala vauvoja lyömään?! :eek:
Ei ole. Kokemuksesta sanon. Tosin kyseessä oli silloin mun oma 1,5v ja vastapuolena mun 5,5v hoitolapsi. Ja siitähän nousi älämölö kun sanoin että mun kotona ei ketään lyödä takaisin. Kun hoitolapsen vanhemmat taas olivat opettaneet lapselleen että jos joku lyö niin saa lyödä takaisin.. :/ No, keskusteltiin oikein päivähoidonohjaajan kanssa asiasta ja venhemmille tehtiin selväksi että mun säännöillä mennään mun kotona. Ja joo, munkin lapsi teki väärin kun mottasi..
Juu, olen myös omassa työssä kohadannut näitä, että saa lyödä takaisin. Ikävä kyllä, lapsen on vaikea käsittää kuinka äärimmäinen tälläinen takaisin lyöntitilanne vanhemman kuvauksessa on ja tietyillä lapsilla nyrkki viuhuu heidän mielestään täysin oikeutetusti monenlaisissa tilanteissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Väärin. Mieti jos ekä lyöjä on 1v ja takaisin lyö 6v. Tulee aikas pahaa jälkeä... :(
Eiköhän LÄHES jokaisella kuusivuotiaalla oo sen verran älliä, ettei ala vauvoja lyömään?! :eek:
Ei ole. Kokemuksesta sanon. Tosin kyseessä oli silloin mun oma 1,5v ja vastapuolena mun 5,5v hoitolapsi. Ja siitähän nousi älämölö kun sanoin että mun kotona ei ketään lyödä takaisin. Kun hoitolapsen vanhemmat taas olivat opettaneet lapselleen että jos joku lyö niin saa lyödä takaisin.. :/ No, keskusteltiin oikein päivähoidonohjaajan kanssa asiasta ja venhemmille tehtiin selväksi että mun säännöillä mennään mun kotona. Ja joo, munkin lapsi teki väärin kun mottasi..
Njaa, mun lapset (4½ v ja 6½ v) saa vuoden vanhalta "turpiinsa" harva se päivä, eivätkä kertaakaan ole meinanneet takaisin tempaista. Ymmärtävät, että toinen on vielä melkein vauva, ja sanovat vaan että "Ella (nimi muutettu), eiiii" silleen ylilempeästi.

Minusta "normaalilla" lapsella on kykyä tajuta, kuka on tosi pieni ja kuka taas on oman kokoinen, ja toimia sen mukaisesti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
totta kai. kouluissa ei tapahdu kiusaamista koska ne ovat aikuisten valvomia. olen syvästi pahoillani että unohdin tämän.
Tapahtuuhan kiusaamista kaikissa yhteisöissä, mutta tottakai lapsille tulee opettaa inhimilliset ja laiilliset keinot ongelmien ratkaisuun asiassa kuin asiassa.
 
z
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Säähän helvetin tyhmä olet. Tarkoitin, että lapset liikkuvat useimmiten aikuisten valvonnan alaisina. Aikuinen on lähellä auttamassa tilanteiden selvittelyssä, jos lapset eivät siihen pysty.

Harvemmin ehkä alakoululaiset koulumatkojaan pystyvät aikuisen valvonnan alaisena kulkemaan.
Mun omakohtaisten kokemusten mukaan ne koulumatkat oli niitä jolloin saattoi joutua kiusatuksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
totta kai. kouluissa ei tapahdu kiusaamista koska ne ovat aikuisten valvomia. olen syvästi pahoillani että unohdin tämän.
Tapahtuuhan kiusaamista kaikissa yhteisöissä, mutta tottakai lapsille tulee opettaa inhimilliset ja laiilliset keinot ongelmien ratkaisuun asiassa kuin asiassa.
hienoa, nythän me olemme samaa mieltä =) oman fyysisen koskemattomuutensa puolustus on inhimillistä ja pahoinpitelyssä vastaavalla voimalla puolustaminen on myös laillista.
 
Yksitoista vuotta jaksoin ohjeistaa lapsia olemaan lyömättä eivätkä ikinä ole edes läpsineet toisiaan tai muita.
Viime talvena kuitenkin kuulin itseni neuvovan poikaa mäjäyttämään takaisin kun seuraavan kerran koulussa joku uhkailee. Enpä olisi itsestäni uskonut.
 
Mun tyttöä kiusasi eskarin alussa eräs poika. Ekana ohjeistin sanomaan tädeille ja puhuin tädeille itsekin, mutta niin vaan oli selässä taas raapimajälkiä, lyöty nyrkillä vatsaan, yms. Pojan vanhemmille oli puhuttu, tuloksetta.

Kun tyttö sitten kerran pojan kiusatessa "kilahti" ja kävi kimppuun kuin tiikeri, repien tukasta kunnolla ja raapien kasvoja, huutaen niin kovaan ääneen kun pystyi ja potkien, niin kas vain; siihen loppui kiusaaminen!

Enkä torunut lastani, hyi minua :saint:
 
Me opetamme lapsillemme mieluusti sen asian, että jos erimielisyystilanteissa ei puhumalla selviä, niin sitten kannattaa asia jättää siihen ja lähteä siitä tilanteesta pois. Jos vastapuoli ei ole tarpeeksi fiksu käsittelemään asioita keskustelemalla, niin turha siihen asiaan/henkilöön on kuluttaa omia energioitaan ja voimavarojaan. Toiseen käsiksi käyminen on osoitusta suuremman luokan typeryydestä ja alas vajoamisesta.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin. Opetan kuten minuakin on opetettu, itseään voi puolustaa ilman väkivaltaakin. Takaisin lyöminen ei minusta tunnu puolustukselta ollenkaan.
miten puolustetaan itseään ilman väkivaltaa jos toinen käy kimppuun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin. Opetan kuten minuakin on opetettu, itseään voi puolustaa ilman väkivaltaakin. Takaisin lyöminen ei minusta tunnu puolustukselta ollenkaan.
miten puolustetaan itseään ilman väkivaltaa jos toinen käy kimppuun?
Juttelemalla mukavia...joo, toimii varmaan hyvin kun toinen roikkuu hiuksissa kiinni tai istuu selän päällä tahkoen kasvoja nurmikkoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
miten puolustetaan itseään ilman väkivaltaa jos toinen käy kimppuun?
Ensin yrittämällä karkuun ja huutamalla apua, suojaamalla itseäni iskuilta ja samalla etsien pois pääsyä sanallisesti tai ottamalla jalat alle. Äärimmäistä väkivaltaa kohdatessani tekisin ipponin.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin. Opetan kuten minuakin on opetettu, itseään voi puolustaa ilman väkivaltaakin. Takaisin lyöminen ei minusta tunnu puolustukselta ollenkaan.
miten puolustetaan itseään ilman väkivaltaa jos toinen käy kimppuun?
Juttelemalla mukavia...joo, toimii varmaan hyvin kun toinen roikkuu hiuksissa kiinni tai istuu selän päällä tahkoen kasvoja nurmikkoon.
kas kun olin tyhmä!
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
miten puolustetaan itseään ilman väkivaltaa jos toinen käy kimppuun?
Ensin yrittämällä karkuun ja huutamalla apua, suojaamalla itseäni iskuilta ja samalla etsien pois pääsyä sanallisesti tai ottamalla jalat alle. Äärimmäistä väkivaltaa kohdatessani tekisin ipponin.
osaaks sun 6veekin tehä ipponin?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
osaaks sun 6veekin tehä ipponin?
Sen näkee sitten kun lapsi on 6-vuotias. Ainahan lapset vois pistää harrastamaan judoa. Mun puolesta teidän lapset voi hakata ja potkia toisia puolustuksekseen. Mut täytyykö mun lasten niin tehdä tai täytyykö mun pitää sitä hyväksyttävänä, niin ei.
 
kouluope
Eli perustilanne:

10vee kiusattu seisoo käytävällä (pihalla, kadulla), sen ympäri on 4 poikaa (9-12vee). Ensin otetaan reppu, sitten pipo, avaimet, heitetään ne ilmaan jne Sitten ruvetaan potkimaan (kiusattu on maassa).

Toimintoehdotus 1: Kiusattu pysyy rauhallisena, ei reagoi pahemmin, ei lyö takaisin.
Lopputulos: Kiusaajat nauraa. Käynti terkkarilla, soitto kouluun, vanhemmat jauhaa. Kiusaaminen jatkuu.
Kiusattu pelkää mennä kouluun, kotiin, pihalle. Se huomaa, ettei vanhemmat voi auttaa.

Toimintaehdotus 2: Kiusattu yrittää keskustella asiasta tai pyytää et hei lopettakaa jo
Lopputulos: Kiusaajat nauraa, tää on hauskin vaihtoehto. Vanhemmat jauhaa, kiusaaminen jatkuu.

Toimintaehdotus 3: Viimeistään potkujen kohdalla väh. 1 lapsikulta saa kiusatulta kunnolla turpaan.

Lopputulos: Lapsikullan vanhemmat soittelee opelle, kiusatun vanhemmille, seuraa vanhempien ja lasten puhuttelu. Kaikkien vanhemmat kauhuissaan... mutta kiusaajat lähtevät etsimään uutta uhria, kiusaaminen loppuu.

Ei hätää, opena kerron kaikille että EI EI SAA LYÖDÄ ja aina menen väliin. Ja totta kai kiusatun vanhemmat ovat oikeassa.

Omalle lapselle opetan kumminkin (=>3<=) , se on ainoa joka toimii.

Nimim. kokemusta on - valitettavasti
 
mun mielestä fyysisesti puolustetaan itseään vasta kun muut keinot ei enää auta.

kun opetetaan lapselle et on ok lyödä, kunhan toinen on lyönyt ensin, saattaa siitäkin seurata vaikeita kiusaamis juttuja..

Sälli joutui viime kevään kuuntelemaan yhden luokkakaverin (16v poika ) päänaukomista siitä et et uskalla lyödä, näytä nyt uskallatko lyödä, näytä kuin kovaa lyöt, ja kun Sälli ei kehoituksista huolimatta lyönyt, jatkoi tää kiusaaja, et olisit nyt vaan lyönyt, olisin saanut hyvän syyn hakata sut sairaalaan |O
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kouluope:
Eli perustilanne:

10vee kiusattu seisoo käytävällä (pihalla, kadulla), sen ympäri on 4 poikaa (9-12vee). Ensin otetaan reppu, sitten pipo, avaimet, heitetään ne ilmaan jne Sitten ruvetaan potkimaan (kiusattu on maassa).

Toimintoehdotus 1: Kiusattu pysyy rauhallisena, ei reagoi pahemmin, ei lyö takaisin.
Lopputulos: Kiusaajat nauraa. Käynti terkkarilla, soitto kouluun, vanhemmat jauhaa. Kiusaaminen jatkuu.
Kiusattu pelkää mennä kouluun, kotiin, pihalle. Se huomaa, ettei vanhemmat voi auttaa.

Toimintaehdotus 2: Kiusattu yrittää keskustella asiasta tai pyytää et hei lopettakaa jo
Lopputulos: Kiusaajat nauraa, tää on hauskin vaihtoehto. Vanhemmat jauhaa, kiusaaminen jatkuu.

Toimintaehdotus 3: Viimeistään potkujen kohdalla väh. 1 lapsikulta saa kiusatulta kunnolla turpaan.

Lopputulos: Lapsikullan vanhemmat soittelee opelle, kiusatun vanhemmille, seuraa vanhempien ja lasten puhuttelu. Kaikkien vanhemmat kauhuissaan... mutta kiusaajat lähtevät etsimään uutta uhria, kiusaaminen loppuu.

Ei hätää, opena kerron kaikille että EI EI SAA LYÖDÄ ja aina menen väliin. Ja totta kai kiusatun vanhemmat ovat oikeassa.

Omalle lapselle opetan kumminkin (=>3<=) , se on ainoa joka toimii.

Nimim. kokemusta on - valitettavasti
Toimintaehdotus 4 panostetaan ennalta ehkäisyyn...
 

Yhteistyössä